Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025
weather-icon 21o

Κυβερνήτης Φ/Γ ΣΠΕΤΣΑΙ στο in μετά την επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ»: Με αυτό το πλήρωμα θα πήγαινα στον πόλεμο

Το in βρέθηκε στη φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ» του Πολεμικού Ναυτικού, μετά την επιστροφή της από την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν στο πλαίσιο της επιχείρησης «ΑΣΠΙΔΕΣ»

Παρασκευή πρωί, περνάμε την πύλη του Ναυτικού Οχυρού Σκαραμαγκά για να περάσουμε στη Σαλαμίνα. Προορισμός μας η φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ» που στις 23 Δεκεμβρίου έχει επιστρέψει από την αποστολή της στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν.

Με το Πολεμικό Ναυτικό σε μία εποχή γεωπολιτικής ρευστότητας και κρίσεων να καλείται να αποτελέσει μέρος αυτού που ονομάζουμε «αμυντική διπλωματία».

Στο πλοίο ο πρώτος που μας υποδέχεται είναι ο Κυβερνήτης, Αντιπλοίαρχος Κωνσταντίνος Χουζούρης. Έτοιμος να μας ξεναγήσει σε έναν άλλο «κόσμο», σε ένα ιδιαίτερο περιβάλλον, που οι πολίτες δεν έχουν συχνά την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά.

Ένα περιβάλλον επιβλητικό αλλά και φιλόξενο, που με το δικό του τρόπο έκανε ακόμα και εμάς να νιώσουμε «σαν στο σπίτι μας».

Για τους ανθρώπους που υπηρετούν στη φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ», μία φρεγάτα τύπου «ΜΕΚΟ», η οποία ανέλαβε υπηρεσία στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’90, το πλοίο δεν είναι απλά ο χώρος εργασίας τους, είναι το σπίτι τους. Εκεί εργάζονται, εκεί κοιμούνται, εκεί ζουν και εκεί δίνουν τις μάχες τους. Όλοι μαζί. Και οι 185 σαν ένας. Αυτό άλλωστε είναι το στοίχημα, οι 185 να γίνουν ένας.

Η φρεγάτα «ΣΠΕΤΣΑΙ» – όπως άλλωστε και η φρεγάτα «ΥΔΡΑ» και η φρεγάτα «ΨΑΡΑ» – κλήθηκε να αφήσει το «σπίτι» της, το Αιγαίο και να βρεθεί στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν για τρεις μήνες.

Να βρεθεί και να λειτουργήσει σε συνθήκες πολέμου του 21ου αιώνα σε νερά άγνωστα. Και ίσως με ένα πλοίο που λόγω ηλικίας δεν έχει τις δυνατότητες αυτών της τελευταίας τεχνολογίας. Ωστόσο το προσωπικό είναι απόλυτα καταρτισμένο ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει όποια απειλή προκύψει.

Το τι μπορεί να πει ένας αξιωματικός του Πολεμικού Ναυτικού στην κάμερα και κυρίως το τι δεν μπορεί να πει για την αποστολή του είναι πολύ αυστηρά καθορισμένο, δεδομένου του επιχειρησιακού απορρήτου και όχι λογοκρισίας.

Κυβερνήτης Κ. Χουζούρης: Μπορούμε να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε κίνδυνο

Μιλώντας για τους τρεις μήνες στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ», ο Κυβερνήτης, Αντιπλοίαρχος, Κωνσταντίνος Χουζούρης, παραδέχεται πως «ήταν αρκετά διαφορετικά απ’ ότι έχουμε συνηθίσει. Βέβαια είχαμε την εμπειρία των δύο άλλων πλοίων που πήγανε, του «ΥΔΡΑ» και του «ΨΑΡΑ». Κάθε φορά βέβαια είναι κάτι διαφορετικό». Όπως λέει, το πλήρωμα «ένιωσε όμορφα που μπόρεσε να πάει σε ένα τέτοιο περιβάλλον το οποίο έχει μεγάλη επικινδυνότητα και κατάφερε να φέρει εις πέρας την αποστολή του».

Στην ερώτηση αν μία τέτοια αποστολή μπορεί κάποια στιγμή να θεωρηθεί «ρουτίνα» ο κυβερνήτης είναι ξεκάθαρος «δεν υπάρχει κάποιος ποτέ που να μπορεί να θεωρήσει ότι μια τέτοια αποστολή είναι ρουτίνα και υπάρχει πάντα ένας μεγάλος βαθμός επικινδυνότητας». Η επιτυχία ωστόσο σύμφωνα με τον ίδιο θα είναι «να θεωρήσουμε ότι μπορούμε άνετα να επιχειρήσουμε σε τέτοια επίπεδα επικινδυνότητας, ώστε να νιώθουμε άνετα όποτε πηγαίνουμε σε τέτοια μέρη».

Μιλώντας για τους ανθρώπους του το πλήρωμα του και τον τρόπο που λειτούργησαν κατά τη συμμετοχή του πλοίου στις «ΑΣΠΙΔΕΣ», ο Χουζούρης δηλώνει πως «ένιωσα απόλυτα χαρούμενος που επιχείρησα με ένα τέτοιο πλήρωμα, το οποίο ήταν πάρα πολύ δεμένο, το οποίο κατάφερε πολύ γρήγορα να αποκτήσει μια νοοτροπία σχεδόν πολεμική και να έχουμε όλοι την αίσθηση ότι μπορεί να αντιμετωπίσουμε οποιονδήποτε κίνδυνο μπορεί να έρθει».

Όπως επισημαίνει «οι απειλές που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε είναι σχετικά διαφορετικές με αυτές που μέχρι τώρα έχουμε στη Μεσόγειο. Παρόλα αυτά είδαμε ότι τόσο το υλικό μας, τα συστήματά μας, αλλά κυρίως το προσωπικό είναι σε τέτοια επίπεδα εκπαίδευσης που μπορεί να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε οποιαδήποτε απειλή υπήρχε εκεί πέρα. Αυτό μας έκανε να αισθανθούμε ότι είμαστε πάντα έτοιμοι και για επιχειρήσεις πέρα από αυτές που κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε».

Για να σημειώσει πως με αυτή την ομάδα θα πήγαινε στον πόλεμο «σήμερα».

Το «ΣΠΕΤΣΑΙ» είναι το σπίτι μας

Αναφερόμενος στις συνθήκες που καλούνται να αντιμετωπίσουν όσοι υπηρετούν στο Πολεμικό Ναυτικό, ο Χουζούρης εξηγεί πως «το πλοίο αποτελεί το σπίτι του πληρώματος. Ήμασταν 185 άτομα που ζούσαμε στο πλοίο. Δουλεύαμε στο πλοίο και το πιο σημαντικό ήταν ότι ο καθένας έπρεπε να δέσει με τον άλλον. Ο καθένας έπρεπε να νιώσει ότι δεν δούλευε μόνο για τον εαυτό του, αλλά πρωτίστως για να προσφέρει τις υπηρεσίες στο συνάδελφο του, έτσι ώστε να γίνει μια συνολική, συμπαγής ομάδα που να μπορεί να αντιμετωπίσει οποιονδήποτε κίνδυνο. Και θεωρώ ότι αυτό το καταφέραμε. Στο πλοίο υπήρχαν επίσης και άτομα των ειδικών δυνάμεων, οι οποίοι ενσωματώθηκαν πάρα πολύ γρήγορα και ομαλά με το υπόλοιπο πλήρωμα και προσέφεραν τα μέγιστα στην ασφάλεια του πληρώματος».

Ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του Πολεμικού Ναυτικού άλλωστε είναι πως η τύχες όλων είναι διασυνδεδεμένες μεταξύ τους. Αφού όπως σημειώνει ο κυβερνήτης είναι σαφές πως όταν το πλοίο αντιμετωπίζει απειλή και δέχεται πυρά «η τύχη του κυβερνήτη είναι ίδια με την τύχη του τελευταίου ναύτη, οπότε αυτό μας δημιουργεί ένα επιπλέον αίσθημα αδελφοσύνης και αυτό μας ωθεί στο να ενωθούμε όλοι σαν μία ομάδα, σαν μια γροθιά».

Το ΠΝ περνάει σε νέα εποχή

Το Πολεμικό Ναυτικό ετοιμάζεται να περάσει σε μία νέα εποχή, αυτή των φρεγατών Belh@rra. Για τον Χουζούρη η εποχή των φρεγατών FDI που αναμένεται να αρχίσουν να παραδίδονται στην Ελλάδα από το καλοκαίρι και μετά, είναι το πέρασμα στην ψηφιακή εποχή. Όπως λέει ο ανθρώπινος παράγοντας και η εκπαίδευση δεν χάνει ποτέ την αξία του, αλλά «ο δυνατότητες που ανοίγονται είναι πολύ περισσότερες και θα μας κάνουν κι εμάς να μπορούμε να δούμε ίσως ακόμα και μεγαλύτερα εύρη περιοχών επιχειρήσεων».

Ύπαρχος, Χ. Δαγκλής: Ο Ύπαρχος είναι η μαμά του πλοίου

Μετά τον κυβερνήτη σειρά έχει ο Ύπαρχος, Πλωτάρχης, Χάρης Δαγκλής. Ο Ύπαρχος είναι «η μάνα του πλοίου», όπως συνηθίζουν να λένε στο Ναυτικό και όπως διαπιστώνει όποιος ανέβει στο καράβι έστω για λίγο.

«Ο ρόλος του Υπάρχου είναι ένα κομβικός ρόλος στην ψυχολογία και εν γένει στη λειτουργία ενός πλοίου. Όπως λένε στο Ναυτικό, είναι η μαμά του πλοίου. Είναι υπεύθυνος για την οργάνωση, την ψυχολογία και εν γένει την απόδοση, σε συνεργασία με τον κυβερνήτη, όλου του πληρώματος» λέει ο Χάρης Δαγκλής.

Ακόμα και πράγματα που για τους άλλους ίσως είναι ασήμαντα, όπως η επιλογή του φαγητού και το τι χρειάζεται για να προετοιμαστεί, ή με ποιον θα μπεις στο γυμναστήριο του πλοίου για να εκτονωθείς αποκτούν μεγαλύτερη σημασία. Αφού ακόμα και «αθώα αστεία», μεγεθύνονται.

Μιλώντας για το πώς μπορούν 185 άνθρωποι να συνυπάρξουν για τρεις μήνες σε ένα πλοίο ο Δαγκλής αναφέρει χαρακτηριστικά: «Εδώ είναι ο κρίσιμος ρόλος της διοίκησης του πλοίου, του Υπάρχου και της διοίκησης του πλοίου, να καταφέρουν να δημιουργήσουν ένα ευχάριστο κλίμα, το οποίο να παραμένει επαγγελματικό, με υψηλή απόδοση για να καταφέρουμε ολοκληρωθεί η αποστολή. Ο επαγγελματισμός δεν είναι μόνο αποτέλεσμα γνώσεων». Όπως λέει απαιτείται ευελιξία χειρισμού των χαρακτήρων, αποδοχή και κατανόηση της αποστολής από όλους «ώστε να καταφέρουμε το ζητούμενο αποτέλεσμα».

Οι χαρακτήρες αποκαλύπτονται

Για τον Δαγκλή όντας τρεις μήνες κλεισμένος σε ένα πλοίο, η αντίδρασή σου και ο χαρακτήρας του καθενός αποκαλύπτονται. «Θέλει μεγάλη διαχείριση από όλους και από τον καθένα ξεχωριστά, να καταφέρει να είναι επαγγελματίας πατέρας, σύζυγος ή και οτιδήποτε άλλο απαιτείται» σημειώνει δε πως «το σύνολο του προσωπικού κατάφερε να διαχειριστεί την κατάσταση, τους εξωτερικούς παράγοντες και το μικροκλίμα του πλοίου, έτσι ώστε να μην δημιουργηθούν τυχόν προβλήματα κατά τη διάρκεια της αποστολής».

Ένα φτέρνισμα, ή ένας βήχας μπορεί να σπείρουν τον πανικό, οι εξάωρες υπηρεσίες που εναλλάσσονται με τα εξάωρα ύπνου, επίσης μπορεί να φέρουν σύγχυση στον οργανισμό και αϋπνίες, ενώ ιδιαίτερη διαχείριση θέλουν και τα προβλήματα του καθενός. Πολλώ δε μάλλον αν σκεφτεί κανείς πως αυτοί οι άνθρωποι χάνουν στιγμές όπως η γέννηση των παιδιών τους, τα πρώτα του βήματα και τα πρώτα τους λόγια. Συνήθως δεν έχουν φυσική παρουσία στα δύσκολα, ούτε στις χαρές των δικών τους ανθρώπων ενώ κάθε φορά που επιστρέφουν πρέπει να κερδίσουν την εμπιστοσύνη για την αγκαλιά των παιδιών τους. Για αυτό όσοι πάνε αποδεικνύουν ότι το θέλουν πραγματικά.

Για όσους μένουν πίσω δε η αγωνία είναι ακόμα μεγαλύτερη, παρά την σημαντική βοήθεια που δίνει πλέον η τεχνολογία στην επικοινωνία όσων είναι σε ένα πολεμικό πλοίο.

Και αυτό το νόημα είχε το «ευχαριστώ» του Υπουργού Εθνικής Άμυνας, Νίκου Δένδια με την επιλογή του να διανυκτερεύσει τις ημέρες των Χριστουγέννων στη φρεγάτα «ΨΑΡΑ».

Αντέξαμε και ανταπεξήλθαμε

Πώς αντέδρασαν αυτοί οι 185 σε κατάσταση έντασης; «Εγώ προσωπικά εξεπλάγην ευχάριστα. Υπήρξε υψηλό ηθικό, ουδείς σκάλωσε και δεν υπήρξε στιγμή κατά την οποία να νιώσω, ότι υπάρχει οποιοδήποτε μέλος του πληρώματος το οποίο δεν πρόκειται να εκτελέσει αυτό στο οποίο έχει ταχθεί» απαντά.

Ακόμα και αν κάποιος αρρωστήσει, όπως λέει το πλήρωμα είναι έτοιμο να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε περιστατικό.

Ένα σημαντικό στοιχείο στην εκτέλεση της αποστολής είναι και οι κλιματολογικές συνθήκες που καλείται να αντιμετωπίσει το πλήρωμα. Όπως εξηγεί ο Δαγκλής στην Ερυθρά Θάλασσα η θερμοκρασία της θάλασσας ήταν 35 βαθμοί. Συνθήκες έντονες και πολύ διαφορετικές από αυτές που αντιμετωπίζουν στο Αιγαίο, αν σκεφτεί κανείς ότι κάποια στιγμή δεν μπορούσαν καν να ακουμπήσουν τα χερούλια της σκάλας για να κατέβουν στο μηχανοστάσιο. Κάτι φυσικό αφού τα συστήματα του πλοίου ψύχονται από τη θάλασσα. Ωστόσο κατέστη δυνατό να αντέξουν τόσο τα μηχανήματα όσο και οι άνθρωποι.

Ανθυπασπιστής Κ. Σταματούκου: Σε ένα πολεμικό πλοίο υπάρχει αξιοκρατία

Και αν κάποιος σκεφτεί ότι οι αξιωματικοί και αυτοί που έχουν την ευθύνη του πλοίου τα παρουσιάζουν για κάποιο λόγο όλα ιδανικά, έχει σημασία να επιβεβαιώσουν όσα λένε και οι υφιστάμενοι τους. Η Ανθυπασπιστής, Κωνσταντίνα Σταματούκου είναι από τα στελέχη που δουλεύουν στη μηχανή του πλοίου.

Το γεγονός ότι είναι γυναίκα δεν την ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους. Όπως λέει για μία γυναίκα στο Πολεμικό Ναυτικό υπάρχουν δυσκολίες, αλλά όχι διαφορά. «Είναι όλα αξιοκρατικά μέσα σε ένα πολεμικό πλοίο». Άνδρες και γυναίκες σε όλο το στρατό αντιμετωπίζονται το ίδιο όπως σημειώνει, υποστηρίζοντας ότι στις Ένοπλες Δυνάμεις «υπάρχει ισότητα». «Έχουμε τα ίδια καθήκοντα, τις ίδιες υποχρεώσεις» μας λέει και όλοι πρέπει να «ανταπεξέλθουμε στις ίδιες απαιτήσεις».

Μιλώντας για την αποστολή στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν η Σταματούκου σημειώνει ότι ήταν μία πρωτόγνωρη εμπειρία, αφού παρά τις πολλές και μεγάλες αποστολές «αυτό ήταν κάτι πολύ διαφορετικό γιατί ήταν μια πραγματική συνθήκη που έπρεπε να είμαστε όλη την ώρα σε επαγρύπνηση μόνιμα».

Όπως λέει ένιωσε ασφάλεια με τους συναδέλφους της «ήμασταν μια ομάδα όπως είμαστε καθημερινά και έτσι μπορέσαμε και ανταπεξέλθουμε και ήρθαμε όλοι πίσω σώοι και αβλαβείς».

Τη ρωτάω για τη συμβίωση. Όπως λέει «είναι σαφώς δύσκολο το ότι είμαστε τόσοι άνθρωποι μαζί και είναι κι αυτό που καλούμαστε εδώ μέσα να αντιμετωπίσουμε, το ότι είμαστε πολλές μέρες το χρόνο εν πλω. Για το 2024 γράψαμε 212 ημέρες εν πλω, οπότε καλούμαστε να δημιουργήσουμε εδώ μέσα μια δεύτερη οικογένεια με την οποία πρέπει και να συνεργαστούμε επαγγελματικά. Οπότε αυτό πιστεύω είναι το πιο δύσκολο».

Παρά τις δυσκολίες η Σταματούκου δηλώνει ότι δεν έχει μετανιώσει γιατί η επιλογή της να ακολουθήσει καριέρα στο Πολεμικό Ναυτικό ήταν συνειδητή και αν γυρνούσε ο χρόνος πίσω το ίδιο θα επέλεγε…

Ακόμα και αν το Πολεμικό Ναυτικό δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΦΑΕ ΠΕΙΡΑΙΑ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τρίτη 18 Φεβρουαρίου 2025
Απόρρητο