Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Τις βέλτιστες επιλογές σε ένα αρχαίο αφρικάνικο παιχνίδι βρήκαν Ολλανδοί επιστήμονες

Τις βέλτιστες επιλογές σε ένα αρχαίο αφρικάνικο παιχνίδι βρήκαν Ολλανδοί επιστήμονες

Τη βέλτιστη λύση σε ένα δύσκολο πανάρχαιο παιχνίδι στρατηγικής που παίζεται διεθνώς αλλά έχει τις ρίζες του στην αφρικανική ήπειρο βρήκαν Ολλανδοί επιστήμονες σε πανεπιστήμιο του Αμστερνταμ. Το awari αποδείχτηκε καλή άσκηση για την τεχνητή νοημοσύνη.

39

Το βέλτιστο τρόπο για να παίξει κανείς ένα πανάρχαιο επιτραπέζιο παιχνίδι, ιδιαίτερα δημοφιλές στην αφρικανική ήπειρο, το Awari (ή Owari ή wari) βρήκαν Ολλανδοί επιστήμονες πληροφορικής από το πανεπιστήμιο Vrije του Αμστερνταμ. Το πρόγραμμα που ανέπτυξαν οι καθηγητές Τζον Ρομέιν και Χένρι Μπαλ υπολογίζει τη βέλτιστη κίνηση στο δύσκολο αυτό παιχνίδι στρατηγικής και το αποτέλεσμα κάθε πιθανού συνδυασμού στο παιχνίδι (σε σύνολο 889.063.398.406 θέσεων).

Το awari παίζεται ως εξής: σε κάθε παίκτη ανήκει μια σειρά με έξι θέσεις, στις οποίες τοποθετούνται σπόροι (ή πετραδάκια), 4 στην καθεμία. Το παιχνίδι ξεκινά με τέσσερις σπόρους σε κάθε θέση (συνολικά οι σπόροι είναι 48). Κάθε παίκτης με τη σειρά του μοιράζει τους σπόρους από μια θέση της επιλογής του στις επόμενες (μία σε κάθε θέση που έπεται, είτε δική του είτε του αντιπάλου του με τη φορά του ρολογιού). Όταν ο τελευταίος σπόρος καταλήγει σε θέση του αντιπάλου και αυτή η θέση έχει δύο ή τρεις σπόρους (μαζί με αυτόν του παίκτη που παίζει) τότε τους κερδίζει. Μάλιστα εάν η προηγούμενη θέση από αυτή έχει δύο ή τρεις σπόρους και ανήκει στον αντίπαλο τότε ο παίκτης κερδίζει και αυτούς. Συνεχίζει δε να παίρνει σπόρους από κάθε προηγούμενη θέση διαδοχικά μέχρι να συναντήσει μια θέση με έναν μόνο σπόρο ή περισσότερους από τρεις ή η θέση ανήκει στον ίδιο.

Όταν οι θέσεις του αντιπάλου είναι άδειες, τότε ο παίκτης πρέπει να προσπαθήσει να μεταφέρει τουλάχιστον έναν σπόρο σε μια από αυτές. Εάν κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό το παιχνίδι τελειώνει και ο παίκτης που μπορεί να παίξει δικαιούται όλους τους εναπομείναντες σπόρους (που έχουν μείνει στην πλευρά του). Ένα τελευταίος κανόνας, με πολλές παραλλαγές, ορίζει ότι εάν μετά το μοίρασμα των σπόρων φαίνεται ότι με τη συλλογή ο παίκτης αφήνει τον αντίπαλό του χωρίς κανένα σπόρο, τότε η συλλογή δεν γίνεται.

Κερδισμένος είναι εκείνος που θα συλλέξει έως και 25 σπόρους (ή τους περισσότερους), αλλά συνήθως το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να μην είναι πλέον εφικτή η συλλογή άλλων. Εάν μια διάταξη επαναλαμβάνεται πάνω από τρεις φορές τότε οι αντίπαλοι μοιράζονται τους σπόρους που απομένουν (χωρίζοντας ακόμα και έναν σπόρο στα δύο) και το παιχνίδι τελειώνει με νικητή εκείνον με τους περισσότερους.

Για την αποθήκευση των αποτελεσμάτων του προαναφερόμενου προγράμματος χρειάστηκε μια βάση δεδομένων μεγέθους 778GB. Για τον υπολογισμό τους χρησιμοποιήθηκε μια συστοιχία υπολογιστών με 144 επεξεργαστές. Ένας βελτιωμένος αλγόριθμος που εκμεταλλευόταν τις δυνατότητες της παράλληλης επεξεργασίας έδωσε αποτελέσματα σε 51 μόλις ώρες. Ένα από τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν ήταν η μικρή χωρητικότητα της κύριας μνήμης του συστήματος, που περιοριζόταν στα 72GB (!). Ένα ακόμα ήταν η μεγάλη κίνηση στο εσωτερικό του δικτύου επικοινωνίας μεταξύ των επεξεργαστών, αφού χρειάστηκε να μεταφερθεί 1 petabit (10 υψωμένο στην 15η δύναμη).

Οι επιστήμονες του πανεπιστημίου του Αμστερνταμ εργάζονται για την ανάπτυξη ενός ακατανίκητου προγράμματος που θα χρησιμοποιεί τη βάση αυτή δεδομένων για να υπολογίζει τις κινήσεις του στο παιχνίδι. Προς το παρόν πάντως υπάρχει μια εκδοχή του online, που δίνει ελπίδες στον άνθρωπο να νικήσει τον υπολογιστή, όπως αναφέρεται στο πρακτορείο ειδήσεων για την επιστήμη και την τεχνολογία στην Ευρώπη, AlphaGalileo.

Το επίτευγμα των Ολλανδών επιστημόνων θεωρείται σημαντικό βήμα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης που ασχολείται με την επίλυση τέτοιων προβλημάτων (παιγνίων).

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο