Αυστηρά μέτρα της ΕΕ για τις ετικέτες των τροφίμων
Βρυξέλλες: Δέσμη μέτρων για την προστασία των καταναλωτών από τις παραπλανητικές διαφημίσεις στα τρόφιμα ψήφισε πρόσφατα στις Βρυξέλλες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Βρυξέλλες: Δέσμη μέτρων για την προστασία των καταναλωτών από τις παραπλανητικές διαφημίσεις στα τρόφιμα ψήφισε πρόσφατα στις Βρυξέλλες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Όπως επισήμαναν μέλη της Επιτροπής, άμεσος στόχος είναι η απαγόρευση στη σήμανση ενός προϊόντος οποιασδήποτε αναφοράς σχετικής με τη δημόσια υγεία, η οποία δεν μπορεί να τεκμηριωθεί επιστημονικά.
Για παράδειγμα, θα απαγορευθούν παραπλανητικές αναγραφές στις ετικέτες προϊόντων όπως «βοηθάει στην καταπολέμηση του άγχους», ή «σας διατηρεί πάντα νέους» ή ακόμη ότι «βοηθάει να αδυνατίσετε».
Επιπλέον, στα νέα μέτρα περιλαμβάνεται η αναγραφή ποσοτικών περιορισμών για ουσίες στη συσκευασία των προϊόντων, τον έλεγχο των οποίων θα έχει ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Τροφίμων.
Ο «δεκάλογος» της ΕΕ συνοψίζεται στα εξής:
– Οι ισχυρισμοί δεν πρέπει ποτέ να αποδίδουν σε ένα τρόφιμο ιδιότητες πρόληψης, αγωγής και θεραπείας ασθενειών. Αυτό το κάνουν τα φάρμακα.
– Δεν θα πρέπει να είναι παραπλανητικοί, διφορούμενοι ή ασαφείς.
– Δεν θα πρέπει να υπονοούν ότι το τρόφιμο μπορεί να αντικαταστήσει μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.
– Δεν θα πρέπει να ενθαρρύνουν κακές διατροφικές συνήθειες, ούτε να προωθούνται τρόφιμα που είναι γνωστό ότι αυξάνουν τους κινδύνους που σχετίζονται με τη διατροφή.
– Ισχυρισμοί όπως «με 0 λιπαρά», «χωρίς λιπαρά» πρέπει να απαγορευτούν καθώς είναι παραπλανητικοί. Αυτό που χρειάζεται είναι πλήρης παράθεση των θρεπτικών συστατικών των τροφίμων.
– Οι κανόνες για τους τροφικούς και θρεπτικούς ισχυρισμούς θα πρέπει να εφαρμοστούν στις ετικέτες συσκευασίας, στη διαφήμιση, τα ενημερωτικά φυλλάδια και όλα τα σχετικά εργαλεία του μάρκετινγκ.
– Οι ισχυρισμοί πρέπει να βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα και πρέπει να επιθεωρούνται σε τακτά διαστήματα.
– Οι λειτουργικοί ισχυρισμοί πρέπει να βασίζονται σε γενικώς αποδεκτά επιστημονικά στοιχεία, τα οποία εξετάζονται σε τακτά διαστήματα.
– Οι ισχυρισμοί περί προώθησης της υγείας θα πρέπει να εγκρίνονται πριν την διάθεση ενός προϊόντος στην αγορά.
– Περισσότερη και καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών είναι απαραίτητη για να έχουν τη δυνατότητα να κάνουν ενημερωμένες επιλογές.
Τα νέα μέτρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής χαιρέτισε το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), χαρακτηρίζοντάς τα ιδιαίτερα σημαντικά και υπογραμμίζοντας την άμεση ανάγκη στήριξής τους από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη.
Ας σημειωθεί ότι τα παράπονα που έχουν καταγραφεί από το ΙΝΚΑ για την παραπλανητική διαφήμιση και τις μεθόδους πωλήσεων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2003 έφτασαν τα 2.804, ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια του 2002 κατεγράφησαν 2.456 καταγγελίες.