Μάργκο Κίντερ – Η Λόις Λέιν του Σούπερμαν πολέμησε το σύστημα του θεάματος στα 70s και την ψυχική ασθένεια
Καθώς η Ρέιτσελ Μπρόσναχαν γίνεται η τελευταία ηθοποιός που θα υποδυθεί τη Λόις Λέιν σε μια ταινία «Σούπερμαν», επιστρέφουμε στην πιο επιδραστική από τις ερμηνεύτριες του χαρακτήρα, τη Μάργκο Κίντερ - μια από τις πιο άγριες σταρ του κινηματογράφου της δεκαετίας του '70, που πολέμησε το σύστημα, έκανε λαμπρή δουλειά και αφαίρεσε το στίγμα της ζωής με ψυχική ασθένεια.
Όταν ο σκηνοθέτης Τζέιμς Γκαν, διαχειριστής της νέας επανεκκίνησης του Σούπερμαν, κλήθηκε πρόσφατα να απαριθμήσει τις αγαπημένες του ταινίες κόμικς, ξεχώρισε την υπέροχα θρασύτατη ταινία του 1978 του Ρίτσαρντ Ντόνερ για τον «Άνθρωπο από Ατσάλι» – την ταινία που γενικά πιστώνεται ως εκκίνηση της σύγχρονης κινηματογραφικής εποχής των υπερηρώων.
«Πώς μπορείς να πάρεις αυτή την εξωφρενική ιδέα ενός τύπου που πετάει και να τον μετατρέψεις σε κάτι αληθινό;» αναρωτήθηκε ο Γκαν για τον Σούπερμαν του Ντόνερ – στον οποίο η ολοκαίνουργια εκδοχή του χαρακτήρα αποτίει φόρο τιμής χρησιμοποιώντας το αγαπημένο μουσικό σύνθημα «da-dah-dah-dah-dah» του Τζον Γουίλιμας.
«Είμαι σίγουρα επηρεασμένος από αυτό που έκανε ο Ντόνερ, με τον Σούπερμαν, και από αυτό που έκανε ο Κρίστοφερ Ριβ με τον Σούπερμαν και τη Μάργκο Κίντερ, η οποία είναι φανταστική στην ταινία. Είναι πραγματικά η καρδιά της ταινίας με πολλούς τρόπους».
Το θαρραλέο κορίτσι-ρεπόρτερ της Κίντερ, η Λόις Λέιν, είναι ο συναισθηματικός πυρήνας του αρχικού Σούπερμαν. Πρώτον, είναι το τέλειο υποκατάστατο του κοινού – όταν ο Σούπερμαν την πιάνει στον αέρα και της λέει, «Ήρεμα δεσποινίς, σε κρατάω», εκείνη μιλάει εκ μέρους όλων μας λέγοντας, «Με κρατάς – ποιος σε κρατάει;».
Αλλά, όπως ο Γκαν σημειώνει με οξυδέρκεια, η Κίντερ είναι επίσης η καρδιά της ταινίας: σε μια ιστορία για ιπτάμενους εξωγήινους και ανθρώπους που πυροβολούν με λέιζερ από τα μάτια τους, η ερωτική της σχέση με το alter ego του Σούπερμαν, τον Κλαρκ Κέντ, μοιάζει αληθινή και προσγειωμένη.
Η Κίντερ, που πέθανε το 2018 σε ηλικία 69 ετών, ήταν πάντα ένα αουτσάιντερ στο Χόλιγουντ – ποτέ περισσότερο από ό,τι όταν το Σούπερμαν την έκανε για λίγο μια από τις πιο αναγνωρίσιμες ηθοποιούς στον πλανήτη (και την πιο ακριβοπληρωμένη Καναδή ηθοποιό στην οθόνη μέχρι τότε). Όπως είναι συχνά οι πιο συναρπαστικοί σταρ, ήταν μια αντίφαση: σκληροτράχηλη και αποφασισμένη, αλλά και ευάλωτη και ικανή για ιδιοτροπία.
Έγινε η ενσάρκωση της «κατάρας του Σούπερμαν» όταν, μετά από μια περίοδο οικονομικών και επαγγελματικών ανατροπών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, κατέληξε άστεγη, ψάχνοντας για φαγητό από κάδους στο Skid Row του Λος Άντζελες, με πολλά δόντια να της λείπουν
H ενσάρκωση της «κατάρας του Σούπερμαν»
Έγινε η ενσάρκωση της «κατάρας του Σούπερμαν» όταν, μετά από μια περίοδο οικονομικών και επαγγελματικών ανατροπών κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’90, κατέληξε άστεγη, ψάχνοντας για φαγητό από κάδους στο Skid Row του Λος Άντζελες, με πολλά δόντια να της λείπουν (τα είχε αφαιρέσει η ίδια σε μια κρίση παράνοιας, ώστε να μην μπορεί να εντοπιστεί μέσω των οδοντιατρικών αρχείων).
Ωστόσο, ακόμη και οι στιγμές του φαινομενικού θριάμβου της είχαν ένα στοιχείο τραγωδίας. Είχε περάσει από οντισιόν για τον Σούπερμαν το 1977 όχι επειδή ήθελε να πετάξει στην αγκαλιά του Κρίστοφερ Ριβ, αλλά επειδή ήθελε απεγνωσμένα να ξεφύγει από τον πρώτο της γάμο με τον συγγραφέα Τόμας ΜακΓκουέιν – με τον οποίο ζούσε σε ένα ράντσο στη Μοντάνα.
«Αποφάσισα, για πρώτη φορά στη ζωή μου, να δεσμευτώ με έναν άνδρα, να γίνω σύζυγος και μητέρα», δήλωσε στο Rolling Stone (με τον ΜακΓκουέιν απέκτησαν μια κόρη, τη Μάγκι, το 1975)
«Αποφάσισα, για πρώτη φορά στη ζωή μου, να δεσμευτώ με έναν άνδρα, να γίνω σύζυγος και μητέρα», δήλωσε στο Rolling Stone (με τον ΜακΓκουέιν απέκτησαν μια κόρη, τη Μάγκι, το 1975).
«Ήταν η μόνη σχέση στην οποία είπα: “Θα πάω μέχρι τέλους, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει την αυτοκαταστροφή μου”. Αλλά πραγματικά δεν δεσμεύτηκα – ήταν κάπως μισή. Κυρίως καθόμουν και έκλαιγα σε ντουλάπες. Ήταν ένα σπουδαίο μάθημα». Έχοντας βαρεθεί να κλαίει σε ντουλάπες, έβαλε την καρδιά της στο Χόλιγουντ και στο να αφήσει τον σύζυγό της πίσω στο ράντσο του στη μέση του πουθενά.
«Μια μέρα, δέχτηκα ένα τηλεφώνημα από τη Μάργκο Κίντερ στη Μοντάνα», είπε ο ατζέντης της, Ρικ Νικίτα. «Μου είπε: “Επιστρέφω στη δουλειά και θέλω να γίνεις ο ατζέντης μου, εντάξει;”. Της είπα: “Νομίζω ότι πρέπει να συναντηθούμε και να το συζητήσουμε- δεν γνωριζόμαστε σχεδόν καθόλου”. Και μου είπε, “Έι, ας το κάνουμε”. Έτσι, την έβαλα να πετάξει και να υπογράψει συμβόλαια πρακτορείου. «Το πρώτο πράγμα που της είπα ήταν: ‘Δεν μπορείς να ζεις στη Μοντάνα και να διατηρείς καριέρα εδώ. Θα πρέπει να έρχεσαι αεροπορικώς για συναντήσεις.’ Είπε “εντάξει”. Έτσι, αμέσως, πίεσα πολύ και της εξασφάλισα μια συνάντηση για τον Σούπερμαν.
»Τότε της τηλεφώνησα και μου είπε: “Δεν μπορώ να έρθω, έχω μάθημα αλόγων”. Είπα. ‘Αποκλείεται. Θα έρθεις αεροπορικώς. Πρέπει να είσαι εδώ»».
Η Κίντερ πραγματοποίησε την επιθυμία της – πέρασε με επιτυχία από οντισιόν για τη Λόις Λέιν και, με ένα δεσμό, απελευθερώθηκε από τη Μοντάνα και το γάμο της με τον ΜακΓκουέιν.
Ο Σούπερμαν ήταν ένα δώρο για τους οπαδούς των κόμικς. Η Κίντερ, ωστόσο, δεν ήταν τόσο θετική όσον αφορά την κληρονομιά της ταινίας. Η ταινία την εδραίωσε στη φαντασία του κοινού ως Λόις Λέιν, τη σκληρή δημοσιογράφο – μια περσόνα που γρήγορα έγινε περιοριστική.
Δεν είναι η μόνη που έπρεπε να αναμετρηθεί με τη Λόις Λέιν αυτών των ταινιών. Οι ξένοι είδαν τον Σούπερμαν ως την καθοριστική στιγμή στη ζωή και την καριέρα της. Ωστόσο, για τη Κίντερ, η ζωή της άλλαξε μετά από ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα το 1990.
Βρισκόταν πίσω στην πατρίδα της, τον Καναδά, γυρίζοντας μια καλωδιακή μεταφορά των μυθιστορημάτων Nancy Drew, όταν τραυμάτισε τη σπονδυλική της στήλη σε κάτι που είχε υποθέσει ότι ήταν μια μικρή σύγκρουση.
Υπήρχαν μέρες που ήθελε να πεθάνει
Όμως ο πόνος χειροτέρευε και αντιστάθηκε να μπει χειρουργείο λόγω του μικρού αλλά υπαρκτού κινδύνου παράλυσης. Η Κίντερ στράφηκε στα παυσίπονα, μια εξάρτηση που, όπως είπε, άφησε τη σκέψη της «μπερδεμένη».
Η χειρουργική επέμβαση τελικά βοήθησε. Ωστόσο, ο ασφαλιστής της αρνήθηκε να εξοφλήσει τους λογαριασμούς και κατέληξε με εξαψήφιο ποσό χρέους. Η παρακμή της ήταν ραγδαία.
«Υπήρχαν μέρες που ήθελα απεγνωσμένα να πεθάνω» είπε αργότερα στο περιοδικό People. Ο πάτος έφτασε το 1996, όταν πείστηκε ότι ο πρώτος της σύζυγος, την παρακολουθούσε. Εξαφανίστηκε για τέσσερις ημέρες στο Λος Άντζελες και βρέθηκε, ατημέλητη και ασυνάρτητη, σε έναν παράδρομο, με βγαλμένα τα δόντια της.
«Ήμουν σαν μια από εκείνες τις κυρίες που βλέπεις να μιλάνε με τους εξωγήινους του διαστήματος στη γωνία του δρόμου στη Νέα Υόρκη» είπε αργότερα.
Γεννημένη να ξεφύγει
Η Κίντερ είχε γεννηθεί στο Γέλοουναϊφ στα απομακρυσμένα Βορειοδυτικά Εδάφη του Καναδά. Ο πατέρας της ήταν μηχανικός ορυχείων και η μητέρα της καθηγήτρια ιστορίας. Το ενδιαφέρον της για τον χώρο του θεάματος αναζωπυρώθηκε όταν ήταν 12 ετών και η μητέρα της την πήγε στη Νέα Υόρκη για μια παράσταση του Bye Bye Birdie στο Μπρόντγουεϊ.
«Αυτό ήταν. Ήξερα ότι έπρεπε να πάω μακριά». Ως νεαρή γυναίκα, η Κίντερ είχε μια αιθέρια ποιότητα. Εμφανίστηκε στην εκπομπή του Ντικ Καβέτ το 1970 φορώντας ένα λευκό φόρεμα χωρίς παπούτσια και εξήγησε ότι, καθώς δεν σχεδίαζε μακροπρόθεσμη καριέρα στην υποκριτική, εκπαιδεύτηκε στο Βανκούβερ με τον Ρόμπερτ Άλτμαν για να γίνει μοντέρ ταινιών.
Το κάλεσμα του Χόλιγουντ θα αποδειχθεί ωστόσο ακαταμάχητο και σύντομα θα ζήσει σε ένα παραλιακό σπίτι στην Καλιφόρνια με τη συνάδελφό της ηθοποιό Τζένιφερ Σολτ. Το σπίτι τους έγινε θρυλικό στέκι για μια παρέα ανερχόμενων νέων κινηματογραφιστών και ηθοποιών – ανάμεσά τους ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Στίβεν Σπίλμπεργκ, η Σούζαν Σλαραντον και ο Μπράιαν Ντε Πάλμα, με τον οποίο η Κίντερ θα είχε σχέση και ο οποίος την έβαλε στο ρόλο της στο ψυχολογικό θρίλερ Sisters του 1972.
Photo: Wikimedia Commons
Τα ατίθασα 60s
«Ήταν μια υπέροχη εποχή για να είσαι νέος» θα πει. «Η δεκαετία του ’60 δεν είχε τελειώσει μέχρι το 1976 περίπου. Όλοι πιστεύαμε στο Make Love Not War – ήμασταν ιδεαλιστές αθώοι, αγάπη μου, παρά τα ναρκωτικά και το σεξ.
Ήμασταν γλυκείς, αξιαγάπητοι άνθρωποι που θέλαμε να πετάξουμε έξω όλους τους στενόμυαλους θεσμούς που έβαζαν το χρήμα και τους πολέμους πάνω απ’ όλα. Όταν είσαι νέος νομίζεις ότι έτσι λειτουργεί η ζωή. Κανείς μας δεν ήταν διάσημος, ήμασταν άφραγκοι. Δεν πιστεύαμε ότι θα γράφουν βιβλία για εμάς σε τριάντα χρόνια. Ήμασταν απλά παιδιά που κάναμε το σωστό».
Η Κίντερ ήταν πάντα δύσκολο να προσδιοριστεί –μια χίπισσα με σκληρό μυαλό, μια φλεγματική ψυχή που έβρισκε τις δυσκολίες του Χόλιγουντ συχνά υπερβολικές για να τις διαχειριστεί. Πέθανε στις 13 Μαΐου του 2018 στο Λίβινγκστον της Μοντάνα, στις ΗΠΑ.
Τα συστατικά του χυμού παντζαριού υποστηρίζουν την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στη φυσική ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.