Ως πολύ μεγάλη επιτυχία, χαρακτήρισε ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μ. Χροσοχοΐδης την εξιχνίαση της υπόθεσης κλοπής των πινάκων του Πικάσο και του Μοντριάν, κατά τη σημερινή κοινή συνέντευξη Τύπου με την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. Ο Πικάσο είχε χαρίσει τον πίνακα στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στη γερμανική κατοχή, όπως ανέφερε ο κ. Χρυσοχοΐδης, για να προσθέσει χαρακτηριστικά ότι «Έλληνας τους έκλεψε, Έλληνες τους έφεραν πίσω».

Ο διευθυντής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής Π. Τζεφέρης τόνισε ότι ήταν θέμα τιμής για την Ελληνική Αστυνομία η εξιχνίαση της κλοπής και η επιστροφή των πινάκων στην Εθνική Πινακοθήκη, ενώ επισήμανε ότι υπήρχε συνεργασία της ΕΛΑΣ με ξένες αστυνομικές Αρχές.

Παράλληλα, ο επικεφαλής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας Γρ. Ζαχαράκης τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι ο 49χρονος συλληφθείς για την κλοπή, που είναι οικοδόμος στο επάγγελμα, διέπραξε μόνος του την κλοπή, σημειώνοντας χαρακτηριστικά ότι παρακολουθούσε επί έξι μήνες την Εθνική Πινακοθήκη και γνώριζε τα πάντα.

Τονίζεται, τέλος, ότι ο δράστης -που έχει ομολογήσει- διατηρούσε τους δύο πίνακες τους τελευταίους δύο μήνες συσκευασμένους σε ρεματιά στην Κερατέα. Υπενθυμίζεται ότι η κλοπή είχε γίνει στις 9 Ιανουαρίου 2012.

«Ημέρα χαράς»

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοϊδης και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη αποκάλυψαν λεπτομέρειες για την ανάκτηση των δύο κλεμμένων έργων από την Εθνική Πινακοθήκη.

«Eύχομαι όλα τα έργα στην πατρίδα μας να βρουν τη θέση που τους αρμόζει» ανέφερε ο κ. Χρυσοχοϊδης.

«Ο πίνακας έχει ιδιαίτερη αξία για τον ελληνικό λαό καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο ζωγράφος με ιδιόχειρη αφιέρωση στον ελληνικό λαό για την αγώνα του. Ήταν αδύνατον ο πίνακας αυτός να πουληθεί ή να εκτεθεί πουθενά. Ήταν σαφές ότι ήταν προϊόν κλοπής. Η Πινακοθήκη έκλεισε λίγο μετά την κλοπή για να ξεκινήσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της» εξήγησε από την μεριά της η υπουργός Πολιτισμού.

«Η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της. Το έργο επιστρέφει σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα του εξωτερικού. Από το 2012 η αστυνομία δεν σταμάτησε την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης ευχαριστώ πολύ» συνέχισε η κ. Μενδώνη.

Οι ισχυρισμοί του δράστη

«Εγώ είμαι ένας άνθρωπος που αγαπάω την τέχνη, ήθελα να το κάνω για μένα, δεν είχα σκοπό να τα πουλήσω», είπε σύμφωνα με πληροφορίες ο 49χρονος ληστής στους αστυνομικούς.

Έξι  μήνες ετοίμαζε την κλοπή, πήγαινε καθημερινά στην παλαιά Εθνική Πινακοθήκη, άλλοτε ως επισκέπτης, άλλοτε απ’ έξω, παρακολουθούσε, ήξερε μέχρι και πότε κάπνιζαν οι φύλακες, όπως ανέφεραν αστυνομικές πηγές.

Ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής είχε μεγάλο πάθος με την τέχνη και έκανε πολύ μεγάλη έρευνα πριν ενεργήσει.

«Το έκανε μόνος του. Δεν είχε σκοπό να πάρει κάτι συγκεκριμένο, έκλεψε ό,τι βρήκε μπροστα του. Τον μικρό πίνακα όπως τον πήρε τον τσαλάκωσε και τον πέταξε στην τουαλέτα την ίδια μέρα» ανέφεραν πηγές της ΕΛ.ΑΣ.

Τον Ιανουάριο διάβασε σε ρεπορτάζ ότι οι αστυνομικοί είναι στα ίχνη του κι έτσι μετέφερε τους πίνακες από την αποθήκη στην Κερατέα στη ρεματιά όπου τελικά βρέθηκαν τα έργα.

Η έρευνα πριν την κλοπή

Ο δράστης είχε μελετήσει καλά τις κινήσεις που έκαναν οι φύλακες πριν αποφασίσει να δράσει. Ο 49χρονος είχε εστιάσει στην ώρα που οι φύλακες πηγαίνουν για κάπνισμα και από εκεί οργάνωσε τις υπόλοιπες κινήσεις του.

Ο ίδιος επειδή είχε δουλέψει χρόνια σε οικοδομές ήξερες να ελίσσεται ανάμεσα στις γυψοσανίδες που ήταν τοποθετημένες εκείνη την περίοδο έξω από το κτήριο της Πινακοθήκης.

Αν και ισχυρίζεται ότι δεν είχε σκοπό να πουλήσει τους πίνακες ο δράστης είχε στενές επαφές με ανθρώπους στον χώρο της τέχνης και έκανε συχνά ταξίδια στην Αγγλία και την Ολλανδία.

Πώς εξιχνιάστηκε η κλοπή

Τους τελευταίους μήνες η Ελληνική Αστυνομία μαζί με την ΕΥΠ, ξεκίνησε μια προσπάθεια αναζωπύρωσης των ερευνών προκειμένου να βρεθούν τόσο ο πίνακας του Πικάσο όσο και τα άλλα δύο έργα -ο «Ανεμόμυλος Στάμμερ» (1905) από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης του Ιταλού Γουλιέλμο Κάτσια, που είχαν σηκώσει οι δράστες το 2012.

Στόχος ήταν τα έργα να εντοπιστούν και να επιστρέψουν στην ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη. Το ενδιαφέρον των ερευνητών τράβηξε το γεγονός ότι ο ένας δράστης που μπήκε στην Εθνική Πινακοθήκη άνοιξε την κλειδαριά της μπαλκονόπορτας χωρίς να την παραβιάσει.

Επομένως, είτε είχε αντικλείδι που κάποιος του προμήθευσε, είτε ήταν «επιστήμονας» στο άνοιγμα κλειδαριών, και αυτό είναι ένα στοιχείο που ίσως φωτογραφίζει την ταυτότητά του. Έχοντας αυτό το στοιχείο υπόψη τους, αλλά και τη φιγούρα του δράστη -ψηλός, λεπτός, σχετικά νεαρής ηλικίας, με αριστοτεχνικές κινήσεις και εμπειρία στις νυχτερινές επιδρομές- άρχισαν να ερευνούν ποιοι αλλοδαποί με τέτοια χαρακτηριστικά αποφυλακίστηκαν το τελευταίο εξάμηνο του 2011 από ελληνικά σωφρονιστικά καταστήματα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σύνδεσμοι των ελληνικών και ξένων αρχών στον χώρο των συλλεκτών έργων τέχνης, αλλά και των ανθρώπων που τα διακινούν και τα εμπορεύονται υποστηρίζουν ότι ο συγκεκριμένος Πικάσο δεν υπάρχει σε καμία συλλογή συλλέκτη σε όλο τον κόσμο. Συνεπώς έλεγαν ότι ήταν κουκουλωμένος και κρυμμένος σε κάποια αποθήκη στην Ελλάδα.

Το χρονικό της «ληστείας του αιώνα»

Ήταν ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου του 2012, όταν άγνωστοι δράστες κατάφεραν να απενεργοποιήσουν τον συναγερμό του κτιρίου της Εθνικής Πινακοθήκης, επί της λεωφόρου Βασιλέως Κωνσταντίνου 50, να παραβιάσουν μια πόρτα μπαλκονιού και να μπουν στον εσωτερικό χώρο της έκθεσης.

Οι δύο ληστές τρύπωσαν στην αίθουσα που βρισκόταν ο πίνακας του Πικάσο και ολοκλήρωσαν το χτύπημα μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα.

Ο κουκουλοφόρος που ανέλαβε να τον πάρει στα χέρια του, με ένα κοπίδι τον έβγαλε από την κορνίζα. Ο συνεργός του μπλόκαρε τον συναγερμό και έμεινε πίσω. Όταν ο φύλακας έτρεξε προς το σημείο της κλοπής ήταν ήδη πολύ αργά…

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο