Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Atelier Jolie: Η Αντζελίνα Τζολί φέρνει τον ανθρωπισμό στην έδρα των Γουόρχολ και Μπασκιά

Atelier Jolie: Η Αντζελίνα Τζολί φέρνει τον ανθρωπισμό στην έδρα των Γουόρχολ και Μπασκιά

Το Atelier Jolie δεν είναι μια ετικέτα μόδας, είναι το καταφύγιο που έχει συστήσει η Αντζελίνα Τζολί για να αναδείξει νέους καλλιτέχνες και ανθρωπιστικές θεματικές με τη δύναμη την μπράντας της. Το Atelier Jolie είναι η κοινότητα της

Ήταν ένα Σάββατο βράδυ και πίσω από την πρόσοψη του Atelier Jolie, του δημιουργικού της χώρου και γκαλερί στο κέντρο της πόλης, που ήταν καλυμμένη με γκράφιτι, η Αντζελίνα Τζολί συνομιλούσε με την καλλιτέχνιδα Σιρίν Νεσάτ γράφουν οι New York Times στο ρεπορτάζ τους για την πρωτοβουλία της πρώην πρέσβειρας  Πρέσβειρα Καλής Θέλησης του ΟΗΕ.

Τα θέματα είναι βαρυσήμαντα. Η κατάσταση των προσφύγων, τα δικαιώματα των γυναικών, πώς να βγάλεις νόημα από την εξορία και ο ρόλος της τέχνης σε κάθε ένα από αυτά. «Είμαι τόσο χαρούμενη που είμαι μαζί σας», είπε στους περίπου 50 προσκεκλημένους, προσθέτοντας ότι ήθελε να νιώσει μέλος μιας κοινότητας για να «συνεχίσει να προσπαθεί να κατανοήσει τρόπους να βοηθήσει».

Για εκείνη, το να είναι καλλιτέχνης ήταν ένα μέσο επικοινωνίας: «Θέλω να ξέρω αν νιώθετε τον ίδιο πόνο».

Στην υποδοχή, εξέχουσες προσωπικότητες όπως ο μουσικός Τζον Μπατίστ και η συγγραφέας Σουλέικα Τζαουάντ (η σύζυγός του), και ο ράπερ Τζακ Χάρλοου, περπατούσαν ανάμεσα σε έργα τέχνης και ένας Σούφι περιστρεφόταν ανάμεσα στους τοίχους που είχαν γραφτεί.

«Μου αρέσει να βλέπω τι κάνουν οι άλλοι. Αυτό είναι μέρος της δημιουργικότητάς μου»

View this post on Instagram

A post shared by Atelier Jolie (@atelierjolieofficial)

Η Τζολί, η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός, παραγωγός, σκηνοθέτης και ανθρωπίστρια δεν ήταν το κέντρο προσοχής -όπως ακριβώς το ήθελε. «Μου αρέσει να βλέπω τι κάνουν οι άλλοι», είπε. «Αυτό είναι μέρος της δημιουργικότητάς μου».

Μετά την ιδιότητα της ως Πρέσβειρα Καλής Θέλησης του ΟΗΕ, η Τζολί συνεχίζει να καλλιεργεί ενσυναίσθηση με τη δύναμη της ετικέτας της, αλλά με δικούς της όρους. Πλέον δεν είναι σε εμπόλεμες ζώνες αλλά στο κέντρο της μητροπολιτικής Νέας Υόρκης, εκεί που έχει στήσει την κυψέλη της.

Για λίγο περισσότερο από ένα χρόνο, έχει προσπαθήσει να μετατρέψει το Atelier Jolie σε ένα κέντρο για καλλιτέχνες και δημιουργούς — και σεφ, φοιτητές και αστέρες του Μπρόντγουεϊ. Το κτίριο έχει σχεδόν απαράμιλλο καλλιτεχνικό pedigree: η οδός Great Jones 57 ανήκε κάποτε στον Άντι Γουόρχολ και κατοικούνταν από τον Ζαν-Μισέλ Μπασκιά, ο οποίος είχε το στούντιό του εκεί μέχρι τον θάνατό του το 1988.

Το όνειρο της Τζολί ήταν ο χώρος να γίνει ξανά ένα πολιτιστικό κέντρο, μια λέσχη γεμάτη εμπνευσμένους και διεθνείς δημιουργούς, και επίσης ένα μαγνήτης για το περίεργο κοινό — να έρθει και να περιηγηθεί, να παρακολουθήσει ένα μάθημα, να ανακαλύψει νέες γεύσεις από την ομάδα της εθνικ κουζίνας Eat Offbeat.

«Έγινε πολύ γρήγορα σαφές ότι η μόδα δεν θα ήταν κάτι που θα αγαπούσα» λέει η Τζολί που έχει απορρίψει τη βιομηχανία του στιλ για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο του — ρύπανση νερού, εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κατανάλωση που τροφοδοτεί τις χωματερές. «Δεν θέλω να πω στους ανθρώπους ότι πρέπει να αγοράσουν κάτι νέο κάθε λίγους μήνες»

Δεν λειτούργησε αμέσως όπως το φανταζόταν γράφει η Melena Ryzik. «Ήταν δύσκολο», είπε σε μια πρόσφατη συνέντευξη. «Διαπίστωσα ότι υπήρχαν πολλά που δεν έπρεπε να κάνω».

Στην αρχική του μορφή το Atelier Jolie ήταν ένα pop-up στούντιο μόδας για σχεδιαστές σε residency, «γιατί νομίζω ότι ο κόσμος ενδιαφέρεται περισσότερο γι’ αυτό», είπε. «Οι άνθρωποι εστιάζουν στη μόδα».

«Αλλά έγινε πολύ γρήγορα σαφές ότι δεν θα ήταν κάτι που θα αγαπούσα» λέει η Τζολί που έχει απορρίψει τη βιομηχανία του στιλ για τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο του — ρύπανση νερού, εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, κατανάλωση που τροφοδοτεί τις χωματερές. «Δεν θέλω να πω στους ανθρώπους ότι πρέπει να αγοράσουν κάτι νέο κάθε λίγους μήνες».

«Το Atelier Jolie είναι σαν μια πλατφόρμα για συζήτηση. Δεν επιβάλλει»

Έτσι, άλλαξε κατεύθυνση, επεκτείνοντας το δίκτυό της και μοιράζοντας το σπάνιο αγαθό της Νέας Υόρκης: τετραγωνικά μέτρα. Δωρεάν.

Στο Atelier Jolie πλέον έχουν βρει επαγγελματική στέγη η Γαλλίδα multimedia καλλιτέχνης Προυν Νουρί, το Invisible Dog -μια γκαλερί στο Μπρούκλιν που κάνει ανακαίνιση στο χώρο της οπότε τώρα έχει μεταφερθεί στο πολιτιστικό κέντρο της Τζολί και άλλοι.

Εδώ λαμβάνουν πλέον χώρα εκθέσεις και πρωτοβουλίες για να αναπτυχθεί μια κοινότητα γύρω από την ιδέα της Τζολί, επιστρέφοντας την έδρα στην ταυτότητα που είχε από την ίδρυση της.

Ήδη από την εποχή των Γουόρχολ-Μπασκιά, είπε, το κτίριο ήταν επίσης ένα σημείο συνάντησης: «Υπήρχε ένα μεγάλο κοινό τραπέζι στο χώρο. Οι άνθρωποι πάντα ερχόντουσαν και μιλούσαν μαζί», είπε. «Αυτό είναι ακριβώς αυτό που ήθελα».

Η Τζολί πάντα χρησιμοποιούσε την πλατφόρμα της για να εκκινήσει συζητήσεις που άλλοι διάσημοι αποφεύγουν ως ο Διάβολος το λιβάνι.

Πολύ προστατευτική για την ίδια και την οικογένεια της, η Τζολί προστατεύει με πάθος την ιδιωτικότητα της και απλώνει γέφυρες σε θεματικές και κοινότητες που είναι υποεκπροσωπούμενες. Η πρώην Πρέσβειρα Καλής Θέλησης του ΟΗΕ (αποχώρησε από αυτή τη θέση το 2022, μετά από περισσότερες από δύο δεκαετίες) στους κύκλους της είναι πολύ διαφορετική από την online περσόνα της.

Είναι οικεία, της αρέσει να φέρνει επαφή σε κόσμο, να προσφέρει βοήθεια και να μάθει από κοντά όσα ζουν άλλοι, λιγότερο προνομιούχοι από την ίδια.

Επίσης ζωγραφίζει, χορεύει και παρακολουθεί μαθήματα μεταξοτυπίας, και μαγειρικής στο Atelier Jolie. «Ήθελα ένα μέρος όπου θα μπορούσα να περάσω χρόνο με τοπικούς καλλιτέχνες», είπε. «Θέλω να νιώσω κοινό σκοπό με άλλους».

Εδώ η Νουρί και το μη κερδοσκοπικό της ίδρυμα Catharsis Arts Foundation, δίνουν μηνιαίες ομιλίες για παλέτα θεμάτων με ανθρωπιστικό και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Τα θέματα ποικίλλουν -τον Μάρτιο, μίλησαν για την απελευθέρωση του Ιράν-, αλλά οι θεματικές είναι παρόμοιες — αν η «τέχνη μπορεί να θεραπεύσει». «Είναι σαν μια πλατφόρμα για συζήτηση. Δεν επιβάλλει» υπογραμμίζει η Τζολί.

Η Νουρί, 40 ετών, και η Τζολί, 49, γνωρίστηκαν σχεδόν μια δεκαετία πριν μέσω μιας κοινής φίλης, της σκηνοθέτιδας Άγκνες Βάρντα, αφού η Νουρί διαγνώστηκε με καρκίνο του μαστού.

Η Τζολί, που έχασε τη μητέρα, τη γιαγιά και τη θεία της από καρκίνο, και που υποβλήθηκε σε προληπτική διπλή μαστεκτομή το 2013, έγινε φίλη και σύντροφος της Νουρί από την αρχή της γνωριμίας τους. Επίσης είναι και η παραγωγός του ντοκιμαντέρ της Νουρί, Serendipity (2019), στο οποίο η καλλιτέχνιδα αποτιμά την ασθένειά της μέσω της δημιουργίας τέχνης.

Στην εισαγωγή ενός από τα βιβλία της Νουρί, η Τζολί θυμάται ότι βρισκόταν στο στούντιό της στο Παρίσι, κοιτάζοντας το γλυπτό της ενός στήθους που ήταν σκαλισμένο σε ξύλο, το οποίο είχε σπάσει κατά τη διάρκεια της κατασκευής. «Δεν είναι ακόμα πιο όμορφο;» ρώτησε η Νουρί.

Ο φωτεινός χώρος/στούντιο της Νουρί στο Atelier Jolie (που κάποτε φιλοξενούσε το κρεβάτι του Μπασκιά) είναι γεμάτος ανατομικά μοντέλα και ιστορικά βιβλία. Στο κάλεσμα τους Strand for Women, άνθρωποι από όλο τον κόσμο έκοψαν τούφες από τα μαλλιά τους σε αλληλεγγύη με το κίνημα #WomanLifeFreedom για τα δικαιώματα και τη δικαιοσύνη των γυναικών στο Ιράν.

Η Τζολί δώρισε μερικές τούφες από τα δικά της και από τις κόρες της. Τώρα οι τούφες κρέμονται στο υπόγειο του Atelier Jolie, κάτω από αυτό που μοιάζει με μίνι φόρεμα φτιαγμένο από μαλλιά, από την Ιρανο-Γερμανίδα καλλιτέχνη Χόμα Εμάμι, που παρουσιάστηκε σε μια έκθεση στο AJ σε επιμέλεια του Invisible Dog.

Για τη Τζολί ο χρυσός κανόνας είναι η συνεργατικότητα και η συνεργασία. «Αυτό είναι προϋπόθεση — δεν μπορείς απλώς να έρθεις για τον εαυτό σου. Πρέπει να έρθεις και να είσαι εκεί και για άλλους καλλιτέχνες» σχολίαζει

Για τη Τζολί ο χρυσός κανόνας είναι η συνεργατικότητα και η συνεργασία. «Αυτό είναι προϋπόθεση — δεν μπορείς απλώς να έρθεις για τον εαυτό σου», είπε η Τζολί. «Πρέπει να έρθεις και να είσαι εκεί και για άλλους καλλιτέχνες».

Με τη συνδρομή του Eat Offbeat, η Νουρί φιλοξένησε ένα «αρχαιολογικό δείπνο» με έναν Αφγανό σεφ που μαγείρεψε ένα παραδοσιακό γεύμα καλυμμένο με πηλό. «Όλοι είχαν ένα μικρό σφυρί, σαν αρχαιολόγοι, και έπρεπε να σπάσουν τον πηλό για να πάρουν το πιάτο», είπε η Νουρί. Ήταν μια αναφορά στα αρχαία βουδιστικά μνημεία, πηγή εθνικής υπερηφάνειας, που καταστράφηκαν από τους Ταλιμπάν το 2001, και στα δικά της γλυπτά σε μορφή Βούδα.

Το Atelier Jolie, είναι μια επιχείρηση που υποστηρίζει το κίνημα B Corpοration -ένα δίκτυο purpose driven εταιρειών που χρησιμοποιούν την επιχείρηση ως μια δύναμη για το κοινό καλό. Οι πιστοποιημένες B Corp εταιρείες πληρούν τα υψηλότερα κοινωνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα, διέπονται από διαφάνεια και νομική ευθύνη και φιλοδοξούν να χρησιμοποιήσουν τη δύναμή τους για την αντιμετώπιση των κοινωνικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων. «Πηγαίνουμε καλά και χτίζουμε ένα νέο μοντέλο», είπε η Τζολί για τις οικονομικές προοπτικές του Atelier Jolie, το οποίο έχει οκταετή μίσθωση στο κτίριο.

«Να βλέπεις αυτούς τους κόσμους να συγκλίνουν! Αυτό είναι το πιο συναρπαστικό»

Αν και η μόδα δεν είναι πλέον η πρώτη προτεραιότητα στο μανιφέστο του Atelier Jolie, η Τζολί συνεργάστηκε με ένα ατελιέ μόδας που δημιουργήθηκε από τεχνίτες στο Καμπούλ. Μαζί με την ιδρύτριά του, Ζολαϊχά Σερζάντ, η Τζολί σχεδίασε μια συλλογή από κεντημένα μπουφάν και κάπες, τις οποίες φόρεσε στην ομιλία της Νεσάτ. Σε αυτή  την περίσταση, το AJ λειτούργησε ως πλατφόρμα για να αναδείξει «την τέχνη, το ταλέντο και την ανθεκτικότητα» της ομάδας της Αφγανής υφάντριας και ραφτών.

Με τη Νέα Υόρκη να είναι πλέον το δεύτερο σπίτι της για το Atelier Jolie αλλά και για το ρόλο της ως παραγωγός του βραβευμένου με Tony μιούζικαλ The Outsiders στο Μπρόντγουεϊ, η Τζολί γίνεται η αφορμή και ο λόγος για μια «πυρηνική σύντηξη» καλλιτεχνίας και κοινωνικής ατζέντας. Το καστ της παράστασης την επισκέπτεται στο ατελιέ, βοηθώντας την να αναλογιστεί πώς μπορεί ο χώρος να εξυπηρετήσει νέους καλλιτέχνες. «Να βλέπεις αυτούς τους κόσμους να συγκλίνουν! Αυτό είναι το πιο συναρπαστικό», είπε.

Η Τζολί αγάπησε το χαμηλό κτίριο (που είχε πρόσφατα φιλοξενήσει ένα εστιατόριο) όταν το είδε για πρώτη φορά το 2023 με μία από τις κόρες της. «Δεν με ενδιέφερε να είμαι στην Άνω Ανατολική πλευρά», είπε, εξηγώντας γιατί αναζητούσε τις γειτονιές του κέντρου που είχε περπατήσει στα 20 της, ενώ σπούδαζε κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. Αλλά, είπε, «ήμουν επίσης τρομαγμένη από την ιστορία». Επικοινώνησε με τις αδελφές του Μπασκιά, οι οποίες έδωσαν την ευλογία τους στο ατελιέ και εμφανίζονται σε εκδηλώσεις.

Η Τζολί μίλησε με δυσαρέσκεια για τη φήμη ότι το Atelier Jolie ήταν άλλη μια αποκλειστική μπουτίκ στο κέντρο της πόλης. «Η πράξη της δημιουργίας θα πρέπει να είναι προσβάσιμη σε όλους. Αυτό που χρειάζομαι ως καλλιτέχνης», είπε. «Είναι αυτό που θέλω για τα παιδιά μου — να μάθουν για άλλους ανθρώπους και να ανακαλύψουν και να συνδεθούν και να μοιραστούν και να παίξουν».

Η ίδια μένει σε ένα ξενοδοχείο στο Μανχάταν γιατί το διαμέρισμα στη Νέας Υόρκης που αγόρασε στα 20 της τώρα κατοικείται από έναν από τους γιους της και είναι ένα καταφύγιο για τα πέντα αδέλφια. Η μαμά είναι ευπρόσδεκτη — μερικές φορές. «Την άλλη μέρα είπα ότι θα περάσω, και είπε, μπορείς να μου δώσεις μια μέρα να καθαρίσω; Το εκτίμησα, θέλει να καθαρίσει για τη ‘μητέρα’. Αλλά πόσο ακατάστατο και βρώμικο αλήθεια μπορεί να είναι;» σχολίασε γελώντας.

«Όποτε έχω δει την Άντζι στο πεδίο, αγαπά να κάθεται με μια ομάδα ανθρώπων, όποιοι κι αν είναι, και να νιώθει μέρος αυτής της κοινότητας»

«Όποτε έχω δει την Άντζι στο πεδίο, αγαπά να κάθεται με μια ομάδα ανθρώπων, όποιοι κι αν είναι, και να νιώθει μέρος αυτής της κοινότητας», είπε ο Γκίλς Ντούλεϊ, ένας Βρετανός φωτογράφος και σεφ που γνώρισε την Τζολί μέσω της δουλειάς της στον ΟΗΕ.

Πέρυσι το καλοκαίρι, ο Ντούλεϊ, ο οποίος έχασε τα δύο πόδια του και ένα χέρι σε έκρηξη στο Αφγανιστάν το 2011, παρουσίασε τις εικόνες του από ναρκοπέδια στο Atelier Jolie. «Έκανα μια ομιλία εκεί, και οι άνθρωποι κάθονταν στο πάτωμα και κάπως κρεμόντουσαν από τις άκρες των τραπεζιών και των καρεκλών», είπε. «Σίγουρα δεν είναι ένα μέρος που έχει φινέτσα και φτιασιδώματα».

Σε μια εκδήλωση για την Παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας η Τζολί απάντησε σε ερωτήσεις από μαθητές γυμνασίου από το Μπρονξ και χαιρέτησε καλλιτέχνες από τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Ο φίλος της, ο 28χρονος Καναδο-Σουδανός μουσικός Μουστάφα, έφερε τον ράπερ Χάρλοου ως καλεσμένο του. Ο Χάρλοου θαύμασε την αμεσότητα της με τον κόσμο.

«Αυτό δεν είναι το καλύτερο της», σχολίασε ο Μουστάφα, προσθέτοντας ότι η Τζολί θέλει να είναι εκεί για να ρίχνει φως στη δουλειά των ανθρώπων γύρω της.

Καθώς η Τζολί περνούσε από τα δωμάτια της γκαλερί της με ένα φλιτζάνι τσάι στο χέρι, σταμάτησε. «Μερικές φορές σκέφτομαι, τι κάνουμε;» είπε. Μια ομάδα γυναικών είχε βρει τη θέση τους δίπλα της, θέλοντας επειγόντως να μιλήσουν για τέχνη και ακτιβισμό. «Και τότε σκέφτομαι, ότι ναι, ΑΥΤΟ είναι τα πάντα».

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο