Κυκλοφόρησε νωρίτερα μέσα στη χρονιά ο τόμος «Λογοτεχνία & Δίκαιο – Πτυχές μιας πολυσύνθετης σχέσης» από τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Λευκωσίας και το Νεοελληνικό Σπουδαστήριο Πετρώνδα του Πανεπιστημίου Κύπρου (Νομικές Εκδόσεις Hippasus, 2020). Πρόκειται για συλλογικό έργο με 22 συνεισφορές πάνω στο αντικείμενο από νομικούς, φιλολόγους, ιστορικούς, συγγραφείς κ.ά., σε επιμέλεια των Αχιλλέα Κ. Αιμιλιανίδη, Παντελή Βουτουρή, Στέργιου Μήτα, Μαρίνου Πουργούρη. Το ζήτημα που θίγει ο τίτλος – αντικείμενο διήμερου επιστημονικού συνεδρίου στην Κύπρο τον Μάιο του 2017 – είναι προφανώς ειδικό και σε πολλές περιπτώσεις απαιτεί το αντίστοιχο υπόβαθρο ιστορικών ή νομικών γνώσεων. Κι όμως, δεν αποθαρρύνει τον λεγόμενο ενημερωμένο αναγνώστη, ο οποίος μπορεί να ανακαλύψει ερεθίσματα εκεί όπου πριν η γνώση έμοιαζε εξειδικευμένη – έως και απλησίαστη. Ορισμένα τέτοια ερεθίσματα συγκεντρώνουμε σ’ αυτό το δημοσιογραφικό σημείωμα:

ΟΥΓΚΩ ΚΑΙ ΜΠΑΛΖΑΚ. Οι πρώτοι υπέρμαχοι για την αναγνώριση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας ήταν διάσημοι λογοτέχνες, όπως ο Βίκτωρ Ουγκώ και ο Μπαλζάκ. Οπως μάλιστα διαβάζουμε στις υποσημειώσεις, ο πρώτος υπήρξε ο ιδρυτής της ALAI του 1878, της πρώτης διεθνούς ένωσης με στόχο την προώθηση της αναγνώρισης (από το «Ιδέα και μορφή στη λογοτεχνία: Αναζητώντας τα όρια προστασίας λογοτεχνικών έργων από το δίκαιο πνευματικής ιδιοκτησίας» του Θεόδωρου Χίου, δικηγόρου).

ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ VS ΕΚΟ. Η πιο σημαντική κυπριακή υπόθεση για κατ’ ισχυρισμό προσβολή δικαιώματος πνευματικής ιδιοκτησίας αφορούσε το «Ονομα του Ρόδου» του Ουμπέρτο Εκο. Ο κύπριος συγγραφέας Κώστας Σωκράτους καταχώρισε αγωγή εναντίον του ιταλού διανοουμένου ισχυριζόμενος ότι το «Ονομα» (1980) συνιστούσε λογοκλοπή του δικού του μυθιστορήματος «Ο αφορισμένος» (1964). Συγκρίνοντας τα δύο έργα το Ανώτατο Δικαστήριο συμφώνησε με το Πρωτόδικο ότι και από απλή ανάγνωσή τους δεν υπήρχε θέμα αντιγραφής («Πτυχές Δικαίου και Λογοτεχνίας στην Κύπρο» του Αχιλλέα Αιμιλιανίδη, καθηγητή Νομικής του Παν/μίου Λευκωσίας).

  • Ποια άγνωστη εφεύρεση έκανε ο Γιώργος Σεφέρης
  • Ποιο είναι το μήνυμα της «Αναπαράστασης» του Αγγελόπουλου
  • Σε ποια έργα του Ντίλαν ερευνάται η σχέση δίκαιου και ηθικής

Διαβάστε περισσότερα στην έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ της Τετάρτης που κυκλοφορεί

Γράψτε το σχόλιό σας