Kέιτ Μπους, ABBA και άλλοι 36.000 δημιουργοί κατά της Τεχνητής Νοημοσύνης
Η Κέιτ Μπους είναι η τελευταία προσθήκη στη στρατιά των δημιουργών ανά τον κόσμο που απαιτούν προστασία για το έργο τους από την Τεχνητή Νοημοσύνη
- Ο Έλον Μασκ φέρεται να συζητάει την εξαγορά του TikTok
- Βίντεο δείχνει να κατεβάζουν από αμερικανικό αεροπλάνο τον Ρώσο πρωταθλητή Νουρμαγκομέντοφ
- Η ιδιαίτερη, πανέξυπνη, τρυφερή, με τη «σκυλίσια» συμπεριφορά, γάτα Sphynx
- Τα ακραία καιρικά φαινόμενα στον Καναδά ανέβασαν τον… λογαριασμό για τις ασφαλιστικές εταιρείες
Η Κέιτ Μπους καλεί τις αρχές της Βρετανίας να προστατεύσουν τους καλλιτέχνες από την τεχνητή νοημοσύνη που χρησιμοποιεί τα έργα τους για να εκπαιδεύσει αλγόριθμους στη δημιουργία μουσικής.
Η Κέιτ Μπους υπενθυμίζει ότι τα έργα της προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα όσο η αβεβαιότητα για τα επιτρεπτά όρια της Tεχνητής Nοημοσύνης στην ανθρώπινη πολιτιστική παραγωγή μεγαλώνει και προβληματίζει.
Η Κέιτ Μπους έχει συνυπογράψει μαζί με τους ηθοποιούς Τζούλιαν Μουρ, Κέβιν Μπέϊκον, Ροσάριο Ντόσον, Στίβεν Φράι και άλλους 36.000 δημιουργούς πολιτιστικών προϊόντων αίτημα κατά της «χρήσης δημιουργικών έργων χωρίς άδεια για εκπαίδευση τεχνητής νοημοσύνης» διευκρινίζοντας ότι η πρακτική είναι «σημαντική και κατάφορα άδικη απειλή για τους ανθρώπους πίσω από αυτά τα έργα, και δεν πρέπει να επιτραπεί».
Η παρέμβασή της έρχεται μετά την είδηση ότι ο Sir Πολ ΜακΚάρτνεϊ συμμετέχει στην καμπάνια που προσπαθεί να σταματήσει τη μαζική κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων από εταιρείες παραγωγής τεχνητής νοημοσύνης, προειδοποιώντας ότι η τεχνολογία «θα κυριαρχήσει».
Η Κέιτ Μπους, η οποία έγινε γνωστή με το Wuthering Heights το 1978 και το τελευταίο της άλμπουμ κυκλοφόρησε το 2011, έδωσε μια σπάνια συνέντευξη φέτος στην οποία είπε ότι ήταν «πολύ έτοιμη» να ηχογραφήσει νέο άλμπουμ, λέγοντας: «Έχω πολλές ιδέες… έχει περάσει πολύς καιρός».
Εν μέσω της «ακόρεστης πείνας» από εταιρείες τεχνολογίας για περιεχόμενο ώστε να εκπαιδεύσουν τους αλγόριθμους στην παραγωγή περιεχομένου, οι δημιουργοί πιέζουν ώστε να εξαιρεθούν τα έργα τους από την «εξόρυξη» πληροφορίας για την εκπαίδευση αλγορίθμων AI.
Η Tech UK, ένας βιομηχανικός όμιλος λόμπι, ζήτησε μια «πιο ανοιχτή» αγορά που θα επιτρέπει στις εταιρείες να χρησιμοποιούν δεδομένα που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα με το προβλεπόμενο αντίτιμο.
Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση έχει βρει σθεναρή αντίσταση από τους δημιουργούς οι οποίοι λένε ότι είναι πολύ περίπλοκο το σύστημα εξαίρεσης που προτείνει το λόμπι.
«Πολύ άδικο» είπε ο συνιδρυτής των ABBA
Άλλοι καλλιτέχνες της μουσικής βιομηχανίας που έχουν συνυπογράψει την καμπάνια πίεσης προς τους πολιτικούς της Βρετανίας να προστατέψουν τη δημιουργική κοινότητα είναι ο Τομ Γιορκ, ο τραγουδιστής των συγκροτημάτων Radiohead και The Smile, και ο Μπιορν Ουλβέους των ΑΒΒΑ.
«Δεν ξέρω αν είναι πολύ αργά, αλλά σίγουρα πρέπει να παλέψουμε για τους συγγραφείς της… μουσικής, ώστε να μπορούν να αμείβονται με τη μια ή την άλλη μορφή» έχει πει.
Η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη «έχει τη δύναμη να προκαλέσει μεγάλη ζημιά» στους μουσικούς είπε ο συνιδρυτής των ΑΒΒΑ, Μπιόρν Ουλβέους, μετά από μια έκθεση που έδειξε ότι υπάρχει κίνδυνος η τεχνολογία να κοστίσει στους καλλιτέχνες περίπου το 20% των εσόδων τους μέχρι το 2028.
Abba’s Björn Ulvaeus warns of AI threat to musicians’ revenues https://t.co/Q0OxjDxkcE
— FT for Schools (@ft4s) December 4, 2024
Η οικονομική μελέτη, που δημοσιεύθηκε από τη Διεθνή Συνομοσπονδία Εταιρειών Συγγραφέων και Συνθετών (CISAC) την προηγούμενη εβδομάδα, διαπίστωσε ότι η βιομηχανία αντιμετωπίζει σημαντική πτώση στα έσοδα καθώς η μουσική που δημιουργείται από AI αντικαθιστά τη δουλειά που κάνουν οι άνθρωποι.
Ο Μπιόρν Ουλβέους, πρόεδρος της CISAC, που ανέθεσε την έρευνα, είπε στους Financial Times ότι είναι «πολύ άδικο» οι εταιρείες τεχνολογίας να μπορούν να χρησιμοποιούν τη δουλειά των καλλιτεχνών «χωρίς να τους το ζητούν ή να τους αμείβουν».
Οι ΑΒΒΑ αναφέρθηκαν σε μηνύσεις εναντίον δύο start-ups AI, της Suno και της Udio. Οι εταιρείες ισχυρίζονταν ότι οι start-ups είχαν χρησιμοποιήσει παράνομα τεχνολογία για να αφαιρέσουν μουσική που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα για την παραγωγή τραγουδιών.
Όχι Dancing αλλά Prancing Queen
Η καταγγελία αναφέρθηκε σε ένα τραγούδι που ονομάζεται Prancing Queen που μοιάζει πολύ με τη δουλειά του σουηδικού συγκροτήματος.
Η Suno και η Udio αρνήθηκαν τον ισχυρισμό, υποστηρίζοντας ότι η τεχνολογία τους δημιουργεί εντελώς νέα μουσική και ότι οι δραστηριότητές τους ισοδυναμούν με δίκαιη χρήση υπάρχοντος υλικού βάσει της νομοθεσίας περί πνευματικών δικαιωμάτων.
Ο Μπιόρν Ουλβέους είπε ότι είναι σημαντικό για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να θεσπίσουν κανονισμούς για την προστασία των δικαιωμάτων των δημιουργών και να βοηθήσουν στην ανάπτυξη πλαισίων τεχνητής νοημοσύνης, ώστε οι καλλιτέχνες να αμείβονται δίκαια για τη δουλειά τους.
The bizarro world version of «Dancing Queen», entitled «Prancing Queen» is a real highlight/lowlight: https://t.co/DRRUOZh4jP
— Future of Music Coalition (@future_of_music) June 24, 2024
Παρά το γεγονός ότι παρέχουν μεγάλο μέρος της δημιουργικής παραγωγής που χρησιμοποιείται για την εκπαίδευση της «δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης», οι δημιουργοί μουσικής και οπτικοακουστικών μέσων κινδυνεύουν να χάσουν το 24% και το 21% των εσόδων τους από την τεχνολογία, αντίστοιχα, έως το 2028, σύμφωνα με τη μελέτη CISAC. Αυτό θα ισοδυναμούσε με σωρευτική ζημία 22 δισ. ευρώ σε μια πενταετία.
Εν τω μεταξύ, τα έσοδα για τους παρόχους τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική και στα οπτικοακουστικά αναμένεται να είναι 9 δισ. ευρώ το 2028, από 300 εκατ. ευρώ τώρα, σύμφωνα με την έκθεση.
Η CISAC -η οποία αντιπροσωπεύει περισσότερους από 5 εκατομμύρια καλλιτέχνες και συνθέτες- προειδοποιεί ότι η γενετική τεχνητή νοημοσύνη θα «εμπλουτίσει τις εταιρείες τεχνολογίας ενώ θα θέσει σε σημαντικό κίνδυνο το εισόδημα των ανθρώπων του κλάδου της μουσικής τα επόμενα πέντε χρόνια». Υποστηρίζει ακόμη ότι «πρόκειται για έσοδα που προέρχονται απευθείας από την χωρίς άδεια αναπαραγωγή έργων δημιουργών, που αντιπροσωπεύουν μεταφορά οικονομικής αξίας από τους δημιουργούς σε εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης».
«Η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι η μεγαλύτερη επανάσταση που έχω δει»
Παρά τις ανησυχίες του, ο Μπιόρν Ουλβέους είναι υποστηρικτής της χρήσης AI στη δημιουργική διαδικασία, λέγοντας ότι η τεχνολογία θα αντιπροσώπευε τη «μεγαλύτερη επανάσταση» που έχει δει ποτέ στη μουσική.
Αν η τεχνητή νοημοσύνη υπήρχε στη δεκαετία του 1970, οι ΑΒΒΑ θα είχαν χρησιμοποιήσει την τεχνολογία για να προτείνει στίχους ή για να προσθέσει άλλα στιλ όπως το Motown στον ήχο τους, είπε χαρακτηριστικά.
Η τεχνητή νοημοσύνη είχε τη δυνατότητα να αυξήσει τη δημιουργικότητα και την παραγωγικότητα σε πολλούς κλάδους. Ο Ουλβέους είπε ότι αυτός και ο άλλος βασικός τραγουδοποιός των AΒΒΑ, ο Μπένι Άντερσον, συνήθιζαν να δουλεύουν «ωράρια γραφείου», αλλά παρόλα αυτά παρήγαγαν μόνο περίπου 14 τραγούδια το χρόνο.
Τα καλύτερα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν να οδηγήσουν τους καλλιτέχνες σε «απροσδόκητες κατευθύνσεις», είπε.
Είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη η μεγάλη απειλή για τους δημιουργούς;
Νωρίτερα μέσα στο 2024 έρευνα που δημοσιεύτηκε από τη γαλλική Sacem (Εταιρεία Συγγραφέων, Συνθετών και Μουσικών Εκδοτών) και τον γερμανικό αντίστοιχο φορέα, τη GEMA αποκάλυψε ότι το 71% των δημιουργών πιστεύει πως η τεχνητή νοημοσύνη θα τους στερήσει τα εισοδήματά τους και απειλεί το μέλλον τους.
Η έκθεση σχετικά με τον αντίκτυπο της Τεχνητής Νοημοσύνης στη μουσική βασίζεται «σε μια ανάλυση της αγοράς, σε συνεντεύξεις ειδικών, όπως και σε μία δημοσκόπηση που διεξήχθη σε δείγμα 15.000 και πλέον δημιουργών και εκδοτών μελών της Sacem και της GEMA», σύμφωνα με τους δύο φορείς.
Ο Κλάους Γκολντχάμερ, γενικός διευθυντής της Goldmedia, γερμανικής εταιρείας παροχής συμβουλών, η οποία πραγματοποίησε την έρευνα, υπογραμμίζει πως «το 35% των ερωτηθέντων χρησιμοποιεί ήδη την Τεχνητή Νοημοσύνη σε έναν μεγάλο αριθμό τομέων που συνδέονται με τη μουσική δημιουργία».
«Οι νέες τεχνολογίες προκαλούν επίσης ανησυχίες: το 71% των ανθρώπων που ερωτήθηκαν φοβάται πως η αναπαραγωγική Τεχνητή Νοημοσύνη δεν θα επιτρέπει πλέον στους δημιουργούς μουσικής να ζουν από την εργασία τους στο μέλλον», συμπλήρωσε.
Με ορίζοντα το 2028, οι GEMA και Sacem εκτιμούν «πως οι στιχουργοί και οι δημιουργοί θα μπορούσαν να δουν τα εισοδήματά τους να μειώνονται κατά 27%, ένα ποσοστό που αντιπροσωπεύει αθροιστικές ολικές απώλειες ύψους 2,7 δισεκατομμυρίων ευρώ».
Μπροστά σε αυτές τις προβλέψεις, «το 95% των δημιουργών και μουσικών εκδοτών ζητά μεγαλύτερη διαφάνεια στις επιχειρήσεις που αναπτύσσουν εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης».
Περίπου «το 93% εξ αυτών λέει επίσης πως εύχεται οι φορείς χάραξης πολιτικής να δώσουν μεγαλύτερη σημασία στις προκλήσεις που συνδέονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τα συγγραφικά δικαιώματα», επισημαίνεται στην έκθεση.
Για τη Σεσίλ Ραπ-Βεμπέρ, γενική διευθύντρια της Sacem, δεν τίθεται θέμα «να επιβραδυνθεί» η δραστηριότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης, «όμως να καταστεί ηθική».
«Εργαζόμαστε ενεργά με τους παράγοντες του τομέα για να εφαρμόσουμε τεχνικές λύσεις που θα στοχεύουν να αναγνωρίζονται τα περιεχόμενα, τα οποία δημιουργούνται από την Τεχνητή Νοημοσύνη», τονίζει η Βεμπέρ.
Από την πλευρά του, ο Τομπίας Χολζμίλερ, γενικός διευθυντής της GEMA, επισημαίνει:
«Οι δημιουργοί έχουν ανάγκη από διαφάνεια και έλεγχο στη χρήση των έργων τους».
Ακολουθήστε το in.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις