Τρεις ταινίες μεγάλου μήκους του σουηδού σκηνοθέτη Ινγκμαρ Μπέργκμαν (1918-2007) πρόκειται να προβληθούν από την Κυριακή 25 ως την Τρίτη 27 Μαρτίου στην Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης στο Λιμάνι της πόλης. Με γενικό τίτλο «Το μεταφυσικό ενδεχόμενο στον Ινγκμαρ Μπέργκμαν», το αφιέρωμα είναι ένας μικρός φόρος τιμής προς έναν μεγάλο κινηματογραφιστή που αν δεν είχε πεθάνει το 2007, εφέτος θα γινόταν 100 χρόνων. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει ένα αριστούργημα, την «Περσόνα» (1966), μια παραγνωρισμένη αλλά σημαντική δημιουργία, την «Ντροπή» (1968), και μία από τις πιο αδύναμες ταινίες του σκηνοθέτη, το πολιτικού περιεχομένου «Αβγό του φιδιού» (1977), που φυσικά έχει και αυτή το ενδιαφέρον της.

Σύμφωνα με το Βήμα η «Περσόνα» είναι το πορτρέτο δύο γυναικών που φυσιογνωμικά μοιάζουν αλλά ως προσωπικότητες διαφέρουν. Ή μήπως όχι; Η Ελίζαμπεθ (η Λιβ Ούλμαν στην πρώτη συνεργασία της με τον Μπέργκμαν) είναι μια ηθοποιός που κατέρρευσε επί σκηνής και δεν μπορεί να μιλήσει. Η Αλμα (Μπίμπι Αντερσον) είναι η νοσοκόμα που τη βοηθά στην κλινική και η οποία διαρκώς μιλάει. Τα πρόσωπα των δύο γυναικών που σιγά-σιγά ταυτίζονται είναι η αρένα της μεγαλουργίας του Μπέργκμαν, μια υποβλητική ανατομία της γυναικείας ψυχής και του υποσυνειδήτου που συγχρόνως μοιάζει με δοκίμιο πάνω στο δισυπόστατο και στην αναζήτηση ταυτότητας. Ηταν, είναι και θα είναι αριστούργημα.

Στην «Ντροπή» ο Μπέργκμαν πειραματίζεται με το στοιχείο του μελλοντολογικού: ενώ διεξάγεται ένας ανώνυμος και απροσδιόριστος πόλεμος, ένα ζευγάρι μουσικών (Λιβ Ούλμαν και Μαξ Φον Σίντοφ) καταφεύγει σε ένα μικρό νησί. Και οι δύο πιστεύουν ότι δεν πρέπει να συμμετέχουν στη σύγκρουση που μαίνεται στον έξω κόσμο, όμως η αποχή τους από τα δρώμενα των καιρών τους δεν μπορεί να τους αφήσει ανεπηρέαστους.

Εκ πρώτης όψεως, το «Αβγό του φιδιού» είναι μια ιστορία αστυνομικής υφής: στο Βερολίνο του 1923, ένας άνδρας (Ντέιβιντ Καραντάιν) αναζητεί τα αίτια για την αυτοκτονία του αδελφού του. Πίσω από αυτή την πλοκή όμως ο Μπέργκμαν, σε μια πολύ φιλόδοξη παραγωγή του Ντίνο Ντε Λαουρέντις – με 45 ηθοποιούς, 3.000 κομπάρσους, 16 βδομάδες γυρισμάτων -, προχωρεί σε συγκλονιστικές αποκαλύψεις για τα φοβερά πειράματα επί των ανθρώπων, κάτι που θα γενικευτεί την εποχή του Χίτλερ.

in.gr

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο