Κικίλιας για εξελίξεις στη Μέση Ανατολή: «Το χειρότερο δυνατό σενάριο το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ»
Οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή θα έχει άμεσες συνέπειες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την παγκόσμια οικονομία αλλά και στην Ελλάδα, δήλωσε ο υπουργός Ναυτιλίας, Βασίλης Κικίλιας
Ως «το χειρότερο δυνατό σενάριο» χαρακτήρισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ, επισημαίνοντας ότι οποιαδήποτε περαιτέρω κλιμάκωση στη Μέση Ανατολή θα έχει άμεσες συνέπειες στην ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την παγκόσμια οικονομία αλλά και στην Ελλάδα.
«Βλέπουμε μια συνεχή κλιμάκωση, η οποία δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού» τονίζει ο Βασίλης Κικίλιας
Ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε εκτενώς στην άμεση επίδραση της γεωπολιτικής αστάθειας στην ελληνική οικονομία, η οποία επηρεάζει την παραγωγή, την πρωτογενή οικονομία, τη βιομηχανία, τον τουρισμό, τη ναυτιλία και την καθημερινότητα των πολιτών, ακόμα και ως προς τη βενζίνη. «Η άνοδος της τιμής του πετρελαίου μέσα σε μία ημέρα είναι ενδεικτική» σημείωσε μιλώντας στο ΕΡΤNews.
«Η οικονομία είναι και ψυχολογία. Ο τουρισμός βασίζεται στη σταθερότητα και η συγκυρία αυτή μας βρίσκει στην αρχή της τουριστικής περιόδου», τόνισε χαρακτηριστικά. Αναφορικά με τις τουριστικές ροές από το Ισραήλ, εξέφρασε την εκτίμηση ότι θα συνεχιστούν: «Μόλις ανοίξει ξανά το αεροδρόμιο Μπεν Γκουριόν – κάτι που πιστεύω θα γίνει σύντομα – θα συνεχίσουμε να έχουμε ροές προς την Ελλάδα. Τη χώρα μας την αγαπούν, την επισκέπτονται, την εμπιστεύονται. Είναι ένας λαός εκπαιδευμένος, που έχει ξαναζήσει τέτοιες καταστάσεις».
Ο υπουργός διαβεβαίωσε στη συνέχεια ότι ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος παρακολουθεί στενά τα ελληνικά πλοία που πλέουν στην ευρύτερη περιοχή, με ανανεώσεις δεδομένων κάθε έξι και δώδεκα ώρες. Αν και μέχρι στιγμής δεν έχουν αναφερθεί προβλήματα, οι ελληνικές Αρχές παραμένουν σε διαρκή επιφυλακή.
«Πρώτο μας μέλημα είναι η ασφάλεια των ναυτικών μας, της ποντοπόρου ναυτιλίας, των πλοίων μας με ελληνική σημαία, αλλά και των ελληνόκτητων πλοίων – που αποτελούν το 20% του παγκόσμιου στόλου – άρα, ένας μεγάλος αριθμός πλοίων μας βρίσκεται και στην περιοχή», τόνισε.
Επιπλέον προέτρεψε όσους έχουν δημόσιο βήμα να είναι προσεκτικοί στις δημόσιες τοποθετήσεις τους, καθώς «η υπερπροβολή κινδύνων μπορεί να αποβεί ζημιογόνα για τη χώρα», ενώ ερωτηθείς για την ενδεχόμενη θωράκιση τουριστικών στόχων, απάντησε ότι «δεν βρισκόμαστε ακόμα εκεί» αλλά υπογράμμισε τη σημασία της πρόληψης.
Μέση Ανατολή: «Ανησυχητική και επικίνδυνη κατάσταση»
Ο κ. Κικίλιας σχολιάζοντας την κατάσταση στη Μέση Ανατολή δήλωσε ότι «η συνεχής κλιμάκωση δεν αφήνει περιθώρια εφησυχασμού» υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι ο πόλεμος έχει πάντα απρόβλεπτες διαστάσεις.
Ερωτηθείς για το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ, το χαρακτήρισε ως «το χειρότερο δυνατό σενάριο» υπογραμμίζοντας πως αν αυτό συμβεί, θα οδηγήσει σε περαιτέρω κλιμάκωση μιας ήδη «ανησυχητικής και επικίνδυνης κατάστασης, η οποία δεν ελέγχεται».
«Όσοι πιστεύουν ότι μια πολεμική σύρραξη απέναντι σε ένα καθεστώς που απειλεί την ύπαρξη ενός άλλου κράτους – όπως το Ιράν απειλεί το Ισραήλ – μπορεί να έχει προβλέψιμο εύρος, κάνουν λάθος. Να θυμίσω ότι κάποιοι θεωρούσαν πως ο ρωσο-ουκρανικός πόλεμος θα τελείωνε σε λίγες μέρες. Δεν συνέβη. Τώρα έχουμε νέα ανάφλεξη με τη Γάζα και αυξανόμενη ένταση σε όλη τη Μέση Ανατολή, ακόμη και μεταξύ Ινδίας και Πακιστάν. Η κατάσταση είναι πολύ σοβαρή», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στόχος όλων, συνέχισε ο υπουργός, πρέπει να είναι η διπλωματία και η αποκλιμάκωση, ωστόσο «αυτή τη στιγμή βλέπω ακριβώς το αντίθετο, βλέπετε επιθέσεις που συνεχίζονται».
Σχετικά με τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ την Παρασκευή στην οποία συμμετείχε, είπε ότι υπήρξε πλήρης ενημέρωση «από τους καθ’ ύλην αρμόδιους, τον ΑΓΕΕΘΑ και τον υπουργό Εξωτερικών», για την κατάσταση σε Ισραήλ, Ιράν και στα Στενά του Ορμούζ.
«Είναι προφανές ότι ανεβαίνουν τα επίπεδα συναγερμού και εγρήγορσης» και ότι «όλες οι ευρωπαϊκές χώρες σκέφτονται, προκαταβολικά, πώς θα οργανωθούν για πιθανούς στόχους στην Ευρωπαϊκή Ήπειρο. Η ισχύς και το συμφέρον ορίζουν την παγκόσμια σκακιέρα. Είναι δύσκολο να αποκλιμακωθεί μια κατάσταση ή να λήξει μια σύρραξη. Με πολύ μεγάλη προσοχή, σοβαρότητα και επαγγελματισμό σκύβουμε πάνω στο πρόβλημα και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις, ακόμη κι αν δεν είμαστε στην πρώτη γραμμή», δήλωσε.
Ναύλοι και λιμενικές υποδομές
Ο Βασίλης Κικίλιας δήλωσε ικανοποιημένος για τη συγκράτηση των τιμών στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, παρά τις πιέσεις από την αύξηση των καυσίμων λόγω των ευρωπαϊκών περιβαλλοντικών αποφάσεων.
«Από το 2017 έως το 2024 οι τιμές είχαν αυξηθεί 38%. Φέτος, ενώ είχαν ανακοινωθεί αυξήσεις 15%, με μείωση των λιμενικών τελών κατά 50% και διαβούλευση με την αγορά, πετύχαμε όχι μόνο να μην αυξηθούν αλλά και να μειωθούν σε ορισμένες περιπτώσεις έως 32%», δήλωσε. Σύμφωνα με τον ίδιο, αυτό είναι κρίσιμο για την ανακούφιση της μεσαίας τάξης και την ενίσχυση της τουριστικής κινητικότητας.
Όσο για την κατάσταση των λιμενικών υποδομών, ο υπουργός τόνισε την ανάγκη εκσυγχρονισμού τους. Ειδική μνεία έγινε στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, όπου ξεκινά από 1η Ιουλίου η εφαρμογή τέλους κρουαζιέρας που θα κατευθυνθεί σε επενδύσεις λιμενικών έργων.
Για το λιμάνι των Σπετσών, διαβεβαίωσε ότι το υπουργείο θα στηρίξει τις τοπικές αρχές στην εφαρμογή της νομιμότητας και της τάξης, ενώ ήδη ξηλώνονται τα παράνομα ρεμέτζα και προχωρούν παρεμβάσεις για καλύτερη εξυπηρέτηση των σκαφών.
Μεταναστευτικές ροές και νέοι άξονες επιχειρήσεων
Ο κ. Κικίλιας αναφέρθηκε στις μεταναστευτικές ροές λέγοντας ότι η νέα εστίαση είναι πλέον στο νοτιοανατολικό Αιγαίο και το Λιβυκό Πέλαγος, λόγω των συγκρούσεων στη Μέση Ανατολή και την Αφρική.
Ειδική αναφορά έγινε στην ανάγκη ενίσχυσης της συνεργασίας με τη Λιβύη και την υποστήριξη του λιμενικού της. Ο υπουργός τόνισε τη σημασία του νομοθετικού πλαισίου για την επιστροφή παράνομων μεταναστών, το οποίο αναμένεται σύντομα από το αρμόδιο υπουργείο.
Ο κ. Κικίλιας σημείωσε, τέλος, ότι προχωρούν διαγωνισμοί για τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του υπουργείου και των Λιμεναρχείων, προμήθειες νέων σκαφών, drones, καμερών και αισθητήρων για την επιτήρηση των 18.500 ναυτικών μιλίων θαλάσσιων συνόρων.
«Είναι υποχρέωσή μας να στηρίξουμε την ισότητα στην πρόσβαση των νησιωτών στις υπηρεσίες», τόνισε, αναφερόμενος και στην παροχή 42 εκατ. ευρώ μέσω του νησιωτικού ισοδυνάμου.