Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Αντιπαράθεση για το Εξοικονομώ κατ΄οίκον

Αντιπαράθεση για το Εξοικονομώ κατ΄οίκον

Σε απάντηση της δήλωσης που έκαναν οι υπεύθυνοι των Τομέων Πολιτικής Ευθύνης Ανάπτυξης, Ενέργειας και Περιφερειακής Πολιτικής της ΝΔ, βουλευτές κ.κ.Κωστής Χατζηδάκης, Σταύρος Καλαφάτης και Κωστής Μουσουρούλης, σχετικά με το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον», το οποίο χαρακτήρισαν γραφειοκρατικό και τραπεζοκεντρικό, προχώρησε με ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ. Το ΥΠΕΚΑ επισημαίνει ότι το πρόγραμμα όπως είχε σχεδιαστεί […]

Σε απάντηση της δήλωσης που έκαναν οι υπεύθυνοι των Τομέων Πολιτικής Ευθύνης Ανάπτυξης, Ενέργειας και Περιφερειακής Πολιτικής της ΝΔ, βουλευτές κ.κ.Κωστής Χατζηδάκης, Σταύρος Καλαφάτης και Κωστής Μουσουρούλης, σχετικά με το πρόγραμμα «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον», το οποίο χαρακτήρισαν γραφειοκρατικό και τραπεζοκεντρικό, προχώρησε με ανακοίνωσή του το ΥΠΕΚΑ.

Το ΥΠΕΚΑ επισημαίνει ότι το πρόγραμμα όπως είχε σχεδιαστεί από την προηγούμενη κυβέρνηση είχε πλήρη διαχειριστική και τεχνική ανωριμότητα. «Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος δεν είχε καν διασφαλιστεί, αφού δεν υπήρχε έγγραφη συμφωνία με το τέως ΥΠΟΙΟ και τα ΠΕΠ. Ήταν σε εκκρεμότητα η προώθηση της απαραίτητης νομοθετικής ρύθμισης. Δεν υπήρχε έγγραφη συμφωνία για τη λειτουργία του διαχειριστικού σχήματος. Δεν διασφαλιζόταν η απαίτηση της ΕΕ για ενεργειακή επιθεώρηση πριν και μετά τις παρεμβάσεις » σημειώνεται.

Από την πλευρά της αξιωματικής αντιπολίτευσης ,τα μελανά σημεία του τρέχοντος προγράμματος συνοψίζονται στα ακόλουθα:

«-Η υποχρεωτικότητα λήψης δανείου αποτελεί τη βασικότερη τροχοπέδη υλοποίησης του προγράμματος, αφού επιφέρει γραφειοκρατική επιβάρυνση και οδηγεί το πολίτη σε υποχρεωτικούς μονόδρομους.

– Οι τράπεζες – όπως ήταν αναμενόμενο- είναι εξαιρετικά επιφυλακτικές στην παροχή δανείων.

– Η υποχρεωτική ενεργειακή επιθεώρηση πριν και μετά την παρέμβαση καθυστερεί το έργο, καθώς αφού η κυβέρνηση έκανε τη σχετική πρόβλεψη, δεν φρόντισε να υπάρχουν αρκετοί ενεργειακοί επιθεωρητές.

– Για κάποιες από τις τεχνικές προδιαγραφές που έχουν προστεθεί είναι πραγματικά να απορεί κανείς αν προστέθηκαν για να βοηθήσουν ή να καθυστερήσουν την υλοποίηση του προγράμματος. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά την υποχρεωτική παρουσία αυτόνομης θέρμανσης, που είναι ζήτημα αν έχει το 5% των κτιρίων που κατασκευάστηκαν πριν το 1980!

– Τέλος, θυμίζουμε ότι το Ταμείο που θα επιδοτεί τα επιτόκια δανεισμού των ενταγμένων κατοικιών είναι ακόμα στα χαρτιά –και πιθανώς θα παραμείνει εκεί για μήνες.»

Στην απάντηση του το αρμόδιο υπουργείο εξηγεί ότι τον Ιούλιο του 2010 συστάθηκε στην ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ Ταμείο Χαρτοφυλακίου και υπεγράφη συμφωνία συνεπένδυσης μεταξύ της ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ και τεσσάρων τραπεζών που επιλέχθηκαν μετά από διαγωνιστική διαδικασία.

Ο προϋπολογισμός του Προγράμματος ύψους 396 εκατ. €, αφορά σε 241 εκατ. € για το Ταμείο «Εξοικονομώ κατ’ Οίκον» (fund) και 155 εκατ. € για το πρόγραμμα «Άμεσης Ενίσχυσης» (grant).

Η υλοποίησή του Προγράμματος, όπως επισημαίνεται, μέσω του Ταμείου Χαρτοφυλακίου εξασφαλίζει:

o επαναχρησιμοποίηση των κεφαλαίων που αφορούν στα δάνεια (ανακυκλούμενα κεφαλαία) παρέχοντας κίνητρα σε περισσότερους ωφελούμενους (συνολική επένδυση στην πραγματική οικονομία ύψους 1 δις €) και μεγάλη ρευστότητα στην αγορά.

o σημαντικό όφελος για τη χώρα μέσω της άμεσης εισροής και της αυξημένης απορροφητικότητας κεφαλαίων ΕΣΠΑ για το 2010.

o τη δυνατότητα συνεχούς στήριξης πρωτοβουλιών εξοικονόμησης ενέργειας.

Όσον αφορά την επιλογή του τραπεζικού δανεισμού εξηγείται ότι τα πλεονεκτήματα είναι η παροχή ρευστότητας, οι εργασίες πραγματοποιούνται χωρίς να απαιτείται η εκ των προτέρων χρηματοδότησή τους .Το επιτόκιο είναι μειωμένο ή μηδενικό και συνδυάζεται με την επιχορήγηση στις κατηγορίες χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων, τα δάνεια δίνονται χωρίς εξασφαλίσεις (πχ. προσημείωση ακινήτου), σε περίπτωση εγγυητή βελτιώνεται η πιστοληπτική ικανότητα, ενώ δεν υπάρχει επιβάρυνση κόστους διαχείρισης φακέλου αιτήματος και κόστους διαχείρισης δανείου.

Μια σημαντική διαφορά, συνεχίζει η ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ, από το πρόγραμμα που είχε εξαγγείλει η προηγούμενη κυβέρνηση είναι ο ακριβής πλέον και αντικειμενικός τρόπος προσδιορισμού των απαραίτητων παρεμβάσεων για ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών και υπολογισμού της εξοικονομούμενης ενέργειας.

Αυτό απαίτησε, λένε χαρακτηριστικά την ύπαρξη κατάλληλου θεσμικού πλαισίου με την έκδοση του Κανονισμού ενεργειακής απόδοσης κτιρίων (ΚΕΝΑΚ) και του Προεδρικού Διατάγματος για το μητρώο των ενεργειακών επιθεωρητών. Το μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών περιλαμβάνει ήδη 2.500 επιθεωρητές και εμπλουτίζεται συνεχώς.

Τέλος, σε σχέση με την παρανόηση που υπάρχει, διευκρινίζεται ότι η αυτονομία θέρμανσης αφορά μόνο την περίπτωση αίτησης για μεμονωμένο διαμέρισμα, -κάτι που δεν προβλεπόταν από το προηγούμενο πρόγραμμα- όπου απαιτείται η θέρμανση του να πραγματοποιείται με σύστημα/συσκευή τον έλεγχο του/ης οποίου/ας έχει ο ένοικος του διαμερίσματος (αυτονομία σε κεντρικό σύστημα θέρμανσης, σύστημα/ συσκευή αποκλειστικά για τις ανάγκες θέρμανσης του διαμερίσματος) ή υποβολή σχετικής πρότασης στο πλαίσιο του Προγράμματος.

in.gr

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 07 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο