Αφιέρωμα: Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών
Το Home Cinema θέλοντας να αναδείξει το πρόβλημα συγκέντρωσε μια σειρά από ταινίες, που αναφέρονται σε διάφορες μορφές βίας με θύματα γυναίκες. Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών έχει κηρύξει την 25η Νοεμβρίου “Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών”. Δυστυχώς αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός πως εκατομμύρια γυναίκες στον κόσμο βιώνουν καταστάσεις βίας. Σας παρουσιάζουμε κάποια […]
Το Home Cinema θέλοντας να αναδείξει το πρόβλημα συγκέντρωσε μια σειρά από ταινίες, που αναφέρονται σε διάφορες μορφές βίας με θύματα γυναίκες.
Ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών έχει κηρύξει την 25η Νοεμβρίου“Παγκόσμια Ημέρα Εξάλειψης της Βίας κατά των Γυναικών”.Δυστυχώς αποτελεί πραγματικότητα το γεγονός πως εκατομμύρια γυναίκες στον κόσμο βιώνουν καταστάσεις βίας.
Σας παρουσιάζουμε κάποια από τα στοιχεία του OHE:
Γυναικοκτονία – η δολοφονία γυναικών επειδή είναι γυναίκες * Στις ΗΠΑ, ένα τρίτο των γυναικών που δολοφονούνται κάθε χρόνο δολοφονούνται από το σύντροφό τους * Στη Ν. Αφρική, μία γυναίκα σκοτώνεται κάθε 6 ώρες από το σύντροφό της. * Στην Ινδία, το 2007, κάθε μέρα δολοφονούνταν 22 γυναίκες για λόγους που σχετίζονταν με την προίκα * Στη Γουατεμάλα, κατά μέσον όρο δολοφονούνται δύο γυναίκες καθημερινά Εμπόριο γυναικών * Οι γυναίκες και τα κορίτσια αποτελούν το 80% των 800.000 ατόμων που εκτιμάται ότι πέφτουν θύματα δουλεμπορίου κάθε χρόνο – στην πλειοψηφία τους (79%) πωλούνται για σεξουαλική εκμετάλλευση Τραυματικές πρακτικές * Περίπου 100-140 εκατομμύρια κορίτσια και γυναίκες παγκοσμίως έχουν υποστεί ακρωτηριασμό των γεννητικών οργάνων – κάθε χρόνο στην Αφρική περισσότερα από 3 εκ. κορίτσια κινδυνεύουν να υποστούν την πρακτική αυτή * Περισσότερα από 60 εκατομμύρια κορίτσια παγκοσμίως είναι παιδιά-νύφες, που παντρεύονται πριν την ηλικία των 18 ετών, κυρίως στη Νότια Ασία (31,1 εκατομμύρια) και την Αφρική κάτω από τη Σαχάρα (14,1 εκατομμύρια) Σεξουαλική βία κατά γυναικών και κοριτσιών * Εκτιμάται ότι, μόνο το 2002, 150 εκατομμύρια κορίτσια κάτω των 18 υπέστησαν κάποια μορφή σεξουαλικής βίας * Μία στις 4 γυναίκες υφίστανται σωματική και/ή σεξουαλική βία στη διάρκεια της εγκυμοσύνης, κάτι που αυξάνει την πιθανότητα αποβολής, γέννησης νεκρού βρέφους και έκτρωσης. Έως 53% των γυναικών που κακοποιούνται σωματικά από τον σύντροφό τους δέχονται κλωτσιά ή σπρώξιμο στην κοιλιά. * Στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, κάθε 15 δευτερόλεπτα μία γυναίκα δέχεται σεξουαλική επίθεση * Στο Εκουαδόρ, οι έφηβες που αναφέρουν σεξουαλική βία στο σχολείο, στο 37% των περιπτώσεων δηλώνουν κάποιον καθηγητή ως τον αυτουργό
Ο βιασμός ως πολεμική μέθοδος * Περίπου 250.000-500.000 γυναίκες και κορίτσια βιάστηκαν το 1994 στη γενοκτονία στη Ρουάντα * Στην ανατολική Δημοκρατία του Κογκό, τουλάχιστον 200.000 περιστατικά σεξουαλικής βίας, που αφορούσαν κυρίως γυναίκες και κορίτσια, έχουν τεκμηριωθεί από το 1996, αν και οι πραγματικοί αριθμοί θεωρούνται πολύ υψηλότεροι
Κόστος της βίας κατά των γυναικών * Η οικιακή βία μόνο κοστίζει περίπου 1,16 δις δολάρια στον Καναδά και 5,8 δις δολάρια στις ΗΠΑ. Στην Αυστραλία, η βία κατά των γυναικών και των παιδιών εκτιμάται ότι κοστίζει 11,38 δις δολάρια το χρόνο Σεξουαλική παρενόχληση * Μεταξύ 40-50% των γυναικών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης υφίστανται διάφορες μορφές σεξουαλικής παρενόχλησης στο χώρο εργασίας τους * Στις ΗΠΑ, 83% των κοριτσιών ηλικίας 12-16 ετών υφίστανται κάποια μορφή σεξουαλικής παρενόχλησης στα δημόσια σχολεία
Ταινία που εισέπραξε αντιφατικά σχόλια και κριτικές. Εν αρχή ην το «εύρημα». Η ιστορία ξετυλίγεται ανάποδα. Δηλαδή την έξοδο ενός ζευγαριού που καταλήγει στο βιασμό της γυναίκας και στην εκδίκηση που παίρνουν ο φίλος και ο πρώην σύζυγός της, εμείς τη βλέπουμε από το τέλος προς την αρχή: η τελική έκβαση, ο ξυλοδαρμός του δράστη, η αναζήτηση του υπαίτιου, ο βιασμός, το πάρτι, η προετοιμασία του ζεύγους για τη νυχτερινή έξοδο. Το δεύτερο στοιχείο που συζητήθηκε ήταν η αφόρητη βία που μεταφράζεται σε φευγαλέες εικόνες από γκέι μπαρ σαδομαζοχιστών, στην πολτοποίηση του κρανίου του δράστη (μπροστά στην κάμερα) και βέβαια στη σκηνή κατά την οποία η ηρωίδα βιάζεται παρά φύση σε υπόγεια διάβαση επί δέκα ολόκληρα λεπτά. Στις παρυφές του εγχειρήματος.
Ακολουθεί το βίντεο με τη σκηνή στην υπόγεια διάβαση
Από την έρημο της Σομαλίας στις πιο λαμπερές πασαρέλες του κόσμου. Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μπεστ-σέλερ της Γουόρις Ντίρι.
Η δωδεκάχρονη Γουόρις γεννημένη και μεγαλωμένη στη Σομαλία της Αφρικής, βίωσε καταστάσεις που άνθρωποι της ανεπτυγμένης Δύσης δεν μπορούν να συλλάβουν με το νου τους. Δυστυχώς, η γυναίκα δεν υφίσταντο ως άνθρωπος, παρά μόνο ως κτήμα του εκάστοτε αρσενικού, είτε αυτός ήταν ο πατέρας είτε ο αδελφός είτε ο σύζυγος. Η γυναίκα αυτή ένιωσε στο πετσί της κάθε περιορισμό, όποιον ευτελισμό της ανθρώπινης φύσης της, μέχρι που κατόρθωσε να σπάσει τις αλυσίδες του δυσβάσταχτου ζυγού και να το σκάσει, χαράζοντας την δική της πορεία. Μετά από πολλές δυσκολίες έγινε μοντέλο και σήμερα είναι «Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως», και αγωνίζεται μαζί με χιλιάδες να καταργηθεί η κλειτοριδεκτομή στις χώρες τις Αφρικής, αλλά και σε οποιοδήποτε άλλο μέρος της γης λαμβάνει χώρα κάτι τόσο απάνθρωπο.
Η σκηνή όπου ένας ομοεθνής της την αποδοκιμάζει όταν ζητάει βοήθεια σε ένα νοσοκομείο…
Η ηρωίδα ζει το τέλειο παραμύθι: ένας επιτυχημένος γάμος, άφθονα χρήματα και ένα παιδί. Το όνειρό της καταρρέει όταν ανακαλύπτει ότι ο σύζυγός της την απατά και μάλιστα σε μόνιμη βάση. Αντιδρά, αλλά εισπράττει ένα χαστούκι και μια γερή γροθιά στο πρόσωπο. Στην κυριολεξία δραπετεύει από το ίδιο της το σπίτι και μαζί με την κόρη της βρίσκονται κυνηγημένες στα τέσσερα σημεία της Αμερικής.
Η ταινία του Πίτερ Τζάκσον βασίζεται στο μπεστ σέλερ μυθιστόρημα της Άλις Σέμπολντ.
Ένα δεκατετράχρονο κορίτσι, η Σούζι Σάλμον (Σάοϊρς Ρόναν) γυρνώντας από το σχολείο πέφτει θύμα αποτρόπαιου βιασμού και στη συνέχεια δολοφονείται. Τώρα από τον παράδεισο πια, παρακολουθεί καθημερινά την οικογένειά της, που προσπαθεί μάταια να συμβιβαστεί με την απώλεια, αλλά και τους φίλους και τους γνωστούς της, διαπιστώνοντας τις επιπτώσεις που είχε η δολοφονία της σε καθέναν ξεχωριστά. Όταν καλείται να επιλέξει μεταξύ της επιθυμίας της να εκδικηθεί τον δολοφόνο της και να δει την οικογένειά της να προχωρά, με κάπως επουλωμένες πληγές το δίλημμα είναι τεράστιο…
Tη δεκαετία του ’80, στη Νέα Υόρκη, ο Ντέιβιντ, γιος ενός εύπορου μεσίτη, παντρεύεται μια φοιτήτρια, την Κέιτι, και μαζί φεύγουν από την πόλη για να εγκατασταθούν στην ειδυλλιακή επαρχία του Βερμόντ. Σύντομα όμως ο πατέρας του Ντέιβιντ τούς αναγκάζει να επιστρέψουν στην πόλη, όπου η κοπέλα αφοσιώνεται στις σπουδές της και στις ασχολίες της, ενώ ο Ντέιβιντ μυστηριωδώς γίνεται ολοένα πιο βίαιος και επιθετικός. Οικογενειακά μυστικά έρχονται σιγά-σιγά στην επιφάνεια και ξαφνικά η Κέιτι εξαφανίζεται χωρίς κανένα ίχνος.
Η ταινία φλερτάρει ταυτόχρονα με τον ιταλικό νεορεαλισμό και με τις ταινίες του Φελίνι. Ωστόσο, πρόκειται περισσότερο για εγκεφαλική κατασκευή, που καλεί το θεατή να γίνει κοινωνός σε μια συρραφή ανεκδότων, παρά για μια αυθεντική δημιουργία. Η Μανταλένα είναι μια πανέμορφη Σισιλιάνα που κάνει τους άνδρες να φουντώνουν από πόθο και προκαλεί το φθόνο κάθε γυναίκας του μικρού χωριού. Ένας 13χρονος την ερωτεύεται, γίνεται η σκιά της και αργότερα μάρτυρας τραγικών γεγονότων, που συμβαίνουν στην ίδια, όταν ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει πλέον φουντώσει.
Που μπορεί να οδηγηθεί μια κλειστή κοινωνία όταν αισθάνεται πως «απειλείτε» από μια γυναίκα… Στην χαρακτηριστική σκηνή γυναίκες είναι αυτές που κακοποιούν μια χήρα (γιατί την αισθάνονται ως απειλή) ενώ οι σύζυγοι και γενικά οι άντρες του χωριού παρακολουθούν τη διαπόμπευσή της.
Τα συστατικά του χυμού παντζαριού υποστηρίζουν την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος, ενώ παράλληλα συμβάλλουν στη φυσική ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.