Σε οίκους ανοχής και ψυχιατρεία: Η συμβουλή του Βέρνερ Χέρτζογκ στους νέους σκηνοθέτες
«Δεν γίνεσαι ποιητής με το να είσαι σε ένα κολέγιο. Πρέπει να βγεις εκτός νόρμας», δήλωσε σε πρόσφατη συνέντευξη του ο σπουδαίος σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτζογκ.
Ο θρυλικός σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτζογκ, ένας εκ των εκπροσώπων του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου, έδωσε μερικές φαινομενικά αλλόκοτες συμβουλές σε νέους επίδοξους κινηματογραφιστές, προτρέποντάς τους να συγκεντρώσουν χρήματα για τα σχέδιά τους δουλεύοντας σε οίκους ανοχής και ψυχιατρικά ιδρύματα.
Μιλώντας στο CBS, ο Χέρτζογκ περιέγραψε τη καθοδήγηση που προσφέρει στους συμμετέχοντες στο εργαστήριο που διοργανώνει, το οποίο περιγράφεται ως «κινηματογραφικό σχολείο για απατεώνες».
«Τους λέω: ‘Είστε ικανοί. Κερδίστε χρήματα για να χρηματοδοτήσετε τις πρώτες σας ταινίες. Αλλά μην τα κερδίσετε με υπαλληλικές δουλειές σε ένα γραφείο. Βγείτε έξω και δουλέψτε ως πορτιέρηδες σε σεξ κλαμπ. Βρείτε δουλειά ως φύλακες σε ψυχιατρείο. Πηγαίντε σε ένα ράντσο με βοοειδή και μάθετε πώς να αρμέγετε μια αγελάδα. Κερδίστε τα χρήματά σας με αυτόν τον τρόπο, στην πραγματική ζωή».
»Δεν γίνεσαι ποιητής με το να είσαι σε ένα κολέγιο. […] Πρέπει να βγεις εκτός νόρμας. Πρέπει να έχεις μια ορισμένη ποσότητα, όπως λέβ εγώ, καλής εγκληματικής ενέργειας [για να κάνεις μια ταινία]», πρόσθεσε.
«Η βιομηχανία έχει τις δικές τις φιλοδοξίες»
Σε συνέντευξη που έδωσε το 2022 στο IndiwWire, ο Βέρνερ Χέρτζογκ εξέφρασε και την άποψη του περί των «λίγων ευκαιριών που προσφέρει η κινηματογραφική βιομηχανία στους νέους σκηνοθέτες» -όπως το έθεσε ο δημοσιογράφος Έρικ Κον.
Ο Γερμανός σκηνοθέτης Βέρνερ Χέρτζογκ παραλαμβάνει το βραβείο Χρυσός Αλέξανδρος στο 50ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, για τη συμβολή του στην τέχνη του κινηματογράφου, από τον Έλληνα σκηνοθέτη Θεόδωρο Αγγελόπουλο | 21 Νοεμβρίου του 2009.
«Δεν μου αρέσει η κουλτούρα των παραπόνων. Ακόμα και στις πρώτες μου μέρες, δεν ήταν τόσο διαφορετικά. Η κινηματογραφική βιομηχανία είναι κάτι που έχει τις δικές της φιλοδοξίες. Σήμερα είναι πολύ πιο εύκολο να κάνεις ταινίες επειδή είναι πολύ λιγότερο δαπανηρή. Μπορείς να γυρίσεις μια ταινία μεγάλου μήκους στο κινητό σου τηλέφωνο, η οποία μπορεί να προβληθεί στο σινεμά. Έχουμε παραδείγματα επιτυχημένων ταινιών που γυρίστηκαν με κινητά τηλέφωνα και μπορείτε να μοντάρετε την ταινία σας στο σπίτι στο φορητό σας υπολογιστή. Οι νέοι άνθρωποι έρχονται σε μένα μαζικά. Υπάρχει κυριολεκτικά μια χιονοστιβάδα νέων ανθρώπων που θέλουν να μάθουν από εμένα ή να γίνουν βοηθοί μου ή οτιδήποτε άλλο. Στα εργαστήριά μου, πρέπει να φτιάξουν μια ταινία μέσα σε οκτώ ή εννέα ημέρες. Αυτό ήταν πολύ χρήσιμο γι’ αυτούς», δήλωσε τότε.
«Λάφυρο»
Ο Χέρτζογκ, ο οποίος έχει υπογράψει ταινίες όπως «Νοσφεράτου: Ο Δράκουλας της Νύχτας» (1979), «Φιτζκαράλντο, ο Τυχοδιώκτης του Αμαζονίου» (1982) και «Ο καθένας για τον εαυτό του και ο Θεός εναντίον όλων» (1974), είναι γνωστός για την προσέγγιση που ακολουθεί στην κινηματογραφική δημιουργία, καθώς και για τον εκπληκτικό ρυθμό εργασίας του.
Ο σκηνοθέτης περισσότερων από εβδομήντα ταινιών είπε ότι «θα τα έδινε όλα» στην προσπάθεια του να χρηματοδοτήσει τα έργα του και αποκάλεσε τις ταινίες που προέκυπταν ως το πραγματικό «λάφυρο», αντί για οποιονδήποτε μισθό.
«Δεν είναι αυτό που συνήθως πρέπει να κάνει ένας σκηνοθέτης», δήλωσε ο Χέρτσογκ. «Φυσικά βγάζω χρήματα μερικές φορές και τα επενδύω στην επόμενη ταινία».
Επίσης, ο Χέρτζογκ δήλωσε στο CBS ότι εκπαιδεύει τους μαθητές του στο πώς να παραβιάζουν μια κλειδαριά, να χρησιμοποιούν κόφτες μπουλονιών και να πλαστογραφούν μια άδεια σκοποβολής. Η καριέρα αυτή, προειδοποίησε, «δεν είναι για τους δειλούς».
Το επόμενο έργο που αναμένεται να κυκλοφορήσει ο σκηνοθέτης είναι ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ghost Elephants», για ένα μυστηριώδες κοπάδι στην Αγκόλα της Αφρικής, ενώ τουλάχιστον έξι ακόμη ταινίες βρίσκονται σε στάδιο προετοιμασίας.