Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
AI: Η τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία ήρθε για να μείνει – Διχάζει η χρήση της από μαθητές

AI: Η τεχνητή νοημοσύνη στα σχολεία ήρθε για να μείνει – Διχάζει η χρήση της από μαθητές

Το 60% των εκπαιδευτικών στις ΗΠΑ εξοικονόμησαν έως και έξι ώρες εργασίας την εβδομάδα χάρη στην AI - Αντίθετη η βρετανική κοινή γνώμη στη χρήση της από μαθητές για εξ ολοκλήρου συγγραφή εργασιών

Η AI στα σχολεία ήρθε για να μείνει, όπως δείχνουν τα αποτελέσματα πολλών σχετικών ερευνών. Όλες τους αντανακλούν την ξεκάθαρη κατανόηση από πλευράς εκπαιδευτικών ότι η ενσωμάτωση της τεχνητής νοημοσύνης στη διδασκαλία θα οδηγήσει στην ενίσχυσή της και όχι στην αντικατάστασή της.

Δάσκαλοι και καθηγητές χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο την AI για να εξοικονομήσουν πολύτιμο χρόνο. Τα εργαλεία της τους βοηθούν να βαθμολογήσουν γραπτά, να προετοιμάσουν το επόμενο μάθημα ή και να δημιουργήσουν διδακτικό υλικό για όσα παιδιά αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες.

Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Gallup, το 60% των εκπαιδευτικών σε δημόσια σχολεία των ΗΠΑ εξοικονόμησαν έως και έξι ώρες εργασίας την εβδομάδα χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη.

Ωστόσο, δεν φαίνεται να προκρίνουν την εκτεταμένη χρήση των εργαλείων αυτών από τους μαθητές, υπό τον φόβο ότι αυτό θα οδηγήσει σε αντιγραφές ή απλή παράθεση στοιχείων χωρίς κριτική σκέψη και βαθιά γνώση του αντικειμένου που διδάσκονται.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 28% των εκπαιδευτικών εξακολουθεί να αντιτίθεται στη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στη σχολική τάξη. Επίσης, δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν ότι διαταράσσονται οι ανθρώπινες σχέσεις στον πυρήνα της διδασκαλίας και της μάθησης.

«Απαιτούνται κανόνες για το πού, πότε και πώς θα πρέπει ή δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται η AI στην τάξη»

Γράφημα που δείχνει τα ποσοστά ανά κατηγορία καθηκόντων για τα οποία οι εκπαιδευτικοί στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν εργαλεία AI

Γράφημα που δείχνει τα ποσοστά ανά κατηγορία καθηκόντων για τα οποία οι εκπαιδευτικοί στα δημόσια σχολεία των ΗΠΑ χρησιμοποιούν εργαλεία AI (Πηγή: Gallup / Independent)

Την ίδια ώρα οι εταιρείες AI ισχυρίζονται ότι τα εργαλεία τους μπορούν να «μεταμορφώσουν», να «εξατομικεύσουν» και να «επιταχύνουν» τη μάθηση. Κάτι που διαπιστώνουν πολλά παιδιά όταν έχουν να παραδώσουν σε σύντομο διάστημα δύσκολες εργασίες και καταφεύγουν στην τεχνητή νοημοσύνη.

AI: Ευκαιρίες και κίνδυνοι

Σύμφωνα με την έρευνα, οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης δηλώνουν ότι αυτά βελτιώνουν την ποιότητα της δουλειάς τους. Περίπου το 61% ανέφερε ότι έχει καλύτερη εικόνα για την πρόοδο των μαθητών, ενώ το 57% δήλωσε ότι βελτιώθηκε η βαθμολόγηση και η ανατροφοδότησή τους.

Σχεδόν το 60% συμφωνεί ότι η AI βελτιώνει την προσβασιμότητα του εκπαιδευτικού υλικού για μαθητές με αναπηρίες. Για παράδειγμα, παιδιά που χρησιμοποιούν συσκευές μετατροπής κειμένου σε ομιλία ή μεταφραστικά εργαλεία.

Ωστόσο, είναι περισσότεροι οι εκπαιδευτικοί που εκφράζουν ανησυχίες για τους κινδύνους. Περίπου το ένα τρίτο πιστεύει ότι η συχνή χρήση της AI από μαθητές θα αυξήσει τους βαθμούς τους, τα κίνητρα, την επαγγελματική τους προετοιμασία και τη συμμετοχή στην τάξη. Αντιθέτως, το 57% προειδοποιεί ότι – αντιθέτως – θα μειώσει την κριτική σκέψη τους.

Επίσης, σχεδόν οι μισοί δήλωσαν ότι τα παιδιά θα γίνουν λιγότερα επίμονα στην επίλυση προβλημάτων, λιγότερο ικανά να οικοδομούν ουσιαστικές σχέσεις και περισσότερο ευάλωτα στις επερχόμενες προκλήσεις.

Σε αυτές τις ανησυχίες έρχονται να προστεθούν και οι μελέτες που έχουν δείξει ότι τα εργαλεία AI στην εκπαίδευση μπορεί να αποδειχθούν λανθασμένα έως και προκατειλημμένα. Για παράδειγμα, να βαθμολογούν χαμηλότερα τις εργασίες μαθητών ασιατικής καταγωγής σε σχέση με άλλες φυλές.

Ο Ζακ Χρινόφσκι, διευθυντής έρευνας της Gallup, εξήγησε ότι οι εκπαιδευτικοί ζητούν πλέον καθοδήγηση από τα σχολεία τους για το πώς να χρησιμοποιούν την τεχνητή νοημοσύνη.

Αν και πολλοί συνηθίζουν να θέτουν όρια στους μαθητές τους, δεν γνωρίζουν σε ποιο βαθμό μπορούν οι ίδιοι να αξιοποιήσουν τα εργαλεία για να βελτιώσουν τη δουλειά τους. Ως εκ τούτου, «χρειάζεται να θεσπίσουμε κανόνες και να καθορίσουμε το πού, πότε και πώς θα πρέπει ή δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη στην τάξη», καταλήγει ο ίδιος.

Βρετανική έρευνα: «Απαράδεκτο» για μαθητές δημοτικού

Διχασμένη φαίνεται η κοινή γνώμη στο Ηνωμένο Βασίλειο ως προς τη χρήση εργαλείων AI από μαθητές δημοτικού προκειμένου να βελτιωθούν στον γραπτό λόγο, αναφέρει ο Independent. Οι απόψεις διίστανται και όσον αφορά στη βελτίωση της γραμματικής και της σύνταξης, καθώς και της χρήσης των σημείων στίξεως.

Επίσης, σύμφωνα με νέα δημοσκόπηση της YouGov για λογαριασμό του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ, ένα συντριπτικό 89% των ενηλίκων θεωρεί «απαράδεκτο» οι μαθητές να χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να κάνουν εξ ολοκλήρου τις σχολικές τους εργασίες.

Η έρευνα διενεργήθηκε τον Ιούνιο σε 2.221 ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο και ανέδειξε «διχασμό» ως προς τις πιο λεπτομερείς χρήσεις της τεχνητής νοημοσύνης. Για παράδειγμα, σχεδόν οι μισοί (46%) θεωρούν αποδεκτό να χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της στίξης και της γραμματικής, ενώ το 44% διαφωνεί.

Παρά τις ανησυχίες για κατάχρηση της τεχνολογίας, πάντως, μόνο το 16% των ενηλίκων πιστεύει ότι η μείωση ή η κατάργηση των εργασιών για το σπίτι είναι η πιο αποτελεσματική στρατηγική για τα σχολεία.

Για τη χρήση της AI εκ μέρους των εκπαιδευτικών, η έρευνα της YouGov έδειξε ότι περισσότεροι από τρεις στους πέντε (62%) ενήλικες στο Ηνωμένο Βασίλειο αντιτίθενται στη χρήση της για τη διόρθωση εργασιών, ενώ το 27% την υποστηρίζει. Ωστόσο, η πλειοψηφία (59%) εμφανίζεται υπέρ των εργαλείων AI από τους εκπαιδευτικούς για τη διεκπεραίωση διοικητικών καθηκόντων, όπως ο σχεδιασμός μαθημάτων.

Σημειώνεται ότι η διευθύνουσα σύμβουλος του εξεταστικού οργανισμού (OCR) στο Ηνωμένο Βασίλειο, Τζιλ Ντάφι, τάσσεται υπέρ μιας εθνικής συντονισμένης στρατηγικής για την AI.

«Η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται ήδη στα σχολεία μας και δεν πρόκειται να εξαφανιστεί. Μια συντονισμένη εθνική στρατηγική, με τη χρηματοδότηση που απαιτείται για να μην μείνει κανένα σχολείο πίσω, θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη του κοινού στον μετασχηματισμό που μπορεί να επιφέρει» δήλωσε η ίδια.

«Η σχολική εργασία είναι πολύ σημαντική για να χαθεί, ακόμη και στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. Αλλά η AI επιτρέπει την αξιολόγηση διαφορετικών δεξιοτήτων και μειώνει τον τεράστιο όγκο των εξετάσεων. Τα ευρήματα της έρευνας θα πρέπει να αποτελέσουν πρόκληση για όλους μας στην εκπαίδευση ώστε να βρούμε έναν τρόπο να προσαρμόσουμε τη σχολική εργασία ώστε να είναι κατάλληλη για τον αιώνα της AI», κατέληξε.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 05 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο