Τρεις παράλληλοι κύκλοι σεμιναρίων φιλοδοξούν να επανατοποθετήσουν θέματα της εκτέλεσης και της διδασκαλίας της μουσικής! Στο Ωδείο Athenaeum από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο 2013 Το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και Ωδείο Athenaeum, σε συνεργασία με τη Στέλλα Γαδέδη, τον Γιώργο Μουλουδάκη και τον Βασίλη Βαβούλη, διοργανώνει τρεις παράλληλους κύκλους σεμιναρίων για το φλάουτο, για την […]
Τρεις παράλληλοι κύκλοι σεμιναρίων φιλοδοξούν να επανατοποθετήσουν θέματα της εκτέλεσης και της διδασκαλίας της μουσικής! Στο Ωδείο Athenaeum από το Φεβρουάριο έως τον Ιούνιο 2013
Το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο και Ωδείο Athenaeum, σε συνεργασία με τη Στέλλα Γαδέδη, τον Γιώργο Μουλουδάκη και τον Βασίλη Βαβούλη, διοργανώνει τρεις παράλληλους κύκλους σεμιναρίων για το φλάουτο, για την κιθάρα και για την παλιά μουσική, που φιλοδοξούν να επανατοποθετήσουν θέματα της εκτέλεσης και της διδασκαλίας της μουσικής στη βάση μιας ανθρωποκεντρικής οπτικής, εξετάζοντας -παράλληλα με τα τεχνικά- ζητήματα σχετικά με τον ρόλο του μουσικού στην κοινωνία και τη σχέση μουσικής, ψυχολογίας και φιλοσοφίας.
Τα σεμινάρια αναλαμβάνουν: για το φλάουτο η Στέλλα Γαδέδη, για την κιθάρα ο Γιώργος Μουλουδάκης και για την παλιά μουσική ο Βασίλης Βαβούλης.
Οι κύκλοι θα πραγματοποιηθούν σε νησίδες των τριών ημερών, απ’ τον Φεβρουάριο ως τον Ιούνιο του 2013, με έναρξη του πρώτου κύκλου το τριήμερο 9, 10 και 11 Φεβρουαρίου, και θα πραγματοποιηθούν στο Ωδείο Athenaeum, Αδριανού 3, Θησείο. Για περισσότερες πληροφορίες: www.Athenaeum.com.gr facebook: Athenaeum Maria Callas e-mail: contact@athenaeum.com.gr, και στα τηλέφωνα 210-3211987, 55 και 49
Κύκλος σεμιναρίων της Στέλλας Γαδέδη στο Ωδείο Athenaeum (Φεβρουάριος-Ιούνιος 2013) Το φλάουτο χωρίς μυστήρια …. Ερμηνεία πέρα από την τεχνική • Κύριος στόχος του κύκλου που θα διατρέχει όλες τις ενότητες είναι η συνειδητοποίηση της απλότητας του φλάουτου και της φυσικότητας του ήχου μέσα από την εξερεύνηση της γεωγραφίας του σώματος και της ψυχής. Η γνώση και ο εντοπισμός του κέντρου του ήχου είναι η βάση της τεχνικής. • Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν σε τέσσερις θεματικές ενότητες των τριών ημερών (συνολικά 12 συναντήσεις). Κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει όλες τις ενότητες ή όσες επιλέξει. Ο μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων ερμηνευτών είναι επτά ενώ ο αριθμός των ακροατών είναι απεριόριστος. • Κάθε ενότητα θα περιέχει θεωρητική ανάπτυξη και συζήτηση των θεμάτων που θα μας απασχολήσουν κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου. Στη συνέχεια, οι εκτελεστές θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν ένα έργο κατάλληλο για την πρακτική ανάπτυξη των θεμάτων. • Επίσης θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τα άλλα όργανα των παράλληλων κύκλων (στο σεμινάριο του Γιώργου Μουλουδάκη για κιθάρα και του Βασίλη Βαβούλη για παλιά μουσική). Τέλος σε κάθε ενότητα θα γίνεται αναφορά σε τεχνικές διδασκαλίας των αντίστοιχων θεμάτων για όλα τα επίπεδα μαθητών Ενότητα Α – Σάββατο 9, Κυριακή 10 και Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013 • Γνώση της γεωγραφίας του σώματος και της ψυχής από τα πόδια μέχρι το κεφάλι. Στάση, αναπνοή, επιστόμιο, κέντρο του ήχου. • Έμφαση στην έκφραση, την ποιότητα του ήχου, το κούρδισμα ερμηνεύοντας (prima vista) απλά κομμάτια (με συνοδεία πιάνου), χωρίς ιδιαίτερες τεχνικές δυσκολίες. • Ασκήσεις εξέλιξης και συντήρησης Σε αυτά τα θέματα θα επανερχόμαστε σε όλες τις ενότητες που βαθμιαία θα κλιμακώνονται σε τεχνικές και εκφραστικές δυσκολίες Ενότητα Β – Σάββατο 2, Κυριακή 3 και Δευτέρα 4 Μαρτίου • Ο συγχρονισμός, η αττάκα, το κούρδισμα και η συνεργασία μεταξύ πνευστών οργάνων. Θα παιχθούν έργα για ντουέττο, τρίο και κουαρτέτο φλάουτων (τα έργα θα δοθούν στους συμμετέχοντες κατά τη διάρκεια της Α’ ενότητας). • Πως να κρατήσεις το ενδιαφέρον του κοινού με ένα μονοφωνικό όργανο. Ερμηνεία, κινησιολογία, κορύφωση με έργα για σόλο φλάουτο (ενδεικτικά JS Bach – Partita, CPE Bach – Sonata, Debussy – Syrinx, Hindemith – Acht Stuecke, Edgar Varese -Denisty 21,5). • Ερμηνεία και ήχος στη μπαροκ μουσική. Θα παιχτούν έργα παλαιάς μουσικής J.S Bach και Quantz, πρώτες εκδόσεις του 18ου αιώνα) με συνοδεία τσέμπαλου σε συνεργασία με τον κύκλο του κ. Βαβούλη. Ενότητα Γ – Σάββατο 20, Κυριακή 21 και Δευτέρα 22 Απριλίου 2013 – και Δ – Σάββατο 25, Κυριακή 26 και Δευτέρα 27 Μαίου 2013 • Συνεργασία μεταξύ μουσικών. Έργα για φλάουτο και κιθάρα ή φλάουτο και πιάνο. • Μελέτη της παρτιτούρας. Χρώματα στον ήχο, ικανότητα αλλαγής στο ηχόχρωμα ανάλογα με αυτό που θέλουμε να εκφράσουμε (ειδικά απαραίτητο στην ερμηνεία έργων του 20ού αιώνα). Συνεργασία – ανταγωνισμός – πως να χειριστείς μία εγωκεντρική και δύσκολη προσωπικότητα (του συνεργάτη σου ή τη δική σου!) που συνήθως χαρακτηρίζει τους καλλιτέχνες. Επαφή με το συνεργάτη, Ρυθμικές πρωτοβουλίες, Το δύσκολο ταίριαγμα με το ηχόχρωμα του πιάνου. • Ενδεικτικά έργα για φλάουτο και κιθάρα: Villa Lobos, Ibert, Piazzolla, Ravi Shankar, Ravel – Habanera, Satie κλπ • Ενδεικτικά έργα για φλάουτο και πιάνο: Millhaud – Sonatine, Poulenc – Sonata, Martinu – Sonata, Copland – Duo for flute and piano, Jolivet – Chant de Linos κλπ • Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στο Ωδείο Athenaeum, Αδριανού 3, Θησείο, σε ώρες που θα ορίζονται πριν την έναρξη του κάθε κύκλου. • Στο τέλος του κύκλου, θα πραγματοποιηθεί κοινή συναυλία των συμμετεχόντων και των τριών παράλληλων σεμιναρίων (φλάουτου, κιθάρας, παλιάς μουσικής), και ανοιχτή συζήτηση-αποτίμηση της εμπειρίας μας μέσα σ’ αυτά. Οικονομικά στοιχεία • Εκτελεστές: Για κάθε ενότητα 3 ημερών, δηλαδή 3 μαθήματα και την παρακολούθηση του συνόλου: 120 ευρώ. • Ακροατές: Για κάθε ενότητα 3 ημερών, δηλαδή την παρακολούθηση του συνόλου: 50 ευρώ • Οι μαθητές του Athenaeum θα έχουν εκπτώσεις στα παραπάνω, που μπορούν να πληροφορηθούν απ’ τη γραμματεία.
Κύκλοι σεμιναρίων του Γιώργου Μουλουδάκη στο Athenaeum (Φεβρουάριος-Ιούνιος 2013) Προς μία «προσωπική» ερμηνεία στην κιθάρα – Προσέγγιση μελέτης και διδασκαλίας Σειρά διαλέξεων και μαθημάτων με μέσο την κιθάρα Ο κύκλος επανατοποθετεί θέματα ερμηνείας και διδασκαλίας στη βάση μιας προσωπο-κεντρικής οπτικής, εξερευνώντας ταυτόχρονα την πολιτική σημασία της μουσικής πράξης στο περιβάλλον της “κρίσης”. Στόχος είναι η αποσυναρμολόγηση των παραμέτρων που συνθέτουν το παζλ της σύγχρονης καλλιτεχνικής ζωής και η επανασύνθεσή τους με έναν τρόπο που να δίνει προτεραιότητα στο Πρόσωπο, και στην κάθαρσή Του από τα επίκτητα στοιχεία που ακυρώνουν την αιχμή ελευθερίας της μουσικής ως ζωντανό επαναστατικό γεγονός. Όχημα για τη βιωματική σχέση με αυτά τα θέματα θα είναι η κιθάρα αλλά οι απαντήσεις θα αγκαλιάσουν λειτουργικά κάθε μουσική δραστηριότητα. (12 συναντήσεις: απευθύνονται σε ενεργούς εκτελεστές και ενεργούς ακροατές. Μέγιστος αριθμός εκτελεστών: 7) Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν σε τέσσερις θεματικές ενότητες των τριών ημερών (συνολικά 12 συναντήσεις). Κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει το πλήρες ή τα επί μέρους. Κάθε ημέρα εγκαινιάζεται με την θεωρητική έκθεση των θεμάτων που θα μας απασχολήσουν (12 συνολικά μικρές διαλέξεις). Στη συνέχεια, τα έργα που διδάσκονται θα αντιμετωπιστούν ως όχημα για την εμπέδωση της παραπάνω οπτικής. Αυτό σημαίνει ότι το ίδιο έργο μπορεί να παρουσιαστεί παραπάνω από μια φορά κατά τη διάρκεια του κύκλου, αφού ο τρόπος εκτέλεσης διαφοροποιείται ανάλογα με το τι είναι εκείνο που αναλύουμε. Οι εκτελεστές θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν ένα έργο σε κάθε μέρα των κύκλων, στη διάρκεια ενός μαθήματος (τρία συνολικά μαθήματα). Επίσης θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τα άλλα όργανα των παράλληλων κύκλων (φλάουτου απ’ τη Στέλλα Γαδέδη και παλιάς μουσικής απ’ τον Βασίλη Βαβούλη), διευρύνοντας το βιωματικό πεδίο της συμμετοχής τους. Σημειώνεται ότι το επίπεδο τεχνικής δυσκολίας των έργων ουδεμία σημασία έχει. Το “για προχωρημένους” (της προμετωπίδας στην αφίσα), δηλώνει μια στοιχειώδη ψυχική εγρήγορση, που δεν συμβαδίζει αναγκαστικά με την ηλικία ή με το επίπεδο σπουδών. Ενότητα Α – Σάββατο 9, Κυριακή 10 και Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013 Ημέρα 1η: Η σύγχρονη καλλιτεχνική ζωή ως κύβος του Ρούμπικ. Το γιατί του σεμιναρίου στο περιβάλλον της “κρίσης”, ή Η παντοδυναμία μιας “Μουσικής οπτικής” προς τον κόσμο. Ημέρα 2η: Η “ενορχήστρωση” στην κιθάρα και η μοναδικότητα της δακτυλοθεσίας. Το ηχόχρωμα ως μέσο και η πολυπλοκότητα του “καλού ήχου”, ή Αμηχανία ζωγράφου χωρίς παλέτα. Ημέρα 3η: Σκηνοθεσία του έργου – πυλώνες δομικής στήριξης ή Πώς να δυναμιτίσετε το copy-paste στην ερμηνεία. Στη ζωή, τι; Ενότητα Β Ημέρα 1η: Ηχείο της κιθάρας και ηχεία του σώματος – ηχείο της ψυχής; ή Το όργανο ως ψυχικό αντηχείο και το ηθικό βάρος της σχέσης μας μαζί του. Ημέρα 2η: Μεταγραφές και “αυθεντικά” έργα ή Το πρώτο “πόσο μισώ τους εκδότες” σχόλιο. Δοκιμές μεταγραφών στην κιθάρα. Ημέρα 3η: Η τεχνική ως παράγωγο ή Γιατί ο Βαμβακάρης δεν χρειαζόταν δάσκαλο. Ενότητα Γ Ημέρα 1η: Συνεργασία μεταξύ μουσικών – ένα πεδίο άσκησης ή Ο καλόγερος μπροστά στο αναλόγιο. Prima Vista – του θεού ή του διαβόλου; Ημέρα 2η: Το τρακ ως υπηρέτης και η ιερότητα της έκθεσης στο κοινό – δοκιμές στον εξομοιωτή, ή Η εκτέλεση ως αρρώστια και η εκτέλεση ως θεραπεία. Ημέρα 3η: Οι πολλαπλές προσωπίδες της ερμηνείας και το διαρκές ερώτημα του Προσώπου κάτω απ’ τη μάσκα. Ενότητα Δ Ημέρα 1η: Η διδασκαλία ως επαναστατική πράξη και ο “θάνατος” του δασκάλου, ή Το οξύμωρο του πατρικού ρόλου σε μια απελευθερωτική εμπειρία. Ημέρα 2η: Το σπίτι του κιθαριστή – οδηγός επιβίωσης ή Πώς εξημερώνεται ένας κάφρος. Ημέρα 3η: Μουσική – δώρο ή εμπόρευμα; -παρότι ο μουσικός, σε πείσμα των ειδικών, διαθέτει ακόμα στομάχι. Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στο Athenaeum, Αδριανού 3, Θησείο, σε ώρες που θα ορίζονται πριν την έναρξη του κάθε κύκλου. Στο τέλος του συνολικού κύκλου, θα πραγματοποιηθεί κοινή συναυλία των συμμετεχόντων και των τριών παράλληλων σεμιναρίων (κιθάρας, φλάουτου, παλιάς μουσικής), και ανοιχτή συζήτηση-αποτίμηση της εμπειρίας μας μέσα σ’ αυτά. Αυτό το σημείο θεωρείται κρίσιμο για την επανεκτίμηση των γενικών μας αρχών σε σχέση με τον ρόλο της μουσικής εκτέλεσης και της μουσικής διδασκαλίας. Στους κύκλους θα ενσωματωθούν -πέραν των διαλέξεων του Γιώργου Μουλουδάκη- διαλέξεις από πρόσωπα των τεχνών εκτός του στενά μουσικού χώρου, που θα σχολιάσουν τη συνολική μας στάση απέναντι στα θέματα που εξετάζουμε. Οικονομικά στοιχεία Εκτελεστές: Για έναν κύκλο 3 ημερών, δηλαδή 3 μαθήματα και την παρακολούθηση του συνόλου: 120 ευρώ. Ακροατές: Για έναν κύκλο 3 ημερών, δηλαδή την παρακολούθηση του συνόλου: 50 ευρώ. Οι μαθητές του Athenaeum θα έχουν εκπτώσεις στα παραπάνω, που μπορούν να πληροφορηθούν απ’ τη γραμματεία. Πριν την έναρξη κάθε κύκλου, θα ορίζεται συνάντηση-ακρόαση των εκτελεστών, με τα έργα που προτίθενται να παρουσιάσουν.
Κύκλοι σεμιναρίων του Βασίλη Βαβούλη στο Athenaeum (Φεβρουάριος-Ιούνιος 2013)
Α) Εισαγωγή στο basso continuo Β) Το πρώτο Μπαχ για δασκάλους του πιάνου – η άποψη από το τσέμπαλο Α) Για όσους ενδιαφέρονται για την παλιά μουσική και τη συνοδεία της μέσα από το ενάριθμο βάσιμο. Ο κύκλος απευθύνεται κυρίως σε μουσικούς (ή σπουδαστές) πληκτροφόρων οργάνων (πιάνο, τσέμπαλο,όργανο) αλλά μπορούν να συμμετάσχουν και όργανα όπως η κιθάρα και το βιολοντσέλο. Το μπάσο κοντίνουο περικλείει κωδικοποιημένο όλον τον πλούτο της μπαρόκ μουσικής ως βασικός τρόπος σύνθεσης και συνοδείας τον 17ο και 18ο αιώνα. Θα αξιοποιηθούν ιστορικές πηγές όπως χειρόγραφα και πρώτες εκδόσεις, μπαρόκ μουσικά εγχειρίδια, και δείγματα βασικών χορών όπως το Μινουέτο, η Σαραμπάντ, η Αλεμάντ, κλπ. (8 συναντήσεις, μέγιστη συμμετοχή 4–5 άτομα). Β) Στη μακρόχρονή του πορεία ως διδακτικό βιβλίο του πιάνου, το ‘Πρώτο Μπαχ’ έχει χάσει αρκετή από την ιστορική συνέχεια με το έργο όπως αυτό χρησιμοποιήθηκε την εποχή του Μπαχ. Η χρήση του βιβλίου στη διδασκαλία του τσέμπαλου μπορεί να προσφέρει μια νέα αντίληψη στη χρήση στο πιάνο. Θα μελετήσουμε το πώς και γιατί συγκροτήθηκε το βιβλίο, ποιοι ήταν οι εκπαιδευτικοί στόχοι της εποχής του Μπαχ σε σχέση με τα μικρά χέρια των μαθητών, ποιά είναι η προσέγγιση των μπαρόκ δακτυλισμών, και ποια η σχέση των κομματιών με τους χορούς της εποχής (4 συναντήσεις, μέγιστη συμμετοχή 10 άτομα).