Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Λίγο, αν όχι καθόλου, κινδυνεύουν τα αεροπλάνα από τους κεραυνούς

Λίγο, αν όχι καθόλου, κινδυνεύουν τα αεροπλάνα από τους κεραυνούς

Το μέσο επιβατικό τζετ πλήττεται από κεραυνό μια φορά κάθε 1.000 ώρες, ωστόσο οι ξαφνικές ηλεκτρικές εκκενώσεις δεν μπορούν από μόνες τους να οδηγήσουν σε συντριβή, εκτιμούν εμπειρογνώμονες έπειτα από την εξαφάνιση του γαλλικού Airbus στον Ατλαντικό.

36

Το μέσο επιβατικό τζετ πλήττεται από κεραυνό μια φορά κάθε 1.000 ώρες, ωστόσο οι ξαφνικές ηλεκτρικές εκκενώσεις δεν μπορούν από μόνες τους να οδηγήσουν σε συντριβή, εκτιμούν ειδικοί έπειτα από την εξαφάνιση του γαλλικού Airbus στον Ατλαντικό.

Οι κεραυνοί «θα μπορούσαν να προκαλέσουν διάφορες βλάβες, λιγότερο ή περισσότερο σοβαρές, όμως από ό,τι γνωρίζω δεν έχουν αναφερθεί περιστατικά με αεροπλάνο που ανατινάχθηκαν» δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Ιβ Ντεσαγιέ της ένωσης Γάλλων πιλότων.

Οι εκκενώσεις «θα μπορούσαν να προκαλέσουν μηχανικό πρόβλημα, θα μπορούσαν να τρυπήσουν το αεροσκάφος, συνήθως όμως μπορεί να συνεχίσει να πετά» συμφώνησε ο Βινσέν Φαβ, εμπειρογνώμων αεροπορικών ατυχημάτων.

Ο κίνδυνος είναι μικρός επειδή τα σημερινά αεροπλάνα διαθέτουν εφεδρικά ηλεκτρονικά συστήματα, ορισμένα από αυτά μονωμένα, και επειδή αποτελούνται εξωτερικά από αλουμίνιο, ένα αγώγιμο υλικό που δρα ως κλωβός Φάραντεϊ, εμποδίζοντας την εκκένωση να διαπεράσει εγκάρσια την άτρακτο.

Στα αεροπορικά χρονικά έχουν καταγραφεί δυστυχήματα στα οποία οι κεραυνοί έπαιξαν πιθανώς σημαντικό ρόλο: Στις 22 Ιουνίου 2000, το αεροπλάνο Yun 7 της κινεζικής Wuhan Airlines παρέσυρε στο θάνατο 49 άτομα όταν χτυπήθηκε από αστραπή, σύμφωνα τουλάχιστον με το πόρισμα των κινεζικών αρχών. Στις 5 Μαΐου 2007, ένα Boeing 737-800 της Kenyan Airways συνετρίβη ενώ πετούσε προς το Καμερούν και χτυπήθηκε από κεραυνό εν μέσω θύελλας.

Air France: «Αλλεπάλληλα τεχνικά προβλήματα»

Όσον αφορά την εξαφάνιση του A300-200 και των 228 επιβαινόντων του την 1η Ιουνίου, η Air France ανακοίνωσε ότι το τζετ χτυπήθηκε πιθανώς από κεραυνό, χωρίς όμως να είναι σαφές αν αυτή ήταν η αιτία των πολλαπλών τεχνικών προβλημάτων.

«Μια διαδοχή 12 τεχνικών μηνυμάτων», τα οποία μετέδωσε το αεροπλάνο πριν χαθεί έξω από τις ακτές τις Βραζιλίας, δείχνει ότι «αρκετά ηλεκτρικά συστήματα βρίσκονταν εκτός λειτουργίας», προκαλώντας «μια εντελώς πρωτοφανή κατάσταση στο αεροπλάνο» δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Air France Πιέρ Ανρί-Γλουρζόν.

Αλλοι ειδικοί επισήμαναν ότι το Airbus χρειάστηκε να πετάξει μέσα από μια θύελλα που έφτανε σε ύψος τα 50.000 πόδια, ψηλότερα ό,τι μπορούν να πετάξουν τα επιβατικά τζετ.

Σύμφωνα με το γαλλικό Εθνικό Γραφείο Αεροδιαστημικής Έρευνας (ONERA), τα αεροπλάνα πλήττονται από κεραυνούς κάθε 1.000 ώρες κατά μέσο όρο.

Οι κεραυνοί μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα επικίνδυνοι, η εμπειρία μπορεί πάντως να είναι τρομακτική για τους επιβάτες: «Συχνά είναι εντυπωσιακό, κάνει μεγάλο θόρυβο και συνήθως το ηλεκτρικό ρεύμα κόβεται, αλλά, όπως συμβαίνει και στο σπίτι, η ασφάλεια πέφτει και μόλις την ανεβάσεις όλα λειτουργούν και πάλι» εξηγεί ο Φρανσουά Γκρανζιέ, ένας άλλος εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων.

Ορισμένα νεώτερα αεροπλάνα, όπως το 787 Dreamliner της Boeing, αποτελούνται εξωτερικά από σύνθετα υλικά άνθρακα αντί από αλουμίνιο, γι αυτό και η άτρακτος έχει ενισχυθεί με ένα εσωτερικό μεταλλικό πλέγμα που εμποδίζει την εκκένωση να τη διαπεράσει.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο