Μάνος Ελευθερίου: «Ο Ζαμπέτας δεν είχε καταλάβει τι αριστουργήματα έγραψε»
Θα έπινε «ουισκάκι» με το Γιώργο Ζαμπέτα, οφείλει την καλλιτεχνική του παιδεία στη γενέτειρά του την Ερμούπολη, και με μελανά χρώματα περιγράφει την κατάσταση στο χώρο της ελληνικής δισκογραφίας. Ο βραβευμένος ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος, Μάνος Ελευθερίου, σε μια συζήτηση εφ’όλης της ύλης με το δημοσιογράφο του Βήμα FM, Νίκο Θρασυβούλου, μίλησε για τα τραγούδια, […]
Θα έπινε «ουισκάκι» με το Γιώργο Ζαμπέτα, οφείλει την καλλιτεχνική του παιδεία στη γενέτειρά του την Ερμούπολη, και με μελανά χρώματα περιγράφει την κατάσταση στο χώρο της ελληνικής δισκογραφίας. Ο βραβευμένος ποιητής, στιχουργός και πεζογράφος, Μάνος Ελευθερίου, σε μια συζήτηση εφ’όλης της ύλης με το δημοσιογράφο του Βήμα FM, Νίκο Θρασυβούλου, μίλησε για τα τραγούδια, τη δημιουργία και τη ζωή του.
Με γλαφυρό λόγο ανακάλεσε μνήμες του παρελθόντος σε μια μουσική βραδιά στον Ιανό με την τραγουδοποιού Ευτυχία Μητρίτσα να ερμηνεύει κομμάτια του συγγραφέα.
Ο στιχουργός, που έχει γράψει 600 τραγούδια και συνεχίζει να χρησιμοποιεί τη γραφομηχανή, ανέφερε: «Έβγαλα αρκετά χρήματα, όχι όμως όσα έπρεπε».
Καταθέτοντας το πολιτικό του σχόλιο δήλωσε ότι δεν έχουν «άτομα στον ΣΥΡΙΖΑ», και αναφερόμενος στο θέμα των καταλήψεων, είπε ότι είναι «σκέτη θλίψη όλα αυτά που βλέπουμε». Με χιουμοριστικό ύφος σημείωσε ότι όταν εξελέγη ο ΣΥΡΙΖΑ περίμεναν αναβίωση της ΓΚΕΠΕΟΥ και «δεν έγινε τίποτα από αυτά».
Ο Μάνος Ελευθερίου, ένας από τους λίγους Έλληνες που ξέρει ποιήματα απέξω και έχει αποστηθίσει κομμάτια της καθαρεύουσας από θεατρικά έργα, θυμάται τους ηθοποιούς να βάφονται έντονα για να βγουν στη σκηνή, σε αντίθεση με τώρα που «όπως πηγαίνουν στη λαϊκή έτσι παίζουν και στο σανίδι».
«Δεν θα ήταν τίποτα τα πράγματα εάν δεν ήταν η Ερμούπολη», σημείωσε ο κ. Ελευθερίου με νοσταλγική διάθεση για τα χρόνια στη Σύρο. Έφερε ακόμη στο μυαλό του την ημέρα που πρωτοάκουσε ρεμπέτικα και έκλαψε. «Τι είναι αυτά τα αισχρά τραγούδια που τραγουδούν αυτοί οι άνθρωποι», είχε αναρωτηθεί τότε.
Με μελανά χρώματα περιέγραψε τα σημερινά δεδομένα στο δισκογραφικό χώρο. Μίλησε για ταπείνωση, αλλά και για τα «ψίχουλα που παίρνει ο στιχουργός», με τα καταστήματα που πωλούν CD «από 2.000 να έχουν φτάσει σε λιγότερα από 40».
«Δεν υπάρχει δισκογραφία», σημείωσε χαρακτηριστικά.
Περνώντας στην «όχθη» των τραγουδιών και των συνεργασιών του, μίλησε για τον συνθέτη Γιάννη Μαρκόπουλο και σημείωσε: «Όταν ο Μαρκόπουλος θέλει να σε κάνει να κλάψεις, απομακρύνεται ο ίδιος».
Ακόμη, αναφέρθηκε στη μαγεία της μουσικής του και στη σχολαστική δουλειά του Μαρκόπουλου. Επιβεβαίωσε, δε, ότι ο συνθέτης παρουσίαζε τραγούδια στην πλάκα και όταν έβλεπε ότι αυτά είχαν απήχηση τα γραμμοφωνούσε.
Στην ερώτηση του Νίκου Θρασυβούλου για τη φράση του Μάνου Ελευθερίου: «Όταν αρέσει ένα τραγούδι στον Ξαρχάκο πρέπει να σωπαίνουν όλοι», ο δεύτερος απάντησε:
«Ο Ξαρχάκος είναι σοβαρό πρόσωπο».
Για το Γιάννη Σπανό, ο οποίος έκανε μουσική τους στίχους της «Μαρκίζας», είπε ότι είναι ένας άνθρωπος με χιούμορ. Στο πρώτο μέρος της περιβόητης Μαρκίζας εξαντλήθηκε ο Μάνος Ελευθερίου, όπως είπε, και με τη βοήθεια του ποτού κατάφερε να ολοκληρώσει το κομμάτι. Μνημόνευσε, δε, τη φράση του Κ. Π. Καβάφη περί «ευσπλαχνικού οινοπνεύματος».
Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στον «θεϊκό» Γιώργο Ζαμπέτα . «Καταξίωση για τον Ζαμπέτα ήταν που ο Ωνάσης πήγαινε πρώτο τραπέζι και έσπαγε πιάτα. Δεν είχε καταλάβει όμως ότι είχε γράψει αριστουργήματα», σημείωσε ο κ. Ελευθερίου για τον δεξιοτέχνη του μπουζουκιού.
Με φιλική, δε, διάθεση είπε ότι θα ήθελε να του δώσει τραγούδια που γράφει τώρα.
Μιλώντας για τα «αδικημένα πρόσωπα», αναφέρθηκε στο στιχουργό Πυθαγόρα Παπασταματίου, «που έγραψε εκπληκτικά τραγούδια πάνω σε μουσική και έξοχους στίχους, αλλά δεν του έδωσαν σημασία».
Υπενθυμίζεται, τέλος, ότι ο Μάνος Ελευθερίου τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος 2005 για το μυθιστόρημά του «O καιρός των χρυσανθέμων» (METAIXMIO,2004), και το 2013 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών (Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη) για το σύνολο του έργου του.