Ο Γεωργιανός σχεδιαστής μόδας Demna είπε αντίο για πάντα στον οίκο Balenciaga.
Από τη μία τελευταία του επίδειξη στο Παρίσι, από την άλλη μια αναδρομική έκθεση μέσα από την οποία ο ιδιότυπος δημιουργός αφηγείται την ιστορία του στον ιστορικό maison.
Ο Demna που αποχώρησε από τον οίκο για να προχωρήσει στην επόμενη δημιουργική περιπέτεια του, τον ρόλο του δημιουργικού διευθυντή στον Gucci, έδωσε ένα βαθιά προσωπικό τόνο στην τελευταία του δουλειά για τον οίκο.
«Η μόδα ζει στο κατώφλι του αύριο, καθοδηγούμενη όχι από αυτά που γνωρίζουμε αλλά από τον ενθουσιασμό της ανακάλυψης του τι έρχεται στη συνέχεια» έγραψε σε ένα χειρόγραφο σημείωμα σε όσους παρακολούθησαν την επίδειξη της 54ης κολεξιόν Υψηλής Ραπτικής του Balenciaga με πινελιές από τη Bourgeoisie και τη χολιγουντιανή λάμψη.
«Είναι η έκφραση της ανάγκης μας να εξελιχθούμε, να κατανοήσουμε την αλλαγή πριν έρθει, να ντύσουμε το μέλλον πριν αποκτήσει όνομα» τόνισε.
Η σκηνή της επίδειξης μόδας ήταν το πρώην διαμέρισμα του ιδρυτή του οίκου Cristóbal Balenciaga, το οποίο ανακαινίστηκε στην πολυτελή αίγλη της δεκαετίας του 1960.
Παράλληλα, ξ καμπάνια για την κολεξιόν είναι ένας φόρος τιμής στην πόλη στην οποία ο σχεδιαστής ξεκίνησε το ταξίδι του στη μόδα, το οποίο περιελάμβανε μια πρόσφατα αποκαλυφθείσα απόρριψη πρακτικής άσκησης από τον Balenciaga το 2007, προτού αναλάβει τα ηνία το 2015.
Κιμ Καρντάσιαν, Ναόμι Κάμπελ και ο Ταϊλανδός ηθοποιός PP Krit (Krit Amnuaydechkor) πρωταγωνιστούν στις διαφημιστικές εικόνες που βρίσκονται σε διάφορες γωνίες δρόμων και ορόσημα του Παρισιού.
«Η κολεξιόν είναι ο ιδανικός τρόπος για να ολοκληρώσω τη δεκαετία μου στον Balenciaga» έγραψε ο σχεδιαστής μόδας.
«Έχω φτάσει όσο το δυνατόν πιο κοντά στο να είμαι ικανοποιημένος σε αυτή την ατελείωτη αναζήτηση της αδύνατης τελειότητας» – μια φράση, χαρακτηριστική της νοοτροπίας του Cristóbal Balenciaga» πρόσθεσε.
Αναφορές στον ιδρυτή του οίκου Cristóbal Balenciaga ήταν «συνειδητά και υποσυνείδητα» εμφανείς, έγραψε ο Demna με ξεχωριστή στιγμή να ήταν και το κοστούμι Danielle: μια αναδημιουργία ενός συνόλου με μανίκια που φορέθηκε το 1967.
«Ήθελα να κάνω την υψηλή ραπτική επίκαιρη. Όχι σε ένα παλάτι, όχι εδώ σε αυτό το σαλόνι, αλλά στην πραγματική ζωή» ανέφερε για την πέμπτη του συλλογή υψηλής ραπτικής και την τελευταία του επίδειξη για τον οίκο.
Στην τελευταία πράξη του Demna στον Balenciaga έδωσαν πολλές από τις διάσημες φίλες και αφοσιωμένες groupies του.
Πέτα με τουλίπες και προεξέχοντες ώμους, δημιουργίες που μοιάζουν περισσότερο με πανοπλίες από εκλεκτά υφάσματα και έντονα σχέδια παρουσιάστηκαν στην επίδειξη μόδας.
Ροζ φόρεμα από οργάντζα με την επιγραφή Debutante, μαύρο φόρεμα με πούλιες Diva εμπνευσμένο από τη Μέριλιν Μονρόε και υπόλευκο γούνινο παλτό με δαντελένιο φόρεμα φορεμένο από την Κιμ Καρντάσιαν και εμπνευσμένο από την Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν στις εμφανίσεις που ξεχώρισαν.
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ, μούσα εδώ και πολύ καιρό του οίκου εμφανίστηκε με ένα κομψό μαύρο κοστούμι με φούστα, ενώ η Ναόμι Κάμπελ βάδισε στην πασαρέλα με ένα φαρδύ, ανάγλυφο φόρεμα.
Ο Demna παραδίδει τη σκυτάλη στον Pierpaolo Piccioli, θαυμαστή του, αλλά και σχεδιαστή με μια εντελώς διαφορετική αισθητική από τη δική του.
Κύκνειο άσμα
Στα ιστορικά κεντρικά γραφεία της Kering στο Laennec του Παρισιού, η έκθεση Balenciaga by Demna αποτελεί την κορύφωση της σταδιοδρομίας του σχεδιαστή με τον ίδιο να επιμελείται το δημιουργικό κεφάλαιο στον οίκο.
Η έκθεση σηματοδοτεί την ολοκλήρωση του δεκαετούς μετασχηματισμού του οίκου από τον Γεωργιανό σχεδιαστή —από το 2015 έως το 2025— λίγο πριν ξεκινήσει το επόμενο κεφάλαιό του ως ο πρόσφατα επιβεβαιωμένος δημιουργικός διευθυντής της Gucci τη στιγμή που ο διάδοχός του, Πιερπάολο Πιτσιόλι, ετοιμάζεται να εισαγάγει ένα σαφώς διαφορετικό καθεστώς στην Balenciaga.
Η έκθεση λειτούργησε ως κύκνειο άσμα, μια τελευταία λέξη που παραδίδεται με τους δικούς του όρους. Το απόσταγμα του οράματος του μέσα από 101 αντικείμενα (ολοκληρωμένα σύνολα, αξεσουάρ, υποδήματα και προκλήσεις από 30 συλλογές), η έκθεση είναι ο δικό του αποχαιρετισμός σε ένα κεφάλαιο ζωής και εκκεντρικής δημιουργίας.
«Πιστεύω ότι αυτά τα 10 χρόνια για μένα, είναι πραγματικά αυτό το ταξίδι του πώς μπορούμε να ξεπεράσουμε τα όρια» δήλωσε στη Vogue. «Πώς μπορούμε να αντιληφθούμε τη μόδα με διαφορετικό τρόπο, ειδικά μέσα στο πλαίσιο της πολυτέλειας».
«Ευτυχώς απορρίφθηκα»
Η έκθεση ένοιγε άλλωστε με ένα νεύμα ειρωνείας. Το email απόρριψης από την Balenciaga με ημερομηνία 2007 προς τον Demna εκτυπωμένο, όταν ο οίκος του είπε όχι για πρακτική άσκηση. «Έπρεπε να ψάξω τον παλιό μου λογαριασμό Hotmail για να το βρω», δήλωσε στη Vogue. «Ευτυχώς, απορρίφθηκα».
Η έκθεση άπλωσε το σύμπαν του κατασκευές trompe-l’oeil, ανακυκλωμένα ενδύματα, υπερμεγέθεις σιλουέτες και κομμάτια που αμφισβητούν την ίδια την ιδέα της «πολυτέλειας».
Ένα από τα κορυφαία εκθέματα είναι μια τεράστια, κραυγαλέα μεταλλική χρυσή τουαλέτα σε σχήμα Ferrero Rocher — η οποία εμφανίστηκε επίσης στην έκθεση Solid Gold του Brooklyn Museum. Λίγο πιο πέρα, ένα υπερρεαλιστικό μανεκέν της καλλιτέχνιδας και επί χρόνια μούσας, Ελάιζα Ντάγκλας (η οποία άνοιξε το πρώτο σόου του Ντέμνα για την Balenciaga και εμφανίστηκε σε κάθε ένα από αυτά στη συνέχεια).
Ένα άλλο σημείο αναφοράς είναι ένα ζευγάρι ασημένιων μπότες ιππότη από τη συλλογή Φθινόπωρο 2021 — μέχρι το μηρό και διαμορφωμένες με βάση τη μεσαιωνική πανοπλία, προσφέρουν ένα όραμα μόδας ως εξοπλισμό μάχης.
Απέναντι η «Τσάντα από πικάντικα τσιπς τσίλι» — μια απολαυστική τσάντα από δέρμα μοσχαριού που μοιάζει με τσαλακωμένο πακέτο σνακ — είναι τοποθετημένη πάνω σε μια περιστρεφόμενη χρωμιωμένη κολόνα, μετατρέποντας τη μαζικής παραγωγής συσκευασία σε μια πολυτελή πρόκληση.
Πενήντα από τα αντικείμενα συνοδεύονται από ηχητική αφήγηση — όχι με τη φωνή του Demna αλλά με μια σχεδόν απόκοσμη απόδοση της μέσω τεχνητής νοημοσύνης, προσφέροντας σχολιασμό για τις ιδέες και τις διαδικασίες πίσω από το έργο.
Ένας κατάλογος σε στιλ περιοδικού μόδας συμπληρώνει την εμπειρία, συνδυάζοντας φωτογραφίες της εγκατάστασης με νέα οπτικά στοιχεία που δημιουργήθηκαν ειδικά για την έκθεση.
Το Balenciaga by Demna είναι ένα γρήγορο πέρασμα μέσα από τη subversive δεκαετία του. Όχι τόσο ένας αποχαιρετισμός όσο ένα συμπέρασμα αυτού του εννοιολογικού κεφαλαίου καθώς ο σχεδιαστής αφήνει πίσω του μια βιομηχανία μόδας ριζικά αναδιαμορφωμένη και γεμάτη ναρκοπέδια και απώλειες.