Ευριπίδης: Η πάλη ανάμεσα στο παλαιό και στο νέο (Μέρος Β’)
Η εικόνα που είχε ο κόσμος για τον Ευριπίδη, ενόσω κορυφωνόταν η ανάπτυξη του πολιτισμού της Κλασικής Εποχής, ήταν εκείνη ενός διαφορετικού, ενός ξεχωριστού ανθρώπου
Τα ιδιόμορφα χαρακτηριστικά του Ευριπίδη, για τα οποία κάναμε λόγο στο προηγούμενο άρθρο μας, γίνονται φανερά τόσο στο έργο του όσο και στον τρόπο ζωής του. Εν πρώτοις, η δραματουργική τέχνη του δε διακρίνεται για τη συνοχή της –κυρίαρχο γνώρισμα της ακμής των Κλασικών Χρόνων–, αλλά για τις αντιθέσεις της, για την έντονη διαφοροποίηση των συστατικών στοιχείων της. Εδώ το φλογερό πάθος αντιπαρατίθεται στον ορθολογισμό, οι προβληματισμοί υπερισχύουν των βεβαιοτήτων, οι θεοί ενίοτε αποκαθηλώνονται.
Τη μετάβαση σε κάτι καινούριο, σε μια νέα εποχή, σηματοδότησε και η σχέση του Ευριπίδη με την Αθήνα, η στάση του απέναντι στα πολιτικά ζητήματα. Ενώ ο Αισχύλος είχε πάρει τα όπλα για την πόλη και ο Σοφοκλής είχε αναλάβει υψηλά αξιώματα αυτής, ο τρίτος των μεγάλων τραγικών δεν ακολούθησε ανάλογη πορεία. Σε αντίθεση με τους προδρόμους του, που ενδιαφέρονταν έντονα για την πολιτική και εξέφραζαν τη γνώμη τους κατά βάση ως πολίτες, ο Ευριπίδης έπαιρνε θέση ως ένας φιλόσοφος που προέβαινε σε εξέταση των πολιτικών προβλημάτων.
Όπως γίνεται αντιληπτό από τα ανωτέρω, η εικόνα που είχε ο κόσμος για τον Ευριπίδη, ενόσω κορυφωνόταν η ανάπτυξη του πολιτισμού της Κλασικής Εποχής, ήταν εκείνη ενός διαφορετικού, ενός ξεχωριστού ανθρώπου. Το χάσμα μεταξύ του λαού και της ποιητικής αυτής μεγαλοφυΐας αντανακλάται στο γεγονός ότι κατά τους Ελληνιστικούς και τους Ρωμαϊκούς Αυτοκρατορικούς Χρόνους γίνονταν ξεναγήσεις σε ένα σπήλαιο της Σαλαμίνας, όπου είχε ζήσει κατά την παράδοση ο Ευριπίδης –μακριά από τους άλλους ανθρώπους και με μόνη συντροφιά τη θάλασσα–, προσπαθώντας να δώσει απαντήσεις σε αγωνιώδη υπαρξιακά ερωτήματα.
Οι ιδιαιτερότητες του Ευριπίδη, σε συνδυασμό με την εισχώρηση αρκετών σοφιστικών αντιλήψεων στους στίχους των έργων του, προκάλεσαν την αγανάκτηση των συντηρητικών κύκλων της εποχής του. Η αντίδρασή τους έλαβε κυρίως τη μορφή σκωπτικών, περιπαικτικών λόγων, που κατέκλυσαν την κωμωδία και κατέστησαν ιστορικά αναξιόπιστες σχεδόν όλες τις σωζόμενες αφηγήσεις βιογραφικού χαρακτήρα αναφορικά με τον μεγάλο τραγικό της αρχαιότητας.
*Στη φωτογραφία του παρόντος άρθρου, ο Ευριπίδης, ποιητική μεγαλοφυΐα της αρχαιότητας.
Ευριπίδης: Η πάλη ανάμεσα στο παλαιό και στο νέο (Μέρος Α’)
- Τη Δευτέρα στο Α’ Νεκροταφείο η κηδεία της Σύλβας Άκριτα
- Στο Παρά Πέντε: Το reunion καθήλωσε το κοινό και κυριάρχησε στα social media – Νο1 στα trends το #stoparapente20
- Σπουδαία στιγμή για τη Ρόμα: Κατέθεσε τον φάκελο για το νέο της γήπεδο – Υποψήφιο για το Euro 2032
- Λούβρο: Κάγκελα ασφαλείας στα παράθυρα του μουσείου μετά την ληστεία του Οκτωβρίου
- Σέρρες: Αγνοείται πυροσβέστης – Έρευνες για τον εντοπισμό του
- Η Premier League και το χρυσό μοίρασμα που ανοίγει την ψαλίδα
- Παναθηναϊκός: Κίνηση για Κοντούρη, τι ισχύει με Παντελίδη, Κωστή και Βήχο
- Διπλωματικό απρόοπτο στη Συρία: «Έκοψαν» ξαφνικά τη συνέντευξη Τύπου Φιντάν – Συγγνώμη ζήτησε η Δαμασκός
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις









![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Τετάρτη 24.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/stephan-widua-ef5IgSRyFjo-unsplash-315x220.jpg)











































































Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442