«Η ζυγαριά στην εβδομαδιαία ομάδα υποστήριξης θηλασμού που επισκεπτόμουν μου έδωσε κάποια επιβεβαίωση ότι τα πήγαινα καλά με το να ταΐζω και να φροντίζω τον γιο μου, ο οποίος γεννήθηκε μικρός, κάτω από έξι κιλά» γράφει η Chelsea Conaboy στην Guardian και συνεχίζει.

«Ακόμα κι έτσι, ήμουν γεμάτη ανησυχία: για το τάισμα και τη φροντίδα του, για το αν ήμουν αρκετή, για το γιατί δεν ένιωθα την πλημμύρα ζεστασιάς και σιγουριάς που περίμενα στη νέα μητρότητα.

»Καθώς καθόμουν εκεί και άκουγα άλλους ανθρώπους να ανταλλάσσουν συμβουλές σχετικά με την άντληση, το καλύτερο κράτημα ή την προετοιμασία για τη μετάβαση πίσω στη δουλειά, κοίταξα γύρω μου και αναρωτήθηκα για όλα αυτά που δεν έλεγαν. Το ένιωθαν κι εκείνες – αυτή τη σύγκρουση ανάμεσα στο πώς νόμιζαν ότι θα ήταν και στην πραγματικότητα; Την αίσθηση μέσα τους ότι κάτι είχε αλλάξει, τόσο βαθιά που φαινόταν αδύνατο να το ονομάσουν; Και αν όχι, τι έλεγε αυτό για μένα;

»Στους μήνες που ακολούθησαν, καθώς έψαχνα να βρω λέξεις που θα μπορούσαν να περιγράψουν αυτό που ένιωθα ως νέα μητέρα, κατάλαβα ότι δεν είχα τίποτα το κακό. Στην πραγματικότητα, ήμουν ακριβώς όπως θα έπρεπε να είμαι – μια αφοσιωμένη, προσεκτική, προστατευτική γονέας. Αλλά υπήρχε ένας σωρός από λάθη με τις παραδοχές που είχα κουβαλήσει σε αυτό το ρόλο. Συγκεκριμένα, η βαθιά ριζωμένη ιδέα ότι ένα εγγενές μητρικό ένστικτο θα με ωθούσε να περάσω εκείνες τις πρώτες δύσκολες μέρες της μητρότητας.

»Η αντίληψη ότι η ικανότητα της φροντίδας είναι απολύτως έμφυτη και αυτόματη, καθώς και ότι είναι καθαρά γυναικεία, είναι ψέμα. Αφήνει τις γυναίκες να αισθάνονται συντετριμμένες όταν, κατά τις πρώτες ημέρες της μητρότητας, βιώνουν κάτι άλλο – σοκ, φόβο, αβεβαιότητα, θυμό, μερικές φορές μαζί με χαρά και θαυμασμό. Και αφήνει τόσα πολλά άλλα είδη γονέων έξω από την ιστορία.

Αλλά όσο περισσότερο διάβαζα, τόσο πιο θυμωμένη ένιωθα

»Στην πραγματικότητα, όσα γνωρίζουμε για την επιστήμη του «γονικού εγκεφάλου» χρησιμεύουν για να επικυρώσουν την εμπειρία που πέρασα. Δείχνει ότι οι νέοι γονείς εισέρχονται σε μια περίοδο υπεραντιδραστικότητας κατά τους πρώτους μήνες μετά τον τοκετό. Αυτό συμβαίνει για να μπορούν να φροντίζουν τα μωρά τους και να εμπλακούν σε μια έντονη διαδικασία εκμάθησης να διαβάζουν και να ανταποκρίνονται στα σημάδια τους, να προβλέπουν τις ανάγκες τους και να ξέρουν πώς να τις ικανοποιούν. Αυτό δεν επιτυγχάνεται μέσω ενός άκαμπτου ενστίκτου – ενός σταθερού προτύπου συμπεριφοράς – αλλά μέσω μιας διαδικασίας προσαρμογής, η οποία είναι εγγενώς αρκετά εξαντλητική. Η νέα γονεϊκότητα είναι μια περίοδος μεγάλων ανακατατάξεων για τον εγκέφαλο, που διαμορφώνεται τόσο από τις ορμόνες όσο και από την έκθεση στα πολύ ισχυρά ερεθίσματα που παρέχουν τα μωρά. Θεωρείται ότι οποιοσδήποτε αφοσιωθεί στη φροντίδα ενός μωρού μπορεί να αναπτύξει αυτόν τον γονικό εγκέφαλο, ανεξάρτητα από το φύλο ή την πορεία του προς τη γονεϊκότητα.

»Το να μάθω για τον γονικό εγκέφαλο άλλαξε την άποψή μου για τον εαυτό μου ως μητέρα. Δεν ήμουν χωρισμένη στα δυο. Άλλαζα. Αλλά όσο περισσότερο διάβαζα, τόσο πιο θυμωμένη ένιωθα – γιατί δεν το είχα μάθει αυτό στα προγεννητικά μαθήματα που έκανα ή στα πολλά βιβλία για μωρά που διάβασα;

»Αυτό μπορεί να οφείλεται εν μέρει στην εμμονή της ιδέας του μητρικού ενστίκτου. Ακόμη και αν τη θεωρούμε ως ξεπερασμένη σε κάποιο βαθμό, είναι δύσκολο να την απορρίψουμε εντελώς. Το αισθανόμαστε αληθινό. Γενιά με τη γενιά των μητέρων έχουν φροντίσει τα μωρά. Πιστεύουμε ότι κάτι τις αναγκάζει να το κάνουν αυτό. Και η ιδέα προσφέρει παρηγοριά – την υπόσχεση να ερωτευτούμε ένα παιδί με την πρώτη ματιά και ένα είδος βεβαιότητας μπροστά στο άγνωστο. Νιώθουμε τους εαυτούς μας να αλλάζουν από τη γονεϊκότητα, κομμάτια του εαυτού μας να αντικατοπτρίζουν την προστατευτική «μαμά αρκούδα» και τη θρεπτική «μαμά πουλί», και βλέπουμε αυτό να αναπαράγεται στους άλλους.

»Μια μακρά σειρά από ειδικούς έχει ονομάσει αυτές τις αλλαγές για εμάς. Σκέφτομαι το μητρικό ένστικτο ως μια κλασική περίπτωση παραπληροφόρησης, κάτι που φαίνεται αληθινό και επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά μέχρι να το πιστέψουμε αντανακλαστικά. Αλλά δεν βασίζεται στην επιστήμη. Έχει τις ρίζες του στις θρησκευτικές αντιλήψεις για τις μητέρες ως ανιδιοτελείς και αφοσιωμένες εξ ολοκλήρου στον ρόλο τους.

Στην εξελικτική θεωρία και στα γραπτά των φυσιολατρών στα τέλη του 19ου αιώνα, οι ιδέες αυτές προβάλλονται σε άλλα ζώα, των οποίων οι μητρικές συμπεριφορές είναι στην πραγματικότητα πολύ πιο ποικίλες από την απόλυτα προστατευτική, αυτοθυσιαστική φιγούρα που ευνοεί η ηθική θεώρηση της μητρότητας. Οι πρώτοι ψυχολόγοι σύντομα όρισαν το μητρικό ένστικτο ως, σύμφωνα με τα λόγια του William McDougall, ισχυρότερο από κάθε άλλο, «ακόμη και από τον ίδιο τον φόβο», κάτι που παρείχε στη γυναίκα το «τρυφερό συναίσθημα» που ήταν απαραίτητο για τον ρόλο που έγινε η «συνεχής και ολοσχερής ενασχόλησή της».

Η νέα γονεϊκότητα είναι ένα σημαντικό στάδιο ανάπτυξης

»Ο αυστριακός ηθολόγος Konrad Lorenz, ο οποίος παρουσιάστηκε ως ειδικός στον ανθρώπινο δεσμό με βάση τη δουλειά του με τις χήνες, περιέγραφε συχνά το ένστικτο χρησιμοποιώντας μια μεταφορά κλειδαριάς και κλειδιού. Το έργο του επηρέασε σημαντικά τον βρετανό ψυχολόγο John Bowlby και τη θεωρία του για την προσκόλληση. Η ιστορικός Marga Vicedo έχει περιγράψει λεπτομερώς πώς η σύνδεση μεταξύ των δύο ανδρών και τα γραπτά του Bowlby μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο συνέχισαν την ιδέα του μητρικού ενστίκτου, ακόμη και όταν ορισμένοι επιστήμονες είχαν αρχίσει να απομακρύνονται από το ένστικτο ως εξήγηση της συμπεριφοράς.

»Το έργο του Bowlby άλλαξε προς το καλύτερο την κατανόησή μας για τα βρέφη και τις ανάγκες τους, αλλά παρουσίασε την καλή μητέρα ως κάποια που όχι μόνο φροντίζει το παιδί της αλλά και που παρέχει ένα πολύ συγκεκριμένο είδος μητρικής αγάπης, η οποία έγινε το κλειδί για την υγιή ανάπτυξη του παιδιού.

»Στις δεκαετίες του 1960 και του 70, μια νέα γενιά ερευνητών αμφισβήτησε την άποψη του Λορέντζου για ένα σταθερό πρότυπο συμπεριφοράς των μητέρων. Ο ψυχοβιολόγος Jay Rosenblatt και οι συνεργάτες του στο Πανεπιστήμιο Rutgers μελέτησαν αρουραίους και διαπίστωσαν ότι τόσο τα αρσενικά όσο και τα παρθένα θηλυκά, κατά την έκθεση σε κουτάβια, ανέπτυσσαν επίσης «μητρικές» συμπεριφορές. Διαπίστωσαν ότι ο χρόνος που περνούν με τα μικρά -και όχι μόνο οι ορμονικές αλλαγές- ήταν απίστευτα σημαντικός και για τις μητέρες αρουραίους. Εν ολίγοις, η εμπειρία είχε σημασία.

»Η ανθρωπολόγος SarahBlaffer Hrdy, μεταξύ άλλων, άρχισε να θέτει ερωτήματα σχετικά με τα πρωτεύοντα θηλαστικά που μελετούσε και των οποίων η συμπεριφορά δεν ταίριαζε με την εξελικτική θεωρία που είχε διδαχθεί. Οι μητέρες, έγραψε, ήταν «εξίσου στρατηγικοί σχεδιαστές και υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων, καιροσκόποι και διαπραγματευτές, χειριστές και σύμμαχοι όσο και φροντιστές».

»Το έργο των Hrdy και Rosenblatt αποτελεί τη βάση για τη σύγχρονη μελέτη του ανθρώπινου γονικού εγκεφάλου. Ορισμένες φεμινίστριες έχουν αντιδράσει, ιδίως κατά της εργασίας της Hrdy σχετικά με τους βιολογικούς μηχανισμούς που διαμορφώνουν τη μητρότητα, λέγοντας ότι προωθεί μια παραδοσιακή άποψη που πολύ συχνά έχει αποτελέσει παγίδα για τις γυναίκες.

»Εγώ το βλέπω διαφορετικά. Η νέα γονεϊκότητα είναι ένα σημαντικό στάδιο ανάπτυξης. Οι βιολογικές αλλαγές που την συνοδεύουν είναι βαθιές και πολλές, αλλά δεν είναι αυτό που μας έχουν πει ότι είναι. Δεν είναι αυτόματες, ούτε είναι αποκλειστικό προνόμιο των μητέρων που καθοδηγούνται από μια άκαμπτη, έμφυτη γυναικεία προδιάθεση προς τη φροντίδα. Αντίθετα, είναι το προϊόν της έντονης εστίασης στις ανάγκες του άλλου, το αποτέλεσμα μιας επανασύνδεσης που έρχεται καθώς αναλαμβάνουμε την ευθύνη για ένα σχεδόν αβοήθητο παιδί και ξεκινάμε τη σκληρή δουλειά της φροντίδας. Αυτή θα πρέπει να είναι η σύγχρονη απάντηση σε κάθε ερώτηση που αρχίζει: «Κι αν δεν είμαι κατάλληλος γι’ αυτό;»».

* «Το Μυαλό της Μητέρας: Η επιστήμη του γονικού εγκεφάλου» της Chelsea Conaboy κυκλοφορεί από τις εκδόσεις W&N.

*Με στοιχεία από theguardian.com

Ακολουθήστε το in.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο in.gr