Σε δύο ορόφους του Podium του Fondazione Prada στο Μιλάνο εκτείνεται η μεγάλη αναδρομική έκθεση για τον ζωγράφο και σχεδιαστή σκηνικών Domenico Gnoli (Ρώμη, 1933 – Νέα Υόρκη, 1970), γνωστόν για τους πίνακές του που βρίσκονται στο σταυροδρόμι μινιμαλισμού, υπερρεαλισμού και ποπ αρτ.

Σχεδιασμένη από το στούντιο 2Χ4, η «Domenico Gnoli» φέρνει μαζί περισσότερα από 100 έργα του καλλιτέχνη που δημιούργησε μεταξύ 1949 και 1969 και τα οποία πλαισιώνονται από ισάριθμα σχέδια. Τα μεγάλης κλίμακας έργα του εστιάζουν σε λεπτομέρειες ανθρώπινων σωμάτων ή αντικειμένων: μπούστο, μπούκλα, παπούτσια, πολυθρόνα, συρτάρια, γραβάτες, κουμπιά.


 

Η ακρίβεια του χρωστήρα του Gnoli χαρακτηρίζεται επίσης και από επιμελές φωτογραφικό καδράρισμα. Είναι μια προσέγγιση που «βάζει όλα τα πράγματα, φυσικά ή τεχνητά, στο ίδιο επίπεδο, εκφράζοντας μια επιθυμία για ισότητα και ισονομία, την εκδίκηση των ασήμαντων και αποκλεισμένων από την κλίμακα αξιών στοιχείων: το ευτελές, το δευτερεύουσας σημασίας, το βοηθητικό, αυτό που μπορεί να αγνοηθεί» υπογραμμίζει ο Germano Celant, ο οποίος συνέλαβε την ιδέα της έκθεσης ( https://www.instagram.com/p/CViX81roSJd/ ).


 

Αρχικά, ο Gnoli ακολουθούσε δύο μονοπάτια καλλιτεχνικής έκφρασης: σχεδιαστής σκηνικών και κοστουμιών στο θέατρο και ζωγράφος.

Τα σκηνικά του για την παράσταση του 1955 στο Old Vic του Λονδίνου τού «Όπως σας αρέσει» του Σαίξπηρ είχαν μεγάλη επιτυχία και του άνοιξαν τις πόρτες της Αμερικής. Από το 1959 ζούσε μεταξύ Ρώμης, Νέας Υόρκης – όπου εξέθετε σε πολλές γκαλερί και εργαζόταν ως εικονογράφος σε πολλά περιοδικά –, Παρισιού και Λονδίνου πριν εγκατασταθεί το 1963 στη Μαγιόρκα.


 


 

Το 1964, χρονιά στην οποία ο Robert Rauschenberg κατέκτησε διεθνή αναγνώριση με το να βραβευθεί με τον Χρυσό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας, ήταν σημείο καμπής για τον Gnoli. Σε επιστολή του, την επόμενη χρονιά, μιλά για αυτό το σημείο καμπής: «Πάντα δούλευα (ως ζωγράφος) όπως και δουλεύω σήμερα, αλλά δεν προσέλκυε την προσοχή επειδή είναι η χρονική στιγμή της αφηρημένης ζωγραφικής. Μόνον τώρα, χάρη στην ποπ αρτ, έγινε κατανοητή η ζωγραφική μου… Πάντα χρησιμοποιώ απλά, δεδομένα στοιχεία, δεν θέλω ούτε να προσθέτω ούτε να αφαιρώ κάτι. Δεν θέλησα ούτε και να παραμορφώσω ποτέ· απομονώνω και αναπαριστώ. Τα θέματά μου προέρχονται από τον κόσμο γύρω μου, οικείες καταστάσεις, καθημερινότητα· γιατί ποτέ δεν στοχάζομαι ενεργητικά εναντίον του αντικειμένου, βιώνω τη μαγεία της παρουσίας του», σύμφωνα με το ΑΠΕ – ΜΠΕ.

Η έκθεση «Domenico Gnoli» ολοκληρώνεται στις 27 Φεβρουαρίου 2022.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr