Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ποιος πυροδοτεί την παραπληροφόρηση για την κλιματική κρίση και γιατί

Ποιος πυροδοτεί την παραπληροφόρηση για την κλιματική κρίση και γιατί

Μια νέα έκθεση αποκάλυψε τον τρόπο με τον οποίο πολιτικά πρόσωπα, εταιρείες με συμφέροντα και ξένες χώρες διαμορφώνουν την αμφισβήτηση σχετικά με την κλιματική αλλαγή στην Ευρώπη και παγκοσμίως

Βαριές βροχοπτώσεις, ξηρασίες, μακροχρόνιοι χειμώνες και ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες: αυτή είναι η δύσκολη πραγματικότητα που βιώνει η Ευρώπη τα τελευταία χρόνια που είναι αντιμέτωπη με την κλιματική αλλαγή.

Αυτό το καλοκαίρι χώρες όπως η Ελλάδα, η Πορτογαλία και η Ισπανία αντιμετωπίζουν ακραίους καύσωνες και πυρκαγιές.

Και οι επιστήμονες συμφωνούν ότι η ανθρώπινη δραστηριότητα έχει σημαντική επίδραση στο τρέχον κλίμα.

Ωστόσο, η άρνηση της ύπαρξης της κλιματικής αλλαγής και η παραπληροφόρηση γύρω από το θέμα έχουν βρει ένα αποτελεσματικό και βολικό πεδίο δράσης στον ψηφιακό κόσμο.

Ένα τοπίο που αλλάζει

Η τελευταία έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής για το Περιβάλλον της Πληροφορίας (IPIE) εντοπίζει διάφορους βασικούς παράγοντες που εμπλέκονται στην παραπληροφόρηση.

Οι συντάκτες της έκθεσης επισημαίνουν διάφορους φορείς, κυρίως άτομα που συνδέονται με εκπροσώπους της πετρελαϊκής βιομηχανίας, πολιτικούς και δεξιούς κύκλους, καθώς και ορισμένες χώρες, όπως η Ρωσία.

Η παραπληροφόρηση για το κλίμα αποκλίνει επίσης από τον λεγόμενο «σκληρό κλιματικό αρνητισμό», όπως δηλώνει η Άννα Σιέβιρεκ, εμπειρογνώμονας σε θέματα επικοινωνίας για το κλίμα, σε συνέντευξή της στο Euronews.

Στη θέση του, αναδύονται πιο λεπτές αλλά εξίσου αποτελεσματικές στρατηγικές παραπληροφόρησης.

Ο Σίμον Μπουγιάλσκι, δημοσιογράφος, ισχυρίζεται ότι η παραπληροφόρηση χρησιμοποιείται ακόμη και από τους ίδιους τους εκπροσώπους της κυβέρνησης.

Από πού προέρχεται η παραπληροφόρηση για το κλίμα;

Η έκθεση ανέλυσε 300 μελέτες σχετικά με την παραπληροφόρηση για το κλίμα κατά την τελευταία δεκαετία.

Με βάση αυτές τις μελέτες, προσδιορίστηκαν διάφοροι βασικοί παράγοντες που ευθύνονται για τη διάδοση παραπληροφόρησης:

  • Εταιρείες και επιχειρήσεις που συνδέονται με τα ορυκτά καύσιμα ή το πετρέλαιο.
  • Δεξιά πολιτικά πρόσωπα, όπως ο Ντόναλντ Τραμπ, και στην Ευρώπη, μεταξύ άλλων, το κόμμα AfD (Γερμανία), το Vox (Ισπανία) και το Εθνικό Ράλι (Γαλλία).
  • Κράτη, υπηρεσίες και «τρολ » – η έκθεση παραθέτει μια μελέτη που τεκμηριώνει τον ρόλο των λεγόμενων «ρωσικών διαδικτυακών τρολ φάρμες» στη διάδοση αντιεπιστημονικού και ψευδοεπιστημονικού περιεχομένου στο X.
  • Δοκιμαστικά εργαστήρια και οργανώσεις δημοσίων σχέσεων που υποστηρίζουν εταιρικά συμφέροντα – η έκθεση αναφέρει, μεταξύ άλλων, το Heartland Institute και το Cato Institute.
  • Μέσα ενημέρωσης και bots που συμβάλλουν στη διάδοση της παραπληροφόρησης.

Οι οντότητες αυτές, που απαριθμούνται με βάση τις αναλυθείσες μελέτες, χρησιμοποιούν ξεχωριστές στρατηγικές παραπληροφόρησης.

@reggie_brun Geoscientist and astrophysicist Dr. Willie Says Climate Change hysteria is a Hoax 🔥 #climatechange #tuckercarlson #science #geology #conservative #rightwing #politics ♬ original sound – Reggie Brun

Στρατηγικές παραπληροφόρησης στις αφηγήσεις για την κλιματική αλλαγή

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, οι οντότητες που ευθύνονται για την παραπληροφόρηση χρησιμοποιούν διάφορους τύπους αφηγήσεων.

Για παράδειγμα, περιγράφει τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες ορυκτών καυσίμων διαδίδουν «τρεις χαρακτηριστικές αφηγήσεις για να αρνηθούν ή να συσκοτίσουν το γεγονός ότι η κλιματική αλλαγή αποτελεί πρόβλημα: ιδεολογική άρνηση των βαθύτερων αιτίων της, «green washing» και δικαιολόγηση του status quo ως αναγκαιότητας».

Άλλες στρατηγικές χρησιμοποιούνται από πολιτικούς της δεξιάς, οι οποίοι συνήθως τονίζουν την αμφισβήτηση της αποτελεσματικότητας, του κόστους και της δικαιοσύνης των λύσεων για το κλίμα.

Ωστόσο, όπως γράφουν οι συντάκτες της έκθεσης, το περιεχόμενο που αναλύθηκε δείχνει ότι τα κόμματα σε διαφορετικές χώρες μιλούν για την κλιματική αλλαγή με ελαφρώς διαφορετικούς τρόπους.

Το γερμανικό κόμμα AfD προτιμά να «τονίζει την πλήρη άρνηση της κλιματικής αλλαγής», ενώ στη Γαλλία, το NR «επιδίωξε μια ευκαιριακή προσέγγιση, αλλάζοντας τη θέση του σε διαφορετικές καταστάσεις και βασιζόμενο στην ορολογία της «κυριαρχίας» για να συνδέσει τα ζητήματα της κλιματικής αλλαγής και της δράσης για το κλίμα (ή την έλλειψή της) με την εθνική κουλτούρα».

Οι συγγραφείς επισημαίνουν ότι, αν και οι συζητήσεις για την κλιματική αλλαγή διέφεραν σε λεπτομέρειες, η κοινή ρητορική των κομμάτων γενικά εξυμνούσε «το παρελθόν των τοπικών, αγροτικών τρόπων ζωής».

Η έκθεση περιγράφει επίσης τον Ντόναλντ Τραμπ ως ξεχωριστό παράγοντα παραπληροφόρησης, ο οποίος είναι γνωστός για τη διάδοση της αφήγησης ότι η κλιματική αλλαγή είναι μια «μεγάλη φάρσα» για πολιτικούς σκοπούς.

Οι περιοχές με ορυχεία είναι πιο επιρρεπείς στην αποδοχή αντι-κλιματικών αφηγήσεων

Η έκθεση υπογραμμίζει ότι ορισμένες περιοχές, ιδίως οι κοινότητες που εξαρτώνται από τον άνθρακα, είναι πιο επιρρεπείς στην άρνηση της κλιματικής αλλαγής.

Οι συντάκτες της επισημαίνουν ότι μια κοινή στρατηγική είναι η αμφισβήτηση της αξιοπιστίας της επιστήμης και των θεσμών, υπονοώντας συνωμοσίες ή λάθη των επιστημόνων.

Μια άλλη στρατηγική είναι η μαζική διάδοση περιεχομένου που ενισχύει τα σκεπτικιστικά συναισθήματα σε μεγάλη κλίμακα, για παράδειγμα, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Σύμφωνα με έρευνα, περίπου το 25 % αυτού του είδους περιεχομένου δημιουργείται από bots.

@truthhurtssilencekills #climatecrisis #hoax ♬ originalljud – Truth hurts but silence kills


Η έκθεση αναφέρει επίσης μια στρατηγική που ονομάζεται «διπλή εξαπάτηση» – ένας συνδυασμός άρνησης της κλιματικής επιστήμης και πράσινου πλυσίματος (green washing).

Σε αυτή την περίπτωση, οι εταιρείες που δηλώνουν τις οικολογικές τους δραστηριότητες εξακολουθούν να εξαρτώνται από τα ορυκτά καύσιμα.

Μια έκθεση του 2023 της Pole Dialogue Foundation, με την υποστήριξη του European Climate Foundation, διαπίστωσε ότι οι αντι-κλιματικές αφηγήσεις είναι διαδεδομένες σε όλη την Πολωνία.

Η αποδοχή τέτοιων αφηγήσεων ήταν ιδιαίτερα ισχυρή στις περιοχές άνθρακα, όπου οι κάτοικοι εξέφρασαν πεποιθήσεις όπως:

«Η Πολωνία δεν μπορεί να εγκαταλείψει τον άνθρακα», «οι πολιτικοί δεν θα λάβουν ποτέ σοβαρά τα μέτρα για το κλίμα» και «η μόνη ελπίδα βρίσκεται στην τεχνολογική πρόοδο».

Η προσέγγιση αυτή επηρεάζεται, μεταξύ άλλων, από το κλείσιμο ορυχείων σε περιοχές όπου η εξόρυξη άνθρακα έχει διαμορφώσει την τοπική ταυτότητα και οικονομία για αιώνες.

Όπως δείχνει η έρευνα, τα μηνύματα παραπληροφόρησης απευθύνονται συνήθως στο συναίσθημα – τα πιο συναισθηματικά μηνύματα είναι τα πιο πειστικά, ενώ η αλήθεια των πληροφοριών έχει δευτερεύουσα σημασία.

«Η άρνηση της κλιματικής αλλαγής είναι αποτελεσματική για δύο λόγους»

Η αποτελεσματικότητα της άρνησης

Παρά την αποδυνάμωση της «σκληρής» άρνησης της κλιματικής αλλαγής, αυτή η στρατηγική παραπληροφόρησης εξακολουθεί να έχει υποστηρικτές.

«Η άρνηση της κλιματικής αλλαγής είναι τόσο αποτελεσματική για δύο λόγους», λέει ο δημοσιογράφος Σίμον Μπουγιάλσκι.

@internet.theory A widely discussed conspiracy theory in Europe and globally revolves around the claim that climate change is a fabricated crisis. Proponents argue that governments, scientists, and global organizations are exaggerating or manufacturing climate data to control populations, impose taxes, and restrict freedoms. The theory suggests that climate policies are less about saving the planet and more about consolidating power under a “green agenda. #climate #hoax #conspiracy #internettheory ♬ Fight Till the End – Shangrii-La


«Πρώτον, δεν συνίσταται πλέον στην αμφισβήτηση του ίδιου του γεγονότος της κλιματικής αλλαγής, αλλά μάλλον στην αμφισβήτηση του αντίκτυπου του ανθρώπου και, πάνω απ’ όλα, στην αμφισβήτηση των προτεινόμενων λύσεων.

Δεύτερον, αυτά τα συνθήματα είναι εκπληκτικά αποτελεσματικά επειδή, αν και θεωρητικά υποστηρίζονται από την εμφάνιση επιχειρημάτων, στην πράξη απευθύνονται στα συναισθήματα.

Σε έναν κόσμο που επικεντρώνεται σε ολοένα και μεγαλύτερα συναισθήματα και πόλωση – από τα κοινωνικά μέσα, τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης, έως τις πολιτικές συζητήσεις – τέτοιο περιεχόμενο έχει ευκολότερο δρόμο να γίνει viral».

Ισχυρίζεται ότι στην Πολωνία, αυτές οι αφηγήσεις δεν δημιουργούνται πλέον μόνο από τη Ρωσία, αλλά και από την πολωνική πολιτική τάξη.

«Και δεδομένου ότι η εξουσία είναι το πιο σημαντικό πράγμα, η υπεράσπισή της ή η απόκτησή της αποτελεί προτεραιότητα για τους πολιτικούς», λέει.

«Γι’ αυτό η παραπληροφόρηση χρησιμοποιείται πλέον όχι μόνο από τα δεξιά κόμματα, αλλά και από τους ίδιους τους εκπροσώπους της κυβέρνησης».

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Σάββατο 06 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο