Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
«Ενέσεις» γέλιου και επικίνδυνες ζαριές στο «Τάβλι»

«Ενέσεις» γέλιου και επικίνδυνες ζαριές στο «Τάβλι»

Τάβλι στη μέση, απωθημένα και απελπισία στην άκρη, και τα ζάρια ρίχνουν δύο κωμικοτραγικές φιγούρες. Η απατεωνιά και το τερατούργημα της ανέχειας, η απόγνωση, μετατρέπουν τις δύο αυτές φιγούρες σε μαριονέτες, στο «Τάβλι», που σε σκηνοθεσία και πρωταγωνιστές τον Νίκο Κουρή και τον Μάκη Παπαδημητρίου ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζής. Τάβλι στη […]

Τάβλι στη μέση, απωθημένα και απελπισία στην άκρη, και τα ζάρια ρίχνουν δύο κωμικοτραγικές φιγούρες. Η απατεωνιά και το τερατούργημα της ανέχειας, η απόγνωση, μετατρέπουν τις δύο αυτές φιγούρες σε μαριονέτες, στο «Τάβλι», που σε σκηνοθεσία και πρωταγωνιστές τον Νίκο Κουρή και τον Μάκη Παπαδημητρίου ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζής.
Τάβλι στη μέση, απωθημένα και απελπισία στην άκρη, και τα ζάρια ρίχνουν δύο κωμικοτραγικές φιγούρες. Η απατεωνιά και το τερατούργημα της ανέχειας, η απόγνωση, μετατρέπουν τις δύο αυτές φιγούρες σε μαριονέτες, στο «Τάβλι», που σε σκηνοθεσία και πρωταγωνιστές τον Νίκο Κουρή και τον Μάκη Παπαδημητρίου ανεβαίνει στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζής.

Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο του Δημήτρη Κεχαΐδη με σατιρική ματιά και έξυπνους διαλόγους που πρωτοανέβηκε στο Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν το 1972 και έκτοτε παρουσιάζεται συχνά.

Ξεμπροστιάζει τη λογική του «έλα μωρέ ντάξει», της ανέλιξης από τον καναπέ, της ανάδειξης στις πλάτες άλλου και της υποτιθέμενης μαγκιάς ρίχνοντας «γροθιά» στη νεοελληνική νοοτροπία, ενώ λειτουργεί ως φωνή της λογικής.

Το έργο εκθέτει ένα σπασμένο κοινωνικοπολιτικό «τσόφλι» με δύο εκ διαμέτρου διαφορετικούς χαρακτήρες που, όμως, γλυκοκοιτούν κουτοπόνηρα την ανέλιξη.

Το τσόφλι του αυγού έχει σπάσει και μαζί του ξεπηδά μια μαύρη πραγματικότητα που ακούει στο όνομα της πολιτικής αβεβαιότητας και μιας αναιμικής κοσμοθεωρίας. Ένας υποτιθέμενος φραγκό – σωτήρας, ο Φώντας, και ένας λαχειοπώλης, ο Κόλλιας ρίχνουν επιπόλαιες ζαριές.

Ο Φώντας ονειρεύεται να φύγει από τη μιζέρια και να μεταπηδήσει σε έναν κόσμο όπου δεν θα αντικρίζει ξεφτισμένους πάγκους, αλλά προσπαθεί να υλοποιήσει τις φιλοδοξίες του με αλλεπάλληλα απατηλά μέσα και εφαρμόζοντας ένα είδος «Μανωλάδας». Σχεδιάζει να κάνει μπίζνες στην Αφρική ως δουλέμπορος, ενώ με όχημα τον δόλο προσπαθεί να εντάξει και τον κουνιάδο του λαχειοπώλη στο κόλπο.

Ο λαχειοπώλης από την πλευρά του φοβάται τους ελιγμούς, είναι, όμως, βυθισμένος σε έναν πατριαρχικό κόσμο σκέψης και «πουλά» τον εαυτό του σε μεγαλύτερης ηλικίας, από εκείνον, κυρίες.

Η σχέση των δύο ηρώων περνά από πολλά στάδια. Είναι συνεργοί, φίλοι, εχθροί, συγκρούονται και παίρνουν συνεχώς ανοιχτά τη θανατηφόρα στροφή. Πέφτουν στο κενό και δεν καταφέρνουν πότε τίποτα.

Στο προφητικό έργο «Τάβλι» που παραμένει άκρως επίκαιρο και σήμερα η σκηνοθετική ματιά των Νίκο Κουρή και Μάκη Παπαδημητρίου «αγκαλιάζει» το κωμικό. Αναδεικνύει έτσι σε ακόμη μεγαλύτερο βαθμό μια αρρωστημένη λογική, και το καταστροφικό στοιχείο μιας αλλοπρόσαλλης νοοτροπίας εμπεδώνεται. Η πλοκή κυλά ευχάριστα μέσα από έντονους και χειμαρρώδεις διαλόγους, αλλά σε ορισμένες περιπτώσεις η σκηνοθεσία πέφτει στην παγίδα της κωμικής υπερβολής.

Το πώς συγκρούονται οι δύο ήρωες θυμίζει συχνά τηλεοπτικό καβγά. Στην κλιμάκωση της έντασης το υπερβολικό ίσως επισκιάζει ορισμένα νοήματα και ενδεχομένως να αποπροσανατολίζει.

Τα σκηνικά είναι λιτά, όπως άλλωστε «απαιτεί» και το κείμενο, ενώ ενδιαφέρουσα τεχνοτροπία συνιστά η ενσωμάτωση στην παράσταση πολιτικών φωνών από την μεταπολίτευση μέχρι σήμερα, με το έργο να αποκτά μια σύγχρονη συνιστώσα και την κατάντια να αναδύεται.

Η ερμηνεία του Μάκη Παπαδημητρίου στο ρόλο του Φώντα κινείται στις επιταγές του κουτοπόνηρου και απατεώνα, ενώ του Νίκου Κουρή στο ρόλο του λαχειοπώλη και σκληρού άντρα «κουμπώνει» ρεαλιστικά με το έργο. Ωστόσο, η υπερβολή είναι εμφανής σε ορισμένα σημεία της ερμηνείας του τελευταίου με την αγριότητα να ξεπερνά, ίσως, τη διαχωριστική γραμμή.

Σε γενικές γραμμές το έργο «κρατά» τον θεατή σε εγρήγορση καθόλη τη διάρκεια της παράστασης, με τα περισσότερα νοήματα του κειμένου να κάνουν την εμφάνισή τους, ενώ η σκηνοθεσία ενέχει κάτι το ανατρεπτικό με την υπερβολή να υποβόσκει.

Ελισάβετ Σταμοπούλου

Η ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία: Νίκος Κουρής, Μάκης Παπαδημητρίου
Σκηνικά-Κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Φωτισμοί: Νίκος Βλασσόπουλος
Μουσική: Μίνως Μάτσας
Παίζουν: Νίκος Κουρής, Μάκης Παπαδημητρίου

Hμέρες και ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη και Κυριακή, στις 7.30 μ.μ.
Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο, στις 9 μμ

Info: Θέατρο της Οδού Κυκλάδων- Λευτέρης Βογιατζής, Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη , 210-8217877

Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο