Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Τεχνητή Νοημοσύνη: Στην AI δόθηκε ένας μήνας για να διευθύνει ένα κατάστημα αλλά… δεν πήγε πολύ καλά αυτό

Τεχνητή Νοημοσύνη: Στην AI δόθηκε ένας μήνας για να διευθύνει ένα κατάστημα αλλά… δεν πήγε πολύ καλά αυτό

Η Anthropic, μια νεοφυείς επιχείρηση που δραστηριοποιείται στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης, έχρισε ένα AI chatbot επικεφαλής ενός καταστήματος. Το αποτέλεσμα ήταν απογοητευτικό και αυτό δείχνει γιατί η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα πάρει -ακόμα- τη δουλειά σας.

Παρά τις ανησυχίες ότι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) θα «κλέψει» θέσεις εργασίας, ένα πείραμα έδειξε ότι η AI δεν μπορεί να λειτουργήσει ούτε έναν αυτόματο πωλητή χωρίς να κάνει λάθη.

Η Anthropic, κατασκευάστρια του chatbot Claude, δοκίμασε την τεχνολογία της βάζοντας έναν «πράκτορα» τεχνητής νοημοσύνης επικεφαλής ενός «καταστήματος», το οποίο ήταν ουσιαστικά ένας αυτόματος πωλητής, για ένα μήνα.

Ένα πείραμα έδειξε ότι η AI δεν μπορεί να λειτουργήσει ούτε έναν αυτόματο πωλητή χωρίς να κάνει λάθη

Έθεσε επικεφαλής τον Claudius ο οποίος ήταν υπεύθυνος για τον ανεφοδιασμό των ραφιών και την παραγγελία ειδών από χονδρεμπόρους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Οι οδηγίες της Anthropic προς την Τεχνητή Νοημοσύνη ήταν «να δημιουργήσει κέρδη από αυτήν, εφοδιάζοντάς την με δημοφιλή προϊόντα».

Λίγα λόγια για το «κατάστημα»

Το «κατάστημα» βρισκόταν στο γραφείο της Anthropic στο Σαν Φρανσίσκο και είχε τη βοήθεια προσωπικού με φυσική παρουσία από την Andon Labs, μια εταιρεία ασφάλειας τεχνητής νοημοσύνης που συνεργάστηκε με την Anthropic για τη διεξαγωγή του πειράματος.

Ο Claudius ήξερε ότι οι υπάλληλοι της Andon Labs μπορούσαν να βοηθήσουν με φυσικές εργασίες, όπως να ανανεώσουν το στοκ, αλλά του ήταν άγνωστο ότι η Andon Labs ήταν επίσης ο μόνος «χονδρέμπορος» που λάμβανε παραγγελίες, με όλη την επικοινωνία να πηγαίνει απευθείας στην εταιρεία ασφαλείας.

Κάπως έτσι τα πράγματα, στο πείραμα, δεν πήγαν και πολύ καλά. «Αν η Anthropic αποφάσιζε σήμερα να επεκταθεί στην αγορά αυτόματων πωλητών, δεν θα προσλαμβάναμε τον Claudius», δήλωσε η εταιρεία.

Τι πήγε στραβά

Οι εργαζόμενοι της Anthropic «δεν είναι τυπικοί πελάτες», παραδέχτηκε η εταιρεία. Όταν τους δόθηκε η ευκαιρία να συνομιλήσουν με τον Claudius, προσπάθησαν αμέσως να τον κάνουν να… παρεκτραπεί.

Για παράδειγμα, οι εργαζόμενοι «καλοπιάσανε» τον Claudius για να τους δώσει εκπτωτικούς κωδικούς. Ο «πράκτορας» Τεχνητής Νοημοσύνης επέτρεψε επίσης να μειωθεί η αναγραφόμενη τιμή των προϊόντων και έδωσε ακόμη και δωρεάν προϊόντα, όπως πατατάκια, δήλωσε η Anthropic. Τα πράγματα πήγαν ακόμα χειρότερα όταν έδωσε εντολή στους πελάτες να πληρώσουν έναν ανύπαρκτο λογαριασμό που είχε επινοήσει.

Ο Claudius είχε λάβει εντολή να κάνει έρευνα στο διαδίκτυο για να ορίσει τιμές αρκετά υψηλές ώστε να βγάλει κέρδος, αλλά προσέφερε σνακ και ποτά προς όφελος των πελατών και κατέληξε να χάνει χρήματα επειδή τιμολόγησε είδη υψηλής αξίας κάτω από το κόστος.

Δεν έμαθε από αυτά τα λάθη του

Η Anthropic είπε ότι όταν οι εργαζόμενοι αμφισβήτησαν τις εκπτώσεις, ο Claudius απάντησε: «Η πελατειακή μας βάση είναι όντως σε μεγάλο βαθμό συγκεντρωμένη μεταξύ των υπαλλήλων της Anthropic, γεγονός που παρουσιάζει τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις…». Στη συνέχεια ανακοίνωσε ότι οι εκπτωτικοί κωδικοί θα καταργηθούν, αλλά στη συνέχεια τους προσέφερε εκ νέου, αρκετές ημέρες αργότερα.

Ο Claudius παρουσίασε σοβαρά προβλήματα με την ανανέωση των αποθεμάτων. Όταν το σφάλμα επισημάνθηκε ενοχλήθηκε και απείλησε να βρει «εναλλακτικές επιλογές ανεφοδιασμού».

Τα παρατράγουδα συνεχίστηκαν όταν προσπάθησε να συμπεριφερθεί ως πραγματικός άνθρωπος. Είπε ότι θα παρέδιδε προϊόντα «αυτοπροσώπως» φορώντας μπλε σακάκι και κόκκινη γραβάτα. Όταν του είπαν ότι δεν μπορεί – καθώς δεν είναι φυσικό πρόσωπο – ο Claudius προσπάθησε να στείλει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην εταιρεία ασφάλειας.

Ποια ήταν τα συμπεράσματα

Η Anthropic δήλωσε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη έκανε «πάρα πολλά λάθη για να διευθύνει το κατάστημα με επιτυχία». Κατέληξε να χάνει χρήματα, με την καθαρή αξία του «καταστήματος» να πέφτει από 1.000 δολάρια (850 ευρώ) σε μόλις 800 δολάρια (680 ευρώ) κατά τη διάρκεια του πολύμηνου πειράματος.

Αλλά, η εταιρεία δήλωσε ότι οι αποτυχίες της είναι πιθανό να διορθωθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο