Συστήνεται Εθνική Επιτροπή Υδάτων για την καλύτερη διαχείριση των υδάτινων πόρων
Αθήνα: Με στόχο τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων προχώρησε στην κατάρτιση νομοσχεδίου σύμφωνα με το οποίο συστήνονται διυπουργική Εθνική Επιτροπή Υδάτων και Εθνικό Συμβούλιο Υδάτων.
Αθήνα: Με στόχο τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου και αποτελεσματικού θεσμικού πλαισίου για τη διαχείριση των υδάτινων πόρων το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων προχώρησε στην κατάρτιση νομοσχεδίου σύμφωνα με το οποίο συστήνονται διυπουργική Εθνική Επιτροπή Υδάτων και Εθνικό Συμβούλιο Υδάτων.
Η κατάρτιση του νομοσχεδίου κρίθηκε αναγκαία καθώς παρά το φυσικό πλούτο της Ελλάδας σε υδατικούς πόρους συχνά παρατηρούνται προβλήματα διαθεσιμότητας και μη ορθής διαχείρισης του νερού σε πολλές περιοχές της χώρας. Αυτά οφείλονται:
– Στην άνιση κατανομή των πόρων εξαιτίας της φυσικής μορφολογίας του εδάφους, της γεωλογικής του σύστασης και της ανομοιομορφίας των βροχοπτώσεων στο χρόνο και στο χώρο.
– Στην εξάρτηση από πηγές άλλων χωρών εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειώνεται ότι περίπου το ένα τέταρτο των επιφανειακών νερών της Ελλάδας προέρχεται από πηγές άλλων χωρών (Βουλγαρία, ΠΓΔΜ, Τουρκία). Οι μεγαλύτεροι ποταμοί της Ελλάδας, ο Αξιός, ο Νέστος, ο Στρυμόνας και ο Έβρος, οι οποίοι αρδεύουν τις πλούσιες πεδιάδες της Μακεδονίας και της Θράκης, πηγάζουν από άλλες χώρες.
– Στην άνιση κατανομή του πληθυσμού, καθώς μεγάλο μέρος του συγκεντρώνεται στις παράκτιες περιοχές της χώρας, όπου τα αποθέματα νερού είναι περιορισμένα.
– Στην εποχικότητα της ζήτησης που εξαρτάται από τον τουρισμό και τη γεωργία.
– Στην υπερεκμετάλλευση και στην υφαλμύρωση των υπόγειων υδροφορέων.
Οι σημαντικότερες από τις διαφοροποιήσεις του νομοσχεδίου σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο συνοψίζονται στα εξής:
– Σύσταση διυπουργικής Εθνικής Επιτροπής Υδάτων για τη χάραξη πολιτικής ολοκληρωμένης προστασίας και διαχείρισης των υδάτων.
– Σύσταση Εθνικού Συμβουλίου Υδάτων με συμμετοχή μη κυβερνητικών φορέων. Καθορισμός των λεκανών απορροής και καθορισμός των αρμόδιων γι’ αυτές περιφερειών.
– Σύσταση στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ Κεντρικής Υπηρεσίας Υδάτων, η οποία θα αναλάβει το σύνολο των αρμοδιοτήτων και των δραστηριοτήτων προστασίας και διαχείρισης των υδατικών πόρων.
– Προσδιορισμός των δράσεων σε περιφερειακό επίπεδο και σύσταση Διεύθυνσης Υδάτων ανά περιφέρεια, μέσω της οποίας θα ασκούνται οι αρμοδιότητες της περιφέρειας για την προστασία και τη διαχείριση των υδάτων.
– Σύσταση ανά περιφέρεια Περιφερειακού Συμβουλίου Υδάτων ως οργάνου κοινωνικού διαλόγου και διαβούλευσης σε θέματα προστασίας και διαχείρισης των υδάτων, το οποίο θα διασφαλίζει τη συμμετοχή του κοινού στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων.
– Προσδιορισμός των προδιαγραφών των σχεδίων διαχείρισης που θα εκπονούνται από τις περιφέρειες και των προγραμμάτων παρακολούθησης της ποιότητας των υδάτων, καθώς και των προγραμμάτων λήψης μέτρων κατά της ρύπανσης, τα οποία θα καταρτίζονται από τις περιφέρειες. – Πρόβλεψη διοικητικών και ποινικών κυρώσεων για την κακή χρήση, τη ρύπανση, την υποβάθμιση του υδατικού πόρου ή την παράβαση των διατάξεων του νόμου.