Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Σουηδική επινόηση αντικαθιστά τα πετάλια για το γκάζι και το φρένο του αυτοκινήτου

Σουηδική επινόηση αντικαθιστά τα πετάλια για το γκάζι και το φρένο του αυτοκινήτου

Το παραδοσιακό σύστημα με τα πετάλια για το φρένο και το γκάζι των αυτοκινήτων προκαλεί σε αναμέτρηση Σουηδός οδηγός, ο οποίος επινόησε ένα σύστημα με ένα μόνο πετάλι. Saab και Volvo το χαρακτήρισαν ενδιαφέρον, όχι όμως έτοιμο για μαζική παραγωγή.

39

Ένα πρωτοποριακό σύστημα πέδησης/επιτάχυνσης αυτοκινήτων επινόησε ο 57χρονος Σουηδός οδηγός Σβεν Γκούσταφσον. H ιδέα του -την οποία δοκίμασαν οι Saab και Volvo- είναι να συνδυάσει τις δύο αυτές λειτουργίες σε ένα μόνο πετάλι.


Αντί των παραδοσιακών τριών πεντάλ, το Saab 9-5 του Γκούσταφσον έχει μόνο ένα. Όταν ο οδηγός πιέζει το ποδόπληκτρο προς τα κάτω με τα δάκτυλά του το αυτοκίνητο επιταχύνει. Όταν όμως ισιώνει το γόνατό του και πιέζει μπροστά με τη φτέρνα του τότε φρενάρει. Για να αποφευχθεί ατυχές φρενάρισμα, το πεντάλ παραμένει στη θέση του με ένα ρυθμιζόμενο ηλεκτρομαγνήτη.


Το σημερινό σύστημα με τα τρία πετάλια επινοήθηκε από τον Χένρι Φορντ το 1928 για να εμποδίσει τους οδηγούς να επιταχύνουν και να φρενάρουν την ίδια στιγμή και έκτοτε παραμένει αμετάβλητο -και αδιαμφισβήτητο.


Σύμφωνα όμως με τις δοκιμές που έγιναν στο σουηδικό πανεπιστήμιο Uppsala στην πόλη Λουντ, το σύστημα του Γκούσταφσον εξοικονομεί 0,2 «ζωτικά» δευτερόλεπτα που συνήθως χάνονται κατά την εναλλαγή του ποδιού ανάμεσα στο ένα και το άλλο πεντάλ. Αυτό ισοδυναμεί με πέντε επιπλέον μέτρα για ένα αυτοκίνητο που τρέχει με ταχύτητα 90 χιλιομέτρων την ώρα, όπως σχολιάζουν οι πανεπιστημιακοί ερευνητές.


Επιπλέον, οι ερευνητές του πανεπιστημίου υποστηρίζουν ότι δεν υπάρχει κίνδυνος λανθασμένης επιλογής της εκάστοτε απαιτούμενης λειτουργίας. Επίσης, ισχυρίζονται ότι αναμένεται να αποδειχθεί πολύ εύκολη η μετάβαση από το παραδοσιακό στο νέο σύστημα οδήγησης, αν και πολλοί οδηγοί δηλώνουν απρόθυμοι να το κάνουν επειδή «δεν βρίσκουν το λόγο», μεταδίδει το Reuters.


Δύο μεγάλες σουηδικές αυτοκινητοβιομηχανίες, η Saab και η Volvo έχουν δοκιμάσει το reserve brake pedal του Γκούσταφσον, αλλά δεν σκοπεύουν -τουλάχιστον προς το παρόν- να το υιοθετήσουν. Το χαρακτήρισαν «ενδιαφέρον», αλλά διατηρούν τις επιφυλάξεις τους μπροστά στην προοπτική να αντικαταστήσει το σύστημα του Φορντ, λέγοντας ότι απαιτείται περαιτέρω έρευνα.


Ωστόσο, ο 57χρονος Γκούσταφσον δηλώνει αποφασισμένος να προωθήσει την εφεύρεσή του. Ετοίμασε δε, ένα νέο γκάτζετ με το οποίο επιχειρεί να κάνει πιο εύκολη την απόφαση για την επιτάχυνση ή το φρενάρισμα του αυτοκινήτου. Πρόκειται για ένα σύστημα (GPS speed adviser) το οποίο συνδυάζει ένα σύστημα προσδιορισμού θέσης (GPS) για να καθοδηγήσει και να ενημερώσει τον οδηγό για τα όρια της ταχύτητας που τού επιτρέπεται να πλησιάσει. Εάν η ταχύτητα του οχήματος έχει ξεπεράσει τα αποδεκτά όρια στην περιοχή, η συσκευή του Γκούσταφσον δεν επιτρέπει στον οδηγό να επιταχύνει περαιτέρω.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο