Το τούνελ Fehmarnbelt: Το μεγαλύτερο καταδυόμενο τούνελ στον κόσμο
Ως «καταδυόμενο» τούνελ Fehmarnbelt κατασκευάζεται από προκατασκευασμένα τσιμεντένια τμήματα, τα οποία τοποθετούνται σε μία τάφρο στο βυθό της θάλασσας, ενώνονται μεταξύ τους και στη συνέχεια καλύπτονται.
Στις ακτές της Βαλτικής Θάλασσας, στο νότιο τμήμα της Δανίας, διαμορφώνεται ένα τεράστιο μηχανικό θαύμα — κομμάτι-κομμάτι από γιγαντιαία τσιμεντένια τμήματα — που, μόλις ολοκληρωθεί, θα αναδιαμορφώσει δραστικά τους οδικούς και σιδηροδρομικούς χάρτες της Ευρώπης.
Το τούνελ Fehmarnbelt μπορεί να μην έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία του κοινού όπως η Σήραγγα της Μάγχης μεταξύ Βρετανίας και Γαλλίας πριν από περισσότερα από 30 χρόνια, αλλά αυτή η κατασκευή είναι εξίσου εντυπωσιακή, αν όχι περισσότερο.
Συνδέοντας τη Δανία με τη Γερμανία, το Fehmarnbelt θα μεταφέρει δύο λωρίδες αυτοκινητοδρόμου σε κάθε κατεύθυνση κάτω από το νερό, καθώς και δύο ηλεκτροδοτούμενες σιδηροδρομικές γραμμές — μια πολύπλευρη υποθαλάσσια αρτηρία κάτω από μία από τις πιο πολυσύχναστες ναυτιλιακές διαδρομές του κόσμου.
Με μήκος 18 χιλιομέτρων, δεν πλησιάζει τα 50 χιλιόμετρα της Σήραγγας της Μάγχης, αλλά σε πολλές άλλες πτυχές είναι μεγαλύτερο έργο καθώς θα είναι, στην πραγματικότητα, το μεγαλύτερο τούνελ οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης στον κόσμο, καθώς και το μεγαλύτερο καταδυόμενο τούνελ παγκοσμίως.
Ως «καταδυόμενο» τούνελ Fehmarnbelt κατασκευάζεται από προκατασκευασμένα τσιμεντένια τμήματα, τα οποία τοποθετούνται σε μία τάφρο στο βυθό της θάλασσας, ενώνονται μεταξύ τους και στη συνέχεια καλύπτονται.
Τον περασμένο μήνα, τον Φεβρουάριο του 2025, τα πρώτα προκατασκευασμένα τμήματα της σήραγγας έφυγαν από το εργοστάσιο στο Rødbyhavn, στη δανική πλευρά του τούνελ, ολοκληρώνοντας το πρώτο στάδιο ενός πρωτοποριακού ταξιδιού από τη στεριά στη θάλασσα, με προγραμματισμένη ολοκλήρωση το 2029.
Το μέγεθος και το κόστος του τούνελ
Το έργο, ύψους 7,4 δισεκατομμυρίων ευρώ (7,7 δισ. δολάρια), είναι τεράστιο από κάθε άποψη.
Κάθε τμήμα του τούνελ είναι κολοσσιαίο. Αυτές οι τσιμεντένιες δομές έχουν μήκος 217 μέτρων, πλάτος 42 μέτρων και βάθος εννέα μέτρων, με βάρος 73.000 τόνων — ισοδύναμο με 10 Πύργους του Άιφελ.
Συνολικά, 79 από αυτά τα «κανονικά» στοιχεία και 10 μικρότερα «ειδικά» στοιχεία μήκους 39 μέτρων (που θα στεγάζουν τις ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις της σήραγγας) θα τοποθετηθούν από άκρη σε άκρη, από το Rødbyhavn στο νησί Lolland έως το Puttgarden στο γερμανικό νησί Fehmarn, δημιουργώντας τη σήραγγα σε βάθος έως 40 μέτρων κάτω από τη Βαλτική Θάλασσα.
Όλα γύρω από το έργο είναι γιγαντιαία. Το ειδικά κατασκευασμένο εργοστάσιο είναι η μεγαλύτερη εγκατάσταση παραγωγής σηράγγων στον κόσμο και, σε συνδυασμό με το λιμάνι εργασιών, καλύπτει έκταση 220 εκταρίων — όσο 300 γήπεδα ποδοσφαίρου.
Τρεις τεράστιες αίθουσες κατασκευής, με έξι γραμμές παραγωγής λειτουργούν ασταμάτητα, παράγοντας ένα στοιχείο μήκους 217 μέτρων κάθε εννέα εβδομάδες.
«Προσπαθούμε να εγκαταστήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο εξοπλισμό που θα χρειαστεί αργότερα στην ολοκληρωμένη σήραγγα», δήλωσε στο CNN η Denise Juchem, εκπρόσωπος της Femern A/S, της κρατικής δανικής εταιρείας που είναι υπεύθυνη για το έργο.