Ανακοινώθηκαν οι βραχείες λίστες για τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνίας
Ανακοινώθηκαν την Δευτέρα από το υπουργείο Πολιτισμού οι βραχείες λίστες των υποψηφίων για τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία Μυθιστορήματος, Διηγήματος-Νουβέλας, Ποίησης, Δοκιμίου-Κριτικής, Χρονικού-Μαρτυρίας και Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα.
Ανακοινώθηκαν την Δευτέρα από το υπουργείο Πολιτισμού οι βραχείες λίστες των υποψηφίων για τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία Μυθιστορήματος, Διηγήματος-Νουβέλας, Ποίησης, Δοκιμίου-Κριτικής, Χρονικού-Μαρτυρίας και Πρωτοεμφανιζόμενου Συγγραφέα.
Οι βραχείς κατάλογοι συνοδεύονται από αιτιολογημένη έκθεση της επιτροπής των βραβείων (Αλέξανδρος Ζήρας, Γιώργος Ανδρειωμένος, Δημήτρης Καργιώτης, Έλλη Λεμονίδου, Μαρία Σκιαδαρέση, Λίλυ Εξαρχοπούλου, Λίνα Πανταλέων, Νένα Κοκκινάκη, Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος), στην οποία εξετάζονται οι τάσεις της λογοτεχνικής παραγωγής και αποτιμάται η στάθμη των λογοτεχνικών έργων της υπό κρίση περιόδου (εκδόσεις 2014).
Σύμφωνα με τον Αλέξανδρο Ζήρα, πρόεδρο της επιτροπής, «παρά το ότι το βιβλίο αντιμετωπίζεται ευλόγως ως ελαστική δαπάνη εκ μέρους του αναγνωστικού κοινού, σε περιόδους όπως αυτή, είναι αλήθεια ότι ούτε η σοβαρή μείωση του συντελεστή κόστους, ούτε η κατακόρυφη πτώση των πωλήσεων εκ μέρους των εκδοτών, ούτε η συνειδητή ή αναγκαστική αποχή πολλών συγγραφέων από τη διεκδίκηση των νόμιμων δικαιωμάτων τους, εκμηδένισαν τη βιβλιοπαραγωγή».
Όπως σημειώνει για το σκεπτικό της επιτροπής ο κ. Ζήρας, παρά τον περιορισμό του, το πεδίο της λογοτεχνικής παραγωγής του 2014 δεν διαφέρει σημαντικά, τουλάχιστον ως προς το ποιοτικό μέρος του, από τα πεδία άλλων εκδοτικών ετών.
«Από τυχαίους λόγους, μάλλον, άλλες κατηγορίες βιβλίων είναι πιο καρποφόρες και άλλες πιο ασθενικές. Μπορεί λ.χ. η ποίηση και το διήγημα στην Ελλάδα να κινούνται στο δημιουργικό πεδίο από μία αυθορμησία μεγαλύτερη από άλλα λογοτεχνικά είδη, μπορεί να παρουσιάζουν τυπικά ένα πιο περιορισμένο θεματικό ή γλωσσικό ορίζοντα προσδοκίας για τον αναγνώστη, σε σύγκριση με το μυθιστόρημα ή τη μελέτη, όμως, ενδεχομένως, λόγω της αλλαγής βλέμματος στη σύγχρονη λογοτεχνία (πολύ περισσότερο στη λογοτεχνία που γράφεται εν ώρα κρίσης) το επιμέρους, το κεραυνοβόλα στιγμιαίο, το ονειρικό, αποκτούν μία υπόσταση πιο ανθρώπινη και κερδίζουν απέναντι στο πολυσύνθετο και το ευρύ. Έτσι, πιο σταθερές, λίγο ως πολύ, ως προς το επίπεδο της αξίας τους είναι οι κατηγορίες του διηγήματος και της ποίησης, ενώ πιο ασταθείς και με σημαντικές, ενίοτε, διαφορές από χρόνο σε χρόνο είναι οι κατηγορίες του μυθιστορήματος και του δοκιμίου-κριτικής», αναφέρει ο πρόεδρος της επιτροπής.