Οι αρνητικές συνέπειες της επανάστασης των υπολογιστών στο περιβάλλον
Πόσο ζυγίζει ένα τσιπάκι μνήμης; Δύο γραμμάρια; Η μεγαλύτερη επιστημονική κοινότητα υποστηρίζει ότι το πραγματικό του βάρος πλησιάζει τα δύο κιλά, συνυπολογίζοντας την επιβάρυνση του περιβάλλοντος από την κατανάλωση ενέργειας για την κατασκευή του.
Το μικρό βάρος των προϊόντων της τεχνολογίας υπολογιστών δεν είναι αντιπροσωπευτικό της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από την χρήση ορυκτών καυσίμων και χημικών για την κατασκευή τους. Αυτό συμπεραίνει έρευνα που θα δημοσιευτεί σύντομα στην επιστημονική επιθεώρηση Environmental Science & Technology. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι για την κατασκευή ενός τσιπ δύο μόλις γραμμαρίων απαιτούνται 1,665 κιλά ορυκτών καυσίμων και χημικών.
Τα συμπεράσματα των επιστημόνων ενισχύουν την άποψη ότι οι τεχνολογικές καινοτομίες θα πρέπει να είναι τέτοιες ώστε να μειώνεται η απαιτούμενη ενέργεια και η ποσότητα των υλικών που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας.
Το μικροτσίπ θεωρείται χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσπάθειας αυτής, της λεγόμενης «εξαΰλωσης», εξαιτίας της διαρκούς μείωσης του μεγέθους του. Φαινομενικά, η κατασκευή ολοένα μικρότερων π.χ. επεξεργαστών απαιτεί λιγότερη ενέργεια. Ωστόσο, η προαναφερόμενη έρευνα δείχνει ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.
Οι επιστήμονες μελέτησαν τη διαδικασία κατασκευής τσιπ μνήμης 32ΜΒ και μέτρησαν τη συνολική ποσότητα της απαιτούμενης ενέργειας για την κατασκευή τους. Κάθε τσιπ χρειάζεται 1,665 κιλά ορυκτών καύσιμα, 72 γραμμάρια χημικά, 31,725 κιλά νερό και 675 γραμμάρια άζωτο. Σημειωτέον ότι, τα ορυκτά καύσιμα συνδέονται με την εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα και τα χημικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση, τη μόλυνση των υδάτων και του εδάφους.
Τα συμπεράσματα των επιστημόνων έγιναν ακόμα περισσότερο δυσοίωνα όταν μελετήθηκε η κατασκευή εξαιρετικά διαδεδομένων προϊόντων, όπως το αυτοκίνητο. Διαπίστωσαν ότι για την κατασκευή ενός μονοθέσιου αυτοκινήτου απαιτούνται 1,485 τόνοι ορυκτών καυσίμων. Το αυτοκίνητο όμως, ζυγίζει πολύ περισσότερο από ένα μικροτσίπ. Ο δείκτης που φανερώνει τη σχέση του βάρους του προϊόντος με την απαιτούμενη ενέργεια είναι 2 προς 1 στην περίπτωση του αυτοκινήτου και 630 προς 1 στην περίπτωση του τσιπ (εξαιρώντας τις απαιτήσεις σε καύσιμα για τη λειτουργία του αυτοκινήτου ή σε ενέργεια για το μικροτσίπ). Δηλαδή, η ενέργεια που καταναλώνεται για την κατασκευή ενός μικροσκοπικού τσιπ είναι πολύ μεγάλη.
Επιπλέον, ο ταχύς ρυθμός με τον οποίο εξελίσσεται η τεχνολογία των υπολογιστών έχει (αρνητικές) συνέπειες στο περιβάλλον. Η αγορά πέντε υπολογιστών σε δέκα χρόνια απαιτεί ενέργεια 28 GJoule, τη στιγμή που η αγορά ενός μόνο αυτοκινήτου για μια δεκαετία απαιτεί 46GJoule.
Η ενέργεια που απαιτείται για την κατασκευή των αυτοκινήτων παραμένει σημαντικά υψηλότερη. Ωστόσο εάν συνυπολογίσει κανείς το μέγεθος τους σε σχέση με αυτό των τσιπ, τότε διαπιστώνει ότι δεν είναι τόσο μεγάλη η απόσταση που χωρίζει τις ενεργειακές απαιτήσεις τους που επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το Ιαπωνικό Ίδρυμα-Κέντρο για την Παγκόσμια Συνεργασία, το Ίδρυμα Takeda , το Πανεπιστήμιο των Ηνωμένων Εθνών/Ινστιτούτο Προηγμένων Σπουδών και το Ίδρυμα Fulbright. Τα συμπεράσματα δημοσιεύονται στην επιστημονική επιθεώρηση Environmental Science & Technology (στο τεύχος της 15ης Δεκεμβρίου), μια έκδοση της American Chemical Society, που θεωρείται η μεγαλύτερη επιστημονική κοινότητα παγκοσμίως.
Για πρώτη φορά, η ζωή του Νίκου Ξυλούρη ανεβαίνει στο θεατρικό σανίδι από τη Stages Network και τα Αθηναϊκά Θέατρα, με το έργο Ο Αρχάγγελος της Κρήτης. Έως τις 31 Ιανουαρίου στο θέατρο ΗΒΗ.
Μια από τις πιο ωραίες φωνές της γενιάς της, η Βιολέτα Ίκαρη επιστρέφει στη δισκογραφία με το EP Σύννεφα Μπαλόνια, αλλά και στον Σταυρό του Νότου στις 26 Δεκεμβρίου.
Φροίξος Φυντανίδης
WIDGET ΡΟΗΣ ΕΙΔΗΣΕΩΝΗ ροή ειδήσεων του in.gr στο site σας