Στο ζήτημα της Ανατολικής Μεσογείου και στις αξιώσεις της στην περιοχή αναφέρθηκε η Τουρκία με επιστολή της στον ΟΗΕ μέσω του Μονίμου Αντιπροσώπου της, διατηρώντας την ένταση στην περιοχή σε μια περίοδο που καταβάλλονται -χωρίς πάντως προς το παρόν ουσιαστικό αποτέλεσμα- προσπάθειες επανεκκίνησης του Κυπριακού.

Την ίδια ώρα, ο έλληνας πρωθυπουργός από την Ιταλία έστειλε μήνυμα προς τη γείτονα, υποστηρίζοντας ότι με την επιθετική της συμπεριφορά αυξάνει την πιθανότητα ατυχήματος στο Αιγαίο.

Η Αγκυρα όμως δεν φαίνεται να πτοείται από τις συνεχείς και σαφείς προειδοποιήσεις αξιωματούχων. Επικαλούμενη το Διεθνές Δίκαιο προβάλλει τις θέσεις στην ΑΟΖ και την υφαλοκρηπίδα και ισχυρίζεται ότι διαθέτει θαλάσσια σύνορα στην Ανατολική Μεσόγειο με την Αίγυπτο, ενώ παραβλέπει τα δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, την οποία δεν αναγνωρίζει.

Μιλά ακόμα για νομικά και κυριαρχικά δικαιώματα στην Ανατολική Μεσόγειο δυτικά του μεσημβρινού 32 ° 16’18 «E.

«Όπως επανέλαβε η Τουρκία σε διάφορες περιστάσεις, η οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας, πέραν των δυτικών τμημάτων του γεωγραφικού μήκους 32 ° 16’18 «E, θα πρέπει να πραγματοποιείται σε συμφωνία μεταξύ των επηρεαζόμενων κρατών στην περιοχή, με βάση την αρχή της ισότητας με στόχο την επίτευξη ισότιμης οριοθέτησης. Από αυτή την άποψη, βάσει του διεθνούς δικαίου, η Τουρκία θεωρεί ότι τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στις προαναφερθείσες θαλάσσιες περιοχές ακολουθούν τη διάμεση γραμμή μεταξύ των ακτών της Τουρκίας και της Αιγύπτου σε σημείο που θα προσδιοριστεί δυτικά των 28 ° 00’00 «E, σύμφωνα με την αποτέλεσμα των μελλοντικών συμφωνιών οριοθέτησης στο Αιγαίο, καθώς και στη Μεσόγειο, μεταξύ όλων των συμβαλλόμενων κρατών, σύμφωνα με δίκαιες αρχές, λαμβάνοντας όλες τα ειδικές και σχετικές περιστάσεις βάσει του διεθνούς δικαίου» αναφέρει χαρακτηριστικά στην επιστολή, σύμφωνα με την ιστοσελίδα sigmalive.com.

Παράλληλα, απορρίπτει τον χάρτη με τις συντεταγμένες που έχει καταθέσει η κυπριακή κυβέρνηση από τις  25 Απριλίου 2019 και σημειώνει πως η οριοθέτηση με το «δυτικό τμήμα της ελληνοκυπριακής διοίκησης», όπως ονομάζει την Κυπριακή Δημοκρατία, θα ήταν δυνατή μόνο κατόπιν μιας συνολικής πολιτικής διευθέτησης του Κυπριακού.

«Η Τουρκία επαναλαμβάνει για άλλη μια φορά ότι είναι έτοιμη σήμερα, όπως και στο παρελθόν, να υποστηρίξει πλήρως την εξασφάλιση δίκαιης, ισότιμης και ειρηνικής επίλυσης όλων των εκκρεμούντων ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης οριοθέτησης των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κράτη που αναγνωρίζει και με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και την ειρήνη και ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου. Όσον αφορά στο δυτικό τμήμα της Κύπρου, αυτό θα ήταν δυνατό μόνο μετά από μια συνολική πολιτική διευθέτηση» γράφει η επιστολή.

Καταγγέλλει στον ΟΗΕ τις τουρκικές παραβιάσεις

Στην αντίπερα όχθη, όπως έγινε γνωστό το πρωί της Τρίτης, ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος της Κύπρου στον ΟΗΕ, Πρέσβης Ανδρέας Δ. Μαυρογιάννης, σε επιστολή του, ημερομηνίας 8 Νοεμβρίου 2019, προς τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες, καταγγέλλει τις παραβιάσεις του εναέριου και θαλάσσιου χώρου της Κυπριακής Δημοκρατίας, που σημειώθηκαν από την Τουρκία κατά τον μήνα Σεπτέμβριο.

Στην επιστολή, o Μόνιμος Αντιπρόσωπος επισυνάπτει δύο έγγραφα που περιγράφουν με λεπτομέρειες τις παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου της Κύπρου, των διεθνών κανονισμών εναέριας κυκλοφορίας στην Περιοχή Πληροφοριών Πτήσεων (FIR) της Λευκωσίας και την παράνομη χρήση κλειστών λιμανιών και αεροδρομίων από την Τουρκία.

Επισημαίνεται, επίσης, η συστηματική χρησιμοποίηση του παράνομου αεροδρομίου της Τύμπου από τουρκικά εμπορικά αεροσκάφη.

Ο κ. Μαυρογιάννης τονίζει ότι η αυτή η επίμονη πολιτική παραβίασης του Χάρτη του ΟΗΕ, του διεθνούς δικαίου και διεθνών κανόνων και κανονισμών, αποτελεί διαρκή απειλή για τη διεθνή ειρήνη και ασφάλεια, επιδρά αρνητικά στην περιφερειακή σταθερότητα, θέτει σε κίνδυνο την ασφάλεια της διεθνούς πολιτικής αεροπορίας, δημιουργεί δυσκολίες στην εναέρια κυκλοφορία στην Κύπρο και εμποδίζει τη δημιουργία ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για τη διεξαγωγή της ειρηνευτικής διαδικασίας.

Επιπλέον, ο κ. Μαυρογιάννης επισημαίνει ότι οι ενέργειες της Τουρκίας, η οποία εξακολουθεί να κατέχει το βόρειο τμήμα της Κυπριακής Δημοκρατίας από το 1974, αποσκοπούν σαφώς στην υπονόμευση της κυριαρχίας της Κύπρου, ενισχύοντας τη συνεχιζόμενη ντε φάκτο διαίρεση και την αναβάθμιση της αποσχιστικής οντότητας, διεκδικώντας έναν υποτιθέμενο εναέριο χώρο πάνω από το κατεχόμενο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Επίσης, σημειώνει ότι υπάρχει μια νομική Αρχή στην Κύπρο, η Κυπριακή Δημοκρατία, όπως επιβεβαιώνεται σε διάφορα Ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας και, ιδιαίτερα ,τα Ψηφίσματα 541 (1983) και 550 (1984), με τα οποία το Συμβούλιο Ασφαλείας κήρυξε άκυρη την επιχειρούμενη απόσχιση μέρους της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Καταληκτικά, ο Μόνιμος Αντιπρόσωπος παροτρύνει την Τουρκία και την τουρκοκυπριακή κοινότητα να συμβάλουν σε μια ουσιαστική επανάληψη της ειρηνευτικής διαδικασίας, αντί να επικεντρώνονται στην υπονόμευση της κυριαρχίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και στην προώθηση της διχοτόμησης της Κύπρου μέσω της δημιουργίας τετελεσμένων επί του εδάφους και της εδραίωσης του status quo, επιδιώκοντας, μεταξύ άλλων, την πολιτική αναβάθμιση της αποσχιστικής οντότητας.

Αυτούσια η επιστολή της Τουρκίας στον ΟΗΕ:

«Αναφορικά με την επιστολή της 25ης Απριλίου 2019 (A / 73/850-S / 2019/344) του Επιτετραμμένου της μόνιμης αποστολής της Ελλάδας, της προφορικής διακοίνωσης της ελληνοκυπριακής Διοίκησης της 4ης Μαΐου 2019 και της επιστολής της 11ης Ιουλίου 2019 (Α / 73/944-S / 2019/564) του αντιπροσώπου της ελληνοκυπριακής Διοίκησης απευθυνόμενος στον Γενικό Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών και υπενθυμίζοντας τα πολυάριθμα γράμματα και σημειώσεις της Τουρκίας, θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας στις ακόλουθες σκέψεις.

Καταρχάς, θα ήθελα να επαναλάβω ότι η Τουρκία, ως η χώρα με τις μεγαλύτερες ηπειρωτικές ακτές στην Ανατολική Μεσόγειο, έχει ήδη υποβάλει στα Ηνωμένα Έθνη, μεταξύ άλλων, μέσω του Notes Nos της Μόνιμης Αποστολής της Τουρκίας 2004 / Turkuno DT / 4739, της 2ας Μαρτίου 2004, 2005 / Turkuno DT / 16390, με ημερομηνία 4 Οκτωβρίου 2005, αριθ. 2013/14136816/22273 της 12ης Μαρτίου 2013 και επιστολές με ημερομηνία 25 Απριλίου 2014 (A / 68/857) και στις 18 Μαρτίου 2019 (A / 73/804), καθώς και στα πολυάριθμα έγγραφα και επιστολές της μόνιμης αποστολής που έχουν επίσης δημοσιευθεί στον δικτυακό χώρο του τμήματος θαλάσσιων υποθέσεων και του Δικαίου της Θάλασσας, όπως και στο σχετικό Δελτίο Δικαίου της Θάλασσας (Law of the Sea Bulletins), ότι η Τουρκία έχει ipso facto και ab initio νομικά και κυριαρχικά δικαιώματα στις θαλάσσιες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου που βρίσκονται δυτικά του μεσημβρινού 32 ° 16’18 «E.

Όπως επανέλαβε η Τουρκία σε διάφορες περιστάσεις, η οριοθέτηση της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης και της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας, πέραν των δυτικών τμημάτων του γεωγραφικού μήκους 32 ° 16’18 «E, θα πρέπει να πραγματοποιείται σε συμφωνία μεταξύ των επηρεαζόμενων κρατών στην περιοχή, με βάση την αρχή της ισότητας με στόχο την επίτευξη ισότιμης οριοθέτησης.

Από αυτή την άποψη, βάσει του διεθνούς δικαίου, η Τουρκία θεωρεί ότι τα εξωτερικά όρια της τουρκικής υφαλοκρηπίδας στις προαναφερθείσες θαλάσσιες περιοχές ακολουθούν τη διάμεση γραμμή μεταξύ των ακτών της Τουρκίας και της Αιγύπτου σε σημείο που θα προσδιοριστεί δυτικά των 28 ° 00’00 «E, σύμφωνα με την αποτέλεσμα των μελλοντικών συμφωνιών οριοθέτησης στο Αιγαίο, καθώς και στη Μεσόγειο, μεταξύ όλων των συμβαλλόμενων κρατών, σύμφωνα με δίκαιες αρχές, λαμβάνοντας όλες τα ειδικές και σχετικές περιστάσεις βάσει του διεθνούς δικαίου.

Υπό το πρίσμα των ανωτέρω, η Τουρκία απορρίπτει εν ολοκλήρου τη μονομερή κατάθεση από την ελληνοκυπριακή Διοίκηση ενός καταλόγου γεωγραφικών συντεταγμένων, συνοδευόμενου από έναν ενδεικτικό χάρτη (όπως εκδόθηκε στην εγκύκλιο ανακοίνωση της Διεύθυνσης Θαλάσσιων Υποθέσεων και του Δικαίου της Θάλασσας / Γραφείο Νομικών Υποθέσεων της 7ης Μαΐου 2019), σχετικά με τα βόρεια και βορειοδυτικά εξωτερικά όρια της λεγόμενης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης και την υφαλοκρηπίδα της ελληνοκυπριακής Διοίκησης. Η Τουρκία απορρίπτει, επίσης, την επιστολή της 25ης Απριλίου 2019 του Επιτετραμμένου της Ελλάδας, η οποία, αντίθετα με το διεθνές δίκαιο, απαιτεί την οριοθέτηση της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας ή της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ κρατών με αντίθετες ακτές (τόσο ηπειρωτικές όσο και νησιωτικές) και προνοεί ότι θα πρέπει να πραγματοποιούνται με βάση την αρχή της ισοδυναμίας / διάμεσης γραμμής.

Σύμφωνα με τους σχετικούς κανόνες του διεθνούς δικαίου, συμπεριλαμβανομένων των άρθρων 74 παράγραφος 1 και 83 παράγραφος 1, που αντικατοπτρίζουν το εθιμικό διεθνές δίκαιο, της σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών του 1982 για το δίκαιο της θάλασσας, η οριοθέτηση της υφαλοκρηπίδας ή της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης μεταξύ κρατών με απέναντι ή παρακείμενες ακτές πραγματοποιείται με συμφωνία βάσει του διεθνούς δικαίου, όπως αναφέρεται στο άρθρο 38 του Καταστατικού του Διεθνούς Δικαστηρίου, προκειμένου να επιτευχθεί μια δίκαιη λύση. Σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, συμπεριλαμβανομένης της πρακτικής των κρατών, του εθιμικού διεθνούς δικαίου, των διεθνών δικαστικών αποφάσεων και της νομολογίας, η μέθοδος ισοτιμίας / διάμεσης γραμμής εφαρμόζεται μόνο όταν η εφαρμογή της δεν παραμορφώνει την ισότιμη οριοθέτηση.

Η Τουρκία επαναλαμβάνει για άλλη μια φορά ότι είναι έτοιμη σήμερα, όπως και στο παρελθόν, να υποστηρίξει πλήρως την εξασφάλιση δίκαιης, ισότιμης και ειρηνικής επίλυσης όλων των εκκρεμούντων ζητημάτων, συμπεριλαμβανομένης της δίκαιης οριοθέτησης των περιοχών θαλάσσιας δικαιοδοσίας με όλα τα σχετικά παράκτια κράτη που αναγνωρίζει και με τα οποία έχει διπλωματικές σχέσεις, σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, προκειμένου να συμβάλει περαιτέρω στη σταθερότητα και την ειρήνη και ευημερία ολόκληρης της λεκάνης της Μεσογείου. Όσον αφορά στο δυτικό τμήμα της Κύπρου, αυτό θα ήταν δυνατό μόνο μετά από μια συνολική πολιτική διευθέτηση.

Ενόψει των ανωτέρω, επισυνάπτεται κατάλογος γεωγραφικών συντεταγμένων σχετικά με τα εξωτερικά όρια της ηπειρωτικής υφαλοκρηπίδας της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο Θάλασσα, όπου η Τουρκία ασκεί αυτοδικαίως και αποκλειστικά αποκλειστικά κυριαρχικά δικαιώματα και δικαιοδοσία που απορρέουν από το διεθνές δίκαιο.

Θα ήμουν ευγνώμων εάν η παρούσα επιστολή και το παράρτημά της θα μπορούσαν να κυκλοφορήσουν ως έγγραφο της Γενικής Συνέλευσης, στα σημεία 41 και 74 της ημερήσιας διάταξης και να δημοσιευθούν στον δικτυακό χώρο της Διεύθυνσης Ωκεανών και Δικαίου της Θάλασσας, καθώς και στην επόμενη έκδοση του Law of the Sea Bulletin».

Γράψτε το σχόλιο σας