Ο EFSF θα αποφασίσει ποιοι επενδυτές θα μετάσχουν στην επαναγορά χρέους
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) θα αποφασίσει το ποιος από τους μετέχοντες στη δημόσια προσφορά για την επαναγορά ελληνικού χρέους θα εξυπηρετηθεί πρώτος και αυτό θα ορίσει τα κριτήρια. Η λεπτομέρεια αυτή ενδεχομένως να είναι καθοριστική για τις ελληνικές τράπεζες σε περίπτωση που το EFSF (που χρηματοδοτεί την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών) δώσει προτεραιότητα στους ξένους ομολογιούχους.
Το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF) θα αποφασίσει το ποιος από τους μετέχοντες στη δημόσια προσφορά για την επαναγορά ελληνικού χρέους θα εξυπηρετηθεί πρώτος και αυτό θα ορίσει τα κριτήρια. Η λεπτομέρεια αυτή ενδεχομένως να είναι καθοριστική για τις ελληνικές τράπεζες σε περίπτωση που το EFSF (που χρηματοδοτεί την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών) δώσει προτεραιότητα στους ξένους ομολογιούχους.
Στέλεχος του οικονομικού επιτελείου αναφέρει στο in.gr πως η σειρά πληρωμής των ομολογιούχων που θα μετάσχουν στο πρόγραμμα επαναγοράς χρέους (debt buyback) που θα διαρκέσει από τις 3 έως τις 10 Δεκεμβρίου δεν θα προσδιορισθεί από την Ελλάδα αλλά από τον EFSF. Το δικαίωμα του EFSF να καθορίσει την σειρά των επενδυτών προκύπτει από τη σύμβαση συγχρηματοδότησης που είχαν υπογράψει στις 9 Μαρτίου 2012 η Ελληνική Δημοκρατία, η Τράπεζα της Ελλάδος, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και η Wilmington Trust ως εμπιστευματοχόδος της έκδοσης.
Σε αυτή τη σύμβαση (Ν.4046/2012) ξεκαθαρίζεται ότι «σε περίπτωση σύγκρουσης μεταξύ αφενός των όρων της σύμβασης συγχρηματοδότησης και αφετέρου εκείνων της σύμβασης εμπιστεύματος ή των όρων των νέων τίτλων ομολόγων της Ελληνικής Δημοκρατίας, η σύμβαση συγχρηματοδότησης υπερισχύει».
Τραπεζικό στέλεχος εξηγεί τη σημασία αυτής της εξέλιξης. «Αν υποθέσουμε ότι ο EFSF θα διαθέσει 10 δισ. ευρώ για την επαναγορά ελληνικού χρέους ονομαστικής αξίας 30 δισ. ευρώ περίπου και στα πλαίσια της δημόσιας προσφοράς του Ελληνικού Δημοσίου υποβληθούν προσφορές που θα υπερκαλύπτουν το διαθέσιμο ποσό π.χ. προσφορές 12 δισ. ευρώ ο EFSF θα πρέπει να καθορίσει με ποια κριτήρια θα επαναγορασθούν αναλογικά (pro rata) οι τίτλοι. Θα πληρωθεί πρώτος αυτός που θα δηλώσει πρώτος, θα πληρωθεί αυτός που έχει τα πολλά ή θα δοθεί προτεραιότητα σε αυτόν που διαθέτει λίγα;».
Όπως εξηγεί ίδιος, η απόφαση του EFSF για τον καθορισμό των κριτηρίων αποπληρωμής είναι πιθανό να ωφελήσει τις ελληνικές τράπεζες καθώς εάν η συμμετοχή είναι μεγάλη τότε είναι προς το συμφέρον του EFSF (καθώς ανακεφαλαιοποιεί με δικά του μέσα τις ελληνικές τράπεζες), είτε να εξαιρέσει τα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα από τη διαδικασία είτε να επιλέξει προς επαναγορά τους τίτλους που απέκτησαν οι τράπεζες στη δευτερογενή αγορά μετά τις 15 Μαρτίου 2012 (τις νέες και επικερδείς επενδύσεις τους σε ελληνικά ομόλογα). Κάτι αντίστοιχο θα μπορούσε να ισχύσει και για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Η απόφαση του EFSF για την «pro rata» αποπληρωμή συνεπάγεται πως το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει και τις σχετικές νομικές ευθύνες σε περίπτωση προσφυγών των ομολογιούχων που θα μείνουν εκτός της διαδικασίας.