Αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας
Αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 του Ν. 3588/2007, κατέθεσε η Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας θυγατρική της Νεώριον. Η εταιρεία προέβη σε αυτήν την κίνηση λόγω του προβλήματος ρευστότητας που αντιμετωπίζει. Με την αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 εκδόθηκε προσωρινή διαταγή που μέχρι τη συζήτηση της αίτησης περί υπαγωγής στη διαδικασίας συνδιαλλαγής αναστέλλει τις ατομικές διώξεις των πιστωτών εις βάρος της θυγατρικής εταιρείας.
Αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία συνδιαλλαγής του άρθρου 99 του Ν. 3588/2007, κατέθεσε η Ναυπηγικές και Βιομηχανικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας θυγατρική της Νεώριον.
Η εταιρεία προέβη σε αυτήν την κίνηση λόγω του προβλήματος ρευστότητας που αντιμετωπίζει.
Με την αίτηση υπαγωγής στο άρθρο 99 εκδόθηκε προσωρινή διαταγή που μέχρι τη συζήτηση της αίτησης περί υπαγωγής στη διαδικασίας συνδιαλλαγής αναστέλλει τις ατομικές διώξεις των πιστωτών εις βάρος της θυγατρικής εταιρείας.
Η θυγατρική εταιρεία έχει συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο και πρόταση αναδιάρθρωσης των δανειακών της υποχρεώσεων η πλήρης εφαρμογή των οποίων αντιμετωπίζει το πρόβλημα ρευστότητας και επιτρέπει την ομαλή λειτουργία της, συμπεριλαμβανομένης της εκτέλεσης των εν εξελίξει συμβάσεων με το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και την κατάρτιση νέων.
Η θυγατρική εταιρεία θα ξεκινήσει αμέσως διαπραγματεύσεις με το Ελληνικό Δημόσιο, τις πιστώτριες Τράπεζες και τους λοιπούς πιστωτές της με βάση το ως άνω σχέδιο, μέχρι τη συζήτηση της ανωτέρω αίτησης, προκειμένου να εξομαλυνθεί η λειτουργία της.
«Γίνεται μια προσπάθεια να ανασχεθεί η πορεία λουκέτου για υγιείς επιχειρήσεις με τις δράσεις που σχεδιάζει υλοποιεί το υπουργείο», σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Μ.Χρυσοχοΐδης, απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τις εξελίξεις στα Ναυπηγεία Ελευσίνας.
Ο υπουργός ανέφερε ότι «είναι ήττα να κλείνουν υγιείς επιχειρήσεις», ενώ σχετικά με την ρευστότητα στην αγορά ανέφερε την εκτίμησή του ότι μετά τις εξελίξεις του Μαρτίου αναμένει ότι θα έχουν μεγαλύτερα περιθώρια οι τράπεζες για να βοηθήσουν την επιχειρηματικότητα.
Από την πλευρά του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Ευάγγελος Βενιζέλος απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων δήλωσε:
«Όπως είναι γνωστό, το ΥΠΕΘΑ αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην διατήρηση της ελληνικής ναυπηγικής υποδομής, η οποία είναι ιδιαίτερα χρήσιμη για τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού. Στο πλαίσιο αυτό, κατέβαλε και καταβάλλει σύντονες προσπάθειες για την υποστήριξη των Ναυπηγείων Ελευσίνας, όπως γνωρίζει πάρα πολύ καλά η διοίκηση των ναυπηγείων, η οποία βρίσκεται σε συνεχή επαφή με το ΥΠΕΘΑ.»
»Βεβαίως, η πρώτη ιδιότητα του ΥΠΕΘΑ και του Πολεμικού Ναυτικού είναι αυτή του πιστωτή των Ναυπηγείων Ελευσίνας, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα ναυπήγησης πυραυλακάτων, για το οποίο έχουν καταβληθεί ήδη σημαντικά ποσά, χωρίς να έχουν παραληφθεί οι τρεις τελευταίες πυραυλάκατοι.»
»Άρα το ΥΠΕΘΑ έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την ομαλή πορεία των Ναυπηγείων Ελευσίνας, η οποία συνδυάζεται και με τις υπό εξέλιξη διαπραγματεύσεις για νέα προγράμματα διακρατικού χαρακτήρα, με κύριο αυτό που αφορά τις φρεγάτες του Πολεμικού Ναυτικού, στο πλαίσιο των πραγματικών επιχειρησιακών αναγκών του Πολεμικού Ναυτικού και των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας».
Η επιστολή Ε.Βενιζέλου στον Ν.Ταβουλάρη
Στις 24/2/2011 ο υπουργός Εθνικής Άμυνας απηύθυνε προς τον Πρόεδρο των Ναυπηγείων Ελευσίνας κ. Ν.Ταβουλάρη επιστολή στην οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνονται και τα εξής:
«Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας καταβάλλει του τελευταίους μήνες τεράστιες προσπάθειες προκειμένου να υποστηριχθούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, αλλά και το Νεώριο Σύρου, προσπάθειες που υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια των αρμοδιοτήτων του καθώς το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι κατ’ ουσίαν ο βασικός εντολέας και πιστωτής των Ναυπηγείων Ελευσίνας.»
»Ως προς την ΒΑΕ οφείλω να σημειώσω τα εξής: Έως τη στιγμή που ανακοινώθηκε η πρόθεση της ΒΑΕ να καταγγείλει τη σύμβαση συνεργασίας μαζί σας ουδέποτε μας είχατε ενημερώσει για την ύπαρξη τέτοιου προβλήματος. Παρόλα αυτά, ο Γενικός Διευθυντής της ΓΔΑΕΕ και με επιστολή του και σε συνάντηση με τους εκπροσώπους της ΒΑΕ, δήλωσε την ετοιμότητα του ΥΠΕΘΑ να διαχωριστούν οι επόμενες πληρωμές ώστε η ΒΑΕ να εξοφλείται απευθείας από το ΥΠΕΘΑ.»
»Επιπλέον, εγώ προσωπικά ζήτησα τόσο από τον Πρέσβη του Ηνωμένου Βασιλείου από την Αθήνα, όσο και από τον Βρετανό ομόλογο μου σε συνάντηση μαζί του στο Abu Dhabi να παρέμβουν στην BAE ώστε αυτή να μην πραγματοποιήσει την απειλή της καταγγελίας της σύμβασης για να υπάρχει το χρονικό περιθώριο αναζήτησης μιας λύσης. Άρα το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας έκανε όλα όσα μπορούσε για το θέμα αυτό και παραπάνω από αυτά.»
»Ως προς το μείζον ζήτημα της συνεργασίας σας με την γαλλική πλευρά και την DCNS, οφείλω επίσης να σημειώσω ότι μετά τις συναντήσεις που είχαμε από κοινού με εσάς και τον κ. Boissier πραγματοποιήθηκαν δύο διαδοχικές συναντήσεις μου (1 και 22.2.2011) με τον Πρέσβη της Γαλλικής Δημοκρατίας στην Αθήνα και τον Πρόεδρο της DCNS κατά τη διάρκεια των οποίων άσκησα την μέγιστη δυνατή πίεση ώστε η DCNS να διευκολύνει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας με κάθε δυνατό τρόπο (ανάθεση εργασιών, συμμετοχή στο κεφάλαιο κ.ο.κ.).»
»Ο κ. Boissier μου κατέστησε σαφές ότι τέτοιες κινήσεις μπορούν να γίνουν από την πλευρά τους μόνο μετά τη σύναψη της διακυβερνητικής συμφωνίας για τις φρεγάτες. Αυτό όμως, όπως αντιλαμβάνεσθε, απαιτεί έναν εύλογο χρόνο λόγω των πολύπλοκων διαπραγματεύσεων που πρέπει να ολοκληρωθούν και των κοινοβουλευτικών διαδικασιών που πρέπει να εφαρμοστούν για λόγους διαφάνειας.»
»Η ΓΔΑΕΕ και το ΓΕΝ έχουν λάβει οδηγίες μου να αντιμετωπίσουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και το Νεώριο με τον πιο φιλικό τρόπο προστατευομένων πάντοτε των συμφερόντων του Δημοσίου. Αντιμετωπίζουμε με θετική διάθεση όλες τις προτάσεις σας για τα σχήματα μελλοντικών πληρωμών ως προς το πρόγραμμα των πυραυλακάτων. Όλες όμως αυτές οι προτάσεις προϋποθέτουν πως το Πολεμικό Ναυτικό θα παραλάβει τελικά τα πλοία του από τα Ναυπηγεία σας που πρέπει να διατηρούν την ανάλογη φερεγγυότητα και προοπτική. Γι΄ αυτό επέμενα και επιμένω στην ανάγκη να παρουσιάσετε προς τα συναρμόδια Υπουργεία, προς τις τράπεζες και προς τους πιστωτές σας ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανασυγκρότησης.»
»Για τα ζητήματα αυτά έχω ενημερώσει τον Πρωθυπουργό και τον Υπουργό Οικονομικών προς τους οποίους και κοινοποιώ τόσο την επιστολή σας όσο και την απάντηση μου. Η Κυβέρνηση βοηθά κατά τρόπο που δεν νομίζω να τον έχετε συνηθίσει στο παρελθόν. Πρέπει όμως, αγαπητέ κύριε Ταβουλάρη, να βοηθήσουν και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας τον εαυτό τους προς όφελος τους και κυρίως προς όφελος των εργαζομένων που αγωνιούν».
Εντονες αντιδράσεις από την Αντιπολίτευση
Ο υπεύθυνος του Τομέα Εθνικής Άμυνας της Νέας Δημοκρατίας, Μαργαρίτης Τζίμας, δήλωσε πως: «Η Νέα Δημοκρατία προειδοποίησε έγκαιρα δια της κοινοβουλευτικής οδού, την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ για την τραγική κατάσταση, στην οποία περιήλθαν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η κυβέρνηση διαβεβαίωνε πως δεν υπάρχει θέμα και πως καταβάλλει προσπάθειες».
Μάλιστα, συνεχίζει ο κ. Τζίμας «σε απάντηση της πιο πρόσφατης ερώτησης που καταθέσαμε στη Βουλή, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Βενιζέλος, ανέφερε μεταξύ άλλων, ότι: »για το ΥΠΕΘΑ και το Πολεμικό Ναυτικό η συνεργασία με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου είναι εξίσου κρίσιμη με τη συνεργασία με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, καθώς για τη χώρα μας συγκροτούν μια εθνική βιομηχανία». Υποστήριξε ότι: »καταβάλλεται μεγάλη προσπάθεια από το ΥΠΕΘΑ για την στήριξη των Ναυπηγείων Ελευσίνας» και πρόσθεσε ότι αυτό γίνεται «με άλλες ξένες κυβερνήσεις που ενδιαφέρονται για προγράμματα κρίσιμα και για το ναυπηγείο»».
«Έλεγε ψέματα η κυβέρνηση ή είναι ανίκανη να διαχειριστεί και το ζήτημα των ναυπηγείων που, πέραν των άλλων, οδηγεί στην ανεργία χιλιάδες εργαζόμενους; Έτσι διαχειρίζονται μια εθνική βιομηχανία; Βέβαιο είναι πως η πολιτική και η απραξία της οδηγούν σε κλείσιμο την εταιρεία και σε απόγνωση 1300 εργαζόμενους και άλλους τόσους που ασχολούνται γύρω από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Ούτε στην εθνική αυτή βιομηχανία υπήρξε σχέδιο και προοπτική από την κυβέρνηση του Μνημονίου» προσθέτει ο κ. Τζίμας.
«Οι πολίτες πλέον το καταλαβαίνουν κάθε μέρα. Αυτή η κυβέρνηση ερημώνει ολόκληρη την Ελλάδα. Μετά τα καταστήματα που βάζουν λουκέτα, τώρα κλείνουν και οι εθνικές μας βιομηχανίες. Τι άλλο μπορούμε να περιμένουμε από αυτό το σκορποχώρι που μας κυβερνά; Τελικά, πότε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ θα αποφασίσει να κυβερνήσει αυτόν τον τόπο;» καταλήγει ο κ. Τζίμας.
Από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, ο Δημήτρης Στρατούλης, σχολίασε: «η αίτηση των ναυπηγείων Ελευσίνας για υπαγωγή τους στο άρθρο 99 του πτωχευτικού κώδικα θέτει σε άμεσο κίνδυνο τους μισθούς και τις θέσεις εργασίας των 1300 εργαζομένων στην επιχείρηση».
«Η εξέλιξη αυτή, που βάζει μπουρλότο στα θεμέλια του συνόλου της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας μας, δεν είναι ουρανοκατέβατη. Οφείλεται στις διαχρονικές πολιτικές των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ, καθώς και στις άστοχες επιχειρηματικές επιλογές των ιδιωτικών συμφερόντων στα οποία ανήκουν τα ναυπηγεία Ελευσίνας. Οι μόνοι που δεν φταίνε είναι οι εργαζόμενοι σε αυτά, οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν το μάρμαρο» προσθέτει ο κ. Στρατούλης.
Ο ΣΥΡΙΖΑ «καλεί την κυβέρνηση να πάρει άμεσα τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για τη διασφάλιση των μισθών και της εργασίας των εργαζομένων στα ναυπηγεία Ελευσίνας. Ταυτόχρονα, ο ΣΥΡΙΖΑ εξακολουθεί να αγωνίζεται για τη διαμόρφωση ενός ενιαίου δημόσιου ναυπηγικού φορέα που να αναλάβει την αναπτυξιακή και παραγωγική ανασυγκρότηση όλων των ναυπηγείων της χώρας μας» καταλήγει.