Εγκεφαλικές αλλαγές εξηγούν το «μυστήριο» της εφηβικής συμπεριφοράς
Νόργουιτς: Τελικά ίσως δεν είναι μόνο οι ορμόνες που μεταβάλλονται κατά τη διάρκεια της εφηβείας, αλλά και ο εγκέφαλος φαίνεται ότι διέρχεται μαζική ανάπτυξη, γεγονός που μπορεί να συντελέσει στην ερμηνεία της εφηβικής συμπεριφοράς.
Νόργουιτς: Τελικά ίσως δεν είναι μόνο οι ορμόνες που μεταβάλλονται κατά τη διάρκεια της εφηβείας, αλλά και ο εγκέφαλος φαίνεται ότι διέρχεται μαζική ανάπτυξη, γεγονός που μπορεί να συντελέσει στην ερμηνεία της εφηβικής συμπεριφοράς.
Μέχρι προσφάτως, οι ειδικοί πίστευαν ότι ο εγκέφαλος σταματούσε να αναπτύσσεται πριν την εφηβεία, αλλά τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Δρ Σάρα Μπλακμορ του Πανεπιστημίου του Λονδίνου δείχνουν ότι υφίστανται αλλαγές σε τμήματα του εγκεφάλου που σχετίζονται με τη λήψη αποφάσεων, τον προγραμματισμό και την κοινωνική συνείδηση στην εφηβεία.
Η Δρ Μπλακμορ και οι συνεργάτες της διενήργησαν λειτουργικές μαγνητικές τομογραφίες στους εγκεφάλους εφήβων και νεαρών ενηλίκων, οι οποίοι έπρεπε να σκεφτούν και να αποφασίσουν για τις προθέσεις τους, όπως αν ήθελα να πάμε στον κινηματογράφο ή να κάνουν κάτι άλλο.
«Γνωρίζουμε ότι τέτοιου είδους καθήκοντα περιλαμβάνουν τον προμετωπιαίο φλοιό, μια περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται στην κατανόηση των άλλων ανθρώπων και της κοινωνικής γνώσης», εξηγεί η Βρετανίδα ερευνήτρια.
Διαπίστωσε λοιπόν ότι βρισκόταν σε λειτουργία ένα δίκτυο εγκεφαλικών περιοχών. Η δραστηριότητα του προμετωπιαίου φλοιού εμπλέκεται στην αποστολή που αυξάνεται με την ηλικία ενώ η χρήση σε μια περιοχή στο πίσω τμήμα του εγκεφάλου φθίνει. Οι ενήλικοι χρησιμοποιούσαν τον προμετωπιαίο φλοιό περισσότερο από τους εφήβους.
«Μοιάζει λοιπόν σαν να αλλάζει το πρότυπο της εγκεφαλικής δραστηριότητας, να αλλάζει θέση από το πίσω μέρος του εγκεφάλου στο πρόσθιο κατά τη διάρκεια της εφηβείας για να κάνει αυτό το είδος των συναισθηματικών αποστολών», σημείωσε η Δρ Μπλακμορ κατά τη διάρκεια της παρουσίασης της μελέτης στο ετήσιο συνέδριο της Βρετανικής Εταιρείας για την Πρόοδο της Επιστήμης.
Σε μια δεύτερη μελέτης της, η ερευνήτρια ανέλυσε την ανάπτυξη της προοπτικής, ζητώντας από 150 εφήβους να πάρουν αποφάσεις για το πως θα ένιωθαν οι ίδιοι και πως άλλα άτομα σε συγκεκριμένες περιστάσεις.
«Διαπιστώσαμε ότι η διαδικασία λήψης αποφάσεων γινόταν ταχύτερη με την πάροδο της ηλικίας. Αυτό δείχνει ότι η ικανότητα να αντιληφθούμε την οπτική ενός άλλου ατόμου βελτιώνεται με την ηλικία. Γίνεται περισσότερο αποτελεσματική», τονίζει.
Η Δρ Μπλακορ καταλήγει λέγοντας ότι δεν υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο χρονικό ορόσημο διακοπής της ανάπτυξης τους εγκεφάλου και προφανώς υπάρχουν διαφορές μεταξύ των ατόμων. Απλά η μελέτη αποδεικνύει ότι μετά την εφηβεία λαμβάνει χώρα ένα νέο «κύμα» εγκεφαλικής ανάπτυξης.