Χρονιά ρεκόρ για τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις εκτιμάται ότι θα είναι το 2024.
Ο κρατικός προϋπολογισμός προβλέπει έσοδα της τάξης 5,770 δισ. ευρώ. Από αυτά τα 970,4 εκατ. ευρώ θα αποτελέσουν πρόσθετη πηγή εσόδων από διαγωνισμούς έργων οι οποίοι εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθούν την επόμενη χρονιά.
Συνολικά με βάση το roadmap του ΤΑΙΠΕΔ που περιλαμβάνεται στο κείμενο του κρατικού προϋπολογισμού από τα 5,770 δισ. ευρώ τα 4,751 δισ. ευρώ θα προέλθουν από διαγωνισμούς για τους οποίους έχουν ήδη υποβληθεί δεσμευτικές προσφορές και η πρώτη εκταμίευση των ποσών θα γίνει εντός του 2024.
Πάντως για την επόμενη χρονιά οι αποκρατικοποιήσεις που θα φέρουν έσοδα μαμούθ είναι η παραχώρηση της Αττικής Οδού (3,270 δισ. ευρώ), με το τίμημα να καταβάλλεται στο τελευταίο τρίμηνο του 2024, και η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού (1,350 δισ. ευρώ) με το ποσό να εκταμιεύτεαι στο δεύτερο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς. Και στις δύο παραχωρήσεις επενδυτής έχει αναδειχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Για το 2024 επίσης άλλα περίπου 135 εκατ. ευρώ θα προέλθουν από τις πωλήσεις των λιμανιών του Ηρακλείου της Κρήτης και του Βόλου, ενώ έσοδα αναμένονται και από την καταβολή τμήματος του τιμήματος για τα Περιφερειακά Αεροδρόμια.
HELLENiQ ENERGY και Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Στον προϋπολογισμό δεν γίνεται καμία αναφορά για την περαιτέρω μετοχοποίηση της HELLENiQ ENERGY αλλά και για την είσοδο του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Δεν αποκλείεται τα έσοδα αυτά να υπολογίζονται στα 890,1 εκατ. ευρώ με τον κωδικό «έργα σε στάδιο προετοιμασίας».
Οι εισπράξεις του 2023
Το 2023 εισπράχθηκαν από τις αποκρατικοποιήσεις 406,4 εκατ. ευρώ.
Προήλθαν από τη δεύτερη δόση (166,65 εκατ. ευρώ) του τιμήματος για το Ελληνικό, το μέρισμα των 86,5 εκατ. ευρώ από το ΔΑΑ και από τα 84,2 εκατ. ευρώ από την πώληση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.
Οι φετινές αποκρατικοποιήσεις
Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, είναι σε εξέλιξη εντός του 2023, σε διάφορες φάσεις ολοκλήρωσης, οι εξής διαγωνισμοί:
· υποπαραχώρηση σταθμού πολλαπλών χρήσεων στον λιμένα Φίλιππος Β’ του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας,
· πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου,
· πώληση μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Βόλου,
· υποπαραχώρηση της μαρίνας Mega Yacht – Κέρκυρας του Οργανισμού Λιμένος Κέρκυρας,
· παραχώρηση της μαρίνας Αργοστολίου,
· παραχώρηση της μαρίνας Πύλου,
· παραχώρηση της Αττικής Οδού,
· παραχώρηση της Εγνατίας Οδού,
· πώληση μετοχών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ 30%),
· πώληση μετοχών ΔΕΠΑ Εμπορίας ΑΕ (ΤΑΙΠΕΔ 65%),
· πώληση μετοχών της HELLENiQ ENERGY SA – πρώην ΕΛΠΕ (ΤΑΙΠΕΔ 35,5%),
Σημειώνεται πως η διαφορά των 6,431 δισ. ευρώ έγκειται αφενός, σε προγραμματισμένη κατανομή δόσεων για έργα, στα οποία το οικονομικό κλείσιμο έχει ήδη γίνει και αφετέρου, σε έργα για τα οποία υπάρχει δεσμευτική προσφορά και το οικονομικό κλείσιμο αναμένεται σε επόμενο χρόνο.
Επιπρόσθετα, σημειώνεται ότι πέραν του συνολικού τιμήματος που καταβάλλεται για ένα περιουσιακό στοιχείο, οι επενδυτές, ανάλογα με το είδος της συναλλαγής και εφόσον το επιτρέπει η φύση του περιουσιακού στοιχείου, δεσμεύονται σε ένα ελάχιστο ύψος επενδυτικών και αναπτυξιακών προγραμμάτων.