Υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής το αναπτυξιακό νομοσχέδιο
Με την ενσωμάτωση εκ μέρους του υπουργού Ανάπτυξης σειράς παρατηρήσεων και τροπολογιών, κυρίως από το ΠΑΣΟΚ και την ΔΗΜΑΡ, αλλά και με πληθώρα νέων τροποποιήσεων, υπερψηφίστηκε το βράδυ της Πέμπτης στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις.
Με την ενσωμάτωση εκ μέρους του υπουργού Ανάπτυξης, Κ. Χατζηδάκη, σειράς παρατηρήσεων και τροπολογιών, κυρίως από το ΠΑΣΟΚ και την ΔΗΜΑΡ, αλλά και με πληθώρα νέων τροποποιήσεων, υπερψηφίστηκε το βράδυ της Πέμπτης στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις.
Το νομοσχέδιο καταψηφίστηκε επί της αρχής και επί των κυριότερων άρθρων του από την αντιπολίτευση, κυρίως για τις «εκτάκτου ανάγκης» ρυθμίσεις διευκόλυνσης των στρατηγικών επενδύσεων, με κινδύνους (κατά την αντιπολίτευση) καταστρατήγησης της περιβαλλοντικής και εργασιακής νομοθεσίας, ιδίως με την δυνατότητα που δίνεται στον υπουργό Ανάπτυξης, να προχωρά ο ίδιος σε αδειοδότηση στρατηγικών επενδύσεων, σε περίπτωση που οι αρμόδιες υπηρεσίες δεν αποφανθούν για το σχετικό αίτημα εντός 45 ημερών.
Αντίστοιχα, έντονης κριτικής έτυχε η διάταξη που δίνει την δυνατότητα συμμετοχής ιδιωτών στις εγκριτικές διαδικασίες.
Ο ΣΥΡΙΖΑ στήριξε επιμέρους διατάξεις (ΣΔΙΤ, λογιστές, Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου), ψήφισε «παρών» σε πέντε άρθρα (δημόσιες στρατηγικές επενδύσεις, σύσταση Τμήματος Επιθεώρησης Ιδιωτικών Επενδύσεων κ.ά.), ενώ υπερψήφισε και τα περισσότερα από τα άρθρα που αφορούν στην ίδρυση και τη λειτουργία υδατοδρομίων στην Ελλάδα.
Τις διατάξεις για τα υδατοδρόμια υπερψήφισαν από την αντιπολίτευση και οι Ανεξάρτητοι Έλληνες, έστω και με επιφυλάξεις, ενώ η ΧΑ επέλεξε τελικώς να τις καταψηφίσει
Ιδιαίτερα έντονη υπήρξε η αντιπαράθεση για την τροπολογία που συνιστά φορέα (ΑΕΔΙΠΑ) εκτός της δομής της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, στον οποίον θα ενταχθούν τα αεροδρόμια που, λόγω μη ύπαρξης εμπορικού ενδιαφέροντος, δεν θα παραχωρηθεί η διαχείρισή τους σε ιδιώτες.
Με την τροπολογία να προβλέπει χρηματοδότηση της ΑΕΔΙΠΑ από τα ίδια τα αεροδρόμιά της και από έσοδα των αποκρατικοποιημένων αεροδρομίων, η αντιπολίτευση προέβλεψε δυσμενείς συνέπειες:
Από τη μια τα ιδιωτικά αεροδρόμια θα καταστούν ακριβότερα (με αρνητικό παράδειγμα το «Ελευθέριος Βενιζέλος»), και απ’ την άλλη, τα περιφερειακά αεροδρόμια θα υποβαθμιστούν και «θα οδηγήσουν σε μεγαλύτερη απομόνωση τις νησιωτικές περιοχές και σε πανάκριβο μεταφορικό έργο», όπως είπε ο Δ. Παπαδημούλης.
«Ποιος ιδιώτης θα αδιαφορήσει για το κέρδος του και θα ανοίξει το αεροδρόμιό του δωρεάν για αεροδιακομιδή, ή θα μειώσει τις τιμές του χάριν της τουριστικής πολιτικής;» αναρωτήθηκε η Ραχήλ Μακρή από τους ΑΝ.ΕΛ.
«Όταν ιδιωτικοποιείτε τα αεροδρόμια σε μία καθ’ όλα τουριστική χώρα, θα έπρεπε να έχουμε συζήτηση επί της ουσίας, πρώτα απ’ όλα με όλους τους τουριστικούς φορείς, να ακούσουμε τη θέση των ξενοδόχων, των τοπικών κοινωνιών» παρατήρησε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Γ. Σταθάκης, ενώ και η Ασημίνα Ξυροτήρη (ΔΗΜΑΡ), συμφώνησε πως «θα έπρεπε να είχαμε την δυνατότητα να συζητήσουμε με μεγάλη άνεση την τροπολογία».
«Αν φέρναμε σε νομοσχέδιο την τροπολογία, θα άλλαζε η στάση σας απέναντι στις υπόλοιπες ρυθμίσεις;» είπε, απαντώντας στον ΣΥΡΙΖΑ, ο εισηγητής της ΝΔ, Μ. Βαρβιτσιώτης.