Αρτούρο Σαντοβάλ: Από τις φτωχογειτονιές της Κούβας στην κορυφή
Γητευτής, μάστορας και θρύλος της τζαζ, ο 69χρονος Αρτούρο Σαντοβάλ καταφθάνει ξανά στην Ελλάδα για να αιχμαλωτίσει τα πλήθη με τη μαγική τεχνική του στην τρομπέτα. Συστήνει στο ελληνικό κοινό τον κόσμο της Κούβας με το δικό του μουσικό ύφος και τη ζεστασιά, την Κυριακή 10 Μαΐου στο Gazarte. Ο Σαντοβάλ είναι ένας από τους […]
Γητευτής, μάστορας και θρύλος της τζαζ, ο 69χρονος Αρτούρο Σαντοβάλ καταφθάνει ξανά στην Ελλάδα για να αιχμαλωτίσει τα πλήθη με τη μαγική τεχνική του στην τρομπέτα. Συστήνει στο ελληνικό κοινό τον κόσμο της Κούβας με το δικό του μουσικό ύφος και τη ζεστασιά, την Κυριακή 10 Μαΐου στο Gazarte.
Ο Σαντοβάλ είναι ένας από τους τους σημαντικότερους, εν ζωή, καλλιτέχνες της τζαζ, που από τις φτωχογειτονιές της Κούβας κατάφερε να διακριθεί και η ακτινοβολία του να εκπέμψει διεθνώς σε Ευρώπη και Αμερική.
Έχει μάθει να εργάζεται σκληρά , δίνοντας νόημα, δύναμη και ζωή στην κάθε νότα του. Γνώρισε την τρομπέτα σε ηλικία 10 ετών. Όλα ξεκίνησαν μέσα από μια παιδικότητα , με φόντο τον ενθουσιασμό εκείνο του ερασιτεχνισμού. Ο Σαντοβάλ δεν μπορούσε, όμως, να φανταστεί πως το παιδικό του αυτό χαμόγελο στο άκουσμα της τζαζ θα μετατρεπόταν σε μια μνημειώδη πορεία με πολλές διακρίσεις, βραβεία και συναυλίες.
Τρομπέτα έμαθε στο χωριό του ανατολικά της Αβάνας, όταν ήταν δέκα ετών κι επιθυμούσε να παίξει στη δημοτική ορχήστρα. Το ταλέντο του δεν άργησε να φανεί και οι πόρτες της Σχολής Καλών Τεχνών άνοιξαν για τον Σαντοβάλ, όπου και πήγε να σπουδάσει κλασική μουσική.
Εκείνο όμως που του άλλαξε τη ζωή ήταν όταν άκουσε έναν παλιό δίσκο του Ντίζι Γκιλέσπι. Οι ήχοι αυτοί ήταν προάγγελοι μιας μεγάλης καριέρας, μιας έξυπνης διεύρυνσης ιδεών και οριζόντων.
Φανερά επηρεασμένος από τον Γκιλέσπι ,ο Σαντοβάλ ξεκίνησε με μια ορχήστρα να παίζει τζαζ, αλλά ο δρόμος που είχε επιλέξει δεν ήταν εύκολος με την κυβέρνηση Κάστρο. Η τζαζ έφερε την «ταμπέλα» της μουσικής των ιμπεριαλιστών τότε, οπότε ο μουσικός και η ομάδα του «μετονόμασαν» τη δουλειά τους σε κουβανέζικη μουσική.
Σε συνέντευξή του στα «Νέα», ο Σαντοβάλ δήλωσε πως δεν θα έπαιζε μουσική για τον Φιντέλ Κάστρο.
Η τέχνη του Σαντοβάλ ακούει στο όνομα λάτιν τζαζ, με τον ήχο αυτό αυτό να υπάρχει εδώ και πολλές δεκαετίες. Ο Μάριο Μπάουζα και ο Τσάνο Πόσο, για παράδειγμα, έπαιζαν αφροκουβανέζικη τζαζ πριν γίνει διάσημος ο όρος.
Ο τρομπετίστας, που έχει σαρώσει τα Grammy έχοντας αποσπάσει δέκα ομώνυμα βραβεία από τις 19 φορές που έχει προταθεί, έξι βραβεία Billboard, και ένα Emmy για το soundtrack του «For Love or Country» , μαγεύει τα διεθνή ακροατήρια κινούμενος ευέλικτα από την afro-Cuban jazz και την latin μέχρι την funk.
Οι φαν του μιλούν για έναν βιρτουόζο της τρομπέτας, για έναν λυρικό συνθέτη που αυτοσχεδιάζει με μπαλάντες στο πιάνο και για έναν πολύπλευρο καλλιτέχνη που συνδυάζει τους παραδοσιακούς κουβανέζικους ρυθμούς με την τζαζ, την funk και την κλασική μουσική.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι ο Σαντοβάλ έχει ένα ιδιαίτερο συναισθηματικό δέσιμο με την Αθήνα. Πριν από 25 χρόνια τον είχε φέρει στην πόλη ο εμπνευστής του Ντίζι Γκιλέσπι ύστερα από μια συναυλία, στην αμερικανική πρεσβεία, όπου τους πίεσε να του παραχωρήσουν πολιτικό άσυλο.