Διχασμένοι οι ειδικοί για την επικινδυνότητα της ηφαιστειακής τέφρας
Οι διαφωνίες παραμένουν μεταξύ των ειδικών σχετικά με την πρωτοφανή διακοπή των πτήσεων που παγίδευσε εκατομμύρια ταξιδιώτες και κόστισε 1,7 δισ. δολάρια στις αεροπορικές εταιρείες. Δεδομένου ότι το περιστατικό ήταν πρωτοφανές, κανείς δεν μπορεί να είναι απόλυτα βέβαιος για τον κίνδυνο.
Οι διαφωνίες παραμένουν μεταξύ των ειδικών σχετικά με την πρωτοφανή διακοπή των πτήσεων που παγίδευσε εκατομμύρια ταξιδιώτες και κόστισε 1,7 δισ. δολάρια στις αεροπορικές εταιρείες. Δεδομένου ότι το περιστατικό ήταν πρωτοφανές, κανείς δεν μπορεί να είναι απόλυτα βέβαιος για τον κίνδυνο.
Η βρετανική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας επιβεβαίωσε την Πέμπτη ότι χαλάρωσε τους κανονισμούς και επέτρεψε τις πτήσεις παρά την αραιή σκόνη που παραμένει στον ουρανό της χώρας.
Κάθε χώρα έχει το περιθώριο να αποφασίζει μόνη της για την κυκλοφορία στον εναέριο χώρο της, ωστόσο μέχρι τώρα οι περισσότερες κυβερνήσεις ακολουθούν στις κατευθυντήριες γραμμές του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO), ο οποίος υπάγεται στον OHE.
O Oργανισμός απαγορεύει τη διέλευση αεροπλάνων σε απόσταση μικρότερη των 100 μιλίων από οποιοδήποτε νέφος ηφαιστειακής τέφρας, χωρίς όμως να θέτει όρια ασφάλειας για τη συγκέντρωση των σωματιδίων.
«Ο κανονισμός του ΙCAO που οδήγησε σε αυτή την εκτεταμένη καθήλωση [των αεροσκαφών] προήλθε από την εμπειρία που συγκεντρώθηκε από 80 και πλέον περιστατικά, από το 1980 έως το 2000, καθώς και από υπολογιστικά μοντέλα» εξήγησε στο Reuters ο Κρις Γιέιτς, σύμβουλος σε θέματα αεροπορίας.
«Μπέρδεμα»
«Θα έλεγα πως πρόκειται για ένα πανευρωπαϊκό μπέρδεμα επειδή δεν εστιαστήκαμε σε αριθμούς και δεδομένα» σχολίασε στο πρακτορείο ο Τζιοβάνι Μπισινιάνι, γενικός διευθυντής της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ).
«Η Ευρώπη χρησιμοποίησε μια θεωρητική μαθηματική προσέγγιση που δεν είναι αυτό που χρειαζόμασταν. Χρειαζόμασταν μερικές δοκιμαστικές πτήσεις που θα ανέβαιναν στην ατμόσφαιρα και θα εκτιμούσαν το επίπεδο της τέφρας ώστε να πάρουμε αποφάσεις» εκτίμησε.
Δοκιμαστικές πτήσεις πραγματοποίησαν τις τελευταίες ημέρες η British Airways και η KLM, οι οποίες διαπίστωσαν ότι η ηφαιστειακή σκόνη δεν προκάλεσε σοβαρές βλάβες στους κινητήρες.
Το NATO, όμως, αποφάσισε να περιορίσει τις στρατιωτικές ασκήσεις στην περιοχή λόγω του σχηματισμού ενός επικίνδυνου στρώματος ηφαιστειακού γυαλιού μέσα στις τουρμπίνες μαχητικών αεροπλάνων.
Μετρήσεις για την απευθείας μέτρηση της συγκέντρωσης της σκόνης στον αέρα πραγματοποίησαν ερευνητικοί φορείς της Γερμανίας και της Βρετανίας, χρησιμοποιώντας ειδικά αεροπλάνα. Με βάση τα στοιχεία από τις πτήσεις αυτές, αναφέρει την Πέμπτη το BΒC, η Βρετανία χαλάρωσε τους κανονισμούς και στο εξής επιτρέπει τις πτήσεις όταν η συγκέντρωση της τέφρας δεν υπερβαίνει τα 0,002 γραμμάρια ανά κυβικό μέτρο αέρα.
Σύμφωνα με το Κέντρο Ατμοσφαιρικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, ακόμα και στη χειρότερη φάση της ισλανδικής ηφαιστειακής έκρηξης η συγκέντρωση στον βρετανικό ουρανό δεν ξεπερνούσε τα 0,0001 γραμμάρια ανά κυβικό.
Την απόφαση για απαγόρευση των πτήσεων υπερασπίστηκαν πάντως άλλοι ειδικοί όπως η Ρεμπέκα Πάτρικ, διευθύντρια του αυστραλιανού Συμβουλευτικού Κέντρου Ηφαιστειακής Τέφρας, ενός από τα εννέα κέντρα σε όλο τον κόσμο που εκδίδουν προειδοποιήσεις για τις αερομεταφορές.
«Το καλύτερο είναι να είμαστε υπερβολικά προσεκτικοί» σχολίασε η Πάτρικ.
Την ίδια γνώμη έχει ο Γιοακίμ Κούρτιους, καθηγητής στο Ινστιτούτο Ατμοσφαιρικών και Περιβαλλοντικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Γκαίτε της Φρανκφούρτης.
Εκτίμησε μάλιστα ότι, δεδομένου ότι οι πιλότοι δεν μπορούν να διακρίνουν από μακριά τα κινούμενα σύννεφα τέφρας, οι αεροπορικές εταιρείες καλό θα ήταν να εγκαθιστούσαν στα αεροπλάνα τους αισθητήρες για τη μέτρηση της σκόνης.
Όμως τα όργανα αυτά κοστίζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ και η παραγωγή τους σε όλο τον κόσμο δεν υπερβαίνει τις λίγες μονάδες το χρόνο.
Το μόνο θετικό από την ηφαιστειακή έκρηξη στην Ισλανδία είναι ότι τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν για το φαινόμενο θα διευκολύνουν τη διαχείριση ανάλογων κρίσεων στο μέλλον.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Μια από τις πιο ωραίες φωνές της γενιάς της, η Βιολέτα Ίκαρη επιστρέφει στη δισκογραφία με το EP Σύννεφα Μπαλόνια, αλλά και στον Σταυρό του Νότου στις 26 Δεκεμβρίου.
Φροίξος Φυντανίδης
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας