Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025
weather-icon 21o
in.gr

Λατινικά

Λατινικά


Επιμέλεια:

Επιμέλεια:

Λατινικά

Ε: στα θεμετα των εξετασεων στην μεταφραση στα λατινικα η φραση alius alia de causa …μπορω να την μετφρασω ωςο καθενας….για αλλη αιτια?εφοσον η λεξη causa σημαινει αιτια σωστο δεν ειναι??ευχαριστω!

Α: Η μετάφρασή σου θα θεωρηθεί σωστή. Καλά αποτελέσματα!

Ε: θα ηθελα να σας ρωτησω εαν στην υλη των λατινικών της β Λυκειου συμπεριλαμβανονται και οι επεξηγησεις των δευτερευουσων προτασεων-όπως αυτες πχ που εισαγονται με επαναληπτικό cum.
Aκομα θα με βοηθουσατε ιδιαιτερα στο διαβασμα μου εαν θα μπορουσατε να μου πειτε αν οι ισοδυναμες εκφρασεις (πχ contra+Αιτ.= cum+Αιτ.= adversum+Αφαιρ.) αποτελούν συχνα ασκηση στα διαγωνισματα των λατινικων της β Λυκειου. Τέλος εαν υπαρχει πιθανότητα να εξεταστουμε στην απαρεμφατική συνταξη.
Σας ευχαριστω πολυ

Α:
Ο,τιδήποτε περιλαμβάνεται στο σχολικό εγχειρίδιο αποτελεί εξεταστέα ύλη. Οπότε ο επαναληπτικός cum, οι ισοδύναμες εκφράσεις και η απαρεμφατική σύνταξη είναι πιθανό να ζητηθούν. Καλή επιτυχία!

Ε: γεια σας!! θα ηθελα σας παρακαλώ να μου επισημάνετε τα κείμενα για μετάφραση που έπεσαν στις πανελλήνιες εξετάσεισ της Β λυκείου όλα τα προηγούμενα χρόνια στα μαθήματα αρχαία γενικής παιδείας (Αντιγόνη) και στα λατινικά της θεωρητικής κατεύθυνσης. σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Α: Από το 1999 έως το 2003 έχουν ζητηθεί τα παρακάτω:
Αντιγόνη
1999: Πρωτότυπο 471 – 490 Μετάφραση: 178 – 191
2000: Πρωτότυπο 701 – 718 Μετάφραση: 194 – 210
2001: Πρωτότυπο 58 – 77 Μετάφραση: 594 – 603
2002: Πρωτότυπο 766 – 780 Μετάφραση: 883 – 890
2003: Πρωτότυπο 672 – 691 Μετάφραση: 207 – 216
Λατινικά
1999: 14 – 15
2000: 6 – 18
2001: 11 – 19
2002: 11 – 15
2003: 6 – 18

Ε: Καλησπέρα! Ήθελα να σας ρωτήσω τα παρακάτω:
1.ΑΝ ΣΤΟΝ ΕΥΘΥ ΛΟΓΟ ΕΧΩ ΠΡΟΤΑΣΗ ΕΠΙΘΥΜΙΑΣ, ΣΤΟΝ ΠΛΑΓΙΟ ΛΟΓΟ ΤΡΕΠΕΤΑΙ ΣΕ ΤΕΛΙΚΟ ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ Η ΣΕ ΒΟΥΛΗΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ?
2.ΠΟΤΕ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ ΑΠΛΗ ΔΟΤΙΚΗ ΓΙΑ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΩ ΤΟ ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΑΙΤΙΟ ΚΑΙ ΠΟΤΕ a/ab+ΑΦΑΙΡΕΤΙΚΗ? ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!

1. Η πρόταση επιθυμίας στον Πλάγιο Λόγο μετατρέπεται σε βουλητική
πρόταση ή σε τελικό απαρέμφατο.
2. Για έμψυχα το ποιητικό αίτιο εκφέρεται με ab ή a + αφαιρετική, ενώ
για άψυχα το ποιητικό αίτιο εκφέρεται με απλή αφαιρετική.

Ε: Στο κεφάλαιο 23 Παρατήρηση 2 αναφέρεται ότι η Οριστική δείχνει ένα πραγματικό γεγονός ενώ η Υποτακτική προσδίδει το στοιχείο της Υποκειμενικότητας. Στο κεφάλαιο 40 Παρ. 1 αναφέρεται ότι εναντιωματικές προτάσεις μπορούν να υπάρξουν και με Οριστική και με Υποτακτική, ενώ εκφράζουν μια ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ κατάσταση, κάτι που αντιβαίνει τον κανόνα του κεφαλάιου 23. Επίσης παρ.2 μπορούν να υπάρξουν παραχωρητικές προτάσεις με Οριστική που εκφράζουν μια υποθετική κατάσταση. Τέλος, ο σύνδεσμος quamvis αναφέρεται στις παραχωρητικές προτάσεις. Όμως στο κείμενο 43 υπάρχει πρόταση που εισάγεται με τον σύνδεσμο αυτό και εκφέρεται με οριστική.
Α)Στέκει η δικαιολόγηση της πρότασης ως Παραχωρητική με Οριστική που εκφράζει μια υποθετική κατάσταση;
β) Πώς αλλιώς μπορεί να χαρακτηριστεί;
γ) Μπορούμε να ακολουθήσουμε για τις προτάσεις αυτές την θεωρία του Σχολικού Συντακτικού (στο πίσω μέρος της Γραμματικής) όπου τα πράγματα είναι σαφώς πιο ξεκάθαρα; Ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Α: Εύλογες οι απορίες σου! Βέβαια στα κείμενα του σχολικού βιβλίου συναντάμε εναντιωματικές προτάσεις συντασσόμενες με οριστική και παραχωρητικές προτάσεις συντασσόμενες με υποτακτική. Μόνο στην περίπτωση του licet η δικαιολόγηση της έγκλισης θα είναι η αντίστοιχη παρατήρηση του κεφ. 40. Επίσης λαμβάνεται δεκτό οτιδήποτε υπάρχει στο σχολικό βιβλίο και το συντακτικό. Καλή επιτυχία!

Ε: to rima eo kai ta sintheta tou einai entos fetinis ylhs?

Α: Όσα ρήματα συναντώνται στα κεφάλαια I-XX είναι εντός εξεταστέας ύλης, οπότε και το ρήμα eo και τα σύνθετά του. Καλή επιτυχία!

Ε: to rima einai consido h cum+sedeo —consideo?

Α: Οι αρχικοί χρόνοι του ρήματος είναι: consido, consedi, consessum, considere3 (cum + s&299;do) = κάθομαι

Ε: 1. Poso pithano einai na baloun elleiptika rimata stis eksetaseis? Exoun pesei pote?
2. Pote briskoume afairetiki organiki tou mesou?
3. Ti kanoume an pesei rima pou sinantatai kai ws apothetiko kai ws hmiapothetiko (px revertor)? Grafoume olous tous tupous? Euxaristo ek twn proterwn

1. Τα ελλειπτικά ρήματα είναι εντός ύλης, άρα είναι πιθανό να ζητηθούν.
2. Αφαιρετική οργανική του μέσου έχουμε με τα ρήματα confido, adficio, compleo, με τα επίθετα fretus, dignus, καθώς και όπου το νόημα το απαιτεί. Επίσης όταν το μέσο είναι έμψυχο εκφέρεται ως εξής: Opera, beneficio, auxilio + γενική του προσώπου ή per + αιτιατική.
3. Για τα ρήματα που είναι αποθετικά και ημιαποθετικά γράφουμε και τους δύο τύπους όπου απαντούν.

E: Θα μπορούσε να τεθεί θέμα σχετικό με τους τρόπους εκφοράς
της απαγόρευσης στον πλάγιο λόγο ή στην παθητική σύνταξη; Ισχύουν ιδιαίτεροι
κανόνες; Η κλίση του nequeo είναι στην ύλη; Τα αριθμητικά;

Α: Με βάση την προβλεπόμενη από το Υπουργείο Παιδείας εξεταστέα ύλη το συγκεκριμένο θέμα (απαγόρευση στον πλάγιο λόγο ή στην παθητική σύνταξη) δεν εξετάζεται. Οι συνηθέστερες μορφές απαγόρευσης είναι αυτές που περιέχονται στο σχολικό βιβλίο.
Το ρήμα nequeo είναι στην ύλη όπως και τα αριθμητικά που υπάρχουν στα προς εξέταση κείμενα του σχολικού βιβλίου.

Ε: ΣΤΗΝ ΥΛΗ ΤΩΝ ΛΑΤΙΝΙΚΩΝ ΤΗΣ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΚΑΙ
ΤΑ ΠΑΡΑΘΕΤΙΚΑ ΕΠΙΘΕΤΩΝ-ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΩΝ?

Α: Μόνο εκείνων που περιέχονται στα κείμενα.


Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

in.gr | Ταυτότητα

Διαχειριστής - Διευθυντής: Λευτέρης Θ. Χαραλαμπόπουλος

Διευθύντρια Σύνταξης: Αργυρώ Τσατσούλη

Ιδιοκτησία - Δικαιούχος domain name: ALTER EGO MEDIA A.E.

Νόμιμος Εκπρόσωπος: Ιωάννης Βρέντζος

Έδρα - Γραφεία: Λεωφόρος Συγγρού αρ 340, Καλλιθέα, ΤΚ 17673

ΑΦΜ: 800745939, ΔΟΥ: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ

Ηλεκτρονική διεύθυνση Επικοινωνίας: in@alteregomedia.org, Τηλ. Επικοινωνίας: 2107547007

ΜΗΤ Αριθμός Πιστοποίησης Μ.Η.Τ.232442

Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025
Απόρρητο