H Φένια Παπαδόδημα μιλά στο in.gr για τον Όμηρο, τον Παπαδιαμάντη και τη τζαζ
Μετά την επιτυχία της μουσικής παράστασης «Όταν σε λίγο κατεβήκαμε στη θάλασσα», που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αθηνών, η Φένια Παπαδόδημα δημιουργεί σε συνεργασία με τέσσερις νέους ηθοποιούς την θεατρική ομάδα- φωνητικό σύνολο «Tραγούδια από τον πρώτο όροφο».
Μετά την επιτυχία της μουσικής παράστασης «Όταν σε λίγο κατεβήκαμε στη θάλασσα», που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο στο πλαίσιο του φεστιβάλ Αθηνών, η Φένια Παπαδόδημα δημιουργεί σε συνεργασία με τέσσερις νέους ηθοποιούς την θεατρική ομάδα- φωνητικό σύνολο «Tραγούδια από τον πρώτο όροφο».
Η νεοσύστατη ομάδα συνεργάζεται με τέσσερις μουσικούς, δημιουργώντας μία εντελώς πρωτότυπη εκστατική μουσική αφήγηση πάνω σε πειραματισμούς της σύγχρονης jazz και σε κείμενα του Ομήρου και του Παπαδιαμάντη, σε μια μουσική παράσταση που παρουσιάζεται από τις 12 Οκτωβρίου και μόνο για τέσσερις βραδιές, στη Σκηνή της Φρυνίχου του Θεάτρου Τέχνης.
Ζήτησα από την Φένια Παπαδόδημα να μου εξηγήσει τι συμβαίνει στη σκηνή του Τέχνης, πως συνδέει την τζαζ με κείμενα του Ομήρου και πως εμπνεύστηκε αυτή την δουλειά.
Τι περιλαμβάνει η μουσική αυτή παράσταση;
Πέντε μουσικοί και πέντε ηθοποιοί επί σκηνής αναβιώνουν ρυθμικά και μέσα από μία εντελώς μουσική προσέγγιση αποσπάσματα της Οδύσσειας (ραψωδίες α’, ε’ και λ’) επικεντρώνοντας περισσότερο στην λ’ ραψωδία, τη Νέκυια. Την κατάβαση του Οδυσσέα στον Άδη. Κάποια αποσπάσματα από κείμενα του Παπαδιαμάντη (Άνθος του γυαλού, Μία ψυχή, Στην Παναγία του Ντομάν) εμπλουτίζουν αυτή τη ροή.
Το ταξίδι στον Άδη έχει ένα μεταφορικό χαρακτήρα και γι’ αυτό δημιουργεί μία αίσθηση «κάθαρσης», καθώς ο Οδυσσέας γίνεται κοινωνός μίας γνώσης σπάνιας, γευόμενος τον θάνατο. Η παρουσία του κάτω κόσμου είναι επίσης πολύ έντονη στα παραδοσιακά τραγούδια, όχι μόνο στα μοιρολόγια, τα οποία χρησιμοποιούμε σαν γέφυρες με τη σημερινή συλλογική συνείδηση.
Πως ξεκίνησε η ιδέα να συνδυαστεί η τζαζ με κείμενα του Ομήρου και του Παπαδιαμάντη;
Για να είμαστε πιο σαφείς ως προς τον όρο της τζαζ, τουλάχιστον με τον τρόπο που ενσωματώνεται στη συγκεκριμένη παράσταση, πρόκειται για ένα μουσικό αυτοσχεδιαστικό πλαίσιο, μίας πειραματικής προσέγγισης, ως προς τα μουσικά θέματα και τους τρόπους (κλίμακες) που χρησιμοποιούμε, μέσα στο οποίο εξαιρετικοί μουσικοί που είναι κατεξοχήν τζαζ βιρτουόζοι, συνοδεύουν ευρηματικά, συμπράττουν με τον λόγο. Έτσι π.χ., οι μουσικοί χρησιμοποιούν συχνά, θέματα από παραδοσιακά τραγούδια τα οποία όμως αναπτύσουν αυτοσχεδιαστικά μ’ έναν δικό τους μοναδικό τρόπο.
Επίσης οι ελληνικοί τρόποι, ήχοι, παρμένοι από την βυζαντινή μουσικοί εμπλουτίζουν αυτό το αυτοσχεδιαστικό πλαίσιο. Άρα όσοι ίσως γνωρίζουν περισσότερο μιλάμε για μία modal world jazz ρποσέγγιση και όχι για ένα είδος αμερικάνικης κλασσικής τζαζ.
Πως προσεγγίζεται μουσικά ο λόγος του Παπαδιαμάντη;
Ο λόγος του Παπαδιαμάντη έτσι όπως τον αντιλαμβάνομαι και τον δουλεύω τα τελευταία χρόνια, είναι άρρηκτα δεμένος με τον ομηρικό λόγο, και πιστεύω ότι είναι η συνέχεια του σε μία πιο σύγχρονη εκδοχή.
Μπορεί να μην τον διέπουν οι κανόνες της αρχαίας μετρικής που διέπουν τα έπη, όμως δημιουργεί μία παρεμφερή δόνηση, έναν παλμό κι έναν μαγνητισμό που επιδρά στην ψυχή του ακροατή ακριβώς όπως το αρχαίο κείμενο. Αυτό κρύβει μία μουσικότητα, αυτή που φέρει και ο αρχαίος επικός λόγος στο δακτυλικό εξάμετρο, η οποία μας καλεί και μας προκαλεί να την ανακαλύψουμε. Να ξεφύγουμε από μία ακαδημαϊκή και μουσειακή προσέγγιση του ίδιου του λόγου, καθώς και να ξεκουραστούμε λίγο από την γερμανική και αγγλοσαξωνική λαγνεία του σπλάτερ και ν’ ακούσουμε τον ρυθμό της λέξης και την πολυρυθμία των λέξεων!
Πως μπορεί ένα τέτοιο κείμενο να γίνει σημερινό;
«Όμως που βρίσκεται τελικά το αληθινό μας σπίτι σήμερα;», «Πως θα το όριζε ο καθένας μας;» «Ποιες είναι οι σημαντικές σχέσεις, η σημαντικές επιλογές σ’ αυτή τη ζωή, τι είναι αυτό που έχουμε έρθει εδώ να καταλάβουμε πριν αποχωρήσουμε». Όλες αυτές τις ανθρώπινες αγωνίες, όλα αυτά τα ερωτήματα κοινά σε όλους μας, τα αγγίζει, τα θίγει κι ακόμη καλύτερα τα «τραγουδάει» ο Όμηρος.
in.gr
- Κακοκαιρία Byron: Ήχησε το 112 στην περιοχή «Ποντιακά» Ελευσίνας – Πιθανή υπερχείλιση του ποταμού
- Ο Κουέντιν Ταραντίνο τελικά «δεν αντέχει» τους μισούς ηθοποιούς του Χόλιγουντ – Και πιο πολύ τον Όουεν Γουίλσον
- Πούτιν: Θερμή υποδοχή του Ρώσου προέδρου στην Ινδία – Στο επίκεντρο το πετρέλαιο, υπό την πίεση των ΗΠΑ
- Το Παγκόσμιο Κύπελλο… ξεκινάει: Το βράδυ της Παρασκευής η κλήρωση του Μουντιάλ 2026
- Κακοκαιρία Byron: Υπερχείλισε ποταμός – Κινδύνευσαν τουρίστες και κάτοικοι στη Φοινικούντα
- Αγρότες: Χιλιάδες τρακτέρ στους δρόμους, «η πιο μεγάλη κινητοποίηση από το 2016» – Στα σκοινιά η κυβέρνηση
- 18 χρόνια και 1.297 αγώνες: Ο ΛεΜπρόν για πρώτη φορά μονοψήφιος από το 2007!
- Η Pantone κάνει μια εκπληκτική επιλογή για το χρώμα (μη χρώμα) της χρονιάς 2026 -«Η ιστορία από την αρχή»
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις






![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Παρασκευή 05.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/pexels-kammeran-gonzalez-keola-3137381-9559884-315x220.jpg)















































































Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442