Η βασική γραμματική είναι «χαραγμένη» στον εγκέφαλο
Ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά της γραμματικής, όπως η έννοια του υποκειμένου, είναι έμφυτα στον ανθρώπινο εγκέφαλο, υποδεικνύει η εξέταση κωφών παιδιών από τη Νικαράγουα, τα οποία δεν είχαν έρθει σε επαφή με τον προφορικό και γραπτό λόγο ή τη νοηματική γλώσσα.
Ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά της γραμματικής, όπως η έννοια του υποκειμένου, είναι έμφυτα στον ανθρώπινο εγκέφαλο, υποδεικνύει η εξέταση κωφών παιδιών από τη Νικαράγουα, τα οποίαδεν είχαν έρθει σε επαφή με τον προφορικό και γραπτό λόγο ή τη νοηματική γλώσσα.
Τα παιδιά αυτά, αναφέρουν οι Αμερικανοί ερευνητές στο Proceedings of the National Academy of Sciences, ανέπτυξαν από μόνα τους μια μορφή νοηματικής γλώσσας που βασίζεται στο ίδιο γραμματικό υπόβαθρο με τις ομιλούμενες γλώσσες.
«Τα ευρήματά μας υποδεικνύουν ότι ορισμένα θεμελιώδη χαρακτηριστικά των συστημάτων της ανθρώπινης γλώσσας εμφανίζονται στη νοηματική επικοινωνία, ακόμα και αν ο χρήστης δεν έχει εκτεθεί ποτέ σε γλωσσικές επιρροές» αναφέρει η Ελίσα Νιούπορτ, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο του Ρόσεστερ στη Νέα Υόρκη και επικεφαλής της μελέτης.
Για διάστημα οκτώ ετών, η Νιούπορτ μελετούσε τρία κωφά αγόρια από τη Νικαράγουα που δεν είχαν έρθει σε επαφή με τη νοηματική γλώσσα της Νικαράγουα και ήταν επίσης απομονωμένα από το γραπτό λόγο, καθώς δεν είχαν λάβει σχεδόν καμία εκπαίδευση. Όμως παρά την απομόνωση,το κάθε παιδί είχε αναπτύξει ανεξάρτητα τη δική του, αυτοσχέδια νοηματική γλώσσα.
Για τις ανάγκες της μελέτης τα παιδιά παρακολούθησαν 66 σύντομα βίντεο που απεικόνιζαν απλές ενέργειες, για παράδειγμα έναν άνδρα που μυρίζει λουλούδια ή μια γυναίκα που περπατά στο δρόμο. Όταν κλήθηκαν να περιγράψουν τι είδαν, τα κωφά παιδιά χρησιμοποίησαν νοήματα που βασίζονταν στη γραμματική κατασκευή του «υποκειμένου».
Η έννοια του υποκειμένου είναι πανταχού παρούσα στη γλώσσα, είναι όμως περίπλοκη, αφηρημένη και δύσκολο να οριστεί. Ενώ οι δάσκαλοι στα σχολεία διδάσκουν ότι το υποκείμενο είναι το πρόσωπο, το αντικείμενο ή η τοποθεσία που δρα μέσα στην πρόταση, στην πραγματικότητα το υποκείμενο δεν είναι πάντα αυτό που παράγει ή παρακινεί τη δράση.
Για παράδειγμα, στην πρόταση «Ο Γιάννης άνοιξε την πόρτα», το υποκείμενο είναι ο «Γιάννης». Όμως, στην πρόταση «Η πόρτα άνοιξε», υποκείμενο είναι η «πόρτα», ενώ στην πρόταση «Ο Γιάννης χτυπήθηκε», ο «Γιάννης» είναι το υποκείμενο, παρόλο που είναι ο δέκτης μιας ενέργειας.
Τα κωφά παιδιά από τη Νικαράγουα δημιούργησαν ένα στοιχείο γραμματικής το οποίο χρησιμοποείται με τον ίδιο αφηρημένο τρόπο όπως το υποκείμενο στις εξελιγμένες γλώσσες. Το γεγονός ότι η έννοια του υποκειμένου εμφανίζεται αυθόρμητα χωρίς την προηγούμενη εκμάθιση γλώσσας υποδεικνύει ότι πρόκειται για έμφυτο στοιχείο.
«Αρχίζουμε να καταλαβαίνουμε ότι η γραμματική έννοια του υποκειμένου είναι το υπόστρωμα πάνω στο οποίο σχηματίζεται οποιαδήποτε γλώσσα» σχολιάζει η Δρ. Νιούπορτ.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Μια από τις πιο ωραίες φωνές της γενιάς της, η Βιολέτα Ίκαρη επιστρέφει στη δισκογραφία με το EP Σύννεφα Μπαλόνια, αλλά και στον Σταυρό του Νότου στις 26 Δεκεμβρίου.
Φροίξος Φυντανίδης
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας