Οι άνθρωποι αναζητούν το Θεό για 16 λόγους, υποστηρίζει Αμερικανός ψυχίατρος
Η άποψη ότι πίσω από την έννοια του Θεού κρύβεται μόνο ο φόβος του θανάτου είναι υπεραπλουστευτική, υποστηρίζει ένας Αμερικανός καθηγητής Ψυχίατρικής. Οι άνθρωποι στρέφονται στη θρησκεία για να καλύψουν 16 βασικές ψυχολογικές ανάγκες, διατείνεται.
Η άποψη ότι πίσω από την έννοια του Θεού κρύβεται μόνο ο φόβος του θανάτου είναι υπεραπλουστευτική, υποστηρίζει ένας Αμερικανός ερευνητής. Οι άνθρωποι στρέφονται στη θρησκεία για να καλύψουν 16 βασικές ψυχολογικές ανάγκες, διατείνεται ο Στίβεν Ράις, καθηγητής Ψυχολογίας και Ψυχιατρικής στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Οχάιο
Μέχρι σήμερα η κύρια ψυχολογική θεωρία ήταν ότι ο άνθρωπος πιστεύει στον Θεό επειδή φοβάται το οριστικό τέλος -«Στα χαρακώματα δεν υπάρχουν άθεοι» είναι το ρητό που εκφράζει αυτή την ιδέα.
Η νέα, συνεκτική θεωρία για την ψυχολογική λειτουργία της θρηκείας δεν εξετάζει καθόλου το αν ο Θεός υπάρχει. Απλώς εξηγεί γιατί ορισμένοι άνθρωποι καταφεύγουν στη θρησκεία, πώς τα θρησκευτικά πιστεύω του κάθε ανθρώπου εξαρτώνται από την προσωπικότητά του και πώς ο ίδιος Θεός μπορεί να καλύπτει αντίθετες ψυχολογικές ανάγκες.
Οι 16 ανάγκες στις οποίες κατέληξε Ράις είναι η δύναμη, η ανεξαρτησία, η περιέργεια, η αποδοχή, η τάξη, η εξοικονόμηση, η τιμή, ο ιδεαλισμός, η κοινωνική επαφή, η κοινωνική καταξίωση, η οικογένεια, η εκδίκηση, ο ρομαντισμός, η τροφή, η φυσική άσκηση και η ηρεμία.
Όπως αναφέρει ανακοίνωση του πανεπιστημίου, η θεωρία για τη θρησκεία εντάσσεται στο πλαίσιο μιας γενικότερης θεωρίας του Ράις για τα ανθρώπινα κίνητρα, που αναπτύσσεται στο βιβλίο του Who Am I? The 16 Basic Desires that Motivate Our Action and Define Our Personalities.
Σε έρευνα που δημοσιεύτηκε το 2000, ο Ράις διαπίστωσε ότι τα θρησκευόμενα άτομα (οι εθελοντές ήταν κυρίως Χριστιανοί) επιθυμούν να αλληλοεξαρτώνται, ενώ οι άθρησκοι χρειάζονταν περισσότερο την ανεξαρτησία και την αυτοδυναμία τους.
Η ίδια μελέτη υποδεικνύει επίσης ότι οι θρησκευόμενοι εκτιμούν την αξία της τιμής (honour) περισσότερο. Σύμφωνα με τον Ράις, πολλοί στρέφονται στο Θεό για να δείξουν την πίστη τους προς τους γονείς και τους προγόνους τους.
Αλλες μελέτες έδειξαν τις διαφορετικές αντιλήψεις που έχουν για το Θεό διαφορετικές προσωπικότητες. Τα άτομα που χαρακτηρίζονται από περιέργεια (curiosity) προτιμούν έναν Θεό που γίνεται κατανοητός μέσω της λογικής, ενώ όσοι προτιμούν τη δράση από την αναζήτηση έλκονται από τον Θεό που γίνεται κατανοητός μόνο μέσω της αποκάλυψης.
«Οι άνθρωποι που έχουν έντονη την ανάγκη για τάξη μπορεί να απολαμβάνουν τις τελετουργικές θρησκευτικές εμπειρίες, ενώ όσοι έχουν μειωμένη ανάγκη για τάξη ίσως προτιμούν πιο αυθόρμητες εκφράσεις πίστης» αναφέρει ο Ράις.
»Η προφητεία ότι οι αδύναμοι θα κληρονομήσουν τη Γη θα είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τα άτομα με μειωμένη ανάγκη για κοινωνική καταξίωση (status), ενώ η διδαχή ότι όλοι είναι ίσοι μπροστά στον Θεό θα είναι ελκυστική ιδιαίτερα στους ανθρώπους με έντονη ανάγκη για ιδεαλισμό» συνεχίζει.
Δεδομένου όμως ότι κάθε άνθρωπος δεν μπορεί να πιστεύει στον δικό του, ξεχωριστό Θεό, κάθε θρησκεία πρέπει να παρέχει αρκετές εικόνες του Θεού, συχνά αντιφατικές μεταξύ τους, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες πιστών με διαφορετικές προσωπικότητες.
Έτσι, ο Θεός που συγχωρεί μπορεί να γίνει και Θεός-τιμωρός, για να ικανοποιεί όσους χρειάζονται την εκδίκηση. Και η ίδια θρησκεία μπορεί να προβλέπει τόσο τον ασκητισμό, για όσους έχουν μειωμένη ανάγκη κοινωνικότητας, όσο και ομαδικές τελετές, ώστε να ικανοποιεί την ανάγκη για συνύπαρξη και αλληλεξάρτηση.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Μια από τις πιο ωραίες φωνές της γενιάς της, η Βιολέτα Ίκαρη επιστρέφει στη δισκογραφία με το EP Σύννεφα Μπαλόνια, αλλά και στον Σταυρό του Νότου στις 26 Δεκεμβρίου.
Φροίξος Φυντανίδης
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας