Έρευνα in: Ποιος έχει την ευθύνη για τα πεζοδρόμια;
Είναι αρμοδιότητα ή όχι των δημοτικών Αρχών η συντήρηση και αποκατάσταση των φθορών στα πεζοδρόμια; Τι χρειάζεται για να αποκτήσουν τελικά οι αστικές πόλεις πεζοδρόμια και όχι «υποψία» πεζοδρομίων.
Μπορεί να μην τραβούν τα φώτα της δημοσιότητας, να μην αποτελούν αντικείμενο έντονων πολιτικών αντιπαραθέσεων και να μη φιγουράρουν στις προεκλογικές αφίσες, αλλά τα πεζοδρόμια είναι η «ραχοκοκαλιά» της καθημερινής μετακίνησης των πολιτών. Κι όμως, η συντήρησή τους αποδεικνύεται ένα από τα πιο σύνθετα και δαπανηρά ζητήματα για τους δήμους.
Δήμαρχοι από όλη τη χώρα επισημαίνουν πως οι πόροι που απαιτούνται για τη συνολική αποκατάσταση των πεζοδρομίων είναι τεράστιοι, τη στιγμή που η νομοθεσία ορίζει ότι την ευθύνη συντήρησής τους έχουν – τουλάχιστον τυπικά – οι παρόδιοι ιδιοκτήτες. Το αποτέλεσμα; Ένα διαχρονικό αδιέξοδο, όπου οι δήμοι προσπαθούν να ισορροπήσουν ανάμεσα στις αυξημένες απαιτήσεις των πολιτών και τους περιορισμένους προϋπολογισμούς τους.
Μπορεί όμως να υπάρξει λύση; Οι δημοτικές αρχές αναζητούν έξυπνες στρατηγικές και νέες προσεγγίσεις για να κάνουν τις πόλεις πιο φιλικές στους πεζούς, παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες. Το ρεπορτάζ που ακολουθεί φωτίζει μια αθέατη πλευρά της τοπικής αυτοδιοίκησης, εκεί όπου η καθημερινότητα των πολιτών συναντά την πρόκληση της χρηματοδότησης
Οι αναπλάσεις των πεζοδρομίων είναι ένα σύνθετο πρόβλημα για τους Δήμους
Ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, δήλωσε στο in: ««Η Δημοτική Αρχή Πειραιά τα τελευταία έντεκα χρόνια έχει προχωρήσει σε ανακατασκευές και αναπλάσεις πεζοδρομίων, με στόχο την αναβάθμιση των δημόσιων χώρων, την εύρυθμη διέλευση και την άμεση πρόσβαση των πολιτών.
Προφανώς και υπάρχουν ακόμα προβλήματα σε πεζοδρόμια, παρά την σημαντική βελτίωση και για αυτό υλοποιούμε ήδη αναπλάσεις σε μεγάλη έκταση.
Οι παρεμβάσεις αστικής αναβάθμισης όπως είναι οι αναπλάσεις των πεζοδρομίων είναι ένα σύνθετο πρόβλημα για τους Δήμους.
Κι αυτό γιατί, οι πόλεις και οι γειτονιές είναι χτισμένες εδώ και δεκαετίες με άλλους νόμους και κανόνες, ενώ τώρα προκειμένου να αντλήσουν οι Δήμοι χρηματοδότηση για ανακατασκευή πεζοδρομίων και να λάβουν την απαραίτητη έγκριση, πρέπει να τηρηθούν νέοι κανόνες οι οποίοι σε πάρα πολλές περιπτώσεις είναι ανεφάρμοστοι (πχ υποχρεωτικό ελάχιστο πλάτος που αν εφαρμοστεί καταργείται είτε η δυνατότητα στάθμευσης είτε και ολόκληρος ο δρόμος).
Σε αυτό το πλαίσιο, μεγάλο «αγκάθι» για τους Δήμους και κατ΄ επέκταση για την Αυτοδιοίκηση, αποτελεί το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο, η ελλιπής χρηματοδότηση από το κράτος και η υποστελέχωση των αρμόδιων υπηρεσιών μας.
Πιστεύω επίσης πως είναι στα όρια του τραγελαφικού να γίνεται λόγος για την ευθύνη των Δημάρχων, καθώς είναι αυτονόητο ότι σε ένα πεζοδρόμιο μπορεί να υπάρξει φθορά την μια μέρα και την επόμενη ένα ατύχημα από κάποιον πεζό.
Ποια είναι η δυνατότητα των Δημοτικών Αρχών να επισκευάζουν σε χρόνο μηδέν πεζοδρόμια, οδοστρώματα, παιδικές χαρές, γήπεδα, υπαίθρια γυμναστήρια, αυλές σχολείων; Η δυνατότητα και από τους 332 Δήμους της χώρας είναι απολύτως μηδενική!
Δυστυχώς πιστεύω ότι κάποιοι ή κοροϊδεύουν προσπαθώντας να απαλλαγούν εύκολα από την όποια ευθύνη ή όσοι νομοθετούν μοιάζει να είναι κάποιες φορές εκτός πραγματικότητας και ρεαλισμού.
Αποτελεί επιτακτική ανάγκη να γίνουν ουσιαστικές τομές από την κεντρική διοίκηση για την αλλαγή του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ενώ σαφέστατα πρέπει να υπάρξει επαρκής χρηματοδότηση των Δήμων, καθώς και να δοθεί η δυνατότητα στελέχωσης των νευραλγικών αυτών υπηρεσιών με νέο προσωπικό. Διαφορετικά όσο και αν θέλουμε δεν μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά».
«Να περιέλθουν στην αρμοδιότητα των Δήμων»
Ο Δήμαρχος Κηφισιάς Βασίλης Ξυπολυτάς δήλωσε:
Τα πεζοδρόμια είναι κοινόχρηστοι χώροι, δεν ανήκουν στους Δήμους και η πλειοψηφία τους ανήκει στα σπίτια και στους παρόδιους ιδιοκτήτες.
Ως εκ τούτου η ευθύνη της συντήρησης των πεζοδρομίων ανήκει στους δημότες.
Ωστόσο, κατά την προσωπική μου άποψη υπάρχει ένα κενό νόμου και θα έπρεπε το σύνολο των πεζοδρομίων να περιέλθουν στην αρμοδιότητα των Δήμων, έτσι ώστε οι Δήμοι να μπορούν να τα κατασκευάζουν και να τα επισκευάζουν.
Στο μεγαλύτερο κομμάτι της Κηφισιάς τα δέντρα προϋπήρχαν των πεζοδρομίων και γύρω από αυτά χτίστηκαν τα πεζοδρόμια. Παρόλα αυτά πολλές κατοικίες φυτέψανε δέντρα ή θάμνους, τα οποία εξελίχθηκαν σε δέντρα στα πεζοδρόμια.
Για αυτό για πρώτη φορά ως Δήμος Κηφισιάς περάσαμε ειδική κανονιστική νομοθεσία για λειτουργικά και προσπελάσιμα πεζοδρόμια, έτσι ώστε, όπου είναι δυνατόν και εφικτό, να γίνεται κλάδεμα των θάμνων και δέντρων, προκειμένου να είναι ομαλότερη η διέλευση των πεζών. Πρέπει δε να επισημάνουμε πως είναι παράνομο να κόβεις δέντρα, ασχέτως αν γίνεται από το Δήμο η ιδιώτες.
Τέλος υπάρχει η δυνατότητα να φτιάχνουν τα πεζοδρόμια οι Δήμοι, αλλά στην περίπτωση αυτή θα χρεώνονται οι ιδιοκτήτες, κάτι που μέχρι στιγμής αποτελεί σημείο «τριβής» μεταξύ των εκάστοτε δημοτικών αρχών και των δημοτών.
«Την ευθύνη έχουν οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων»
Ο Δήμαρχος Παιανίας, Ισίδωρος Μάδης δήλωσε: «Ξεκινώντας από τα αυτονόητα που όμως σπάνια γίνονται αντιληπτά, τα πεζοδρόμια κατασκευάζονται για αποκλειστική χρήση από τους πεζούς και τα άτομα με ειδικές ανάγκες. Η κίνηση οφείλει να είναι ανεμπόδιστη και ασφαλής. Κατά συνέπεια ούτε παρκαρισμένα οχήματα, τετράτροχα ή δίτροχα, ούτε καν ποδήλατα. Ούτε όμως και δέντρα εκτός και αν πρόκειται για πεζοδρόμιο μεγάλου πλάτους που επιτρέπει την ύπαρξη πρασίνου. Στην πλειοψηφία όμως των γειτονιών των δήμων μας, οι δρόμοι είναι στενοί και τα πεζοδρόμια επίσης. Είναι αδιανόητο να φυτεύονται και δέντρα όταν ήδη είναι δύσκολο αν όχι ακατόρθωτο να περάσει ένας γονέας με παιδί σε καρότσι ή ΑμεΑ σε αμαξίδιο. Θες δέντρο; Βάλτο στην αυλή σου, όχι έξω από αυτή. Πρόκειται για αντικοινωνική συμπεριφορά και δήθεν περιβαλλοντική ευαισθησία.
Δυστυχώς υπάρχει η στρεβλή άποψη ότι η συντήρηση των πεζοδρομίων είναι ευθύνη και υποχρέωση του δήμου. Η αλήθεια όμως είναι πως την ευθύνη έχουν οι ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων. Ο δήμος κατασκευάζει το πεζοδρόμιο. Οι τυχόν φθορές αποκαθίστανται από τον φορέα που τις προκαλεί. Αν οι εργασίες γίνουν από τον δήμο τότε οφείλει, σύμφωνα πάντα με τη νομοθεσία, να εισπράξει από τους παρόδιους ή εκείνον που προκάλεσε τη ζημιά. Η πρόβλεψη του νόμου είναι ξεκάθαρη καθώς πρόκειται
για ένα υπέρογκο κόστος, ξεπερνά τα 47 ευρώ το τμ. Το κόστος εκτοξεύεται στα 80 ευρώ περίπου όταν η αποκατάσταση συνδυάζεται και με διαπλάτυνση. Στην πραγματικότητα αρμοδιότητα του δήμου είναι να θέσει τις προδιαγραφές που θα τηρηθούν από όλους».
«Έχει τη δυνατότητα ο πολίτης να πληρώσει το πεζοδρόμιο»;
Ο Δήμαρχος Νέας Ιωνίας, Παναγιώτης Μανούρης δήλωσε στο in: «Ένα μεγάλο πρόβλημα είναι πάλι τα ακατάλληλα δέντρα, τα οποία βρίσκονται σε πεζοδρόμια, με τις ρίζες τους δημιουργούν προβλήματα, αλλά απ’ την άλλη μεριά, μία μεγάλη μερίδα πολιτών θεωρεί, ότι δεν πρέπει να κόβονται τα δέντρα. Δεν έχουν άδικο. Τα δέντρα δεν πρέπει να κόβονται, πρέπει να αντικαθίστανται από τα ανάλογα δέντρα, τα οποία δεν δημιουργούν πρόβλημα με τις ρίζες.
Τώρα, αν το πεζοδρόμιο δεν είναι προσβάσιμο στον πεζό, τότε το δέντρο πρέπει να φύγει. Υπάρχουν μικρά πεζοδρόμια δηλαδή 1 ή 1,5 μέτρο, τα οποία έχουν δέντρα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να περάσει ούτε καροτσάκι Α.Μ.Ε.Α., ούτε μία γυναίκα με ένα καρότσι μεταφέροντας το παιδί της.
Χρειάζεται λοιπόν μία ριζική ανάπλαση και μάλιστα οι επιχορηγήσεις, που θα δοθούν μέσα από βιοκλιματικές αναπλάσεις, ίσως απ’ το Ταμείο Ανάκαμψης, να προβλέπουν συγκεκριμένες ποιότητες υλικών, τα οποία όντως να είναι βιοκλιματικά υλικά, ώστε να έχουμε επιτέλους πεζοδρόμια, όπως ακριβώς έχουν και οι ευρωπαϊκές πόλεις.
Είναι βέβαιο, ότι πρέπει να γίνει σε κάθε δήμο καμπάνια ενημέρωσης. Εμείς το έχουμε κάνει στη Ν.Ιωνία και από εκεί και πέρα να υπάρχουν βαριά πρόστιμα για οχήματα, που παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια. Παρατηρούνται περιπτώσεις μόνιμα παρκαρισμένων στα πεζοδρόμια, λες και αυτό είναι το πάρκινγκ του καθενός.
Οι Δημοτικές Αρχές, επειδή ακριβώς είναι πολύ κοντά στον πολίτη, είναι αυτές που δέχονται το βάρος. Είναι δύσκολο να εξηγήσεις στους κατοίκους, ότι αυτά τα χρήματα δεν μπορεί να τα βάλει ο Δήμος, αλλά πρέπει να δοθούν απ’ την Πολιτεία σε μια συνολική ανάπλαση πεζοδρομίων. Ο Νόμος εκεί προβλέπει, ότι ο Δήμος πρέπει να φροντίζει τα της ενότητάς του, αλλά δεν εξηγεί για ποια πράγματα μιλάμε.
Πιο πάνω σε ένα άλλο άρθρο ο Νόμος μιλάει για ευθύνη των παρόδιων, προφανώς ευθύνη των Δ.Ε.Κ.Ο. ή και του Δήμου, όταν αυτοί οι φορείς πραγματοποιούν κάποιες εργασίες, αλλά σε περίπτωση που οι φθορές έχουν να κάνουν με το πέρασμα του χρόνου, την αποκατάσταση αναλαμβάνουν οι παρόδιοι.
Αυτή είναι η πραγματικότητα, αλλά έχει τη δυνατότητα ο πολίτης να πληρώσει το πεζοδρόμιο; Έχει τη δυνατότητα ο Δήμος να το κάνει; Προφανώς και όχι. Γι’ αυτό χρειάζονται κονδύλια προς αυτή την κατεύθυνση, αν θέλουμε να έχουμε ανθεκτικές, βιώσιμες και προσβάσιμες πόλεις για όλους τους πολίτες.
Όσον αφορά τα χρήματα που χρειάζονται, εξαρτάται για το ποιον Δήμο συζητάμε και τι προβλήματα έχει ο Δήμος. Εμείς έχουμε ένα οδικό δίκτυο 150 χιλιομέτρων. Είναι βέβαιο, ότι αυτή τη στιγμή για να αποκατασταθούν στο σύνολό τους τα πεζοδρόμια της πόλης αυτά, που δεν είναι προσβάσιμα, το ποσό που χρειάζεται για τη Νέα Ιωνία τουλάχιστον, πρέπει να ξεπερνάει τα 5.000.000 €. Για να κάνεις μία συνολική ανάπλαση και να φτιάξεις όντως προσβάσιμα, σύγχρονα πεζοδρόμια, πρέπει να ξεπεράσει τα 10.000.000 €.»
«Με βάση τον Πολεοδομικό Κανονισμό, η ευθύνη συντήρησης των πεζοδρομίων ανήκει στους παρόδιους ιδιοκτήτες»
Ο Δήμαρχος Παλαιού Φαλήρου, Γιάννης Φωστηρόπουλος δήλωσε: «Τα πεζοδρόμια μιας πόλης δεν είναι απλώς τσιμέντο και πλάκες. Είναι ο χώρος όπου οι πολίτες κινούνται με ασφάλεια, οι γειτονιές αποκτούν ζωντάνια και η καθημερινότητά μας γίνεται πιο ανθρώπινη. Ωστόσο, η συντήρησή τους αποτελεί ένα πολύπλοκο ζήτημα, που συχνά δημιουργεί παρερμηνείες και προσδοκίες.
Με βάση τον Πολεοδομικό Κανονισμό, η ευθύνη συντήρησης των πεζοδρομίων ανήκει στους παρόδιους ιδιοκτήτες, ενώ ο Δήμος είναι αρμόδιος για τα πεζοδρόμια που βρίσκονται σε δημοτικές εκτάσεις, όπως σχολεία και δημοτικά κτίρια. Παρόλα αυτά, αναγνωρίζοντας τη σημασία ενός ασφαλούς και προσβάσιμου δημόσιου χώρου, ως Δημοτική Αρχή αποφασίσαμε να παρέμβουμε ουσιαστικά. Τα τελευταία πέντε χρόνια, έχουμε αποκαταστήσει 50.000 τ.μ. πεζοδρομίων, χωρίς να επιβαρύνουμε τους πολίτες, παρά το γεγονός ότι αυτό στέρησε πολύτιμους πόρους από άλλα έργα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκταση πεζοδρομίων που έχει αποκατασταθεί από οποιονδήποτε Δήμο.
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε είναι η ισορροπία ανάμεσα στην προστασία του αστικού πρασίνου και την ανάγκη διατήρησης προσβάσιμων πεζοδρομίων. Όταν ένα δέντρο πέσει ή χρειάζεται αντικατάσταση, προχωρούμε είτε σε νέα δενδροφύτευση, αν το επιτρέπει το ελάχιστο απαιτούμενο πλάτος του πεζοδρομίου (1,50 μ.), είτε σε αποκατάσταση του χώρου. Η διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος μέσα στον αστικό ιστό είναι προτεραιότητα, αλλά δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος της ασφαλούς διέλευσης των πολιτών.
Ένα δεύτερο μείζον πρόβλημα είναι η παράνομη στάθμευση πάνω στα πεζοδρόμια, που εμποδίζει την ελεύθερη κυκλοφορία πεζών και ατόμων με κινητικές δυσκολίες. Στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με την Τροχαία, γίνονται συχνοί έλεγχοι και επιβάλλονται οι απαραίτητες κυρώσεις σε περιπτώσεις παράνομου παρκαρίσματος. Η διατήρηση των πεζοδρομίων ελεύθερων δεν είναι απλώς μια τυπική υποχρέωση, αλλά μια ουσιαστική κίνηση σεβασμού προς κάθε πολίτη που κινείται στην πόλη μας.
Αντιλαμβανόμενοι την ανάγκη μιας πιο μόνιμης και δομημένης λύσης, έχουμε προχωρήσει σε μια σημαντική πρωτοβουλία εκμεταλλευόμενοι το πρόγραμμα εργασίας ανέργων 55-67 ετών. Μέσω αυτού, προχωράμε σε προσλήψεις εξειδικευμένων τεχνιτών, οι οποίοι εκτελούν παρεμβάσεις σε όλες τις γειτονιές, αποκαθιστώντας πεζοδρόμια και βελτιώνοντας τις συνθήκες διέλευσης των πεζών. Κάθε νέα αποκατάσταση συνοδεύεται από τη δημιουργία ράμπας ΑμεΑ, διασφαλίζοντας ότι η πόλη μας γίνεται προσβάσιμη για όλους.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της στρατηγικής μας για ένα πιο βιώσιμο και λειτουργικό αστικό περιβάλλον, έχουμε επενδύσει στη δημιουργία πράσινων διαδρομών. Με υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, αναβαθμίζουμε το δίκτυο πεζοδρομίων, διαμορφώνοντας διαδρομές που ενώνουν τις γειτονιές με κομβικά σημεία της πόλης, όπως το Δημαρχείο. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ανάπλαση της Λεωφόρου Αμφιθέας, που υλοποιείται με χρηματοδότηση από τις Ολοκληρωμένες Χωρικές Επενδύσεις (Ο.Χ.Ε.), σε συνεργασία με τον ΣΥΔΝΑ (Σύνδεσμος Δήμων Νοτίου Τομέα Αττικής).
Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους: σύμφωνα με μελέτη που ολοκληρώσαμε, πάνω από το 50% των πεζοδρομίων στο Παλαιό Φάληρο δεν πληρούν τις προδιαγραφές που θέτει ο Πολεοδομικός Κανονισμός. Αυτός είναι ένας αριθμός που δεν μπορεί να αγνοηθεί. Για τον λόγο αυτό, δίνουμε καθημερινή μάχη ώστε να βελτιώσουμε την εικόνα της πόλης μας, γνωρίζοντας πως οι ανάγκες είναι μεγάλες, αλλά και πως τα βήματα προόδου που έχουμε κάνει είναι ήδη σημαντικά.
Η συντήρηση των πεζοδρομίων είναι ένα ζήτημα που δεν μπορεί να λυθεί από τη μια μέρα στην άλλη. Απαιτείται σχεδιασμός, προτεραιοποίηση και κυρίως συνεργασία. Συνεχίζουμε με πράξεις, με έργα και με σταθερή δέσμευση να κάνουμε το Παλαιό Φάληρο μια πόλη πιο ασφαλή, πιο προσβάσιμη και πιο φιλική για όλους».
«Για πλήρη αποκατάσταση των πεζοδρομίων απαιτούνται σημαντικοί οικονομικοί πόροι»
Ο Δήμαρχος Καλαμάτας και Πρόεδρος ΠΕΔ Πελοποννήσου Θανάσης Βασιλόπουλος δήλωσε:
«Ως Δημοτική Αρχή, αναγνωρίζουμε πλήρως τη σημασία των πεζοδρομίων για την ασφαλή και απρόσκοπτη κίνηση των πεζών, καθώς και την ανάγκη διαρκούς συντήρησης και αποκατάστασής τους.
Να επισημάνω ότι σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, η ευθύνη για τη συντήρηση των πεζοδρομίων στις περισσότερες περιπτώσεις βαραίνει τους ιδιοκτήτες των παρόδιων ακινήτων, ωστόσο ο Δήμος παρεμβαίνει όπου είναι απαραίτητο, ιδιαίτερα σε δημοτικούς χώρους και προφανώς όπου διακυβεύεται η ασφάλεια των πολιτών.
Απ’ εκεί και πέρα, θα πρέπει να καταστεί σαφές προς όλους ότι αν θέλουμε να μιλάμε για πλήρη αποκατάσταση των πεζοδρομίων απαιτούνται σημαντικοί οικονομικοί πόροι, οι οποίοι προφανώς ξεπερνούν κατά πολύ τις δυνατότητες των δημοτικών προϋπολογισμών, ακόμα και εύρωστων οικονομικά Δήμων. Για το λόγο αυτό, στην Καλαμάτα, αλλά και σε άλλες πόλεις της περιφέρειας εκτελούνται έργα εκατομμυρίων ευρώ για εκτεταμένες αναπλάσεις, που εξασφαλίζουν εύκολη και ασφαλή πρόσβαση για όλους. Είναι ενδεικτικό ότι στην Καλαμάτα την περίοδο αυτή υλοποιούμε έργα αστικών αναπλάσεων πλέον των 30.000 τ.μ. που έρχονται να συνδέσουν όλες τις προηγηθείσες αναπλάσεις του κέντρου, καθώς και αναπλάσεις στο ιστορικό κέντρο της πόλης μας.
Έργα φιλικά στο περιβάλλον και φιλόξενα για άτομα με αναπηρίες (ράμπες ΑΜΕΑ, οδεύσεις τυφλών κ.ά). Ταυτόχρονα, καθημερινά στην πόλη πραγματοποιούνται παρεμβάσεις από δημοτικά συνεργεία αυτεπιστασίας, με έμφαση στην αποκατάσταση φθορών και συντηρήσεων πεζοδρομίων και δημοτικών οδών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την προηγούμενη περίοδο κατασκευάστηκε νέο ή συντηρήθηκε υφιστάμενο δίκτυο αστικών πεζοδρομίων άνω των 30 χλμ.
Όσον αφορά το ζήτημα των δέντρων, ξεκάθαρα λέμε ότι ύπαρξή τους στα πεζοδρόμια είναι ζωτικής σημασίας για το αστικό περιβάλλον και την ποιότητα ζωής και για το Δήμο Καλαμάτας αυτό αποτελεί προτεραιότητα, ως μία πόλη που είμαστε και μέλος της Ευρωπαϊκής Αποστολής των 100 Κλιματικά Ουδέτερων και Έξυπνων Πόλεων της Ε.Ε. έως το 2030. Υπάρχουν προβλήματα; Προφανώς σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί η ανάπτυξη δέντρων και το ριζικό τους σύστημα να δημιουργεί, όμως είναι κάτι που αντιμετωπίζεται. Άλλωστε τα τελευταία χρόνια για να αποφεύγονται αυτά τα προβλήματα υπάρχει σωστός σχεδιασμός φυτεύσεων και ανάπτυξης πρασίνου στην πόλη, με στόχο τη βιωσιμότητά του.
Σε σχέση με το παράνομο παρκάρισμα πάνω στα πεζοδρόμια, είναι αλήθεια ότι αποτελεί μία Ελληνική πραγματικότητα, την οποία ωστόσο οφείλω να πω ότι στην Καλαμάτα, λόγω και της λειτουργίας της Δημοτικής Αστυνομίας και των ελέγχων – προστίμων που επιβάλλονται, δεν έχει λάβει διαστάσεις.
Καταλήγοντας, κατανοούμε ότι οι δημότες συχνά εκφράζουν παράπονα προς τους Δήμους μας για την κατάσταση των πεζοδρομίων, καθώς είναι μέρος της καθημερινότητας μιας πόλης. Άλλωστε τόσο εμείς ως Δήμαρχοι όσο και οι δημοτικές αρχές γενικότερα, συχνά βρίσκονται στο στόχαστρο της κριτικής των πολιτών, καθώς το έχουμε πει πολλές φορές, αποτελούμε εκείνη τη βαθμίδα εξουσίας που βρίσκεται σε άμεση επαφή με την καθημερινότητα των πολιτών.
Επομένως οφείλουμε και αυτό πράττουμε, να συνεχίσουμε με συνέπεια να εργαζόμαστε καθημερινά, βελτιώνοντας την εικόνα της πόλης μας, κάνοντάς τη περισσότερο λειτουργική και ασφαλή για όλους. Και σε αυτή την κατεύθυνση προφανώς χρειάζεται η συνεργασία όλων και πρώτιστα των δημοτών μας».
«Τα πεζοδρόμια για τους πεζούς»
Ο Δήμαρχος Λυκόβρυσης-Πεύκης, Μάριος Ψυχάλης δήλωσε: «Η προσβασιμότητα των πεζοδρομίων αποτελεί μια από τις πιο μεγάλες προκλήσεις όλων των Δήμων της Αττικής. Η προσβασιμότητα των πεζοδρομίων λειτουργεί ανταγωνιστικά με άλλες κοινωνικές ανάγκες, όπως η έλλειψη θέσεων στάθμευσης, καθώς επίσης η έλλειψη χώρων πρασίνου. Αυτό σημαίνει ότι για να είναι τα πεζοδρόμια προσβάσιμα από τους πεζούς θα πρέπει να μην έχουν εμπόδια όπως π.χ. κορμοί δέντρων, καθώς επίσης και σταθμευμένα οχήματα πάνω στο πεζοδρόμιο.
Στο Δήμο Λυκόβρυσης – Πεύκης έχουμε κάνει μια ξεκάθαρη (και ορισμένες φορές ενοχλητική) επιλογή. Η επιλογή μας είναι η εξής, τα πεζοδρόμια για τους πεζούς. Μπορεί να ακούγεται αυτονόητο, όμως δεν είναι για πολλούς κατοίκους. Στο Δήμο μας προβαίνουμε σε δενδροφυτεύσεις εκτός των πεζοδρομίων, ενώ έχουμε λάβει μέτρα με σκοπό τα οχήματα να μην «καβαλάνε» τα πεζοδρόμια.
Βεβαίως, ένας σημαντικός «αντίπαλος» των πεζοδρομίων είναι οι γνωστές «ΔΕΚΟ» που πολλές φορές αφήνουν σχεδόν βανδαλισμένα τα πεζοδρόμια και το οδόστρωμα. Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί ότι στο Δήμο Λυκόβρυσης – Πεύκης έχουμε αφαιρέσει δεκάδες εμπόδια πάνω από τα πεζοδρόμια, όπως π.χ. μη λειτουργικά περίπτερα, τηλεφωνικούς θαλάμους, κολώνες αλλά και μη χρήσιμες σημάνσεις.
Τέλος, ψηφίζοντας τη νέα κυκλοφοριακή μελέτη μετατρέπουμε όλες τις οδούς σε μονής κατεύθυνσης, με σκοπό να καταστεί εφικτή η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στο επόμενο διάστημα.
Με όλες τις ανωτέρω πολιτικές επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε ένα ασφαλές δίκτυο πεζοδρομίων με σκοπό να κινούνται με ασφάλεια οι κάτοικοι στο Δήμο μας»
*πηγή φωτογραφιών: Αρχείο, Δήμος Λυκόβρυσης Πεύκης, Δήμος Παλαιού Φαλήρου, Δήμος Πειραιά