Τα τροχαία αιτία θανάτου 1,2 εκατ. ανθρώπων ετησίως
Παρίσι: Τα τροχαία σκοτώνουν σχεδόν 1,2 εκατομμύριο ανθρώπους ετησίως σε όλο τον κόσμο και η μάστιγα ενδέχεται να επιδεινωθεί στις φτωχές χώρες έως το 2020, προειδοποιούν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και η Παγκόσμια Τράπεζα σε έκθεσή τους που δόθηκε στη δημοσιότητα στο Παρίσι, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Υγείας.
Παρίσι: Τα τροχαία σκοτώνουν σχεδόν 1,2 εκατομμύριο ανθρώπους ετησίως σε όλο τον κόσμο και η μάστιγα ενδέχεται να επιδεινωθεί στις φτωχές χώρες έως το 2020, προειδοποιούν ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και η Παγκόσμια Τράπεζα σε έκθεσή τους που δόθηκε στη δημοσιότητα στο Παρίσι, με την ευκαιρία της Παγκόσμιας Ημέρας Υγείας.
Δεύτερη αιτία θνησιμότητας στον κόσμο το 2002 για τα παιδιά, τους έφηβους και νέους από 5 έως 29 ετών και τρίτη αιτία, μετά το AIDS και τη φυματίωση, για ανθρώπους ηλικίας 30 έως 44 ετών, τα τροχαία έχουν επίσης μεγάλο οικονομικό και κοινωνικό κόστος: 518 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως σε παγκόσμια κλίμακα.
Για τις φτωχές χώρες, τα τροχαία έχουν άμεσο οικονομικό κόστος τουλάχιστον 65 δισεκατομμυρίων δολαρίων »ξεπερνώντας το σύνολο των ποσών που έχουν εισπραχθεί για αναπτυξιακή βοήθεια», υπογραμμίζει η έκθεση.
Τα τροχαία δεν αφήνουν μόνο 3.000 νεκρούς την ημέρα στην άσφαλτο, αλλά 20 έως 50 εκατομμύρια τραυματίες και ανάπηρους κάθε χρόνο στον κόσμο. Από τη μάστιγα αυτή πλήττονται νέοι ενήλικοι στην πιο παραγωγική ηλικία -στην Κένυα αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον τα 3/4 όλων των θυμάτων τροχαίων- γεγονός που επιβαρύνει όχι μόνο τις εθνικές οικονομίες αλλά και τα νοικοκυριά.
Οι προσπάθειες που γίνονται σήμερα στο θέμα της οδικής ασφάλειας, δεν βρίσκονται στο ύψος της σοβαρότητας του προβλήματος», τονίζει η έκθεση.
Ποσό 24-33 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως δαπανάται για τη χρηματοδότηση ερευνών για την οδική ασφάλεια, δηλαδή 30 φορές μικρότερο του ποσού που διατίθεται στην έρευνα κατά του AIDS.
Εάν στις ανεπτυγμένες χώρες τα ποσοστά θνησιμότητας στην άσφαλτο (12,6 νεκροί σε 100.000 κατοίκους) τείνουν να μειωθούν λόγω της δράσης που έχει αναληφθεί, στον υπόλοιπο κόσμο είναι σαφώς υψηλότερα (20 νεκροί σε 100.000 κατοίκους) και τείνουν να συνεχίσουν ν’ αυξάνονται έως το 2020, κυρίως στη νότια Ασία.
Εννέα νεκροί στην άσφαλτο στους 10 κατάγονται από φτωχές χώρες, ή είναι πεζοί, μοτοσικλετιστές και άλλοι χρήστες δίτροχων.
Προκειμένου ν’ ανατραπεί η τάση αυτή, η έκθεση προτείνει κατάλογο μέτρων όπως:
ενθάρρυνση του κόσμου να χρησιμοποιεί τα μέσα μεταφοράς που είναι πιο ασφαλή,
περιορισμός ταχύτητας για τα δίκυκλα και αύξηση του ορίου ηλικίας για τη χορήγηση άδειας οδήγησής τους,
επανεξέταση του οδικού δικτύου,
να προσδιοριστούν είδη δρόμων και η κατάλληλη ταχύτητα για κάθε είδος,
πρόβλεψη ασφαλών διαδρομών για πεζούς, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές,
να κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα με τα φώτα τους αναμμένα και στη διάρκεια της ημέρας και εξοπλισμένων ώστε να παρέχουν προστασία σε περίπτωση τροχαίου, παράλληλα με την εφαρμογή εθνικού προγράμματος δράσης για την οδική ασφάλεια.