Το πιο σπάταλο σπορ του πλανήτη προσπαθεί να προλάβει τα χειρότερα, μετά την αποχώρηση της Honda. Εσπευσμένες συσκέψεις για δραστική μείωση του κόστους, φόβοι για το μέλλον τριών ομάδων.
Σε εσπευσμένο αγώνα δρόμου για την άμεση μείωση των προϋπολογισμών της Formula 1 προχωρά η FIA και οι ομάδες του σπορ. Είναι ατυχές ότι, για να κινηθεί ο μηχανισμός, δεν αρκούσε η κοινή λογική – αλλά χρειάστηκε το βαρύ πλήγμα της απρόσμενης αποχώρησης της Honda, την Παρασκευή (05/12).
Η εβδομάδα που ξεκινά σήμερα θα είναι σημαντική, λόγω της συνάντησης του προέδρου της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), Max Mosley, με τους διευθυντές των ομάδων της F1. Υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία της Formula 1 οι ομάδες επιτυγχάνουν ομοφωνία σχεδόν στα πάντα!
Ο σύνδεσμος των ομάδων (FOTA) συνεδρίασε την προηγούμενη Πέμπτη (04/12) και αποφάσισε μια σειρά προτάσεων μείωσης του κόστους, τις οποίες θα συζητήσει με τον M. Mosley. Μια από αυτές θα είναι η δραστική μείωση των ετήσιων χιλιομέτρων δοκιμών και του περιορισμού λειτουργίας της αεροσήραγγας, η οποία καταναλώνει εξωφρενική ποσότητα ενέργειας. Μια άλλη πρόταση είναι ένας νέος, οικονομικός κινητήρας που θα χρησιμοποιηθεί από το 2011.
Ο πρόεδρος του FOTA (και της Ferrari), Luca di Montezemolo, τόνισε: Εμβαθύνουμε περαιτέρω στην προσπάθεια μείωσης του κόστους, για να βοηθήσουμε κυρίως τις μικρότερες ομάδες την ερχόμενη σεζόν. Προσπαθούμε πολύ όλοι μας και αυτό είναι σημαντικό για δύο λόγους.
Πρώτον, διότι δεν ήταν προγραμματισμένο – ειδικά με όσα είχαμε στην ατζέντα μας πριν από δύο εβδομάδες. Και δεύτερον, διότι όλα αυτά συμβαίνουν σε πολύ εύθραυστο οικονομικό κλίμα. Δείξαμε ότι έχουμε εξαιρετική δυναμική για να αντιδράσουμε και να προτείνουμε λύσεις, τις οποίες υποστηρίζουν όλοι οι πρωταγωνιστές της F1, από τις εργοστασιακές ομάδες μέχρι τις ιδιωτικές.
Στόχος μας είναι να λαμβάνουμε ομόφωνες αποφάσεις, οι οποίες να ικανοποιούν όλα τα αιτήματά μας και χωρίς να αγγίζουμε τον αγωνιστικό και τεχνολογικό ανταγωνισμό των ομάδων, κατέληξε ο Ιταλός.
Μεγαλύτερο μερίδιο από τα τηλεοπτικά δικαιώματα…
Επιπλέον, οι ομάδες επιδιώκουν και κάτι ακόμα, ιδιαίτερα σημαντικό. Την αύξηση του ποσοστού που καρπώνονται από τα τηλεοπτικά δικαιώματα του σπορ. Εκτιμούν ότι αυτή η επιθυμία τους συμπορεύεται με την προσπάθεια μείωσης του κόστους και θα επιδιώξουν σύντομα συνάντηση με τον εμπορικό διευθυντή της F1, Bernie Ecclestone.
Ο Max Mosley υποστηρίζει αυτή την επιθυμία των ομάδων, όπως έδειξε με επιστολή του στις ομάδες πριν από λίγες εβδομάδες και με την υπόσχεση μεγαλύτερου μεριδίου την εποχή του πολέμου του με τον Bernie. Ο πρόεδρος της FIA θέλει να λαμβάνει κάθε ομάδα τουλάχιστον 40 εκατομμύρια δολάρια ετησίως από τα τηλεοπτικά δικαιώματα.
Παράλληλα, ο Max Mosley θέλει μέσα σε μια τριετία να μειωθεί ο ετήσιος προϋπολογισμός των ομάδων στο 10-20% αυτού που είναι σήμερα, δηλαδή να πέσει στα 50-60 εκατομμύρια δολάρια!
Έτσι, μια ομάδα θα είναι βιώσιμη μόνο από τα τηλεοπτικά δικαιώματα και τους χορηγούς της οπότε η Formula 1 μπορεί να έχει, αν χρειαστεί, πολλές βιώσιμες ιδιωτικές ομάδες χωρίς να εξαρτάται από τις αυτοκινητοβιομηχανίες!
Επί του θέματος, ο αγωνιστικός διευθυντής της Mercedes-Benz, Norbert Haug, μίλησε για ανάγκη μείωσης του προϋπολογισμού των ομάδων κατά 50% το 2010.
Φόβοι για τις RedBullRacing και ScuderiaToroRosso...
Η Toyota, η BMW και η Mercedes-Benz, προς το παρόν, έχουν ανακοινώσει ότι θα εξακολουθήσουν να στηρίζουν το πρόγραμμά τους στο σπορ και το 2009. Τα πράγματα δεν είναι τόσο καλά για τις ιδιωτικές ομάδες, όχι τόσο για τη Williams (παρότι είναι οι βασικοί χορηγοί της που έχουν πρόβλημα) όσο για τις Red Bull Racing και Scuderia Toro Rosso.
Για τις δύο τελευταίες εντείνονται οι φήμες ότι ενδέχεται να ακολουθήσουν το δρόμο της Honda, ειδικά μετά τις πρόσφατες δηλώσεις του ιδιοκτήτη τους, Dietrich Mateschitz, στο γαλλικό πρακτορείο AFP: Η αποχώρηση της Honda δεν προκαλεί έκπληξη. Πολλές άλλες ομάδες κάνουν παρόμοιες σκέψεις, είπε ο Αυστριακός.
Το βασικότερο τώρα είναι αν η μείωση του κόστους που όλοι πρέπει να κάνουμε θα έρθει αρκετά σύντομα, ώστε να εξασφαλίσει ότι ένας σεβαστός αριθμός ομάδων θα συνεχίσει. Θα αφήσουμε τις ομάδες να αποφασίσουν αν θέλουν να κατασκευάζουν τα μονοθέσια μόνες τους, ή αν θα έχουμε έναν εξωτερικό κατασκευαστή.
Η Red Bull Technology, που σχεδιάζει το κοινό μονοθέσιο των δύο ομάδων είχε προϋπολογισμό άνω των 250 εκατομμυρίων δολαρίων το 2008 – αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα των δύο ομάδων είναι η έλλειψη χορηγών. Πρόσφατα η Red Bull ανακοίνωσε την παύση της έκδοσης της εφημερίδας των Grands Prix, με τον τίτλο Red Bulletin, ενώ δεν θα καλεί εφεξής τις κοπέλες Formula Unas στα paddocks.
Οι γερμανικές εταιρείες, πιθανώς λόγω των επιτυχιών τους, υποστηρίζουν ότι η προβολή τους δικαιολογεί τα έξοδά τους – τουλάχιστον προς το παρόν.
Ο Klaus Draeger, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της BMW, τόνισε: Η εμπλοκή μας στη F1 είναι κύρια παράμετρος της στρατηγικής μας. Δεν υπάρχει καλύτερη πλατφόρμα από τη F1 για να επιδεικνύουμε τις αρετές μας. Η BMW, επιπλέον, επιταχύνει μέσω της F1 την έρευνα τεχνολογιών σχετικών με τα καθημερινά αυτοκίνητα.
Με τη BMW Sauber στοχεύσαμε εξαρχής σε υψηλή αποδοτικότητα της ομάδας και πετύχαμε τους στόχους μας με μια συμπαγή και ισχυρή ομάδα. Η σχέση κόστους και γενικότερου κέρδους είναι θετική, κατέληξε ο Γερμανός.
Ο συμπατριώτης του αγωνιστικός διευθυντής της Mercedes-Benz, Norbert Haug, συνέχισε: Η εμπλοκή μας στη F1 είναι οικοδομημένη σε ισχυρά θεμέλια και εν πολλοίς χρηματοδοτείται από τους χορηγούς μας. Η συμβολή της Mercedes-Benz είναι αποδοτική από άποψη κόστους. Η απήχηση στα ΜΜΕ και στο κοινό της κατάκτησης του πρωταθλήματος από τον Lewis Hamilton άξιζε πολλαπλά την επένδυσή μας.
Η Toyota μέσα στο 2008 αναγκάστηκε, όπως και οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες, να προχωρήσει σε μείωση παραγωγής και να δημιουργήσει Επιτροπή Αμεσης Αύξησης Κερδών, ενώ η μετοχή της φέτος σημείωσε πτώση 52 ποσοστιαίων μονάδων.
Παρόλα αυτά, η ιαπωνική εταιρεία έχει αποθεματικό 40 δισεκατομμυρίων δολαρίων και, προς το παρόν, δύναται να στηρίξει το πρόγραμμα της Formula 1. Εξάλλου, υπολογίζεται ότι το 2008 ξόδεψε περίπου 35 εκατ. δολάρια λιγότερα από τη Honda, κυρίως λόγω της ύπαρξης βασικών χορηγών.
Σχετικά με την πώληση της Honda F1, το Δ.Σ. της εταιρείας στην Ιαπωνία αποφάσισε να ρίξει την τιμή ακόμα και σε σχεδόν… συμβολικά επίπεδα (δύο εκατομμύρια δολάρια), ώστε να σωθεί η ομάδα και οι δουλειές των 700 εργαζόμενών της. Στην επιφάνεια έχουν βγει φήμες για τον David Richards (Prodrive), ο οποίος έχει πρόσβαση σε επιχειρηματίες από το μοναδικό μέρος του πλανήτη που δείχνει να έχει οικονομική ευχέρεια: Τη Μέση Ανατολή.
Η Renault, τέλος, φαίνεται ότι θα πάρει τη μερίδα του λέοντος -ως κρατική επιχείρηση- από το πακέτο 34 δισεκατομμυρίων δολαρίων οικονομικής στήριξης της γαλλικής κυβέρνησης στις επιχειρήσεις της χώρας.
Ωστόσο, δεν θα πρέπει να θεωρείται καθόλου δεδομένου ότι ο πρόεδρος της εταιρείας, Carlos Ghosn, θα συνεχίζει να επενδύει 300 εκατ. δολάρια ετησίως για ένα πρόγραμμα το οποίο ακόμα και πριν ξεκινήσει η παγκόσμια οικονομική ύφεση, έβλεπε εξαιρετικά επιφυλακτικά. Κι επιπλέον, οι πωλήσεις της Renault ήταν σε ύφεση πριν ξεκινήσει η οικονομική κρίση.
Ο Max Mosley, σύμφωνα με λεγόμενά του, υποπτευόταν ότι μια αυτοκινητοβιομηχανία επρόκειτο σύντομα να αποχωρήσει από τη Formula 1. Όμως, όπως είπε, περίμενε κάποια άλλη αντί της Honda…
Ο Γιώργος Αγγελίδης, μετά την επιτυχία της παράστασης «Αυτόματη Εστίαση», επιστρέφει με το «Toxic» - ένα ψυχολογικό θρίλερ που επιδιώκει να υπενθυμίσει πόσο αδιόρατα μπορεί να μεταμορφωθεί το οικείο σε απειλή.