Καθυστερεί στην Ελλάδα η ηλεκτρονική διακυβέρνηση, δείχνει νέα μελέτη
Η διείσδυση των νέων τεχνολογιών στο Δημόσιο Τομέα παρουσιάζει αρκετές ελλείψεις, καταδεικνύει η τελευταία έρευνα του Παρατηρητήριου για την Κοινωνία της Πληροφορίας. Από τις 20 βασικές δημόσιες υπηρεσίες, σε ηλεκτρονική μορφή διατίθενται οι οκτώ.
36
Η διείσδυση των νέων τεχνολογιών στο Δημόσιο Τομέα παρουσιάζει αρκετές ελλείψεις, καταδεικνύει η τελευταία έρευνα του Παρατηρητήριου για την Κοινωνία της Πληροφορίας, με αντικείμενο την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Η μελέτη διερεύνησε την υφιστάμενη κατάσταση αναφορικά με τη διείσδυση των νέων τεχνολογιών στο Δημόσιο, την ετοιμότητα και τις δεξιότητες των δημοσίων υπαλλήλων στη χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), καθώς και την προσφορά ηλεκτρονικών δημόσιων υπηρεσιών προς πολίτες και επιχειρήσεις, σε επίπεδο κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής αυτοδιοίκησης.
Σύμφωνα με τα συμπεράσματα, καθοριστικό ρόλο για τη βελτίωση της υφιστάμενης κατάστασης θα διαδραματίσουν τα μεγάλα έργα Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), τα οποία είναι σε εξέλιξη, με ενδεικτικά παραδείγματα την Εθνική Πύλη Δημόσιας Διοίκησης (Ερμής), το Εθνικό Δίκτυο Δημόσιας Διοίκησης «Σύζευξις», το Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Προμηθειών, το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Περιφερειών, καθώς και η προώθηση της ευρυζωνικότητας.
Μερικά από τα σημαντικότερα στοιχεία της μελέτης:
Κεντρική Διοίκηση: Σε επίπεδο προσφοράς ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους πολίτες, από το σύνολο των 20 βασικών δημόσιων υπηρεσιών (όπως αυτές έχουν συμφωνηθεί και αξιολογούνται ετησίως από τα κράτη μέλη της ΕΕ ) μέχρι το τέλος του 2006 διατίθενταν σε ηλεκτρονική μορφή οι οκτώ, ήτοι το 40%, ποσοστό κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Το αντίστοιχο ποσοστό για το 2005 ήταν 25% (πέντε υπηρεσίες πλήρως ηλεκτρονικά διαθέσιμες). Ομως μόλις το 8% του πληθυσμού χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για συναλλαγές με το Δημόσιο, σε αντίθεση με το αντίστοιχο ποσοστό για τις επιχειρήσεις (με 10+ εργαζομένους) το οποίο ανέρχεται στο 71%.
Το 53% των δημόσιων φορέων διαθέτει υπηρεσία e-mail και το 60% χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό πρωτόκολλο. Ωστόσο, μόνο το 17% διαθέτει εφαρμογή ροής εργασίας (workflow) και διαχείρισης περιεχομένου (content management), εφαρμογές απαραίτητες, μεταξύ άλλων, για την υποστήριξη της αποτελεσματικής επεξεργασίας αιτημάτων πολιτών. Στη μεγάλη τους πλειονότητα (77,7%), τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν συνοδεύονται από συμβόλαια συντήρησης
ΟΤΑ & Περιφέρειες: Στην τοπική αυτοδιοίκηση, διαπιστώθηκε ότι καμία Περιφέρεια δεν παρέχει ηλεκτρονικά τις υπηρεσίες της στους πολίτες και τις επιχειρήσεις, ενώ μόνο οι 14 από τις 51 Νομαρχίες προσφέρουν ηλεκτρονικές υπηρεσίες (27,45%) με το αντίστοιχο ποσοστό για τους Δήμους να ανέρχεται σε 18,29%.
Με εξαίρεση τις μεγάλες Περιφέρειες, η κάλυψη των πληροφοριακών αναγκών γίνεται με αυτόνομες εφαρμογές (έτοιμα εμπορικά πακέτα) και αφορά κυρίως στις βασικές διεργασίες λειτουργίας και επικοινωνίας (αυτοματισμός γραφείου, πρωτόκολλο, e-mail), στην οικονομικο-διοικητική λειτουργία και στις μελετητικές/τεχνικές εργασίες.
Στις νομαρχίες εντοπίζεται ανομοιογένεια στο επίπεδο ανάπτυξής, με ορισμένες να αναπτύσσουν αυτόνομα εφαρμογές και άλλες να χρησιμοποιούν πολύ παλιές τεχνολογίες (π.χ DOS). .
Όσον αφορά τους Δήμους και τις Κοινότητες, σχεδόν όλοι οι φορείς διαθέτουν νέες εγκατεστημένες εφαρμογές διαχείρισης πόρων, οι οποίες όμως χρήζουν σημαντικών βελτιώσεων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις μικρών και μεσαίων δήμων εμφανίζονται σημαντικά ελλείμματα μηχανογράφησης ζωτικών λειτουργιών (Μητρώα Αρρένων, Ληξιαρχείο, Δημοτολόγιο, κλπ)
Όσον αφορά στη διασυνδεσιμότητα των εφαρμογών, εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων, δεν υπάρχει συγκεκριμένη διασύνδεση μεταξύ της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης για τη συστηματική ροή πληροφοριών με συγκεκριμένο σύστημα πληροφορικής. Σε αυτή μάλιστα την κατεύθυνση σημειώνεται ότι περισσότερο από το 50% των φορέων της έρευνας καταγράφονται να μην διαθέτουν καμία διασυνδεδεμένη εφαρμογή.
Χρήση από δημόσιους υπάλληλους
Σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης, από την έρευνα του Παρατηρητηρίου προκύπτει ότι η πλειονότητα (92%) των υπαλλήλων διαθέτει Η/Υ που τους παρέχει η υπηρεσία τους. Ωστόσο, όμως μόνο ένας στους τρεις υπαλλήλους κατέχει πιστοποιητικό γνώσης χειρισμού Η/Υ (37%) και διαθέτει λογαριασμό email που του παρέχεται από την υπηρεσία του (35%).
Στο επίπεδο της τοπικής αυτοδιοίκησης, η πλειοψηφία των υπαλλήλων των ΟΤΑ δηλώνουν ότι έχουν στη διάθεσή τους Η/Υ από την υπηρεσία τους (97,6%). Επίσης, λογαριασμό email έχουν πολύ περισσότερο τα στελέχη των Περιφερειών (65,71%), λιγότερο τα στελέχη των Νομαρχιών (40,12%), και πολύ λιγότερο τα στελέχη των Δήμων και Κοινοτήτων (35,31%). Μόνο το 28,2% των υπαλλήλων των ΟΤΑ είναι κάτοχοι πιστοποιητικού γνώσης υπολογιστών.
Η μελέτη του Παρατηρητηρίου διεξήχθη κατά τη χρονική περίοδο Νοεμβρίου 2006-Απριλίου 2007.
Newsroom ΑΛΤΕΡ ΕΓΚΟ,ΑΠΕ-ΜΠΕ
- Ντόρα Γιαννακοπούλου: Πέθανε η πολυσχιδής δημιουργός του θεάτρου, του τραγουδιού και της λογοτεχνίας
- Εστησαν rave πάρτι στα σκαλιά εκκλησίας στο Γαλάτσι με DJ και φωτορυθμικά
- Ποια χώρα είναι πρώτη παγκοσμίως στην προσέλκυση και διατήρηση ταλέντων
- «Βασιλιάς» ο Ολυμπιακός στην πυγμαχία, «σφράγισε» το πρωτάθλημα
- Σέντρα στο Κόπα Άφρικα: Το Μαρόκο του Ελ Κααμπί κάνει πρεμιέρα κόντρα στις Κομόρες
- Εβραϊκός αντισιωνισμός
- LIVE: Ολυμπιακός – Κολοσσός Ρόδου
- Κυριακή με ανοιχτά μαγαζιά: Κοσμοπλημμύρα στο κέντρο της Αθήνας για τα δώρα των εορτών
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις






![Άκρως Ζωδιακό: Τα Do’s και Don’ts στα ζώδια σήμερα [Κυριακή 21.12.2025]](https://www.in.gr/wp-content/uploads/2025/12/erik-mclean-go7GkMubo5c-unsplash-315x220.jpg)



![Δημόσιο Χρέος: Γιατί «κατεβάζει» την παραγωγικότητα στην Ελλάδα [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/12/debt-300x300.jpg)








































































Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442