Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Δημήτρης Αναγνώστου: «Ο ρεφενές και το έθιμο με το κρεβάτι είναι crowd funding»

Δημήτρης Αναγνώστου: «Ο ρεφενές και το έθιμο με το κρεβάτι είναι crowd funding»

Τι είναι το crowd funding και πώς λειτουργεί στην Ελλάδα; Ο Δημήτρης Αναγνώστου, συνιδρυτής της πρώτης ελληνικής πλατφόρμας crowd funding, Groopio, και ο Δημήτρης Μυστακίδης, μουσικός που έχει δεχθεί την χρηματοδότηση αυτή, μιλούν για τη νέα αυτή πραγματικότητα που συνεχώς κερδίζει έδαφος. Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και συχνότερα την φράση «κοινωνική χρηματοδότηση» ή αλλιώς […]

Τι είναι το crowd funding και πώς λειτουργεί στην Ελλάδα; Ο Δημήτρης Αναγνώστου, συνιδρυτής της πρώτης ελληνικής πλατφόρμας crowd funding, Groopio, και ο Δημήτρης Μυστακίδης, μουσικός που έχει δεχθεί την χρηματοδότηση αυτή, μιλούν για τη νέα αυτή πραγματικότητα που συνεχώς κερδίζει έδαφος.

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και συχνότερα την φράση «κοινωνική χρηματοδότηση» ή αλλιώς crowd funding. Ιδιαίτερα σε μια εποχή που «πλήττεται από την οικονομική κρίση» και η «χρηματοδότηση από κράτος και χορηγούς είναι ελλιπής», η «χρηματοδότηση από το πλήθος» αρχίζει και διευρύνεται. Παράλληλα, αποτελεί έναν τρόπο «απεμπλοκής του καλλιτέχνη από παραγωγούς ή εκδότες», αναφέρουν ο κ. Αναγνώστου και ο κ. Μυστακίδης.

«Το crowd funding είναι η συλλογή χρημάτων μέσω που πλήθους. Ένας δημιουργός, σκηνοθέτης ή άλλος καλλιτέχνης έχει μια ιδέα και θέλει να την υλοποιήσει. Μπαίνει σε μια πλατφόρμα σαν την Groopio, την παρουσιάζει και φτιάχνει μια σειρά από ανταποδόσεις έτσι ώστε να υλοποιηθεί» εξηγεί ο κ. Αναγνώστου. Για παράδειγμα, ένας σκηνοθέτης επιθυμεί να ανεβάσει μια παράσταση και χρειάζεται 2.000 ευρώ. Θα παρουσιάσει την ιδέα στο κοινό και οι δωρητές, ανάλογα με το ποσό που θα διαθέσουν, θα λάβουν ανταπόδοση.

«Οι ανταποδόσεις μπορεί να είναι ένα σεμινάριο με τον σκηνοθέτη ή να παρευρεθεί ο δωρητής στις πρόβες ή ένας ρόλος να λάβει το όνομά του» αναφέρει ο κ. Αναγνώστου, ενώ επισημαίνει ότι με τον τρόπο αυτό το κοινό «νιώθει μέρος του όλου εγχειρήματος, νιώθει κομμάτι της τέχνης». Αξίζει να τονιστεί ότι σε περίπτωση που το ποσό δεν συγκεντρωθεί έως την προβλεπόμενη ημερομηνία «τα χρήματα επιστρέφονται στους δωρητές».

Πολλά από αυτά τα οποία λαμβάνει το κοινό, δεν μπορεί να τα βρει αλλού και ουσιαστικά «μιλάμε για μια νέα μορφή ηλεκτρονικού εμπορίου, δεν είναι έρανος». Την ίδια στιγμή, ο συνιδρυτής της πλατφόρμας Groopio αναδεικνύει και μια άλλη πλευρά του crowd funding. «Ξεκινά και ένα viral marketing της ιδέας, αφού την προωθείς πριν καν ολοκληρωθεί».

Έως τώρα, πάνω από 20 καλλιτεχνικά έργα έχουν υλοποιηθεί μέσω του crowd funding. Οι βασικές προϋποθέσεις για να φιλοξενηθεί η καμπάνια ενός δημιουργού είναι η ασφάλεια και η εγκυρότητα. «Ελέγχουμε πάντα ότι όσα θέλει να πραγματοποιήσει ο δημιουργός είναι εφικτά και δεν υπόκεινται στη σφαίρα της φαντασίας. Και φυσικά, ξεκινάμε με μικρούς και εφικτούς χρηματικούς στόχους, ώστε ο δωρητής να πάρει την ανταπόδοσή του και να θελήσει να συμμετάσχει ξανά».

Φτάνοντας στην πλευρά του δημιουργού, ο κ. Μυστακίδης επέλεξε την χρηματοδότηση μέσω πλήθους «από τη στιγμή που αποφάσισα να απεμπλακώ από παραγωγούς, εκδότες ή άλλους ενδιάμεσους. Ο μόνος τρόπος για να χρηματοδοτηθούν οι ιδέες μου ήταν αυτός». Η έκδοση του βιβλίου του κ. Μυστακίδη για την λαική κιθάρα «στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία» και «το κοινό ανταποκρίθηκε σε μεγάλο βαθμό», αν και, όπως εξηγεί «η κοινωνική χρηματοδότηση στην Ελλάδα είναι σε πολύ πρώιμο στάδιο και αρκετοί λόγω ιδιοσυγκρασίας είναι επιφυλακτικοί». Ο καλλιτέχνης αναγνωρίζει ότι «είναι πολύ ωραίο να ξέρεις ότι αυτό που έχεις στο μυαλό σου έχει ανταπόκριση από τον κόσμο και το κοινό συμμετέχει στην προσπάθειά σου».

«Η δύσκολη κατάσταση που όλοι βιώνουμε τα τελευταία χρόνια μας έχει κάνει πιο επιλεκτικούς σε όλα τα επίπεδα. Το ‘δήθεν’ έχει υποστεί τεράστια συρρίκνωση και ο κόσμος έχει στραφεί σε πιο αληθινά πράγματα. Το crowd funding είναι για μένα μια σπουδαία έκφραση άμεσης δημοκρατίας».

Τέλος, ο κ. Μυστακίδης θεωρεί ότι υπάρχει έδαφος στην Ελλάδα για την ανάπτυξη της κοινωνικής χρηματοδότησης. «Είμαστε σε αρχικό στάδιο ακόμη και ο κόσμος θέλει χρόνο για να αποκτήσει εμπιστοσύνη σε κάτι τέτοιο. Οι καχύποπτοι θα υπάρχουν πάντα και αντιδρούν ούτως ή άλλως σε ο,τιδήποτε είναι έξω από τη δική τους οπτική. Το βασικό είναι να είναι όλες οι προσπάθειες χρηματοδότησης μέσω πλήθους τίμιες και φερέγγυες».

Μαρία Πετροπούλου

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 23 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο