Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Προηγμένο λογισμικό αναγνωρίζει τα πλαστά έργα τέχνης

Προηγμένο λογισμικό αναγνωρίζει τα πλαστά έργα τέχνης

Μια νέα ψηφιακή τεχνική μπορεί να διακρίνει αν δύο πίνακες ζωγραφίστηκαν από το ίδιο πρόσωπο ή όχι, και μάλιστα χωρίς να απαιτεί τη λήψη δείγματος από τον καμβά. Το λογισμικό επιβεβαιώνει ότι μέρος ενός πίνακα του Περουτζίνο ζωγραφίστηκε από τους μαθητές του.

36

Μια ψηφιακή τεχνική που αναπτύχθηκε στις ΗΠΑ μπορεί να διακρίνει αν δύο πίνακες ζωγραφίστηκαν από το ίδιο πρόσωπο ή όχι, και μάλιστα χωρίς να απαιτεί τη λήψη δείγματος από τον καμβά. Το λογισμικό έχει ήδη επιβεβαιώσει τη θεωρία ότι ένας διάσημος πίνακας του Περουτζίνο ζωγραφίστηκε σε μεγάλο μέρος από τους μαθητές του.

Το μόνο που απαιτείται για την ανάλυση είναι φωτογραφίες του έργου σε υψηλή ανάλυση. «Απλά περπατάμε με μια φωτογραφική μηχανή και τραβάμε φωτογραφίες» σχολιάζει στο NewScientist.com ο Χέινι Φάριντ, σχεδιαστής του συστήματος στο Κολέγιο Dartmouth στο Χάνοβερ του Νιου Χάμσαϊρ.

Το πρόγραμμα αναγνωρίζει τη ψηφιακή «υπογραφή» του ζωγράφου, καθώς κάθε άνθρωπος χρησιμοποιεί με διαφορετικό τρόπο το πινέλο, ακόμα και αν στόχος του είναι να μιμηθεί τις πινελιές κάποιου άλλου. Το λογισμικό χωρίζει την εικόνα σε οριζόντιες, κάθετες και διαγώνιες γραμμές και αναλύει στατιστικά τη διεύθυνση και το μήκος κάθε πινελιάς.

Από την ανάλυση προκύπτει ένα σετ αριθμών που απεικονίζεται σε τρεις διαστάσεις και χαρακτηρίζει την τεχνική του κάθε ζωγράφου. Οι τρισδιάστατοι χάρτες των αριθμών για οποιαδήποτε δύο έργα του ίδιου καλλιτέχνη είναι σχεδόν όμοιοι, ενώ οι χάρτες δύο φαινιμενικά ίδιων έργων που ζωγραφίστηκαν από διαφορετικά άτομα διαφέρουν πολύ.

Όταν δοκιμάστηκε σε 13 έργα που αποδίδονταν στο Φλαμανδό ζωγράφο Μπρίγκελ, το πρόγραμμα αναγνώρισε εύκολα τους πέντε πίνακες που είχαν ζωγραφιστεί από μιμητές του.

Το λογισμικό επιβεβαίωσε επίσης την άποψη που είχαν διατυπώσει πολλοί συντηρητές ότι ο πίνακας Μαντόνα με βρέφος του Ιταλού ζωγράφου της Αναγέννησης Περουτζίνο (ή Πιέτρο Βανούτσι) ήταν εν μέρει ζωγραφισμένος από τους μαθητές τους, που διδάσκονταν πώς να τους μιμούνται.

Φαίνεται ότι ο Περουτζίνο ζωγράφισε μόνο τα κεντρικά πρόσωπα της Παναγίας και του Χριστού και ανέθεσε τους τέσσερις αγίους στους προικισμένους μαθητές του, ένας από τους οποίους ήταν και ο Ραφαήλ.

Το λογισμικό παρουσιάζεται στο Proceedings of the National Academy of Sciences.

Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο