Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Οταν το Μοντέρνο Συναντά το Αρχέγονο

Οταν το Μοντέρνο Συναντά το Αρχέγονο

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ολοκληρώνει τον κύκλο «Θυσία» με τους ήχους της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» του Ιγκόρ Στραβίνσκι, την 1η Ιουνίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Τη ορχήστρα διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος Στην τελευταία τακτική συναυλία της Ορχήστρας για την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο θα ακουστούν επίσης, η εισαγωγή «Κοριολανός» του Μπετόβεν και το Τρίτο Κοντσέρτο για […]

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ολοκληρώνει τον κύκλο «Θυσία» με τους ήχους της «Ιεροτελεστίας της Άνοιξης» του Ιγκόρ Στραβίνσκι, την 1η Ιουνίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Τη ορχήστρα διευθύνει ο Βασίλης Χριστόπουλος
Στην τελευταία τακτική συναυλία της Ορχήστρας για την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο θα ακουστούν επίσης, η εισαγωγή «Κοριολανός» του Μπετόβεν και το Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Σεργκέι Προκόφιεφ.
Μαγευτικό για τον ακροατή, αλλά εξαιρετικά απαιτητικό από τον σολίστ, το κοντσέρτο του Προκόφιεφ παρέχει μία από τις γοητευτικότερες αφορμές για μία ακόμα σύμπραξη του κορυφαίου Έλληνα πιανίστα Δημήτρη Σγούρου με την Κ.Ο.Α.
Η ερμηνεία του έργου αυτού έχει χαρίσει στον Σγούρο τα εύσημα της διεθνούς κριτικής.

Γνωριμία με τα έργα
Το Τρίτο Κοντσέρτο για Πιάνο και Ορχήστρα του Σεργκέι Προκόφιεφ (1891 – 1953) γράφτηκε το καλοκαίρι του 1921, στη Βρετάνη.
Οι απόκρημνες, παραθαλάσσιες περιοχές της βορειοδυτικής Γαλλίας, αποτελούσαν πόλο έλξης για πολλούς σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής, που εμπνέονταν από την άγρια ομορφιά του τοπίου. Το ίδιο συνέβη και με τον Προκόφιεφ που πέρασε το μεγαλύτερο μέρος εκείνου του καλοκαιριού συνθέτοντας και, στον ελεύθερο χρόνο του, κάνοντας παρέα με όσους Ρώσους καλλιτέχνες είχαν μεταναστεύσει εκεί.
Ανάμεσά τους ήταν και ο μεγάλος συμβολιστής ποιητής Κονσταντίν Μπαλμόντ, στον οποίο αφιέρωσε ο Προκόφιεφ το Κοντσέρτο του.
Η θριαμβευτική πρεμιέρα δόθηκε στις 16 Δεκεμβρίου του 1921, στο Σικάγο, από τη Συμφωνική της πόλης, υπό τη διεύθυνση του Φρέντερικ Στοκ, με σολίστ τον ίδιο τον συνθέτη.
Το όνομα «Κοριολανός» παραπέμπει στο προσωνύμιο του Ρωμαίου στρατηγού Γάκιου Μάρκιου που κατά τον Πλούταρχο έζησε τον 5ο αι.π.Χ. Η τραγική ιστορία του Κοριολανού που υπήρξε θύμα της ζηλοφθονίας των Συγκλητικών, ενέπνευσε το 1606 το ομώνυμο αριστούργημα του Σαίξπηρ.
Διακόσια χρόνια αργότερα τη δική του εκδοχή έδωσε και ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827), συνθέτοντας μία ορχηστρική εισαγωγή εμποτισμένη από τα έντονα συναισθήματα που ανακινούσε μέσα του το δράμα του Ρωμαίου στρατηγού. Η θεματολογία του έργου (ηρωισμός, περηφάνια, σύγκρουση πατριωτισμού και αγάπης στην οικογένεια) είχε αγγίξει βαθιά τον Μπετόβεν, που ολοκλήρωσε το συμφωνικό του έργο στις αρχές του 1807 και το πρωτοπαρουσίασε τον Μάρτιο της ίδιας χρονιάς στη Βιέννη. Η εισαγωγή θεωρείται μάλιστα από πολλούς ως πρόδρομος των μεγάλων συμφωνικών ποιημάτων του ρομαντισμού.
«Φαντάστηκα μία επιβλητική τελετή: Σοφοί γέροντες καθισμένοι σε κύκλο παρακολουθούσαν μία νεαρή κοπέλα να χορεύει μέχρι θανάτου. Τη θυσίαζαν για να εξευμενίσουν τον θεό της άνοιξης», εξηγούσε ο Ιγκόρ Στραβίνσκυ (1882-1971), όταν ακόμα βρισκόταν στη διαδικασία δημιουργίας του τρίτου κατά σειρά μπαλέτου που συνέθεσε για τα θρυλικά Ρωσικά Μπαλέτα του ιμπρεσάριου Σεργκέι Ντιάγκιλεφ..
Κι όμως, το μπαλέτο που συγκαταλέγεται στα δημοφιλέστερα αριστουργήματα της δυτικής μουσικής, είχε κάνει μία κάθε άλλο από επιτυχή πρεμιέρα στις 29 Μαϊου του 1912, στο Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων στο Παρίσι, σε χορογραφία του Βάτσλαβ Νιζίνσκυ.
Η υποδοχή του κοινού κατέληξε σ΄έναν παροξυσμό οργής και η βραδιά αποτέλεσε ίσως το μεγαλύτερο σκάνδαλο στην ιστορία της μουσικής. Δεν αναχαιτίστηκε ωστόσο η λαμπρή πορεία ενός τολμηρού έργου που, προσεγγίζοντας μια αρχέγονη, παγανιστική τελετουργία μέσω ενός σαρωτικού αισθησιασμού, τέθηκε επικεφαλής της μουσικής πρωτοπορίας της εποχής.
Το παραδέχτηκε πρώτος ο Γάλλος, κορυφαίος συνθέτης και μαέστρος, Πιέρ Μπουλέζ επισημαίνοντας πως «η Ιεροτελεστία της Άνοιξης λειτουργεί ως σημείο αναφοράς για όλους, όσοι αναζητούν την ημερομηνία γέννησης της λεγόμενης σύγχρονης μουσικής.
Ένα έργο – μανιφέστο, με παρόμοιο τρόπο και για παρόμοιους λόγους με τις Δεσποινίδες της Αβινιόν του Πικάσο, δεν έχει πάψει να προξενεί αρχικά πολεμική, κατόπιν εγκώμια και τέλος την απαραίτητη διαφώτιση».

Το πρόγραμμα
Παρασκευή, 1η Ιουνίου, 21.00
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν – Κοριολανός, εισαγωγή για ορχήστρα, έργο 62
Σεργκέι Προκόφιεφ – Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.3 σε ντο μείζονα, έργο 26

Διάλειμμα

Ιγκόρ Στραβίνσκι – Ιεροτελεστία της Άνοιξης

Σολίστ Δημήτρης Σγούρος, πιάνο
Μουσική Διεύθυνση Βασίλης Χριστόπουλος

Τιμές εισιτηρίων:
Φοιτητικά- Εκπτωτικά: € 5 – Γ Ζώνη: € 10 – Β Ζώνη: € 15 – Α Ζώνη: € 20 – Διακεκριμένη Ζώνη: € 25

* Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία, για τους κατόχους εισιτηρίων

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο