Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
Ναζισμός στις σκηνές και η φρίκη έχει πολλά πρόσωπα

Ναζισμός στις σκηνές και η φρίκη έχει πολλά πρόσωπα

Ναζισμός και βία είναι στοιχεία που εμφανίζονται σε όλο και περισσότερες σκηνές τον τελευταίο καιρό. Σε μια εποχή που το κλασσικό έχει δώσει τη θέση του στο εναλλακτικό, οι πειραματισμοί είναι πολλοί και οι παραστάσεις έχουν συχνά επίκαιρο χαρακτήρα. Ιστορίες και θέματα που περιστρέφονταν γύρω από την οικονομική κρίση ήταν αρχικά η μόδα που έφτασε […]

Ναζισμός και βία είναι στοιχεία που εμφανίζονται σε όλο και περισσότερες σκηνές τον τελευταίο καιρό. Σε μια εποχή που το κλασσικό έχει δώσει τη θέση του στο εναλλακτικό, οι πειραματισμοί είναι πολλοί και οι παραστάσεις έχουν συχνά επίκαιρο χαρακτήρα.

Ιστορίες και θέματα που περιστρέφονταν γύρω από την οικονομική κρίση ήταν αρχικά η μόδα που έφτασε στο ζενίθ της και στην πορεία το απολυταρχικό στοιχείο πήρε τη σκυτάλη.

Τον τελευταίο χρόνο ειδικά δεν είναι οι λίγες οι σκηνές που φιλοξενούν θλιβερές μνήμες του παρελθόντος αναδεικνύοντας έτσι τα ακανθώδη στοιχεία, τα αίτια και τις συνέπειες απολυταρχικών καθεστώτων. Εκτός από το ότι οι ιστορίες από τα καθεστώτα αυτά ενδιαφέρουν και ενδιέφεραν πάντα το κοινό, έχουν προφητικό χαρακτήρα.

Το «Μεφίστο» μια παράδειγμα είναι μια παράσταση, που σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, και πραγματεύεται την άνοδο του ναζισμού στη Γερμανία του Μεσοπολέμου. Βασισμένο σε πραγματική ιστορία και εμπνευσμένο από το μύθο του Φάουστ, το έργο προτάσσει διλήμματα που μπορεί να γεννήσει ο ναζισμός μέσα σε ένα σκηνικό αβεβαιότητας και φόβου.

Όχι μόνο το «Μεφίστο», αλλά και ο «Παραλήπτης άγνωστος» αποτελεί ένα ακόμη «κατηγορώ» κατά του ναζισμού. Το έργο της Kathrine Kressmann Taylor, που σε σκηνοθεσία Νάντιας Φώσκολου ανεβαίνει στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, πρόκειται για μια ιστορία εκδίκησης που θέτει στο πλάνο το ναζισμό και τη φιλία. Συγκεκριμένα, καθώς ο Χίτλερ αναρριχάται στην εξουσία, η σχέση δύο φίλων φθίνει ανεπανόρθωτα και καταλήγει στην προδοσία.

Τη βαριά ατμόσφαιρα της δημόσιας και ιδιωτικής ζωής , την καταπίεση και την ωμή τρομοκρατία εκθέτει και ο «Τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ», το έργο του διαχρονικού Μπέρτολντ Μπρεχτ, που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Κώστα Καποδίστρια στο Θέατρο Βαφείο-Λάκης Καραλής. Όπως είχε σημειώσει ο σκηνοθέτης, το έργο είναι «κάτι που στην εποχή μας χρειαζόμαστε επειγόντως». Ξυπνά φρικιαστικές μνήμες, ενώ δρα ως καμπανάκι για το σήμερα.

Κάνοντας μια αναδρομή σε προηγούμενες παραστάσεις, ο «Ρινόκερος» του Ιονέσκο, είναι, επίσης, ένα έργο που θέτει με αλληγορικό, όμως, τρόπο στο «τραπέζι» την απολυταρχία. Μέσα από χαρακτήρες και σύμβολα η παράσταση έδινε μια διπλή οντότητα στο φαινόμενο. Από τη μια το παρουσίαζε ως μια σειρήνα που αιχμαλώτιζε την πλειοψηφία των ατόμων, ενώ από την άλλη το συνέδεε με την καταστροφή και τον θάνατο. Οι άνθρωποι που υπάκουαν στην απολυταρχικά φωνή ήταν οι κουρασμένοι «καβαλάρηδες» της κοινωνίας, ενώ το «όχι» εκστομίστηκε από τον άνθρωπο που είχε το θάρρος να υποστηρίζει τα πιστεύω του και να είναι διαφορετικός.

Στην απέναντι όχθη, τα «Κεφαλαία τυπογραφικά στοιχεία», μια παράσταση που ανέβηκε στο πλαίσιο του αντισυστημικού βαλκανικού φεστιβάλ ,Transitions, στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, εξέθεσε μια πραγματική ιστορία που ξεγύμνωνε τον απολυταρχικό τρόπο διακυβέρνησης του Νικολάε Τσαουσέσκου, του πρώην ηγέτη της Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Ρουμανίας.

Οι παρακολουθήσεις, οι ανακρίσεις η απουσία της ιδιωτικότητας, ο φόβος και η καταστρατήγηση των ελευθεριών, ήταν στοιχεία τα οποία ανέδειξε η παράσταση, ενώ εστίασε στη σχέση των πολιτών με την απολυταρχία και συγκεκριμένα στην από μέρους τους καταστροφική αποδοχή της.

Η ιδεολογική σήψη, η οικονομική δυσπραγία, η πολιτική αβεβαιότητα και η γενικευμένη αστάθεια είναι συνήθως αυτά που προβάλλουν οι παραστάσεις ως αιτία εκτροχιασμού της ομαλότητας. Παράλληλα, δίνουν στην απολυταρχία άλλοτε συμβολική και άλλοτε ρεαλιστική μορφή παρουσιάζοντας την ως ένα καταστροφικό κύμα που ανέκαθεν και οπουδήποτε παρέσυρε την κοινωνία στο δρόμο της αποσύνθεσης.

Ελισάβετ Σταμοπούλου

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο