Οπωσδήποτε περιορισμένες οι κινήσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για το κυβερνητικό σχήμα αλλά με σαφέστατο μήνυμα προς όλους τους αποδέκτες! Οι δύο αναβαθμίσεις υφυπουργών σε αναπληρωτές υπουργούς αλλά και η νέα είσοδος ενός καταξιωμένου ακαδημαϊκού είναι και το κλειδί για τη σωστή ανάγνωση των επιλογών του πρωθυπουργού.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Η αναβάθμιση του Θεόδωρου Σκυλακάκη σε αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών ήταν αναμενόμενη. Άλλωστε, η συμμετοχή του στη πενταμελή Εκτελεστική Επιτροπή στη Γραμματεία της Κυβέρνησης -μαζί με τον υφυπουργό Συντονισμού του Κυβερνητικού Έργου Άκη Σκέρτσο, τον γ.γ Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ Δημήτρη Σκάλκο, τον προϊστάμενο του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού Αλέξη Πατέλη και τον πρόεδρο του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων Μιχάλη Αργυρού- ήταν το προμήνυμα για την αναβάθμιση και ενίσχυση του ρόλου του.

Σε κάθε περίπτωση, η κατεύθυνση της Κυβέρνησης ως προς τις προτεραιότητες του έργου της ήταν από καιρό δεδομένη. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στην εισαγωγική του ομιλία στη πρόσφατη συνεδρίαση εξ αποστάσεων του υπουργικού συμβουλίου την εξέφρασε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο έτσι ώστε να μην υπάρχουν παρερμηνείες για τη «γραμμή» αλλά και φαινόμενα παλινδρόμησης ως προς τις ιδιαίτερες ατζέντες των κυβερνητικών στελεχών.

Ακολουθεί ένα απόσπασμα από την εισαγωγική ομιλία του πρωθυπουργού: «Ξέρετε πολύ καλά ότι το συνολικό ποσό το οποίο θα κληθεί να διαχειριστεί η χώρα, τα 72 δισεκατομμύρια ευρώ δηλαδή, που αποτελούν το άθροισμα των νέων πόρων του ταμείου ανάκαμψης και των τακτικών πόρων του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου ουσιαστικά συγκροτούν την μεγαλύτερη σε καιρούς ειρήνης και δημοσιονομικής ομαλότητας χρηματοδότηση που είχε ποτέ η χώρα μας.

Κατά συνέπεια συνιστούν και μία μοναδική ευκαιρία για τον εκσυγχρονισμό, την ανασυγκρότηση και τον συνολικό παραγωγικό αναπροσανατολισμό της εθνικής οικονομίας.

Όπως είπα και στη Βουλή, η τελική λύση της συμφωνίας είναι απολύτως συμβατή με όσα διεκδικούσαμε. Από το ταμείο ανάκαμψης τα περισσότερα κεφάλαια, 19 δισ. περίπου, θα αντιστοιχούν σε επιχορηγήσεις. Δεκατρία δισεκατομμύρια θα έχουν τη μορφή ευνοϊκών δανείων. Ενώ από τα κονδύλια για τον ευρωπαϊκό προϋπολογισμό καταφέραμε και προστατέψαμε και τουλάχιστον στο Ταμείο Συνοχής ενισχύσαμε τους δύο βασικούς πυλώνες της ευρωπαϊκής πολιτικής που αντιλαμβάνονται και οι πολίτες μας ως σημείο αναφοράς της Ευρώπης, που είναι το ΕΣΠΑ και η Κοινή Αγροτική Πολιτική.

Θέλω να τονίσω ότι ειδικά ως προς το ταμείο ανάκαμψης παίρνουμε το μεγαλύτερο ποσοστό επιχορηγήσεων ως ποσοστό του ΑΕΠ μας στην ευρωζώνη.

Αυτή τη στιγμή είμαστε σε θέση να πούμε ότι αυτή τη σημαντική επιτυχία την διαδέχεται μία άλλη πρόκληση: Για να μη χαθεί ούτε ένα ευρώ δεν πρέπει να χαθεί ούτε ένα λεπτό. Εάν λοιπόν για τους περισσότερους συμπολίτες μας η τελευταία μέρα του Ιουλίου είναι η πρώτη μέρα των διακοπών τους, ο Αύγουστος επιφυλάσσει για εμάς λιγότερες παραλίες και περισσότερες ασχολίες.

Όπως ξέρετε (…) Πανεπιστημιακοί, οικονομολόγοι, εντός και εκτός των συνόρων, υπό την προεδρία του νομπελίστα κ. Πισσαρίδη, έχουν υποβάλει ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Ανάκαμψης. Το προσχέδιό του θα αναρτηθεί στο διαδίκτυο και θα δοθεί σε δημόσια διαβούλευση (…) Είναι ένα προσχέδιο το οποίο από τη μία εντοπίζει στρεβλώσεις αλλά αναδεικνύει και τα πλεονεκτήματα της χώρας, τις αιχμές της δυναμικής της. Και υποδεικνύει 15 άξονες για τη μελλοντική ευημερία της πατρίδας μας και όλων των Ελλήνων.

Θέλω να τονίσω ότι το σχέδιο αυτό θα υπόκειται, προφανώς, σε διαρκείς επικαιροποιήσεις και προσαρμογές. Ακούγοντας πάντα τα μηνύματα της κοινωνίας, τις προτάσεις των παραγωγικών δυνάμεων, τις απόψεις των κομμάτων, φιλοδοξούμε να είναι μία χρήσιμη, απαραίτητη θα έλεγα, πυξίδα για την ασφαλή πορεία της χώρας στα ταραγμένα νερά της παγκόσμιας οικονομίας.

Βέβαια, οι σταθμίσεις και οι αποφάσεις για τις κατευθύνσεις της εθνικής οικονομίας υπαγορεύονται πάντα από τις πολιτικές επιλογές της κυβέρνησης. Γι’ αυτό και έχει μεγάλη σημασία να προχωρήσουμε στη συγκρότηση ενός ευέλικτου σχήματος το οποίο θα επεξεργάζεται τις προτάσεις της Επιτροπής, εξειδικεύοντάς τες παράλληλα ανά τομέα κυβερνητικής ευθύνης. Και να εναρμονίζει αυτές τις προτάσεις με τις πολιτικές προτεραιότητες και τον προγραμματισμό μας, απλώνοντάς τες σε οριζόντιο επίπεδο, σε επίπεδο όλων των Υπουργείων. Συντονίζοντας ταυτόχρονα όλες αυτές τις δράσεις, αλλά εποπτεύοντας και την πρόοδό τους βάσει συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων».

Το ευέλικτο σχήμα εγκαθιδρύθηκε και η λειτουργία του θα δείξει το ποιος κάνει κουμάντο και έχει τον τελευταίο λόγο για επιλογές και αποφάσεις για την παραγωγική αξιοποίηση ακόμη και του τελευταίου σεντ από το Ταμείο Ανάκαμψης και το νέο Πλαίσιο 2021-2027.

Ο αναβαθμισμένος και ενισχυμένος ρόλος του Θεόδωρου Σκυλακάκη στο πλαίσιο του οικονομικού επιτελείου -το επιτελείο του συνεχίζει να βρίσκεται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στη καρδιά της κρίσιμης δημοσιονομικής ευθύνης- έρχεται να δέσει γάντι με την αναβάθμιση του Νίκου Παπαθανάση – από υφυπουργός γίνεται και εκείνος αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Ο τελευταίος, εκ των παλαιοτέρων εμπίστων συνεργατών του Κυριάκου Μητσοτάκη,  θα έχει στην αποκλειστική του ευθύνη ένα κρίσιμο χαρτοφυλάκιο – εκείνο των Ιδιωτικών Επενδύσεων και των Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)- και θα αποτελέσει ένα καλό – εγνωσμένης αξίας- δίδυμο με τον γενικό γραμματέα Νίκο Μαντζούφα.

Κοινό σημείο των τριών – Σκυλακάκης, Παπαθανάσης, Μαντζούφας- η προνομιακή επιλογή των ΣΔΙΤ ως αναγκαίου και απαραίτητου εργαλείου προώθησης έργων υποδομής που δεν δημιουργούν πρόσθετες επιβαρύνσεις στο ασφυκτικό δημοσιονομικό πλαίσιο. Ταυτόχρονα, το φιλικό προς την επιχειρηματικότητα πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων μπορεί να πάει ακόμη καλύτερα με την νέα σύνθεση προσώπων και ευθυνών.

Τις δύο αναβαθμίσεις ακολουθεί και μια νέα είσοδος – εκείνη του Πάνου Τσακλόγου, καθηγητή στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και Ερευνητικού Εταίρου στο Institute for the Study of Labor (IZA, Bonn) και Hellenic Observatory (LSE, London).

Η έρευνά του επικεντρώνεται σε ζητήματα οικονομικής ανισότητας, φτώχειας, κοινωνικού αποκλεισμού, οικονομικών αποδόσεων της εκπαίδευσης και αναδιανεμητικού ρόλου του κράτους.  Ο Τσακλόγλου που έχει διατελέσει πρόεδρος (2012-2014) και μέλος (2002-2004 και 2009-2012) του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων αλλά και σύμβουλος των Πρωθυπουργών Γ. Παπανδρέου (2010-2011) και Λ. Παπαδήμου (2011-2012) σε θέματα Απασχόλησης και Κοινωνικής Πολιτικής φέρνει μαζί του και το άρωμα της Επιτροπής Πισσαρίδη – ιδιαίτερα στο κρίσιμο για τα δημοσιονομικά τομέα της κοινωνικής ασφάλισης.

Γράψτε το σχόλιό σας